Verwijderd

Topicstarter
Hey,

mobo is een Gigabyte EX58-UD4P...zonder dat ik iets aande cmos settings had veranderd startte hij deze morgen (na een weekend niet gebruiken) op en begon onmiddellijk 2 korte beepjes te geven, voortdurend na elkaar....

heb dan op de clr cmos knop geduwd vanachter (wel 1 keer vergeten de powercord eruit te halen :o tis nog vroeg ^^), fail safe defaults....nog steeds hetzelfde...pc open en clr cmos jumper geshort, optimized defaults..nog niets...
pc boot perfect zonder problemen (ben er nu op aan het werken) maar blijft voortdurend de 2 korte beepjes geven (which is driving me crazy).

heb vorige week wel message van W7 gekregen dat 2de interne hdd ging crashen, die is dan gecrasht ff daarna maar die start nu weer terug perfect op...heb ook die zijn sata al eesn uitgetrokken, maar dat lijkt het probleem ook niet te zijn...

any advice?

cheerz,
Tom

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Ventilator te langzaam?

1 of meerdere ventilators staan stil(misschien).
Check de bios voor instellingen die kontroleren of ze nog draaien.

Kijk in de bios bij de ventilator instellingen(dit is van je cpu fan), deze kun je op pwm(4 kabel aansluiting) of (naam kwijt) 3 kabel aansluiting. Dus zet deze goed naargelang je ventilator.

Verwijderd

Topicstarter
cpu fan draait normaal denkek, andere 6 fans ook....temps zijn wel iets hoger dan gebruikelijk :)

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-02 11:22

mvh

State Governor

google of google geeft al best wel veel resultaten. Bekijk even welke BIOS je hebt en zoek dan de bijpassende tabel met beep codes.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-02 19:28
uit de manual van dit moederbord:

Q:What do the beeps emitted during the POST mean?
A: The following Award BIOS beep code descriptions may help you identify possible computer problems.
(For reference only.)
1 short: System boots successfully
2 short: CMOS setting error
1 long, 1 short: Memory or motherboard error
1 long, 2 short: Monitor or graphics card error
1 long, 3 short: Keyboard error
1 long, 9 short: BIOS ROM error
Continuous long beeps: Graphics card not inserted properly
Continuous short beeps: Power error

• Thasquealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-02 12:45
Kzou voor de zekerheid even je bios naar standard settings zetten.
Als dat niet wil helpen, je bios flashen?

Steam

Verwijderd

Topicstarter
zoals je kan lezen in mijn post weet ik goed genoeg wat de 2 beepjes zijn , wat je quote wistek al lang ramonlambal, de manual ligt voor mij..., cmos reset helpt niet zoals ik al zei....bios flashen is een optie...kan ik straks eens doen

Verwijderd

1 Van de problemen lijkt de mislukte opruiming van CMOS doordat de stekker niet uit het stopcontact gehaald was voor de opruiming. Het is niet zeker, dat dit nog hersteld kan worden. Het valt te proberen door CMOS enkele malen op de goede manieren op te ruimen door de batterij er voorzichtig uit te halen, de jumper en de clearCMOS-knop een aantal malen te gebruiken. Als er geen speaker in het moederbord zit kunnen de biepjes wellicht voorlopig uitgezet worden door het stekkertje van het kastluidsprekertje uit het contactje op het moederbord te halen. Dit laat onverlet dat de noodzaak om het probleem of de problemen op te lossen blijft bestaan.

Meer informatie is ook nuttig: merk en modelnummers van de onderdelen, ouderdom van de computer en versie van het besturingsprogramma.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2010 21:10 ]

