Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Take
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 14:32
Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar de huidige leeftijd van de leerplicht. Hier zit verder een verhaal aan vast

Ik ben nu in mijn 2de jaar van mijn BOL MBO Medewerker Beheer Opleiding maar de school bevalt me niet. Slechte lessen veel uitval enz. Nu heb ik tijdens mijn stage een werkplek aangeboden gekregen. Dit zou ik daarna dus het 3de jaar kunnen combineren met een BBL opleiding. Deze opleiding zou dan wel op een andere school worden gevolgd.

Nu is het alleen zo dat het voor het bedrijf en mij misschien *correct me if i am wrong* makkelijker is dat ik tussentijd ( ik stop begin april met stage en schooljaar einidigd in Juni ongeveer ) daar fulltime zou gaan werken.

Alleen hoorde ik iets dat als je geen HAVO VWO of een startkwalificatie MBO Niveau hebt niet voor je 23ste mag stoppen met school. Dit zou dus betekenen dat ik niet in de tussentijd *3 maanden. fulltime mag werken.

Ik heb zelf al wel wat gegoogeld maar krijg niet een helder beeld hiervan

ik ben nu 18 jaar

Graag zou ik dit zeker weten wat hiervan nou waar is.

Alvast bedankt

Groeten Take

Mocht dit topic hier niet horen mijn excuses hiervoor.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_30-03-2010

maar of het daar nou duideleijker van word ..

ik denk dat dit hem is
Artikel 3. Begin en einde van de verplichting tot inschrijving
1.De verplichting om te zorgen, dat een jongere als leerling van een school staat ingeschreven, begint op de eerste schooldag van de maand volgende op die waarin de jongere de leeftijd van vijf jaar bereikt, en eindigt:

a. aan het einde van het schooljaar na afloop waarvan de jongere ten minste twaalf volledige schooljaren een of meer scholen heeft bezocht;

b. aan het einde van het schooljaar waarin de jongere de leeftijd van zestien jaar heeft bereikt.
postbus 51
Volledige leerplicht
De volledige leerplicht duurt tot en met het schooljaar waarin uw kind 16 jaar wordt. Als uw kind bijvoorbeeld in februari 16 jaar wordt, dan moet uw kind het schooljaar afmaken. Een schooljaar loopt van 1 augustus tot en met 31 juli. Als uw kind tenminste twaalf volledige schooljaren naar school is geweest, is de termijn van volledige leerplicht afgelopen. Een groep overslaan telt ook mee als volledig schooljaar.

[ Voor 85% gewijzigd door Fish op 30-03-2010 20:38 ]

Iperf

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:43

SmartDoDo

Woeptiedoe

Met zoeken op "leerplicht" en "startkwalificatie" kom in http://www.leerplicht.net/ tegen, daar zie ik een interessante uitleg staan :)

• Take
Als ik het dus lees is het allemaal tot & met 18 jaar. dus wat ik zou gaan doen zou geen problemen veroorzaken.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Sowieso kan je ontheffing van de leerplicht aanvragen bij de gemeente. Dat heb ik destijds ook ooit moeten dan nadat ik van de mavo naar een mbo ging waar het mij absoluut niet beviel. Ik wilde het jaar daarop starten op een andere school en in de tussentijd ben ik gewoon doorgegaan met werken. Dit vormde toen geen probleem.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:22
Take schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 20:52:
Als ik het dus lees is het allemaal tot & met 18 jaar. dus wat ik zou gaan doen zou geen problemen veroorzaken.
Dan heb ik een nieuwe B) of 8) nodig zeker, want ik lees hierboven steeds "16"? Of zie ik iets doms over het hoofd.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:52

Duinkonijn

Huh?

Wilke schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 21:31:
[...]

Dan heb ik een nieuwe B) of 8) nodig zeker, want ik lees hierboven steeds "16"? Of zie ik iets doms over het hoofd.
Leerplicht geldt voor alle kinderen van 5 tot en met 16 jaar. Direct na de leerplicht begint de kwalificatieplicht. De kwalificatieplicht eindigt als een leerling een startkwalificatie heeft gehaald of 18 jaar is geworden.
=
16+ met start kwalificatie of 18+ zonder startkwalificatie :)

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
ik ken iemand van 18 die na de MAVO (of hoe heet dat tegenwoordig) is gaan werken achter de kassa, en niet meer naar school gaat (wil dat wel, maar na een pauze van 9 maand ongeveer).

