Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rprp
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:24
Hallo mensen,

Gisteren een pc binnengekregen van een bekende met de vraag of ik even wou kijken waardoor de pc zo gigantisch traag was. Goed, geen probleem uiteraard.

Windows duurt +- 10 minuten met opstarten, iets openen duurt +- 3 minuten (HD Tune bijv, maar ook Firefox e.d.)

Goed, dacht ik, laten we wat testen. memtest geeft na 30uur geen fouten aan, harddisk is in 100% conditie, read is 60 mb/s & write 40 mb/s, accesstime 18 MS. Lijken me dus geen bijzonde slechte resultaten..

Harddisk compleet ge-erased, en Windows proberen opnieuw te installeren. Het starten duurt al 15 minuten (voordat er een partitie gemaakt kan worden) en daarna begint de ellende. Het scherm met 'De installatie duurt nog 39 minuten' duurt eeuwen, na 6 uur staat het op 'De installatie duurt nog 11 minuten'.

Goed, dacht ik opnieuw. Misschien een Windows probleem, dus een Ubuntu CD gepakt en geinstalleerd. Dit ging vlekkeloos en snel (binnen 10min. klaar). Ook na het booten van ubuntu geen problemen (Geen traagheid e.d.)

Ik ben dus totaal de weg kwijt en heb geen idee meer waar ik moet zoeken.. Windows drivers die missen? Wachten totdat Windows klaar is met installatie en drivers kijken?

Iemand enig idee? Alvast bedankt!

Specs lijken me niet echt van toepassing, het gaat om een 'standaard' OEM pc'tje. (P4, 512 ram, 160GB hdd, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Welke versie van Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korgakos
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-06 19:59
offtopic:
Ik vermoed Windows XP, (512 mbram )

heb je de schijf al getest op de S.M.A.R.T attributen? (wikipedia-link

[ Voor 24% gewijzigd door korgakos op 30-03-2010 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rprp
Sorry, vergeten te melden, Windows XP. W7 geeft een fout aan met het creeren van partitie's (0x800420f).

Orginele legale Windows OEM cd die is meegelevert, de 'andere optie' geeft echter het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:21

Umbrah

The Incredible MapMan

Welke windows hebben we het over? Ik ga er vanuit voor zo'n systeem dat het over Windows 98 gaat.

SmartDRV aan tijdens setup? Ná setup de harddisk wel in DMA modus in plaats van PIO? Legaal virus-vrij Windows medium? Indien geen slipstream: is de PC internet-vrij totdat hij geupdate is? (en/of voorzien van een goede virusscanner).

Indien je toch XP op zo'n beestje draait: draai je een S-ATA drive? Zelfs in IDE modus kan het slim zijn om de F6-drivers van je controller te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-08 11:11

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Volgens mij staat de cache van de processor uit....

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Umbrah schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 12:01:
Ik ga er vanuit voor zo'n systeem dat het over Windows 98 gaat.
Windows XP is van 2001 net als de eerste P4 processors. Hoe kun je er nou vanuit gaan dat er 98 op zo'n machine draait ?

Ik zou proberen om zoveel mogelijk los te koppelen en eventueel hardware tijdelijk te vervangen zoals de CD/DVD rom. Daarna zou ik een BIOS reset doen en een herinstallatie. Vanaf dat punt weer alles opbouwen en testen.

Ik zou er alleen niet teveel tijd meer in steken. Het is en blijft een oudje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er processen die de boel traag maken?
Zet eens met msconfig alle opstart dingen uit zodat er "niets" gestart wordt als je Windows gestart wordt.
Reboot en kijk of het nog allemaal zo traag is.

sorry niet goed gelezen je loopt al vast op de installatie.
als het kan zal ik als ik jou was toch met geheugen modules proberen. ff 1 eruit bijvoorbeeld kijken wat die dan doet (ookal heb je memtest gedaan). Anders zoals al eerder aangegeven zoveel mogelijk hardware verwijderen tijdens de installatie

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2010 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rprp
De CD-rom drive is het iniedergeval niet (zitten 2 drives in, beiden zelfde probleem)

Ik gok zelf dat het geen hardware fout is, aangezien Ubuntu wel alles normaal doet..

Ik laat Windows even installeren en zal dan eventueel even naar de drivers e.d. kijken. Duurt helaas wel 8 uur. zucht..

Bios is uiteraard ook al gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Rprp schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 12:54:
De CD-rom drive is het iniedergeval niet (zitten 2 drives in, beiden zelfde probleem)

Ik gok zelf dat het geen hardware fout is, aangezien Ubuntu wel alles normaal doet..

Ik laat Windows even installeren en zal dan eventueel even naar de drivers e.d. kijken. Duurt helaas wel 8 uur. zucht..

