Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtlink
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 07:20
Beste mensen, ik heb een heel ongrijpbaar probleem met mijn computer. Omdat ik toch sterk denk dat het hardware gerelateerd is, wist ik geen beter forum om mijn vraag te stellen dan hier.
Het probleem
Als ik een programma, spel of Windows updates installeer, dan breken deze vaak (maar niet altijd) af omdat het installatieprogramma corrupt zou zijn of er bestanden beschadigd zijn of ontbreken. Dit geldt voor gedownloade programma's en updates, programma's van CD of DVD en programma's van een externe harde schijf.

Wat kan ik nog proberen/testen, en waarmee? Of, waar zou ik nog naar kunnen kijken?
Geschiedenis
Oorspronkelijk stond er op precies deze computer (maar dan met slechts één van de twee geheugenreepjes) de RC versie van Windows 7 x64 Ultimate. Hiermee had ik geen problemen. Omdat het tijd werd dat deze RC vervangen werd, heb ik via Surfspot de upgrade van Windows 7 x64 Professional (studentlicentie) gekocht.

Tegelijkertijd had ik het andere geheugenreepje in mijn andere computer gebruikt (met hetzelfde moederbord maar andere processor) omdat het geheugen van die computer kapot was gegaan en opgestuurd was. Die andere computer werkte hier perfect mee.

Nu heb ik alles gebackupt, het tweede geheugenreepje erbij in de betreffende PC gezet en Windows 7 geprobeerd schoon te installeren (dus met de boot DVD) vanaf de nieuwe DVD. Helaas gaf de setup melding van corrupte bestanden bij het uitpakken ervan. Daarop heb ik met Microsoft's tool de Windows 7 van die CD op een USB stick gezet, en daarmee lukte de installatie wel. Vanaf dat punt heb ik aldoor deze problemen.
De configuratie
Nu dan de specificaties van de falende pc:
OnderdeelMerk
MoederbordGigabyte GA-MA770-UD3 rev. 1.0
ProcessorAMD Athlon X2 7750 Black Edition
GeheugenOCZ2T800C44GK Titanium 2x2GB (kit) DDR2 800 CL4
Harde schijfWD Caviar Blue 500GB, 7200rpm SATA
CD/DVD spelerTSSTcorp SH-S223F SATA
Grafische kaartClub 3D HD4830 512MB GDDR3 PCI-Express 2.0
VoedingCooler Master M520
BesturingssysteemWindows 7 x64

De computer werkt met alle standaardwaarden (niet overgeclockt) en de BIOS staat voor het grootste deel op de Optimized Defaults.
De harde schijf en CD/DVD speler zijn beide aangesloten via SATA direct op het moederbord, en staan in de BIOS ingesteld op AHCI (i.p.v. IDE).
Wat ik al heb geprobeerd
Windows x64
Omdat Windows toch al lastig deed bij de installatie heb ik het nogmaals geprobeerd vanaf een Windows 7 x64 Ultimate DVD die ik op een Microsoft event had gekregen, maar dan met de productcode van de Surfspot DVD.
Geheugen
Vanaf een Ubuntu boot CD MemTest86+ één complete pass uitgevoerd. Geen fouten aangetroffen.
Harde schijf
Met een tool van Western Digital de hele schijf op fouten gecontroleerd, en later helemaal ge-zero-ed (waarbij hij ook weer op fouten controleert). Geen fouten aangetroffen.
BIOS
De BIOS bevatte al de laatste versie van de Gigabyte site. Desondanks heb ik hem geflasht met het bestand van de site. Geen verandering.
CD/DVD drive
Oorspronkelijk zat er een oudere drive in. Die heb ik vervangen door de huidige, zonder verandering.
Netwerkaansluiting
De computer heeft kuren ongeacht of deze bij mij in Groningen aan het LAN netwerk hangt of in Zwolle bij mij zus. De routers en configuraties zijn compleet verschillend in beide plaatsen.
Processor
Niets mee geprobeerd. Wat me wel opviel was dat de BIOS aangaf dat de processor een temperatuur van rond de 40 graden heeft (bij het koud opstarten). Maar AMD Overdrive geeft aan dat het 2x 20 graden is. En dat lijkt me correct.

Alvast bedankt voor alle hulp en aanwijzingen!

[ Voor 0% gewijzigd door Virtlink op 31-03-2010 20:01 . Reden: Productcode geheugen toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 10:03
Is het mogelijk om RC weer op te zetten of werkt deze niet meer? Heb je een Windows XP of Vista om uit te proberen?

