Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-08 18:37
Hallo,

Ik zou graag een eigen laptopkoeler willen maken. Ik weet dat het misschien moeilijk is. Maar het lijkt me wel super gaaf. Ik heb een MDF, Plexiglas en metaal werkplaats tot mijn beschikking ;) .

Nou wou ik weten. De ´´case´´ van de koeler kan ik zo maken. Alleen nu zal ik te denken aan 2 van deze koelers:
http://www.perfect-system...ec-4led-donker-groen.html
En (indien mogelijk) een controller:
http://www.perfect-system...-fanspeed-controller.html

En ik wou weten, is het makkelijker om hem op netstroom te laten draaien? Of is het mogelijk om het zo te maken om hem via USB te voeden.
Weet iemand wat meer van de electro voor zoiets? Want ik ben hier een zware leek mee ;) .

Bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door FlyLight3r op 30-03-2010 10:19 ]

PSN/Steam: FlyLighter Origin: FlyLight3r Uplay: FlyLight3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freak-ish
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-01 17:16
Ik zou de fans op de usb laten draaien, gaat makkelijk op 5V. De fan controller op USB weet ik eigenljik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

freak-ish schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 10:28:
Ik zou de fans op de usb laten draaien, gaat makkelijk op 5V. De fan controller op USB weet ik eigenljik niet.
Let dan wel op dat je niet meer dan 500mA trekt per poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Is het moeilijk om dat te fixen? En hoe kom ik erachter hoe ik die fans moet aansluiten. Moet er nog iets van een adapter komen? Van 230 naar 12? Of is het makkelijker om via usb te doen?

En heeft iemand een idee of dit beetje goede fans zijn? Qua power.

[ Voor 22% gewijzigd door FlyLight3r op 30-03-2010 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Weet er iemand hier iets vanaf? Want zou graag wat goede tips hebben. Voor het connecten van Coolers op usb, en kan je meerderen op 1 usb doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Uit een USB poort krijg je oa een +5V lijn en een ground lijn, die kun je gebruiken om fans te voeden. Per poort kun je max 500mA trekken. Kijk dus naar wat die fans nodig hebben en je kunt zo uitrekenen of het gaat werken of niet.

Enne, kicken binnen een paar uur hoeft echt niet hoor, je topic wordt toch wel gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Terw_Dan schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 14:16:
Uit een USB poort krijg je oa een +5V lijn en een ground lijn, die kun je gebruiken om fans te voeden. Per poort kun je max 500mA trekken. Kijk dus naar wat die fans nodig hebben en je kunt zo uitrekenen of het gaat werken of niet.

Enne, kicken binnen een paar uur hoeft echt niet hoor, je topic wordt toch wel gelezen.
Nou weet ik niet hoe ik dat moet berekenen :D .. En ik zag wel iets over convertors. Die een aantal aansluitingen hebben voor fans? Van 230 naar 12. Maar dan zou ik natuurlijk op netstroom moeten zetten, maar dan kan je ook zwaardere koeler gebruiken als ik me niet vergis?

Sorry voor het kicken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Natuurlijk kun je van 230V naar 12V gaan met een adapter, maar dan moet je netstroom gebruiken.
Wil je het via USB doen, dan zul je minimaal moeten kijken wat die fans verbruiken om te weten of je dat aan een enkele USBpoort kan hangen, of dat je er meerdere moet gaan gebruiken. Als zo'n fan 800mA nodig heeft dan gaat het niet op 1 poort werken die max 500mA kan leveren (nu staat dat meestal wel op de fan, dus zou je daar even naar moeten kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Als je lader voor je laptop 12 volt levert zou je ook kunnen zorgen dat je die in de koeler steekt. En dan die vervolgens weer doorlust naar de laptop. Zo kan je dus met 1 adapter de fans en de laptop voeden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
boazkl0p schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 14:33:
Als je lader voor je laptop 12 volt levert zou je ook kunnen zorgen dat je die in de koeler steekt. En dan die vervolgens weer doorlust naar de laptop. Zo kan je dus met 1 adapter de fans en de laptop voeden ;)
ik heb een 19,5V :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Daar zijn wel dc-dc converters voor te vinden. Maar ik zou het gewoon op usb houden. Lekker makkelijk. Gewoon een 5V ventilator zoeken van max. 500 mA.

