Lokale printer als netwerkprinter laten fungeren lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96802

Topicstarter
Na hier verscheidene verhalen gelezen te hebben wil ik mijn printer als netwerkprinter instellen. Ik doe precies wat overal uitgelegd wordt maar toch vreet ie 'm niet. Het is de bedoeling dat de printer vanuit alle PC's aan te sturen is zonder dat er een bepaalde andere PC aan hoeft te staan. Dat zou mogelijk moeten zijn als ik de verhalen hier lees.

Ik heb HP laserjet 5000N (met netwerkkaart, IP=192.168.0.13), een router (SMCWBR14-G) en Windows 7 op de PC's. De printer heb ik via een UTP kabel (geen crossed) aangesloten op de router, het 100mbit lampje gaat branden dus er is contact.

Het volgende heb ik nu talloze keren uitgevoerd in Windows:

Printer toevoegen -> Lokale printer -> Standard TCP/IP post -> Bij hostnaam (en poortnaam) 192.168.0.13 ingevuld -> Vinkje "Query op printer en printerstuurprogramma automatisch selecteren" aangezet -> Printerpoort selecteren -> Er wordt niets gevonden!

Hier Hewlet Packerd Jet Direct gekozen (er staat overigens ook een HP Jet Direct 'single port' en 'multiport´ bij in het rijtje) -> Huidige stuurprogramma gebruiken (was al geinstalleerd) -> Printernaam opgegeven (bv. netwerkprinter) = sharename -> Testpagina geeft geen resultaat!

Vervolgens is de printer toegevoegd bij de printers en ga ik naar Printer Eigenschappen -> Poorten -> Juiste poort aanvinken (stond al goed) -> Printer doet niets!

Kan iemand uitleggen of ik wat over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:10
Bij mij werd de printer automatisch herkend via het netwerk in Windows 7. Kan je een netwerktestpagina afdrukken op de LaserJet? Kan je zien of de printer wel goed verbonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Stel eens 9100 in als Printerpoort

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Kun je de printer pingen vanaf de PC?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:36
vraagje: waarom selecteer je lokale printer, en geen netwerk printer, terwijl de printer aan het netwerk (router) hangt en niet aan de pc (printerpoort of usb(printer)poort)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

En ping eens naar 192.168.0.13 om uit te sluiten dat het een netwerkissue is.
Aragnut schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:54:
vraagje: waarom selecteer je lokale printer, en geen netwerk printer, terwijl de printer aan het netwerk (router) hangt en niet aan de pc (printerpoort of usb(printer)poort)?
Omdat dat de Microsoft-logica is. :)
("Netwerkprinter" in deze zin is een "shared" printer (bereikbaar via een UNC pad, op een andere PC) en/of een printer die published is in je Active Directory domain. Niet een "iedere-printer-met-een-UTP-kabel-eraan" soort van netwerkprinter.)

offtopic:
De woordkeus "Netwerkprinter" is dan ook inderdaad - en als sinds jaar en dag - ietwat ongelukkig gekozen. Ook niet echt verrassend, aangezien de algehele regeling wat printen betreft in Windows nog uit Windows 3.1 lijkt te stammen (kijk maar eens naar het "Open file" dialog als je handmatig een .prn op wil geven); dit is dus wat je vervolgens voorgeschoteld krijgt, zelfs onder Vista/W7: http://www.access-one.com/rjn/computer/images/what_prn.gif

[ Voor 107% gewijzigd door r0b op 30-03-2010 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:54:
Kun je de printer pingen vanaf de PC?
Als ik cmd -> ping 192.168.0.13 doe krijg in 3 time-outs :(
maarud schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:54:
Bij mij werd de printer automatisch herkend via het netwerk in Windows 7. Kan je een netwerktestpagina afdrukken op de LaserJet? Kan je zien of de printer wel goed verbonden is.
Nee wordt niet herkend en print niet (stand alone wel uiteraard)
RaZ schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:54:
Stel eens 9100 in als Printerpoort
Poortnaam 192.168.0.13 staat al bij Raw instellingen op poortnummer 9100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Wat is het LAN IP van je router? Kun je de printer niet instellen op automatisch IP verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ping verstuurd standaard 4 packetjes, 3 gaan time-out, 1 komt dus wel aan?