Bios is uiteraard ook al gereset.
heeft je moederbord raid ondersteuning ofzo, het lijkt erop dat windows ergens in de knoop zit met zijn standaarddrivers voor de IDE en sata kanalen te besturen.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

Kijk eens of de L1 cache van je processor niet uitstaat in het bios en controleer de harddisk eens (als win7 al een fout geeft :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

Ik zie 2 dingen:
512MB ram & Windows 7, welke minimaal 1GB moet hebben..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
cd slecht of de brander slecht? omdat installatie zo lang duurt.

Kijk bij de moederbord firma, of er speciale drivers zijn die je tijdens installatie nog moet toevoegen(f6)dacht ik.
Je kan ook daar alle drivers downloaden.

Check bios of hier alles goed staat.
Je kan bijv optimized kiezen, het snelste.
Kijk welke controller je hd op zit, misschien is dit de verkeerde, tav raid kontroller.

Originele win cd, doe deze slipstreamen met de laatste update's, en dan hiermee installeren.

harddisk controller:
Nog even vergeten te vragen.
Ik kan bij "integrated peripherals" in het bios uit een aantal opties kiezen hoe sata apparaten aangestuurt moeten worden. Waar kan ik het beste uit kiezen?
Uit me hoofd zijn de opties als volgt:
AMD Sata controller:
Native IDE
AHCI
Raid

Gigabyte Sata controller:
IDE
Sata

"(Native) IDE" is de veilige/compatible/legacy modus. SATA is nieuw, maar niet altijd even compatible. Als het bij jouw dus een driverprobleem is, kun je beter (Native) IDE kiezen.

AHCI of Enhanced Mode, is het beste(snelste), indien het niet werkt dan, native ide(of sata to ide) of veilige/compatible/legacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
D4NG3R NL schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:17:
Ik zie 2 dingen:
512MB ram & Windows 7, welke minimaal 1GB moet hebben..
Toch es beter lezen dan. Hij wil toch echt windows xp installeren...

OT: Al eens geprobeerd de IDE kabels te vervangen? Geven soms de vaagste problemen.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat trage heb ik ooit gehad met een computer met een ingebouwde cardreader aan de voorkant, die was kapot en vertaagde het systeem. misschien heb jij ook die pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Klinkt als een probleem met de HD of kabels.
Voor de zekerheid, bios resetten naar standaard waarden. Daarna bootvolgorde en andere settings even correct instellen.

Helpt dat niet, dan HD en ide kabel vervangen (kabeltje kost bijna niets, en je hebt vast wel ergens een oude HD liggen). Probeer het dan nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rprp
Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:23:
Dat trage heb ik ooit gehad met een computer met een ingebouwde cardreader aan de voorkant, die was kapot en vertaagde het systeem. misschien heb jij ook die pech.
Hey! Dat was 'm.. Persoon zei ook al dat 't lichtje 'ineens bleef branden' van de cardreader, heb nu de reader eruit gehaald en alles werkt weer snel onder Windows.

Bedankt allemaal iniedergeval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik zou inderdaad de pc zo basic en kaal mogelijk aansluiten zonder randapparatuur.

- Alle harddisks afkoppelen behalve één schijf.
- DVD speler afkoppelen (oeps dit wil misschien niet ivm het installeren, evt via USB Windows installeren?). Of eerst installeren en pas later de DVD speler afkoppelen.
- Eventuele cardreader afkoppelen.
- Extra PCI of PCI-E kaarten eruit die niet direct nodig zijn.
- Bios terug naar standaardinstellingen.
- Eventueel geheugen er gedeeltelijk uithalen tot een aanvaardbaar totaal (niet lager gaan dan 512mb bijvoorbeeld). Eventueel DIMMs switchen.

EDIT: Kijk.. tis al opgelost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi gelukkig is het nu opgelost, bij mij was het niet zo lang geleden met een pc van een klant!
Rprp schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:31:
[...]

Hey! Dat was 'm.. Persoon zei ook al dat 't lichtje 'ineens bleef branden' van de cardreader, heb nu de reader eruit gehaald en alles werkt weer snel onder Windows.