Als je fan iets meer mA is, is de kans groot dat het nog steeds gewoon werkt. Een USB poort moet mínstens 500 mA kunnen leveren, maar meestal kunnen ze meer leveren.

[ Voor 51% gewijzigd door mcDavid op 30-03-2010 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-10 21:03

Bolletje

Moderator Harde Waren
Weerstandje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
mcDavid schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 14:58:
Daar zijn wel dc-dc converters voor te vinden. Maar ik zou het gewoon op usb houden. Lekker makkelijk. Gewoon een 5V ventilator zoeken van max. 500 mA.

Als je fan iets meer mA is, is de kans groot dat het nog steeds gewoon werkt. Een USB poort moet mínstens 500 mA kunnen leveren, maar meestal kunnen ze meer leveren.
Meeste fans zijn toch wel 5V, en kan je met 5V ook goede RPM krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-10 13:22
Waar een ventilator op 12v misschien 500mah gebruikt, zal dit op 5v minder zijn.
Doormeten is de oplossing :D

Goed koper is duurder dan slecht koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Ik zag wel veel goede koelers. Maar allemaal 12 Volt. En gebruik toch veel aan netstroom, dus ik denk dat dat ook wel kan. Nu is het alleen dat ik me afvraag, Ik vind niks over een convertor van 230 naar 12. Allemaal van 12 naar 230 :S.

En heb net even wat rondgesnuffeld. Ik vond wat filmpjes op youtube. Dat je door middel van een usbkabel. Een 5 Volt Fan al makkelijk aan kan maken. Door wat kabels te verbinden. Nu heb ik nog een oude USB-extender, met 4 usb-ingangen. Als ik deze zou intergreren. Dan zou ik dus 4 Fans aan kunnen sluiten, op 1 USB poort?

Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=2kF6OlECf5M

[ Voor 44% gewijzigd door FlyLight3r op 30-03-2010 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-10 13:28

skoozie

SCSI

1 usb poort kan/moet volgens de usb specificatie 500mA (kunnen) leveren als je daar dertig hubjes achterzet dan is het gecombineerde vermogen dat die hubjes mogen trekken 500mA en dus geen 30*500mA.

als je toch aan het klussen bent kan je aan de V+ en aan de ground gelijk 4 draden maken inplaats van een usb-hub te gebruiken.

als het goed is zijn usb-poorten beveiligd, maar heb toch vaak genoeg gehoord dat ze opgeblazen zijn en heb om deze reden zelf geen elektronica geknutseld op USB-power. als je aan geeft zelf een leek te zijn is het misschien slim om je zelf even heel goed in te lezen (google/wikipedia).

jij komt waarschijnlijk veel auto adapters (12v --> 230v) tegen terwijl je een simpele (instelbare)
12volt voeding

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik heb wel bijna mn moederbord gefrituurd door usb aansluitingen te modden. Dus dubbelcheck of je het goed hebt gedaan en doe hetzelfde daarna nog 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
FrankLe schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:12:
Ik zag wel veel goede koelers. Maar allemaal 12 Volt. En gebruik toch veel aan netstroom, dus ik denk dat dat ook wel kan. Nu is het alleen dat ik me afvraag, Ik vind niks over een convertor van 230 naar 12. Allemaal van 12 naar 230 :S.

En heb net even wat rondgesnuffeld. Ik vond wat filmpjes op youtube. Dat je door middel van een usbkabel. Een 5 Volt Fan al makkelijk aan kan maken. Door wat kabels te verbinden. Nu heb ik nog een oude USB-extender, met 4 usb-ingangen. Als ik deze zou intergreren. Dan zou ik dus 4 Fans aan kunnen sluiten, op 1 USB poort?

Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=2kF6OlECf5M
Goed filmpje. In principe is het inderdaad zo simpel.
Als je meerdere ventilatoren aan één usb-poort wilt hangen, kun je gewoon meerdere draadjes bij elkaar nemen bij de stap waar de draadjes in elkaar gedraaid worden. Je moet dan echter wel het aantal amperes van alle ventilatoren bij elkaar optellen, en totaal dus niet veel meer dan 500mA verbruiken.

Een USB-hub gebruiken heeft weinig zin, want alle stroom komt dan nog steeds uit één poort van je computer. Of je moet een externe voeding bij de hub gebruiken, maar dan kun je net zo goed gelijk een universele netadapter kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Het zelf maken kriebelt wel, maar ik ben hier nog zon leek in. Ik heb het gevoel dat ik het helemaal ga verprutsen. Omdat helemaal niks snap van die elektronica.

Want als ik 2 Fans wil laten draaien op top, heb ik dus totaal 100mA nodig? En dit is mogelijk met een adapter. Die bijvoorbeeld 12V geeft en 1000mA kan leveren? Of zit ik fout?

Maar als ik die heb. Hoe sluit je je fans aan op zon adapter? Heb je daar nog weer een onderdeel voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
FrankLe schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 20:14:
Het zelf maken kriebelt wel, maar ik ben hier nog zon leek in. Ik heb het gevoel dat ik het helemaal ga verprutsen. Omdat helemaal niks snap van die elektronica.

Want als ik 2 Fans wil laten draaien op top, heb ik dus totaal 100mA nodig? En dit is mogelijk met een adapter. Die bijvoorbeeld 12V geeft en 1000mA kan leveren? Of zit ik fout?

Maar als ik die heb. Hoe sluit je je fans aan op zon adapter? Heb je daar nog weer een onderdeel voor nodig?
1) zoek nou eerst eens uit wat het vermogen is van de fans die je wilt gebruiken.
2) Gewoon, rode draadje aan de +, zwarte draadje aan de -. Als je ventilator achteruit draait heb je het verkeerd om gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ventilator draait niet achteruit :+ dan blijft ie stilstaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Ok,

Ik ben hier op uitgekomen. Misschien 2 of 3 van deze fans, ik denk dat 2 wel genoeg is.
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/31031.jpg
Specificaties:
• Afmetingen: 80x80x25 mm
• Aansluiting: 3-pin connector
• Voltage: 12 V
• Luchtstroom: 37 CFM
• Stroom: 0.11 A
• Geluid: 30 dB
• Snelheid: 3000 RPM

En dan moet deze erbij denk ik?

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/6046.jpg
Ongestabiliseerde netadapter 1,5 - 3 - 4,5 - 6 - 7,5 - 9 en 12 Volt 500mA

Universele ongestabiliseerde netadapter. Geleverd met 6 losse pluggen. LED indicatie.

Input voltage: 220-240V (AC)
Output voltage: 1,5 - 3 - 4,5 - 6 - 7,5 - 9 and 12 Volt Vdc
Output current: max. 500 mA
Plug sizes: 2.5 - 3.5 - 5x2.1 - 5.5x2.5 - 3.5x1.35 - 5.5x1.5
Approval: CE

Zou het hiermee kunnen? ;)

[ Voor 17% gewijzigd door FlyLight3r op 30-03-2010 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Laatst online: 08-12-2024
Prima! heb je ook meteen een fan controller :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ja, succes met bouwen van een houten plankje met een paar gaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
ja dat lukt.. maarum

Voltage: 12 V
• Luchtstroom: 37 CFM
• Stroom: 0.11 A
• Geluid: 30 dB
• Snelheid: 3000 RPM

klopt dat wel?? of is die 37 cfm op het allerallerallerallelaagste standje want 3k rpm en maar 37 cfm is bagger , 30db is best een lawaai ( natuurlijk kan je de fans dan wel 6volt of 7volt gaan geven.. maar alsnog

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

het zijn crappy 80mm fans, wat wil je? :) 37 cfm @ 3k rpm is niet vreemd, 30 dba klopt ook wel ongeveer, ik hoop dat je dr niet meer dan een euro of 5 per stuk voor uitgeeft, anders kan je beter stillere 120mm fans kopen die meer lucht verplaatsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
80mm fans kunne echt wel meer blazen dan wat deze doet op zen 3000 , en ook echt wel stiller

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Ja ik weet het! Ik wou jullie even wat laten zien. Maar deze kosten ook maar 3 euro per stuk :P.
Ik ben nog wat op zoek naar een wat betere, grotere fan. Die iets stiller is dan 30 DB.