De upgrade versie van Surfspot is volgens mij alleen geschikt als je reeds Windows Vista hebt.. dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
Geheugen OCZ Titanium 2x2GB (kit) DDR2 800 CL4
Je meldt dat je alles op default hebt staan, maar bij dit soort geheugen is het juist belangerijk dat je de juiste waardes handmatig in de bios instelt, en dan vooral betreffende de spanning. Standaard spanning voor DDR2 is 1.8V, dit geheugen is 2.1 of 2.2V nodig, afhankelijk van 't exacte type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:16

Rannasha

Does not compute.

Picaroon schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:14:
De upgrade versie van Surfspot is volgens mij alleen geschikt als je reeds Windows Vista hebt.. dacht ik
Dat maakt niet zoveel uit :) Je kunt de upgrade versie ook op een schone pc installeren via een omweg. De "upgrade" component van de naam duidt enkel op de licentie-voorwaarden, niet op de technische details.

1 memtest86 pass is niet erg veel. Laat het eens een nachtje draaien en kijk dan wat er gebeurt. De symptomen klinken namelijk wel erg als een geheugen probleem.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtlink
Nielson schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:22:
Standaard spanning voor DDR2 is 1.8V, dit geheugen is 2.1 of 2.2V nodig, afhankelijk van 't exacte type.
En als je dat niet hebt veranderd (kan het nu niet controleren), geeft dit dan veel fouten? Zo ja, zou Memtest86 die fouten dan niet oppikken al na één pass?
Species5618 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:54:
Dat maakt niet zoveel uit :) Je kunt de upgrade versie ook op een schone pc installeren via een omweg.
Zo heb ik dat ook gedaan, anders moet je eerst je oude windows installeren en dan is de installatie niet zo schoon meer.
Species5618 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:54:
1 memtest86 pass is niet erg veel. Laat het eens een nachtje draaien en kijk dan wat er gebeurt. De symptomen klinken namelijk wel erg als een geheugen probleem.
Ik zal het eens proberen, kijken wat het resultaat is. Morgen plaats ik info over het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Virtlink schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 00:06:
Ik zal het eens proberen, kijken wat het resultaat is. Morgen plaats ik info over het resultaat.
Doe dat dan met én zonder de aanpassingen van het geheugen voltage zou ik zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
(jarig!)
1 pass is vaak niet genoeg om fouten in het geheugen aan te tonen, laat m eens een nachtje draaien, dan weet je meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtlink
Na een nachtje draaien (op het standaardvoltage, maar ik kan nu even niet controleren hoeveel dat is) gaf MemTest86+ (blijkbaar niet de nieuwste versie die op de Ubuntu cd stond) het volgende resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://download.16tonweight.com/PCgeheugenfouten20100331.png
Ik begrijp dus dat na 3 passes hij één bitje tegenkwam dat fout was en na 13 passes twee keer een fout bitje. Is dit random noise dat zich heel soms kan voordoen, of is er echt een probleem? Betekent locatie 516MB dat de fout zich voordeed op het eerste geheugenreepje en 2950-2970MB op het tweede reepje, of is daar niks over te zeggen omdat ze in dual-channel mode werken? (Als het geheugen kapot is, zal ik ze toch beide moeten opsturen aangezien het samen in een kit zat.) Kan het moederbord ook het probleem veroorzaken of niet? Zou een hoger voltage (dus sneller, lijkt me) dit oplossen?

Tenslotte: ik kan nu het typenummer van het geheugen niet controleren maar Memtest86+ zegt dat het DDR-1 DDR904 is. DDR904, daar heb ik nog nooit van gehoord, en volgens mij heb ik DDR2-800. Ook de snelheid van 452MHz wijkt af van de 400MHz I/O Bus clock die ik zou verwachten. Maakt dat wat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Test iig met de meest recente versie van memtest86+.
Zou een hoger voltage (dus sneller, lijkt me) dit oplossen?
Dit geheugen haalt de geadverteerde snelheden en timings alleen als je ook de daarbij behorende spanning goed instelt, anders draai je buiten de specs en heb je grote kans op instabiel geheugen. Het typenummer staat gewoon op het geheugen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtlink
Het blijkt OCZ2T800C44GK geheugen te zijn. Op diverse sites lees ik dat die op 2.1v of 2.2v moet draaien (op de site van OCZ staat die niet meer), maar in de BIOS krijg ik hem niet hoger dan 2.175v (ik heb hem nu op 2.1v). De nieuwste Memtest86+ 4.00 staat nu z'n testjes te doen. Vanavond of morgenochtend weer nieuws...

edit:
Trouwens... Memtest86+ 4.00 geeft wel mijn geheugen correct aan als DDR2-800 400MHz. Dus dat is opgelost.

