pc krijgt regelmatig bluescreens & vastlopers

Pagina: 1
Acties:

• Johnnelus
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik heb het volgende probleem:

Mijn pc loopt regelmatig vast, soms een bluescreen en af en toe hapert het geluid en alles in Windows 7 voor ongeveer 5 tot 10 seconden.

Ik dacht in het begin dat het aan mijn SSD lag, na het gecontroleerd te hebben met HD Tune Pro 4.01 kwam ik tot de ontdekking dat ik ontzettend veel Ultra DMA CRC Errors heb.
HD Tune Pro gaf aan dat het aan de sata kabel kon liggen. Ik heb 3 verschillende kabels geprobeerd welke op de andere apparatuur wel goed functioneren maar bij elke kabel blijven de errors aanhouden.

Ik heb ongeveer een maand geleden mijn hele pc uit elkaar gehaald en terug in elkaar gezet. Daarna heeft het systeem 2 weken zonder problemen gewerkt, maar naderhand begonnen de bluescreens en de haperingen weer.

Ik heb proberen uit te sluiten dat het aan de ssd lag door Windows 7 vanmiddag op mijn samsung harde schijf te installeren. Maar het systeem blijft onstabiel. Als ik muziek luister en tegelijkertijd data kopieer begint de muziek te stotteren en soms zelfs helemaal op te houden.
Ook lopen alle vensters vast en na het stoppen van het kopiëren begint het allemaal weer te werken.

Wanneer de problemen dus optreden:

- Na het openen van "Computer", overzicht van de harde schijven.
- Tijdens het kopieren van grote hoeveelheden data.
- Soms net na het opstarten van windows direct een bluescreen en af en toe zomaar een bluescreen, meestal tijdens het gamen: Met de volgende meldingen: ntfs.sys, win32k.sys of irql_not_less_or_equal.

Ik heb al contact opgenomen met de support van Corsair, omdat ik de ssd als verdachte had aangewezen. De support vertelde me echter dat de errors ook door een defecte sata controller kunnen worden veroorzaakt.

Ik hoop dat iemand een advies/oplossing heeft,
Hieronder staan de specificaties van mijn pc.

Antec 902
Gigabyte EP43-S3L
Intel Core 2 Quad Q9400
OCZ GOLD 1066 mhz ddr2 4 gig kit (2x2)
Corsair 32GB Extreme series SSD
Samsung Spinpoint F1 1TB
XFX GTX 280
Coolermaster realpower 620
Windows 7 Professional x64

• remcoverhoeven
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-07-2022
heb je temps al nagekeken?
memtest gedraait?
andere voeding geprobeert
ga zo maar door sluit eerst alle onderdelen stuk voor stuk uit
probeer met 1 stripje ram geheugen te draaien en dan met de andere

PSN: gupkillzone

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

sata poortje gewisseld? andere data kabel?
geheugen per bankje los proberen, memtest..
dat zijn (waarschijnlijk) de meest voor de hand liggende oorzaken (naast gewoon n defecte ssd of mobo)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23
Met de mensen hierboven. Geheugen is de eerste verdachte bij dat soort meldingen, zeker als het OZC spul betreft.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

OCZ = levenslange fabrieksgarantie, als het echt stuk is, en je zit buiten de termijn dat de pc winkel dr wat aan wil doen, gewoon via de fabriek regelen :) (kan alleen ff duren..)

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Vaak heb je op je moederbord 2 kleuren SATA poorten, die op 2 verschillende controllers zitten. Heb je de andere controller al eens geprobeerd? En ik neem aan dat de errors voorkomen met slechts 1 hdd aangesloten? Met al je hdd's aangesloten kun je natuurlijk niets uitsluiten.

• Johnnelus
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Na ongeveer alles getest te hebben kwam ik er achter dat het aan mijn wifi adapter lag.
De Linksys WUSB300N, na wat gegoogled te hebben kwam ik erachter dat een heel hoop mensen met windows 7 last kregen van bluescreens en haperingen. Nadat ik de adapter had vervangen met een FRITZ!WLAN Stick N waren de problemen weg. Ik heb de afgelopen 6 uur zonder problemen kunnen computeren. Ik ga ervan uit dat dit het probleem was.
Pagina: 1