Weet iemand een goede betrouwbare site voor elektronica? (zoals fans etc.?)
Want sommige sites zien er te crappy uit om te geloven. :9

[ Voor 27% gewijzigd door FlyLight3r op 31-03-2010 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-08-2024
Ongestabiliseerde netadapter?
Dan zou ik nog wel even een condensatortje erop zetten. Anders ben je 50Hz gelijkgerichte wisselstroom erin aan het doen. Ik weet niet of die fans zo vrolijk worden van een continu wisselende spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

FrankLe schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 09:12:
Want sommige sites zien er te crappy uit om te geloven. :9
juist de web1.0 sites van electronicawinkels, hoe minder tijd en kennis in de site, hoe meer ze *wel* met electronica werken, en dus meer verstand dr van hebben.. is mijn ervaring :)

stille fans koop je voornamelijk toch bij computergerelateerde wehshops*, kies gewoon een leuk modelletje 120mm fan op 1200 rpm uit, stil genoeg, en je kan em met die adapter ook nog lager zetten :)

*die van pure electronica sites zijn meestal gericht op koelvermogen en houden weinig rekening met geluid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
heb net iemand gevonden hier bij tweakers. Die heeft een aantal 120 mm fans.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/va/214449.big.jpg
- DFS122512L
- 120x120x25mm
- 1,600rpm
- 27.92dBA
- 60.09CFM
- Sleeve Bearing (20,000hours) .

Ze zijn merkloos, maar dat is voor mij geen probleem.
120 is mooi groot, heb ik aan 2 genoeg. En hij is ook wel wat stiller.

Dus nu alleen nog ff achterkomen van de mA is van deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 22:33

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Frankyie schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 10:02:
Ongestabiliseerde netadapter?
Dan zou ik nog wel even een condensatortje erop zetten. Anders ben je 50Hz gelijkgerichte wisselstroom erin aan het doen. Ik weet niet of die fans zo vrolijk worden van een continu wisselende spanning.
Dat zou echt geen probleem moeten zijn, PWM is in principe ook extreem continu wisselende spanning en dat wordt overal gebruikt bij fancontrollers.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Ok, dus dat komt wel goed, alleen nog weten hoe je je draaden connect aan don adapter?

en zag ook deze, heel groot, goede airflow, goede DB, betaal je wel wat voor, maar zeker niet verkeerd vind ik :
Afbeeldingslocatie: http://195.69.74.103/shop/images/megaflow%20red.jpg
Dimension (W / H / D) - 200 x 200 x 30 mm
Speed (R.P.M.) - 700 RPM
Air Flow (CFM) - 110 CFM
Air pressure (mmH2O) - 0.595 mm H2O
Noise - 19 dBA
Bearing Type - Sleeve Bearing
Fan Life Expectancy - 30,000 Hours
Rated Voltage - 12 VDC
Current (Ampere) - 0.16 A (Max 0.28 A)
Power consumption - 3.36 W
Weight - 266 g
Connector - 3 Pin
3 to 4 pin Adapter - 1 pcs
LED Color - Red
Screws - 4 pcs

[ Voor 5% gewijzigd door FlyLight3r op 31-03-2010 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

FrankLe schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:27:
Ok, dus dat komt wel goed, alleen nog weten hoe je je draaden connect aan don adapter?
De netste manier is om een stekkertje de solderen aan de fan's waar je de adapter in kan steken. Netjes afwerken met wat krimpkous en dan weet je zeker dat het goed vastzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-08-2024
Jeroen schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:05:
[...]

