Beste mensen, ik heb een heel ongrijpbaar probleem met mijn computer. Omdat ik toch sterk denk dat het hardware gerelateerd is, wist ik geen beter forum om mijn vraag te stellen dan hier.
Wat kan ik nog proberen/testen, en waarmee? Of, waar zou ik nog naar kunnen kijken?
Tegelijkertijd had ik het andere geheugenreepje in mijn andere computer gebruikt (met hetzelfde moederbord maar andere processor) omdat het geheugen van die computer kapot was gegaan en opgestuurd was. Die andere computer werkte hier perfect mee.
Nu heb ik alles gebackupt, het tweede geheugenreepje erbij in de betreffende PC gezet en Windows 7 geprobeerd schoon te installeren (dus met de boot DVD) vanaf de nieuwe DVD. Helaas gaf de setup melding van corrupte bestanden bij het uitpakken ervan. Daarop heb ik met Microsoft's tool de Windows 7 van die CD op een USB stick gezet, en daarmee lukte de installatie wel. Vanaf dat punt heb ik aldoor deze problemen.
De computer werkt met alle standaardwaarden (niet overgeclockt) en de BIOS staat voor het grootste deel op de Optimized Defaults.
De harde schijf en CD/DVD speler zijn beide aangesloten via SATA direct op het moederbord, en staan in de BIOS ingesteld op AHCI (i.p.v. IDE).
Alvast bedankt voor alle hulp en aanwijzingen!
Het probleem
Als ik een programma, spel of Windows updates installeer, dan breken deze vaak (maar niet altijd) af omdat het installatieprogramma corrupt zou zijn of er bestanden beschadigd zijn of ontbreken. Dit geldt voor gedownloade programma's en updates, programma's van CD of DVD en programma's van een externe harde schijf.Wat kan ik nog proberen/testen, en waarmee? Of, waar zou ik nog naar kunnen kijken?
Geschiedenis
Oorspronkelijk stond er op precies deze computer (maar dan met slechts één van de twee geheugenreepjes) de RC versie van Windows 7 x64 Ultimate. Hiermee had ik geen problemen. Omdat het tijd werd dat deze RC vervangen werd, heb ik via Surfspot de upgrade van Windows 7 x64 Professional (studentlicentie) gekocht.Tegelijkertijd had ik het andere geheugenreepje in mijn andere computer gebruikt (met hetzelfde moederbord maar andere processor) omdat het geheugen van die computer kapot was gegaan en opgestuurd was. Die andere computer werkte hier perfect mee.
Nu heb ik alles gebackupt, het tweede geheugenreepje erbij in de betreffende PC gezet en Windows 7 geprobeerd schoon te installeren (dus met de boot DVD) vanaf de nieuwe DVD. Helaas gaf de setup melding van corrupte bestanden bij het uitpakken ervan. Daarop heb ik met Microsoft's tool de Windows 7 van die CD op een USB stick gezet, en daarmee lukte de installatie wel. Vanaf dat punt heb ik aldoor deze problemen.
De configuratie
Nu dan de specificaties van de falende pc:Onderdeel | Merk |
---|---|
Moederbord | Gigabyte GA-MA770-UD3 rev. 1.0 |
Processor | AMD Athlon X2 7750 Black Edition |
Geheugen | OCZ2T800C44GK Titanium 2x2GB (kit) DDR2 800 CL4 |
Harde schijf | WD Caviar Blue 500GB, 7200rpm SATA |
CD/DVD speler | TSSTcorp SH-S223F SATA |
Grafische kaart | Club 3D HD4830 512MB GDDR3 PCI-Express 2.0 |
Voeding | Cooler Master M520 |
Besturingssysteem | Windows 7 x64 |
De computer werkt met alle standaardwaarden (niet overgeclockt) en de BIOS staat voor het grootste deel op de Optimized Defaults.
De harde schijf en CD/DVD speler zijn beide aangesloten via SATA direct op het moederbord, en staan in de BIOS ingesteld op AHCI (i.p.v. IDE).
Wat ik al heb geprobeerd
Windows x64
Omdat Windows toch al lastig deed bij de installatie heb ik het nogmaals geprobeerd vanaf een Windows 7 x64 Ultimate DVD die ik op een Microsoft event had gekregen, maar dan met de productcode van de Surfspot DVD.Geheugen
Vanaf een Ubuntu boot CD MemTest86+ één complete pass uitgevoerd. Geen fouten aangetroffen.Harde schijf
Met een tool van Western Digital de hele schijf op fouten gecontroleerd, en later helemaal ge-zero-ed (waarbij hij ook weer op fouten controleert). Geen fouten aangetroffen.BIOS
De BIOS bevatte al de laatste versie van de Gigabyte site. Desondanks heb ik hem geflasht met het bestand van de site. Geen verandering.CD/DVD drive
Oorspronkelijk zat er een oudere drive in. Die heb ik vervangen door de huidige, zonder verandering.Netwerkaansluiting
De computer heeft kuren ongeacht of deze bij mij in Groningen aan het LAN netwerk hangt of in Zwolle bij mij zus. De routers en configuraties zijn compleet verschillend in beide plaatsen.Processor
Niets mee geprobeerd. Wat me wel opviel was dat de BIOS aangaf dat de processor een temperatuur van rond de 40 graden heeft (bij het koud opstarten). Maar AMD Overdrive geeft aan dat het 2x 20 graden is. En dat lijkt me correct.Alvast bedankt voor alle hulp en aanwijzingen!
[ Voor 0% gewijzigd door Virtlink op 31-03-2010 20:01 . Reden: Productcode geheugen toegevoegd ]