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:22:
Als al bekend was wat de handleiding over de biepjes zegt helpt het als dat in de startpost gezet wordt. Dat scheelt een aantal tweakers inspanningen. In theorie en in veel gevallen heeft de topicstarter een computer, die slecht werkt en de overige tweakers niet. De topicstarter past dus enige bescheidenheid en veel hoffelijkheid en nog meer beleefdheid om hulpvaardige posters niet af te schrikken.
Als je gewoon het topic leest staat er al netjes wat de biepjes betekenen.
1 Van de problemen lijkt de mislukte opruiming van CMOS doordat de stekker niet uit het stopcontact gehaald was voor de opruiming. Het is niet zeker, dat dit nog hersteld kan worden.
Ooit van een biosflash gehoord? Plus het feit dat die Gigabyte dingen meestal dualbios hebben.
Het valt te proberen door CMOS enkele malen op de goede manieren op te ruimen door de batterij er voorzichtig uit te halen, de jumper en de clearCMOS-knop een aantal malen te gebruiken.
Heeft die al geprobeerd.
Als er geen speaker in het moederbord zit kunnen de biepjes wellicht voorlopig uitgezet worden door het stekkertje van het kastluidsprekertje uit het contactje op het moederbord te halen. Dit laat onverlet dat de noodzaak om het probleem of de problemen op te lossen blijft bestaan.
Als je een lekke band heb schroef je zeker ook onverlet het complete wiel eraf?

Als er inderdaad een schijf is gecrasht zou ik eens kijken naar de boot of disk instellingen in de bios, het zou goed kunnen dat daar nu een foutje zit, misschien wegens secundair of primair kanaal(per ongeluk verwisselt van kabel)?

Verwijderd

Wat zijn de specs van de pc?????????

Verwijderd

Topicstarter
Het spijt me als ik grof overkwam...
en jullie mogen mij allemaal dikke kletsen geven :) het geluid kwam niet van het moederbord maar van mijn fancontroller...het spijt me echt, ik had daar echt niet aan gedacht :D sorry voor de moeite die jullie er al hebben in gestoken...

sorry sorry sorry

cheerz,
Tom

• Rollo
Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 20:55:
Het spijt me als ik grof overkwam...
en jullie mogen mij allemaal dikke kletsen geven :) het geluid kwam niet van het moederbord maar van mijn fancontroller...het spijt me echt, ik had daar echt niet aan gedacht :D sorry voor de moeite die jullie er al hebben in gestoken...

sorry sorry sorry

cheerz,
Tom
epic tbh 1 april :+

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:22:
1 Van de problemen lijkt de mislukte opruiming van CMOS doordat de stekker niet uit het stopcontact gehaald was voor de opruiming. Het is niet zeker, dat dit nog hersteld kan worden.

Onzin. Het is niet nodig om de stroom van een systeem af te halen, laat staan de batterij los te halen, om cmos te clearen met de jumper. Sterker nog, als je alle stroom loshaalt en de batterij dan is je cmos al gecleared zonder de jumper te gebruiken, aangezien het in geheugen staat dat alleen blijft met stroomtoevoer.

De jumper is er alleen maar als convenience zodat je dat *niet* hoeft te doen. Om het nog niet te hebben over een knopje op de achterkant -- die is echt niet bedoeld om alleen te gebruiken na het loshalen van de batterij binnenin.

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-02 11:22

mvh

State Governor

Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 20:55:
...
het geluid kwam niet van het moederbord maar van mijn fancontroller...het spijt me echt, ik had daar echt niet aan gedacht :D sorry voor de moeite die jullie er al hebben in gestoken...
...
_/-\o_ maar toch fijn dat je het even meldt ;)

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Verwijderd

Topicstarter
voor dit gesloten wordt, nog eens bedankt :)

• Rollo
Jasper Janssen schreef op donderdag 01 april 2010 @ 12:27:
[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:22:

Onzin. Het is niet nodig om de stroom van een systeem af te halen, laat staan de batterij los te halen, om cmos te clearen met de jumper. Sterker nog, als je alle stroom loshaalt en de batterij dan is je cmos al gecleared zonder de jumper te gebruiken, aangezien het in geheugen staat dat alleen blijft met stroomtoevoer.

De jumper is er alleen maar als convenience zodat je dat *niet* hoeft te doen. Om het nog niet te hebben over een knopje op de achterkant -- die is echt niet bedoeld om alleen te gebruiken na het loshalen van de batterij binnenin.
Moet je zen postgeschiedenis is bekijken, die staat vol met dat soort onzin >:)
Pagina: 1