Dat zou echt geen probleem moeten zijn, PWM is in principe ook extreem continu wisselende spanning en dat wordt overal gebruikt bij fancontrollers.
Hmm, goed punt. Dat wist ik , maar had ik me even niet gerealiseerd. Je hebt helemaal gelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
FrankLe schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:27:
Hoe mooi wil je het hebben? 't kan bijvoorbeeld met zoiets:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=732770
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=733954

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:19
Moeielijk doen? :9
Krimpkous is mooier, als je het goed en netjes doet, vind ik!
Voor de rest had je ze ook gewoon op usb kunenn doen hoor, nu moet je altijd die adapter in het stopcontact doen wil je niet dat je pc in de fik vliegt.
En 2 x 120 voor een laptop??
Één 45 mm is normaal maarja, dit zal hem wel een stuk lagere temps geven.

Succes :Y

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat een 200/250 mm fan het effectiefste is. Zowel qua rpm/cfm en dB/cfm. Ik heb zelf ooit iets soortgelijk proberen te maken met een oude PSU en een 250MM fan, maar het niet kunnen regelen van de rotatiesnelheid was nogal een probleem. Hoewel OP's oplossing briljant is daarvoor, vraag ik me af waarmee je de stap Netsadapter --> 3pins wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Verwijderd schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 13:25:
Ik denk dat een 200/250 mm fan het effectiefste is. Zowel qua rpm/cfm en dB/cfm. Ik heb zelf ooit iets soortgelijk proberen te maken met een oude PSU en een 250MM fan, maar het niet kunnen regelen van de rotatiesnelheid was nogal een probleem. Hoewel OP's oplossing briljant is daarvoor, vraag ik me af waarmee je de stap Netsadapter --> 3pins wil maken.
net adapater -> 2 pins niet heel moeilijk, aangezien de adapter een min en plus heeft..

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik zat is te denken kan je de fans niet aansluiten op een fancontroller en dan een Molex -> 220 volt adaptertje halen? Zo'n adaptertje zit meestal bij een IDE/SATA -> USB convertertje.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
wat je ook gewoon kan doen is een 9V blok batterij halen en daar je fan op aansluiten... :o :+

[ Voor 4% gewijzigd door [Remmes] op 06-04-2010 13:39 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Remmes_NT schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 13:38:
wat je ook gewoon kan doen is een 9V blok batterij halen en daar je fan op aansluiten... :o :+
Kun je ook doen. Een beetje oplaadbare 9V-batterij doet 150-200 mAh, ofwel goed voor 45-60 minuten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

mcDavid schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 14:02:
[...]

Kun je ook doen. Een beetje oplaadbare 9V-batterij doet 150-200 mAh, ofwel goed voor 45-60 minuten draaien.
Dan moet je hem dus ieder uur opladen? Opladen duurt ook wel een uur. Dus dan ben je ieder uur bezig om die dingen te verwisselen. Lijkt mij niet echt lekker werken :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
nou dan koop je toch 5 van die dingen ofzo en dan gooi je ze de lader in , maar goed et is maar gewoon een idee, hoef je tenminste niet speciaal bij een wcd te zitten o.i.d

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remmes_NT schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 13:29:
[...]

net adapater -> 2 pins niet heel moeilijk, aangezien de adapter een min en plus heeft..
Kwestie van strippen en vastmaken met en isolatietape, snap ik. Maar zoals ik die netapdapter zie moet je nog een verlengkabeltje bij de 12v om die vervolgens te kunnen strippen voor je opstelling. Dit zal je dus ook meerdere malen moeten doen voor ieder voltage. (Of je zet er een fancontroller tussen, maar dan kan je ook een simpelere netadapter halen)
[Hoewel ik vast iets over het hoofd zie.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Verwijderd schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 16:31:
[...]

