Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-10 14:49
beste allemaal,

ik heb een probleem met voip over 3G, van m'n nokia n900 naar een asterisk server.

het probleem is een stotterende verbinding. ook al heb ik een goed 3G abonnement, blijkbaar is een 64kbit audiostream te veel voor de verbinding.

in het kort:
ik heb een asterisk server staan, die heel veel formaten aankan, maar (blijkbaar) een paar audio-formaten kan converten in andere audio-formaten.

ik heb een cisco 7912 staan, die alaw (64kbit), ulaw(64kbit) en g729 aankan. die laatste codec is een proprietary, waarvoor je bij asterisk zou moeten betalen als je conversie zou uitvoeren.

en verder heb ik dus een n900, met de sofia-sip stack. volgens de documentatie kan ie veel formaten aan, maar als ik in de debuglogs kijk, dan zie ik alleen maar alaw(64kbit) ulaw(64kbit) en ilbc(15kbit) voorbijkomen.

dus .. als er 1 op 1 een call opgezet moet worden, dan is het dus alaw naar alaw, ofwel een 64kbit audiostream.

graag had ik echter ofwel de n900 of de asterisk server zo ver gekregen, dat ie in een ander formaat babbelt met de andere telefoon. zodat de beperkte bandbreedte wat beter gebruikt wordt. wie kan mij daarbij helpen ?

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:18
Optie kaart je in principe zelf al aan. Gebruik G.729, ook al zal je daar waarschijnlijk voor moeten gaan dokken. Daarnaast zal je moeten kijken of die Nokia uberhaupt wel G.729 kan babbelen. Kan me goed voorstellen dat die dat niet kan.

Verder is RTP over 3G eigenlijk geen optie. En dat heeft niet zozeer te maken met de bandbreedte maar meer met de performance van een 3G verbinding. Je latency is erg wisselend op zo'n verbinding en dus totaal niet interessant voor VoIP verkeer.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-10 14:49
sinds gisteren ben ik een stuk verder.

ik wist, dat asterisk 'translation' kan uitvoeren tussen formaten. maar niet tussen allemaal; voor sommige audioformaten fungeert asterisk alleen maar als doorgeefluik, bijvoorbeeld als het om gepatenteerde formaten gaat. Er zijn wel codecs beschikbaar voor asterisk, maar dus alleen als je betaalt.

via het commando 'core show translation' kun je in asterisk zien wat hij allemaal begrijpt aan audioformaten, en hoe lang het duurt om iets te converteren van de een naar de ander. daar zag ik dan, dat er geen codec is voor g729, speex, ilbc, of g723.1.

Omdat ik speex enigzins goed ken ging ik op zoek naar een mogelijkheid om die codec te installeren. Dat lukte echter niet volgens de officiele manier ( sources van asterisk hercompileren met speex erin ) en hier had ik het bij gelaten; ik ging op zoek naar de binaries van g723 en g729.

dat pad was ook doodlopend; de binaries waren niet compiled voor de processor wat in mn servertje zit (truth be told, ik weet ook niet wat erin zit want het is een gevirtualiseerde machine, en helaas 'generic' werkte ook niet).

Maar!

wat ik dus niet geprobeerd had, was om ilbc aan de praat te krijgen.

nou is ilbc een prima codec, alleen zit hij niet in de debian distributie, vanwege idealistische redenen. De enige distro waar hij nog standaard wel in zit is centos. Echter, de sources zijn wel beschikbaar ( in pdf vorm :( ) tezamen met een awk script dat de sources uit de pdf haalt. En ilbc gebruikt maar 15kbit/s tov alaw met 64 kbit/s ..
dus .. sources extracted, compiled, asterisk herladen, en translation table bekeken, en joepie ende hoera, ilbc stond ertussen.

gebeld vanaf de n900 (ilbc only) naar de cisco hardphone (alaw, ulaw, g729) en het gestotter was weg. Inderdaad soms nog wat latency probleempjes, maar vooralsnog een goed telefoongesprek.

Helaas, te vroeg gejuicht.

Vanaf de cisco een call opzetten naar de n900 ging mis. Wat blijkt? asterisk snapt wel dat ie moet translaten als je begint met de ilbc als mogelijkheid, maar bij de cisco heeft ie de keuze uit 3, kiest dan alaw (de eerste) en faalt dan.

Cisco dan maar naar ulaw preference gezet. En nu gaat het beide kanten op goed.

En dan straks de ultieme tests; bellen en gebeld worden naar een buitenlijn.

• Floep
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-11 16:30
Interessant!

Ik ben al een tijd over zoiets aan het nadenken, maar voordat ik weet dat het redelijk werkt hou ik het nog maar bij mijn tweede oude en vertrouwde motorola krzr k1.

Stiekum wil ik graag een iPhone, maar zolang die niet kan multitasken ga ik daar niet aan beginnen. En al die voip applicaties voor dat ding zijn ook niet even duidelijk. Iets met bomen en bos enzo...