Dan gok ik op een rotte netwerkkabel, probeer eens een andere, en een andere poort in je router/switch. Misschien zit de NIC in de printer niet goed? Haal die er eens uit en zet die er weer opnieuw in (als dat mogelijk is).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oeps sorry typvout nee alle 4 zijn verloren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Wat zegt de netwerkpagina van je printer dan, geeft hij zelf aan dat hij goed verbonden is?

Als het echt een netwerkprinter is (met een eigen webservice bijvoorbeeld) dan moet je wél netwerkprinter hebben, ipv lokale printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

Anoniem: 96802 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 18:07:
Oeps sorry typvout nee alle 4 zijn verloren
Dus heb je een normaal netwerkissue.

Wat is je eigen IP-adres?
cmd > ipconfig /all

Heb je het IP-adres op de printer handmatig ingesteld? Zoja, waar heb je deze gegevens vandaan gehaald?
maarud schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 18:48:
Als het echt een netwerkprinter is (met een eigen webservice bijvoorbeeld) dan moet je wél netwerkprinter hebben, ipv lokale printer.
Onzin.
99% van de kantoor netwerkprinters / MFP's luistert standaard gewoon op poortje 9100 raw. En dan gebruik je gewoon de "Local Printer" + "Standard TCP/IP Port"

[ Voor 36% gewijzigd door r0b op 30-03-2010 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
r0b schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 18:48:

Onzin.
99% van de kantoor netwerkprinters / MFP's luisteren gewoon op poortje 9100 raw. En dan gebruik je gewoon de "Standard TCP/IP Port"
Ja dat klopt, dat werkt ook prima. Maar detecteren via netwerkprinter moet daarnaast ook kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

maarud schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 18:52:
[...]

Ja dat klopt, dat werkt ook prima. Maar detecteren via netwerkprinter moet daarnaast ook kunnen werken.
Workgroup / SMB gebruik bedoel je? Staat vaker standaard uit dan in-geschakeld voorzover ik weet (Xerox Phaser / WorkCentre / WorkCentre Pro-series / HP "papierdoosjes" P5500 oid, etc), dus zeggen dat het "via netwerkprinter moet" is lichtelijk verkeerd te noemen.
Tevens kan de TS 192.168.0.13 niet eens pingen; als dat al niet werkt maakt de manier waarop je hem configureert in Windows natuurlijk al helemaal geen fluit uit. :P

[ Voor 10% gewijzigd door r0b op 30-03-2010 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
r0b schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 18:54:
[...]

Workgroup / SMB gebruik bedoel je? Staat vaker standaard uit dan in-geschakeld voorzover ik weet (Xerox Phaser / WorkCentre / WorkCentre Pro-series / HP "papierdoosjes" P5500 oid, etc), dus zeggen dat het "via netwerkprinter moet" is lichtelijk verkeerd te noemen.
Tevens kan de TS 192.168.0.13 niet eens pingen; als dat al niet werkt maakt de manier waarop je hem configureert in Windows natuurlijk al helemaal geen fluit uit. :P
mja, verkeerde woordkeuze inderdaad. Moeten is wel een heel groot woord. Pingen is inderdaad wel een eerste vereiste, vandaar ook de vraag of de printer uberhaupt wel goed verbonden is (een netwerkpagina van de printer zelf zegt niet veel, maar heb al vaak genoeg een melding 'niet verbonden' gelezen, bleek de kabel er niet goed in te zitten (kabellipje was kapot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb hier een uitdraai gemaakt die de printer uit heeft gespuwd inzake het IP gebeuren ;)

Afbeeldingslocatie: http://i266.photobucket.com/albums/ii241/deejaytrauma/netwerk.jpg

Mijn eigen ip adres is 192.168.0.188 en alle PC's die op het nerwerk zitten vallen onder de range 192.168.0.XXX

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 96802 op 30-03-2010 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Volgens mij moeten wij inloggen voor het plaatje. Probeer xs.to oid eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 20:14
kun je hem in de router wel zien?
zo nee dan is op de kabel verkeerd aangsloten of de kabel brak of de nic poort op 1 van de twee apparaten kapot....

