Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Persoonlijk heb ik niet zoveel ervaring met de chips en de bios, maar ik vermoed dat het daar ergens in zit.. Zou iemand me willen helpen? (Ik heb een HP Pavilion DV9085)

Probleem:
Tijdens het bekijken van een film (vanaf harde schijf) bevroor plotseling het beeld terwijl de film doorliep. Sinds het opnieuw opstarten toen is het volgende probleem ontstaan.
Tijdens de gehele opstartprocedure blijft het beeld zwart. Het beeldscherm activeert wel (hij wordt iets lichter), maar er verschijnt niks in beeld. Tot het moment dat je de intro van Vista krijgt waarna hij direct naar het profielkeuzemenu gaat. Daar is het mogelijk een profiel te kiezen, alles werkt op dat moment. Tot het moment dat je een (willekeurig) profiel kiest zegt hij welkom en begint met laden, maar na 5 seconden loopt hij vast. Er gebeurd niks meer op het scherm, totdat na een minuut of 3 het scherm uit gaat. Niks reageert meer op dit moment. De harde schijf is nog in gebruik, te horen aan de ventilator.

Ik heb, zonder overdrijven, vijftig keer opnieuw opgestart op alle verschillende manieren. Eén keer is het plotseling gelukt in te loggen, maar liep hij vast na het invoeren van een USB-stick. Eén keer kreeg ik plotseling wél het HP-logo te zien en kon ik eindelijk in veilige modus opstarten wat perfect draaide. Ik dacht dat het aan het beeldstuurprogramma lag, dus toen ik opnieuw op wilde starten om dat definitief te verwijderen begonnen de problemen van voor af aan. Het is daarna nooit meer mogelijk geweest op welke manier dan ook in te loggen. Ik heb beide RAM-kaarten verwijderd en/of verwisseld, alles zonder resultaat. Ik heb de harde schijven bekeken, maar daar zag alles er m.i. normaal uit.

Een maand voor dit probleem heb ik problemen gehad met het beeldschemstuurprogramma, waardoor de laptop vaak uitviel, storing gaf of opnieuw opstartte. Opnieuw installeren van het beeldschermstuurprogramma had dit opgelost (en het verwijderen van de game waarmee dat probleem ontstaan was (volgens ontstaan door de DirectX)).

Heeft iemand enig idee waar dit in zou kunnen zitten en hoe ik het op zou kunnen lossen?

Alvast hartstikke bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik zie laptop, ik zie schermproblemen, dus probeer eerst eens een extern scherm?

Verder vond ik ook al dit artikel: (jouw laptop heeft dus een nVidia GeForce Go 7600 )

http://www.tomshardware.c...-Chipset-Issues,7669.html

verder kun je nog een LIVE cd proberen om te kijken of het aan windows ligt, maar ik denk dat gewoon de hardware aan het eind van zijn levensduur is.

[ Voor 23% gewijzigd door leuk_he op 30-03-2010 14:54 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets meer informatie en wat meer acties zijn wel handig.
Is er op de website van HP gekeken?
Zijn er herstelcd's gemaakt?
Werkt de herstelfunctie van HP?
Zijn er backups van de bestanden, die daarvoor in aanmerking komen?
Wat er gedaan kan worden:
CMOS schoon maken.
Als er geen bestanden bewaard hoeven te blijven en als er backups zijn en een installatiecd of installatiedvd:
het besturingsprogramma opnieuw installeren.
kijken of memtest start

Wat zijn de fabrikanten en de modelnummers van de onderdelen?
Wat is het versienummer van bios?
Hoe oud is de laptop?
Welk besturingsprogramma staat er op?
Wil de computer opstarten met een dvd of cd met Ubuntu?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2010 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reactie en voor de link!

In die link staat dat HP extra garantie biedt voor problemen aan die nVidia chipset, dus ik ga weer even terug naar HP (die mij in eerste instantie niet wilde hebben wegens verlopen garantie).

Het gebeurde terwijl ik op een extern scherm via HDMI aan het kijken was. Ik heb later nog eens geprobeerd het scherm via HMDI te koppelen, maar het lost het probleem niet op. Bovendien doet het beeldscherm zelf het prima bij het windows-profielkeuzescherm.

Ik zal eens zo'n LIVE-cd proberen, heb al de gewone Windows & XP installatie-cd geprobeerd maar die pakt hij niet, want daarvoor moet je eerst in Windows zitten en daar kom ik niet in.

Als het aan de hardware ligt, wat zou het kunnen zijn en zou ik dat zelf kunnen vervangen?

Nogmaals dank..

