Toon posts:

Een Game server bouwen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Intro
Mijn broer en ik denken eraan om een server aan te schaffen waarop we gameservers willen hosten. Zelf weet ik wel wat over het configureren van servers, maar dat laat ik voornamelijk aan mijn broer over laat omdat die meer kennis en ervaring heeft.
Buiten het feit dat wij samen wel een heel eind kunnen komen, moet ik ook zeggen dat dit ons eerst projectje is en ons nog veel verder moeten verdiepen
in het hoe en wat. Waar wij dan ook druk mee bezig zijn (tussen de bedrijven door).

Het idee
Het idee is om in een server(s) te investeren, dat te plaatsen in een datacenter en dan game servers en voice chat servers erop te hosten, om die vervolgens te verhuren. De games die wij willen hosten zullen meer old school games zijn zoals Cs.1.6, TF2, AAO etc en voice chat Ventrillo en Teamspeak. En het OS zal W2k3 worden omdat wij daar het meeste ervaring mee hebben. Zoals ik al vertelde zijn we nog druk bezig met het onderzoeken van alle optie maar misschien kunnen jullie ons op weg helpen. Sowieso is de eerste vraag natuurlijk, Kan dit lucratief zijn of word dit pas interessant met meerdere servers ? Wat zou als een goede game server kunnen dienen ? Hoeveel servers zou je kunnen hosten op dat soort servers ? En is het beter om een kant en klare server te kopen bij bijvoorbeeld Dell of HP of zelf in elkaar zetten ?

Alvast bedankt voor de informatie !

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
foutje

[ Voor 99% gewijzigd door itons op 30-03-2010 15:31 . Reden: foutje even editen nog ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 12:42

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Kijk voor de aardigheid eens rond op Webhostingtalk.nl, daar staan wat draadjes over de 'haalbaarheid' van het starten van een dergelijk onderneming in de huidige tijd. Houd je rekening met licentiekosten voor Windows, verplichte afname van minimaal 100slots (TS2), 200 slots (TS3) en 1000slots (Ventrillo, en dan accepteren ze je wss nog niet als nieuwe klant)?
Lucratief wordt het, als je overal rekening mee houd qua kosten en afschrijvingen (en tijd die erin gaat zitten) zeker niet onder de 100 verhuurde gameservers. Dat is heel wat fysieke hardware als je geen enorme overselling wil gaan doen. Qua hardware: Och, elke 'server-grade' machine is geschikt, als je 24/7 toegang tot je datacenter hebt is een 'simpele' machine best een optie, als je wat verder er vandaan zit zin de extra opties voor Remote Beheer van HP en Dell wel intressant en vaak de meerprijs waard.

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:33
Word er eigenlijk gebruik gemaakt van virtualisatie in de game-hosting wereld?
Hoe krijgen bedrijven het voor elkaar dat je je eigen maps/mods kunt plaatsen zonder dat andere klanten daar last van hebben?

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-01 11:56
Wij hebben hier op het werk nog een aantal oude HP dl380's liggen Generatie 3 of 4 (voor verkoop) daar kan je prima een game server op draaien of ESX.

er zijn verschillende software pakketten die je instaat stellen om gameservers beheren, ook voor klanten.

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

• Kippenijzer

Kippenijzer

@ feelthepower: De meeste gameserver ondersteunen het gewoon om een totaal eigen instance per klant te draaien. Zelf delen wij alle core-files via symlinks (linux) en komt verder alles uit de user zijn eigen directory, elke draaiende server heeft zo zijn eigen files en configs.

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 19:20

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

feelthepower schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:34:
Word er eigenlijk gebruik gemaakt van virtualisatie in de game-hosting wereld?
Hoe krijgen bedrijven het voor elkaar dat je je eigen maps/mods kunt plaatsen zonder dat andere klanten daar last van hebben?
Virtualisatie vreet geheugen, voor elke VM die je opzet moet je weer wat geheugen / cpu / diskspace reserveren.
Ik heb bij sommige gamehosts een aparte directory voor de userfiles (mods) gezien, en de gameinstallatie op een centrale plek, voor elke user heb je /home/user$/cssfiles en centraal /home/admin/./srcds...

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Verwijderd

Topicstarter
Kippenijzer schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:32:
Kijk voor de aardigheid eens rond op Webhostingtalk.nl, daar staan wat draadjes over de 'haalbaarheid' van het starten van een dergelijk onderneming in de huidige tijd. Houd je rekening met licentiekosten voor Windows, verplichte afname van minimaal 100slots (TS2), 200 slots (TS3) en 1000slots (Ventrillo, en dan accepteren ze je wss nog niet als nieuwe klant)?
Lucratief wordt het, als je overal rekening mee houd qua kosten en afschrijvingen (en tijd die erin gaat zitten) zeker niet onder de 100 verhuurde gameservers. Dat is heel wat fysieke hardware als je geen enorme overselling wil gaan doen. Qua hardware: Och, elke 'server-grade' machine is geschikt, als je 24/7 toegang tot je datacenter hebt is een 'simpele' machine best een optie, als je wat verder er vandaan zit zin de extra opties voor Remote Beheer van HP en Dell wel intressant en vaak de meerprijs waard.
Om even ON-topic te blijven.., jij zeg heel wat fysieke hardware, waar moet ik dan aan denken ? Een heel server park of gewoon een aantal rekken ?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-01 08:52

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Een gameserver is nou niet echt voer voor Professional Networking & Servers daarom verplaats ik het topic naar Serversoftware en Windows Servers :)

• Kippenijzer

Kippenijzer

3 actieve gameservers per core (zeg 40+ slots totaal voor de 3) per core kan voor zware games al krap aan zijn, prijstechnisch zijn single socket systemen vaak voordeliger, en je zit toch met maximale power die je kunt krijgen in een rack, dus wss is losse servers met single socket het voordeligst, dan kun je dus als je 100% wilt leveren zeg 150 slots verdeeld over 12 servers maximaal leveren per systeem. Met andere aantallen slots kan dit heel anders zijn, elke server instance heeft wat meer overhead, maar veel games schalen ook verre van linear, waardoor 12 slots veel meer dan 2 keer lichter is dan 24 slots bijvoorbeeld.
Pagina: 1