Thanks Mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23

mendel129

Radioactivator

Waarom dns server 192.168.0.2 op de printer?

Staat op zich toch goed...

[ Voor 25% gewijzigd door mendel129 op 30-03-2010 19:59 ]

Bringer of heat, food and silence!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bosgoed schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 19:56:
kun je hem in de router wel zien?
Hoe is dit te testen?
Als ik in mijn router inlog zie ik wel een rijtje LAN DHCP clients maar dat is het niet.
Ik kan nergens pingen of andere apparaten zien.

En http://192.168.0.13/ zegt: "deze pagina kan niet worden weergegeven"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
Zet BOOTP eens op YES, zie je hem dan wel staan bij je DHCP clients ?

[ Voor 7% gewijzigd door Nivk op 30-03-2010 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BOOTP ehmm waar doe je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
In het TCP/IP menu van je HP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Done..

Het IP nummer dat dan verkregen wordt is 192.0.0.192.

Opnieuw printerpoort aangemaakt in Windows maar ook dit mocht niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
Denk dat 192.0.0.192 een of ander standaard adres is wat de HP zichzelf geeft als hij het niet via DHCP correct krijgt, zeker weet ik het ook niet. Aangezien je routers LAN IP adres 192.168.0.1 is (?) zal dat wel niet juist zijn, dat adres 192.168.0.13 wat je eerst had viel dat binnen je DHCP pool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inderdaad, het adres 192.0.0.192 valt niet in de range 192.168.0.x.

Dus eigenlijk weet ik niet meer hoe ik verder moet.

Ik zal morgen een crossed cable kopen om de printer direct aan de netwerkkaart van mij PC te koppelen (zou moeten werken toch?) om te kijken of het probleem aan de printer ligt en niet aan routers of netwerk.

Mocht dat ook niet lukken dan weet ik het echt niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

Anoniem: 96802 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 01:15:
Mocht dat ook niet lukken dan weet ik het echt niet meer...
Nee, het probleem is echt netwerk-gerelateerd. Iets opnieuw aanmaken / opnieuw installeren op je PC zal dan ook niks verhelpen. Ongetwijfeld staat alles prima ingesteld.

192.0.0.192 kan ik niet verklaren, maar dat is in ieder geval niet een "IP adres die hij zichzelf toewijst als hij geen DHCP offer ontvangt". In die gevallen wordt namelijk APIPA gebruikt, wat in de reeks 169.254.0.1 tot 169.254.255.254 valt.

Knoop de JetDirect direct aan de switch / ingebouwde switch van je router, stel de JetDirect in op DHCP, print een configuratiepagina uit (zoals hierboven), zoek het IP-adres op dat verkregen is en probeer deze te pingen.

Als dit wel werkt: lekker zo laten staan en in je router een DHCP reservering maken op basis van het mac-adres van je printer (dit voorkomt dat het IP-adres in de toekomst ooit zal veranderen, wat wel mogelijk is als je deze stap niet neemt). Vervolgens nog even een nieuwe TCP/IP poort aanmaken in de printer settings met dit IP, en alles zou moeten werken.
(Tip: Start > Run > cmd > telnet IP_ADRES 9100 - als deze verbinding maakt (en je dus een geheel zwart scherm krijgt), werkt port 9100 raw. Als dit niet werkt, en pingen werkt wel, controleer dan of TCP/IP printen (9100) wel ingeschakeld staat op de printer.

Als dit allemaal niet werkt: schakel de printer uit, haal de JetDirect los, controleer de verbindingen, sluit alles weer aan, dubbelcheck dat de netwerkverbinding er goed in zit en dat beide ledjes op de JetDirect netwerkaansluiting aan springen en probeer opnieuw.

Heeft het ooit wel gewerkt met deze JetDirect? Kan je wellicht een andere proberen?