Bedankt allemaal iniedergeval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:z Snelste oplossing bij dit soort problemen : hd vervangen, XP opnieuw installeren en geheugen uitbreiden.
Einde topic.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2010 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 10:25:
:z Snelste oplossing bij dit soort problemen : hd vervangen, XP opnieuw installeren en geheugen uitbreiden.
Einde topic.
Snelste, maar niet de goedkoopste.. Windows XP zou snel zat moeten lopen op 512MB :z. Maar ik zou als ik hem was IDD eens kijken naar een nieuwe schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02
Verwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 10:25:
Einde topic.
Als je het topic had gelezen, dan had je te weten gekomen dat dat niet de oplossing zou zijn. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8)7 wie niet waagt, wie niet wint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Wat ik wel moet zeggen.. de TS zou het spul kunnen bestellen, het proberen. En als het dan nog niet werk gewoon terugsturen met de kopen-op-afstands regeling (binnen 1 week kan je alles terugs sturen, als het niet het goede product blijkt te zijn. Hierbij worden alle verzendkosten ect vergoed door de leverancier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

D4NG3R NL schreef op maandag 05 april 2010 @ 17:07:
[...]

Wat ik wel moet zeggen.. de TS zou het spul kunnen bestellen, het proberen. En als het dan nog niet werk gewoon terugsturen met de kopen-op-afstands regeling (binnen 1 week kan je alles terugs sturen, als het niet het goede product blijkt te zijn. Hierbij worden alle verzendkosten ect vergoed door de leverancier)
Dit is nog wat leesvoer voor jou:
http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Kopen_op_afstand

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

HDD's & geheuen kunnen/mogen gewoon terug worden gestuurd. Ik heb dit meerdere malen gedaan/anderen zien doen. En JA, je mag een product testen.

En NEE, dit is niet verboden/illegaal..

Jij bedoelde de terugzend kosten? Deze worden 9/10x ook gewoon vergoed..

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 05-04-2010 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

D4NG3R NL schreef op maandag 05 april 2010 @ 19:00:
[...]

HDD's & geheuen kunnen/mogen gewoon terug worden gestuurd. Ik heb dit meerdere malen gedaan/anderen zien doen. En JA, je mag een product testen.

En NEE, dit is niet verboden/illegaal..

Jij bedoelde de terugzend kosten? Deze worden 9/10x ook gewoon vergoed..
U kunt het product dan thuis bekijken en bedenken of het product echt wel is wat u wilt hebben.
Testen en bekijken is natuurlijk een groot verschil. In de praktijk zal er misschien niet moeilijk over gedaan worden, maar je kunt je hier las winkelier prima op beroepen.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02
Nogmaals.. lees het topic nog even. Hij heeft al gewonnen. Het probleem zat 'm in de (defecte) cardreader, waardoor alles megatraag werd. Nu is alles weer normaal.
Als hij jouw advies had opgevolgd had hij onnodig geld besteed, wat zijn probleem niet zou verhelpen. Dan zou hij nog steeds een trage PC hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 05:32
Heb gisteren een nieuwe draadloze netwerkkaart (Eminent) geinstalleerd. Werkte prima, maar nadat de PC (windows XP) uitgeschakeld is geweest start deze vreselijk traag op en blijft ook vreselijk traag functioneren. Ik vroeg me af of hij misschien de oude netwerkkaart (Asus) of driver nog zoekt, maar zie deze in apparaatbeheer niet meer terug. Waar ik het oude stuurprogramma eventueel zou moeten kunnen vinden, zodat ik dat evenuteel kan verwijderen, weet ik al helemaal niet.
Iemand een idee/oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ruud2007 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 14:49:
Heb gisteren een nieuwe draadloze netwerkkaart (Eminent) geinstalleerd. Werkte prima, maar nadat de PC (windows XP) uitgeschakeld is geweest start deze vreselijk traag op en blijft ook vreselijk traag functioneren. Ik vroeg me af of hij misschien de oude netwerkkaart (Asus) of driver nog zoekt, maar zie deze in apparaatbeheer niet meer terug. Waar ik het oude stuurprogramma eventueel zou moeten kunnen vinden, zodat ik dat evenuteel kan verwijderen, weet ik al helemaal niet.
Iemand een idee/oplossing?
Geen zorgen maken over die driver, als hij die oude kaart niet gelijk vindt zoekt hij niet verder, daar verspilt ie geen tijd aan. Ik zou wel eens de nieuwste driver van Eminent binnenhalen via internet, en een eigen topic starten (als het nog nodig is). Andermans topic kapen vind ik niet kunnen eigenlijk, ook al is het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 05:32
BèR schreef op donderdag 15 april 2010 @ 16:18:
[...]

Geen zorgen maken over die driver, als hij die oude kaart niet gelijk vindt zoekt hij niet verder, daar verspilt ie geen tijd aan. Ik zou wel eens de nieuwste driver van Eminent binnenhalen via internet, en een eigen topic starten (als het nog nodig is). Andermans topic kapen vind ik niet kunnen eigenlijk, ook al is het opgelost.
Sorry hoor, wist niet dat dit een privé topic was. De naam Windows gigantische traag leek me ook van toepassing op mijn probleem. Enne, de nieuwste driver heb ik idd al geinstalleerd.
Pagina: 1