[ Voor 15% gewijzigd door Virtlink op 31-03-2010 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een oorzaak van de verwarring is waarschijnlijk, dat er twee dingen tegelijkertijd gewijzigd zijn in het systeem. Dat zijn als de informatie goed begrepen is de geheugenmodules en de installatie van het besturingsprogramma. Daar komt bij, dat de installatie nogal onhandig schijnt te zijn. Een volledige installatie van een update-versie kan resulteren in een onstabiel systeem.
Adviesjes zijn:
1. Memtest draaien met elk van de geheugenmodules 1 voor 1 afzonderlijk in slot A1.
2. Ubuntu op de computer zetten.
3. Een trial-versie van Windows 7 zonder produktcode proberen.

De installatie van de gratis versie van Windows 7 met de produktcode van de update-versie klinkt ook niet helemaal jofel.

Het valt inderdaad aan te bevelen om de nieuwste versie van memtest 86+ te gebruiken. De foutcodes wijzen naar minimaal 1 kapot geheugenmodule. Een test met de nieuwste versie van memtest 86+ met 1 geheugenmodule in een andere computer geeft misschien duidelijkheid.
Virtlink schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 17:31:
Het blijkt OCZ2T800C44GK geheugen te zijn. Op diverse sites lees ik dat die op 2.1v of 2.2v moet draaien (op de site van OCZ staat die niet meer), maar in de BIOS krijg ik hem niet hoger dan 2.175v (ik heb hem nu op 2.1v). De nieuwste Memtest86+ 4.00 staat nu z'n testjes te doen. Vanavond of morgenochtend weer nieuws...
http://www.ocztechnology....um_epp_ready_dual_channel

Onder specificaties staat 2,2 Volt.

Tekstkopie 1:

# 800MHz DDR2
# 4-4-4-15(CAS-TRCD-TRP-TRAS)
# Available in 2GB(2048MB) Modules and4GB(2x2048MB) Dual Channel Kits
# Unbuffered
# Titanium XTC*Heatspreader
# OCZ Lifetime Warranty
# 2.2 Volts

Tekstkopie 2:

Special Features

* 2.25V EVP**

Afbeeldingslocatie: http://www.ocztechnology.com/images/products/auto_images/thumbs290x290/Titan6400epp.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2010 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat die update niet jofel klinkt is omdat elk proces geheugen nodig heeft. En als er dan bestanden worden uitgepakt binnen rot geheugen krijg je dus corrupte files.

Dus ongeacht welke versie je erop zet, als er bestanden langs rot geheugen gaan blijft het euvel zich voordoen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Raz. Blijkbaar is de diagnose van Raz, dat de geheugenmodules defect zijn.

De modelcode staat niet op de lijst van gecontroleerde geheugenmodules van het moederbord.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2010 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat het geheugen niet naar behoren werkt is al duidelijk in de screenshot hier boven.

Een ander OS installeren maakt het geheugen er niet beter op. De kans dat dat ook corrupte bestanden opleverd is gewoon 99%. Dan ben je dus een uur bezig voor jan doedel.

Eerst maar focusen op het geheugen, ipv een installatie van een OS. Althans, dat is mijn logische volgorde.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtlink
Deze heeft EPP, volgens mij heeft de mijne dat niet. Maakt waarschijnlijk niet uit voor het voltage dan. Ik probeerde hem te vinden via de pricewatch, en daarna via de site van OCZ, maar die hebben geen pagina voor Titanium-producten meer.

De PC draaide het geheugen op 1,9v en in de BIOS stond alles op Auto en Normal. Als ik het voltagebeheer op Manual zet staat mijn Gigabyte Award BIOS maximaal 2,175v toe. Of is er een (veiligheids-)switch ergens die iemand weet waarmee hogere waardes mogelijk worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
(jarig!)
Virtlink schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 19:57:
[...]

Deze heeft EPP, volgens mij heeft de mijne dat niet. Maakt waarschijnlijk niet uit voor het voltage dan. Ik probeerde hem te vinden via de pricewatch, en daarna via de site van OCZ, maar die hebben geen pagina voor Titanium-producten meer.