[ Voor 11% gewijzigd door r0b op 06-04-2010 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
r0b schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 12:14:
[...]
192.0.0.192 kan ik niet verklaren, maar dat is in ieder geval niet een "IP adres die hij zichzelf toewijst als hij geen DHCP offer ontvangt". In die gevallen wordt namelijk APIPA gebruikt, wat in de reeks 169.254.0.1 tot 169.254.255.254 valt.
Standaard IP adres van sommige HP Jetdirects is 192.0.0.192:
"If the HP JetDirect print server does not receive it’s IP configuration
within two minutes after power up, a default IP address is
automatically assigned: 192.0.0.192. This address is not a valid
IP address for your network but can be used to initially access the
JetDirect print server. However, to use the default IP address, you
must temporarily set up your system with the same IP network
number or establish a route to it."

Wellicht moet er langer worden gewacht eer dat ding zich een IP laat geven, of zoals aangegeven hierboven het IP van de router eens op 192.0.0.1 zetten en kijken of de printer dan te bereiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eindelijk het werkt!!!

Bootp uitgezet.

DHCP moest aangezet worden, en hopla, IP nr. 192.168.2.149 werd gevonden!

Misschien had het er ook mee te maken dat ik telkens in het menutje op de printer zat te pielen terwijl de printer (volgens mij) online stond i.p.v. eventjes offline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Anoniem: 96802 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 00:51:
DHCP moest aangezet worden, en hopla, IP nr. 192.168.2.149 werd gevonden!
Volgens mij hebben jouw PCs dan ook geen 192.168.0.xxx adres, of je subnetmask moet geen 255.255.255.0 zijn.
Zoek uit wat nu daadwerkelijk je adressenbereik is en geef je printer een vast IP in die range maar buiten je DHCP range, anders moe tje bij elke wijziging van je printer IP je printer opnieuw gaan zitten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt, mijn PC's hebben allemaal 192.168.2.xxx adressen.
Ik weet niet of dat uitzonderlijk is of dat die 2 een 0 had moeten zijn maar het werkt perfect nu iig.
Anoniem: 399 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 16:51:
anders moe tje bij elke wijziging van je printer IP je printer opnieuw gaan zitten installeren.
Maar waarom zou de printer IP gewijzigd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:57
Anoniem: 96802 schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 09:36:
Ik weet niet of dat uitzonderlijk is of dat die 2 een 0 had moeten zijn maar het werkt perfect nu iig.

[...]

Het is niet uitzonderlijk dat ze niet hetzelfde zijn maar wel essentieel. Daardoor zaten de computers en printer in een ander subnet en kunnen ze elkaar niet bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-06 06:39
Omdat de printer nu een IP krijgt via DHCP, en dat kan dus wijzigen als de printer een tijdje heeft uitgestaan. Dit kan bij somige routers al na 1 uur zijn.
Mijn eigen ip adres is 192.168.0.188 en alle PC's die op het nerwerk zitten vallen onder de range 192.168.0.XXX
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
Anoniem: 96802 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 00:51:
Bootp uitgezet.

DHCP moest aangezet worden,
Het is BOOTP/DHCP aan of BOOTP/DHCP uit....

Uit de handleiding:
BOOTP YES (default) enables TCP/IP configuration
automatically from the network using BOOTP/TFTP,
DHCP, or RARP.
If BOOTP=YES*, none of the remaining parameters can
be configured from the control panel.
NO disables BOOTP, and allows you to configure the
remaining parameters from the printer’s control panel.

[ Voor 0% gewijzigd door Nivk op 09-04-2010 15:28 . Reden: joh ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 22:36
heb probleem met hp6400j.(wireless) deze zie ik wel in het netwerk. en hij geeft 1x testpagina. daarna is het over.
in het hp menu wordt ie niet herkend,maar dat kan omdat scan/fax meestal niet lukt vanaf afstand.

hp zelf zegt,dat zij geen ondersteuning meer geven! na onderzoek blijkt dat ook in de garantie tijd men geen ondersteuning geeft. zij zeggen" bepaalde? type werken niet wireless en helemaal niet als er een 3 of 4 in een printer wordt aangesloten als netwerk printer.

wie heeft een tip? misschien printerserver?
Pagina: 1