Die had wel brieven etc. van de gemeente gehad, maar werkt nog steeds achter de kassa :)

[ Voor 20% gewijzigd door Grolsch op 31-03-2010 12:15 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Take schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 20:32:
maar de school bevalt me niet. Slechte lessen veel uitval enz.
Respect, toen ik jou leeftijd had en op school zat ging het zo:

Lesuitval *O* *O* *O*

Zit momenteel nog steeds op school ( bijna 25 jaar nu ) gelukkig bijna klaar en onderhand andere instelling dan toen.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:14
NeoMe schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 12:17:
[...]

Respect, toen ik jou leeftijd had en op school zat ging het zo:

Lesuitval *O* *O* *O*
In het begin is dat leuk inderdaad, maar als je dichter bij tentamens/examens komt dan valt dat vies tegen en wil je juist naar school toe :P

Overigens zou ik zo lang mogelijk doorstuderen, en zeker niet school opgeven voor wat kassawerk, maar goed dat is mijn mening. Maar goed, gelukkig wil ie wel verder :)

[ Voor 4% gewijzigd door maarud op 31-03-2010 12:22 ]

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
Zoals in de wet op de leerplicht (die al is geciteerd in dit topic) staat, geldt de kwalificatieplicht tot de leeftijd van 18 jaar of tot het behalen van een startkwalificatie (mbo2 diploma of havo/vwo diploma).

Daarnaast geldt dat je tot de leeftijd van 23 als 'uitvaller' of 'opstapper' wordt geregistreerd door de overheid als je nog geen startkwalificatie hebt behaald. (http://www.voortijdigschoolverlaten.nl/jargon.php) Maar in principe heb je hier geen 'last' van. Ten zij je bij de gemeente aanklopt voor een uitkering, dan zullen ze met een 'leer-werkplicht tot 23 jaar' aankomen wapperen. Maar wat daar de ins- en outs van zijn weet ik zo ook niet.

Maar wel jammer dat je besluit om te stoppen met je opleiding. Lijkt me niet iets wat je over een nacht ijs neemt, zo'n beslissing. Had je al wel met iets van een mentor / decaan van school gepraat? Of iemand in je familie / vriendenkring over dit besluit? Die kwalificatieplicht is er niet voor niets.

wild mutant space hamsters

• Take
pkopf schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 12:43:

Maar wel jammer dat je besluit om te stoppen met je opleiding. Lijkt me niet iets wat je over een nacht ijs neemt, zo'n beslissing. Had je al wel met iets van een mentor / decaan van school gepraat? Of iemand in je familie / vriendenkring over dit besluit? Die kwalificatieplicht is er niet voor niets.
Dit besluit is na 3 maand gemaakt. mijn ouders en school zijn hier in betrokken geraakt.
Ik stop voor een tijdje met school 3 maand en 2 a 3 maand vakantie er tussen. Daarna zal ik weer verder gaan op een andere school en daar de opleiding in BBL vervolgen. Dit omdat dit meer bij mij past en mij dit veel leuker lijkt.

bedankt voor alle informatie :)

Groet Take

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:54

DefLite

Why so serious?

Ik heb een soort gelijke situatie gehad.
Heb eerst havo gedaan, HAVO 3 > 4 overgangs bewijs gehaald(dat is hetzelfde als VMBO-TL diploma).
Toen MBO ICT Netwerkbeheerder gedaan na 2 jaar was ik het ook zat(was toen 18, nu 19) met school overlegd, MBO niveau 2 diploma gekregen en ben gaan werken(voor mezelf, eigen bedrijf) en dat was allemaal geen probleem.

Dus ik zou zeggen regel een niveau 2 diploma en voila!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:43

SmartDoDo

Woeptiedoe

pkopf schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 12:43:
Ten zij je bij de gemeente aanklopt voor een uitkering, dan zullen ze met een 'leer-werkplicht tot 23 jaar' aankomen wapperen. Maar wat daar de ins- en outs van zijn weet ik zo ook niet.
Als je bij de gemeente een uitkering komt aanvragen kom je tot je 27e in aanmerking voor de Wet Investeren in Jongeren (WIJ) en dat betekend dat je een werkleeraanbod krijgt eventueel aangevuld met een inkomensvoorziening (lees: uitkering). Heb je dus geen afgeronde studie dan is de kans aanwezig dat je dat alsnog aangeboden krijgt (en je dus inkomen uit stufi ontvangt). Accepteer je dat aanbod niet, dan kun je dus ook geen uitkering krijgen.
Pagina: 1