De PC draaide het geheugen op 1,9v en in de BIOS stond alles op Auto en Normal. Als ik het voltagebeheer op Manual zet staat mijn Gigabyte Award BIOS maximaal 2,175v toe. Of is er een (veiligheids-)switch ergens die iemand weet waarmee hogere waardes mogelijk worden?
Je kunt proberen de bios te flashen naar een nieuwere versie, wellicht dat er dan meer settings beschikbaar komen. Krijg je ook memtest errors met 2.175V? want dat lijkt me sterk als het geheugen zelf niet brak is.

Andere oplossing is gewoon low voltage geheugen te halen, en deze reepjes weer in de verkoop te doen, dat zal je een hoop ellende besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Maakt waarschijnlijk niet uit voor het voltage dan. Ik probeerde hem te vinden via de pricewatch, en daarna via de site van OCZ, maar die hebben geen pagina voor Titanium-producten meer.
Jawel hoor. Maar ook al staat daar je exacte type niet tussen, alle PC2-6400 titanium versies hebben 2.1 of 2.2V nodig, en ook al kan je mainboard max 2.175V is het al een hele verbetering t.o.v. de standaard 1.8V. Zeker omdat je ws de timings nog vrij los hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtlink
Beide reepjes, op 2,1v, tot nu toe nog geen fouten. Ik laat hem vannacht nog even doordraaien. Verder is de BIOS al op de laatste versie, zoals staat in m'n introverhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtlink
Goed, na een nachtje draaien nog steeds geen fouten _/-\o_ .
Afbeeldingslocatie: http://download.16tonweight.com/PCgeheugenfouten20100401.png
Ik heb nu het voltage verder omhoog naar 2.175v gezet, en de timings naar 4-4-4-15 en ben weer aan het Memtesten. Als dit goed blijft gaan ga ik weer met de computer werken en merk ik het vanzelf als er weer problemen optreden.

In de BIOS kan je behalve de CAS-TRCD-TRP-TRAS timings nog meer instellen. Kan (moet) ik die op de default waarden laten staan of kan ik de optimale waarden ergens vandaan halen? En zijn er nog meer voltages (van andere componenten) die aangepast moeten worden als ik gewoon een stabiel systeem wil? De rest staat nu op 'Normal'.

In ieder geval bedankt voor alle hulp. Ik had nooit gedacht dat te lage voltages een probleem zouden kunnen zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Niet te veel met dingen gaan rommelen als het niet nodig is, als het nu stabiel werkt zo laten staan. Het aanpassen van de timings is in principe al gerommel in de marge. Voltage verhogingen zijn in principe alleen nodig als je bv gaat overklokken en het op 't de standaard instelling niet stabiel meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Virtlink schreef op donderdag 01 april 2010 @ 10:15:
Goed, na een nachtje draaien nog steeds geen fouten _/-\o_ .
[afbeelding]
Ik heb nu het voltage verder omhoog naar 2.175v gezet, en de timings naar 4-4-4-15 en ben weer aan het Memtesten. Als dit goed blijft gaan ga ik weer met de computer werken en merk ik het vanzelf als er weer problemen optreden.

In de BIOS kan je behalve de CAS-TRCD-TRP-TRAS timings nog meer instellen. Kan (moet) ik die op de default waarden laten staan of kan ik de optimale waarden ergens vandaan halen? En zijn er nog meer voltages (van andere componenten) die aangepast moeten worden als ik gewoon een stabiel systeem wil? De rest staat nu op 'Normal'.

In ieder geval bedankt voor alle hulp. Ik had nooit gedacht dat te lage voltages een probleem zouden kunnen zijn. :)
lage voltages zorgen ervoor dat je RAM trager werkt dan normaal. Hier kan je processor moeilijk mee om gaan, Als windows iets zoekt in je RAM wat hij heeft opgeslagen en kan dat niet vinden krijg je al snel een BSOD. Windows is zo lief voor ons om ALLES te checken...klopt het niet ? BSOD. Zoiets als .. There i fixed it .. maar dan slopen!

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ram is net als de "piepjestest" op de middelbare school, bij ieder piepje moet je aan de overkant van de zaal zijn en starten. door de clockspeed omhoog, of de timings strakker te maken, komen de piepjes sneller na elkaar, en door het voltage te verhogen zal het ram "sneller lopen" om op tijd te zijn voor zn signaal. ...ofzoiets /vergelijking
Pagina: 1