Kwestie van strippen en vastmaken met en isolatietape, snap ik. Maar zoals ik die netapdapter zie moet je nog een verlengkabeltje bij de 12v om die vervolgens te kunnen strippen voor je opstelling. Dit zal je dus ook meerdere malen moeten doen voor ieder voltage. (Of je zet er een fancontroller tussen, maar dan kan je ook een simpelere netadapter halen)
[Hoewel ik vast iets over het hoofd zie.]
je denkt dat die opzetstukjes de voltage bepalen denk ik dan? , welnee joh, die zijn voor verschillenden maten apparaten

de voltage word geredeld door het gele draaiknopje die je met een schroevendraiier o.i.d kan draaien naar het gewenste voltage

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remmes_NT schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 19:06:
[...]

je denkt dat die opzetstukjes de voltage bepalen denk ik dan? , welnee joh, die zijn voor verschillenden maten apparaten

de voltage word geredeld door het gele draaiknopje die je met een schroevendraiier o.i.d kan draaien naar het gewenste voltage
Aha, ik dacht dat er in iedere aansluiting in weerstandje zat voor een ander voltage, en dat ieder voltage zijn eigen gangbare uitgang had. In dit geval hoeft de kabel toch alleen gestript te worden en rood bij rood ect. voegen?

en @FrankLe: Ik zou even kijken hoe groot je laptop is en waat de intake/ warmste punten zitten. Een goed gecentreerde 120mm fan zou denk ik beter zijn dan een misplaatste/uitstekende 200mm. Ik ben ook benieuwd hoe je het platform en steuntjes in elkaar gaat zetten. Gewoon allu met rubberen nopjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Verwijderd schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 19:26:
[...]

Aha, ik dacht dat er in iedere aansluiting in weerstandje zat voor een ander voltage, en dat ieder voltage zijn eigen gangbare uitgang had. In dit geval hoeft de kabel toch alleen gestript te worden en rood bij rood ect. voegen?

en @FrankLe: Ik zou even kijken hoe groot je laptop is en waat de intake/ warmste punten zitten. Een goed gecentreerde 120mm fan zou denk ik beter zijn dan een misplaatste/uitstekende 200mm. Ik ben ook benieuwd hoe je het platform en steuntjes in elkaar gaat zetten. Gewoon allu met rubberen nopjes?
klopt helemaal, + op + en - op - van fan

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Verwijderd schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 19:26:
[...]

Ik ga het denk ik proberen met plexiglas plaat, met daar de koelers in.
En ik denk dat ik probeer door de plaat op de boven en onderkant de buigen, zodat je 2 stukken hebt waardoor de laptop iets hoger kan staan dan de plaat.
Ik zou het ook wel uit alluminum willen doen. Maar heb geen idee waar je een plaatje alluminum kan halen...

Nou wil ik misschien 2 120mm fans erin gaan zetten. Nou kan ik dit dus met draadjes verbinden (neem ik aan), ik wou graag dit gaan gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/7000_7999/7300/7320/7327/732770_LB_00_FB.EPS.jpg
Alleen hoe kan ik 2 fans aansluiten op dit onderdeel? kan je ze allemaal samenvoegen?

Ik heb al een 12V adapter met volgens mij 500mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
FrankLe schreef op woensdag 07 april 2010 @ 10:29:
[...]

Ik zou het ook wel uit alluminum willen doen. Maar heb geen idee waar je een plaatje alluminum kan halen...

Alleen hoe kan ik 2 fans aansluiten op dit onderdeel? kan je ze allemaal samenvoegen?
Echt, het is helemaal niet moeilijk allemaal maar als je ditsoort vragen moet stellen... kun je dan niet beter gewoon iets kant en klaars kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
mcDavid schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:01:
[...]

Echt, het is helemaal niet moeilijk allemaal maar als je ditsoort vragen moet stellen... kun je dan niet beter gewoon iets kant en klaars kopen?
Ja ok, maar als ik antwoorden krijg kan ik het zelf maken, en dat is ook weer een leerervaring. En ja, ik ben een ontwerper. Het zit in mijn bloed zeg maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
naja 1) bij iedere metaalhandel of doe-het-zelf zaak, 2) door de draadjes aan elkaar te solderen.
Pagina: 1