Gol.. Je reactie kwam tijdens dit bericht, dus als reactie op je bericht:
- Alle stappen op de HP-pagina heb ik al doorlopen en als reactie op mijn bericht kreeg ik dat de garantie was verlopen.
- Ik heb geen herstel CD gemaakt
- Belangrijke gegevens zijn in Back-up.. de schijf zou dus evt. geformatteerd kunnen worden
- Het besturingsprogramma opnieuw installeren op normale wijze werkt niet, ik komt altijd bij het Windows Vista profielkeuzescherm en kies ik een profiel loopt alles vast
- Hoe start ik memtest? Ik krijg geen enkel beeld tot het Windows Logo. Ik kan dus ook niet in de Bios of Windows op veilige wijze starten.
- Ubuntu kende ik niet en heb ik nog niet geprobeerd. Ik zou het kunnen proberen. Bij de andere Windowsinstallatie-Cd's hoor ik aan de DVD-speler dat hij aan het lezen is, maar het beeld blijft wederom zwart tot het windowslogo & profielkeuzescherm
- Laptop is een HP Pavilion DV9085 en heb inderdaad de chipset nVidia GeForce Go 7600. Overige typenummers weet ik zo niet helaas.
- Het versienummer van de Bios weet ik niet, maar heb deze nooit upgedate dus is nog de originele
- De laptop is van januarie 2007, 3 jaar oud dus..
- Besturingssysteem is Windows Vista

Bedankt voor je tijd..

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2010 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bovendien doet het beeldscherm zelf het prima bij het windows-profielkeuzescherm.
Als het aan de hardware ligt, wat zou het kunnen zijn en zou ik dat zelf kunnen vervangen?
Met genoeg budget om een nieuw onderdeel te kopen en met genoeg technische kennis om de laptop te openen, het kapotte onderdeel af te sluiten en uit de laptop te verwijderen, een nieuw onderdeel te monteren en aan te sluiten, de laptop te sluiten en het systeem weer werkend te krijgen kan dit misschien lukken.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2010 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:06:
[...]

[...]

Met genoeg budget om een nieuw onderdeel te kopen en met genoeg technische kennis om de laptop te openen, het kapotte onderdeel af te sluiten en uit de laptop te verwijderen, een nieuw onderdeel te monteren en aan te sluiten, de laptop te sluiten en het systeem weer werkend te krijgen kan dit misschien lukken.
Ja, maar de kans is 80% dat het de videochip is, die geintegreerd is op het moederbord, wat dus een relatief duur onderdeel is. (spreekt je niet tegen, maar is iets specifieker dan jouw post)

[ Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 30-03-2010 15:15 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:15:
[...]

Ja, maar de kans is 80% dat het de videochip is, die geintegreerd is op het moederbord, wat dus een relatief duur onderdeel is. (spreekt je niet tegen, maar is iets specifieker dan jouw post)
Samengevat: Als het aan de chipset ligt, nieuwe laptop kopen.. Heb namelijk niet zelf de kennis om dit te doen, budgettechnisch lijkt me dan een nieuwe kopen ook beter..

Wat ik alleen raar vind is dat het windowsprofielkeuze scherm gewoon werkt.. alles daarvoor en daarna werkt niet.. en tussendoor deed hij het opeens wel (vanuit het niets kon ik dus wél in veilige modus startten en werkte alles perfect, zo heb ik alles kunnen backuppen).. zou het dan toch niks Software-matig kunnen zijn?

@pol.. antwoorden op je vorige vragen staan in de gewijzigde post hierboven..

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2010 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Hier had ik nog overheen gelezen.
Ik zal eens zo'n LIVE-cd proberen, heb al de gewone Windows & XP installatie-cd geprobeerd maar die pakt hij niet, want daarvoor moet je eerst in Windows zitten en daar kom ik niet in.
Nee, als je boot van CD hoef je dus nooit in windows te zitten. Geld voor live cd en een windows installatie cd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:43:
Hier had ik nog overheen gelezen.

[...]

Nee, als je boot van CD hoef je dus nooit in windows te zitten. Geld voor live cd en een windows installatie cd.
Hmm... als ik de windows installatie cd in de DVD-speler heb doet hij het ook niet, hij gaat toch gewoon met een zwart scherm opstarten totdat ik plotseling het Windows Vista profielscherm krijg..

Bovendien.. als ik tijdens het opstarten op F8 druk blijft het beeld de hele tijd zwart.. ik heb dus wel het gevoel dat de computer normaal opstart.. het wordt alleen niet op mijn scherm getoond.. komt dit door de chipset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De benaming profielkeuzescherm is onbekend. Misschien kan er een foto van geplaatst worden.

Is F8 het commando om het biosscherm te openen? Waarschijnlijk moet er op F10 gedrukt worden om het biosscherm te openen.

Komt deze tekst onderin het scherm te staan?
Press <F10> to enter Setup

De toegang tot bios is essentieel. Want om Windows te kunnen installeren vanaf een dvd is een aanpassing van de opstartvolgorde in bios nodig.

Wat gebeurt er als de toets om in bios te komen herhaaldelijk wordt ingedrukt bij het opstarten terwijl de externe monitor staat aangesloten? Hierbij wordt aangeraden om alle usb-apparaten los te koppelen. Ook kan de accu beter verwijderd worden.

Op marktplaats is voor een DV-9085 ea 700 euro geboden. Op ebay is 200 euro geboden voor een dv-9085. Het is niet duidelijk, of de letters ea bij een andere versie horen. Is er een link naar de pagina op de site van HP?

Werkt de hersteloptie door F11 in te drukken?

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2010 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alles geprobeerd.. niks werkt!

Conclusie.. ik denk dat de chipset kapot is.. Ga toch maar een nieuwe kopen dan!

Bedankt voor jullie hulp..
Pagina: 1