Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:38
Situatie nu:
Man/vrouw (getrouwd) en kind.
Ik heb een inkomen, € 2600 bruto, vrouw heeft geen inkomen.
Vrouw krijgt per maand € 166,- van belasting heffingskorting.

Nu is vrouw begonnen met Tupperware verkoop, ik weet natuurlijk niet of dit goed gaat lopen, maar om er alvast rekening mee te houden.
De verwachte opbrengst is ongeveer tussen € 100,- en € 150,- in de maand, hier moet nog belasting over betaald worden.

- Heeft dit gevolgen voor de heffingskorting die we nu maandelijks ontvangen?
- Heeft dit gevolgen voor de zorgtoeslag die we nu maandelijks ontvangen?
- Welk belastingtarief kunnen we rekening houden en wat zouden we er ongeveer aan over houden?

Nu is de vrouw ook gevraagd om schoonmaakwerk in een kerk te verrichten, er zijn 2 keuze's die je kunt maken.
Of € 6,- netto per uur en dit moet je opgeven aan de belasting, of € 4,50 vrijwilligersvergoeding netto per uur, dit is dan belastingvrij.

- Welke optie zou voor ons het meeste voordeel hebben?
- Hoe zit het dan met heffingskorting/zorgtoeslag en dergelijke?
- Belastingtarief die de kerk dan moet betalen ligt dacht ik rond de 30%, daar ik al een inkomen heb, worden die inkomsten dan nog eens extra belast voor ons zodat wij van die € 6,- weinig overhouden?

Ik heb op de site van de belastingdienst en dergelijke rond gekeken, verschillende personen gesproken, ik hoor allemaal verschillende geluiden en zie door de bomen het bos niet meer. :'(

Lieve tweakers, kunnen jullie mij helpen? O+

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:44
EJVL schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 08:01:
- Welk belastingtarief kunnen we rekening houden en wat zouden we er ongeveer aan over houden?
Heb je al je belastingaangifte voor 2009 ingevuld? Doe het dan nog een keer maar dan met de geschatte inkomsten van je vrouw, dan kan je zien wat het verschil voor 2009 zou zijn geweest.
Proefberekeningen voor toeslagen kan je maken op toeslagen.nl. Een keer invullen met en een keer zonder de geschatte inkomsten van je vrouw.
Of € 6,- netto per uur en dit moet je opgeven aan de belasting, of € 4,50 vrijwilligersvergoeding netto per uur, dit is dan belastingvrij.

Ik lees hier dat die 6,- euro vergoeding opgegeven moet worden bij je belastingaangifte en die 4,50 euro vergoeding niet. Zie hierboven en maak proefberekeningen over 2009 en zie wat het gunstigste is.
Ik zou zeggen dat de 4,50 vergoeding geen invloed heeft op de toeslagen en de 6,- euro vergoeding wel. Maar daar heb ik geen bron voor.
- Belastingtarief die de kerk dan moet betalen ligt dacht ik rond de 30%, daar ik al een inkomen heb, worden die inkomsten dan nog eens extra belast voor ons zodat wij van die € 6,- weinig overhouden?
Wat de kerk moet betalen is niet relevant. Voor jullie is relevant wat je vrouw ontvangt en of je het moet opgeven bij je belastingaangifte. Wat het uiteindelijk onder aan de streep voor jullie oplevert kan je halen uit proefberekeningen belastingaangifte en toeslagen.
Ik kan/ga het niet helemaal voor je uitrekenen, misschien dat iemand anders dat wilt doen. Hierboven in ieder geval wat tips.

• KillGhost
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-08 01:12

KillGhost

\o/

Situatie nu:
Man/vrouw (getrouwd) en kind.
Ik heb een inkomen, € 2600 bruto, vrouw heeft geen inkomen.

Nu is vrouw begonnen met Tupperware verkoop, ik weet natuurlijk niet of dit goed gaat lopen, maar om er alvast rekening mee te houden.
De verwachte opbrengst is ongeveer tussen € 100,- en € 150,- in de maand, hier moet nog belasting over betaald worden.

Nu is de vrouw ook gevraagd om schoonmaakwerk in een kerk te verrichten, er zijn 2 keuze's die je kunt maken.

Ik heb op de site van de belastingdienst en dergelijke rond gekeken, verschillende personen gesproken, ik hoor allemaal verschillende geluiden en zie door de bomen het bos niet meer. :'(

Ja, dit heeft gevolgen. Grofweg gezien, krijgt ze voor elke 3 euro die zij verdiend 1 euro minder heffngskorting uitbetaald. Daar staat tegenover dat ze over de eerste pakweg 6000 euro geen belasting hoeft te betalen omdat daar die korting tegenover staat.

Waarschijnlijk wel, al zullen die niet echt veel schelen met zo'n inkomen. Je krijgt meer inkomen, en dus minder zorgtoeslag. Op www.toeslagen.nl kun je wel proefberekingen doen.

Met haar inkomen dus 100-150 euro betaald zij dus geen belasting.

No guts, no glory!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:44
Overigens is dit volgens mij de zogenoemde 'aanrechtsubsidie' en die wordt afgebouwd en komt te vervallen juist om vrouwen te stimuleren te gaan werken.

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-11 21:55

Jeroen V

yadda yadda yadda

KillGhost schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:08:
Ja, dit heeft gevolgen. Grofweg gezien, krijgt ze voor elke 3 euro die zij verdiend 1 euro minder heffngskorting uitbetaald. Daar staat tegenover dat ze over de eerste pakweg 6000 euro geen belasting hoeft te betalen omdat daar die korting tegenover staat.
Volgens mij klopt dit niet. Je hebt de algemen heffingskorting en die is voor iedereen ongeveer 2000 euro per jaar. Daarnaast heb je arbeidskorting, en die is afhankelijk van je inkomen, in hun geval is dat dus niet echt geel erg veel. (ik dacht max 1500 euro per jaar) Waar haal jij die 6000 euro vandaan?

• KillGhost

KillGhost

\o/

croxz schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:12:
[...]

Overigens is dit volgens mij de zogenoemde 'aanrechtsubsidie' en die wordt afgebouwd en komt te vervallen juist om vrouwen te stimuleren te gaan werken.
Dan heb je echt nog wel een aantal jaren te gaan. Deze AHK word afgebouwd in 15 jaar met 6.67% per jaar. Deze afbouwing geld niet als de fiscale partner die niet of weinig werkt geboren is voor 1-1-1972 of indien er kinderen zijn jonger dan 5 jaar in het huishouden.

No guts, no glory!

• KillGhost

KillGhost

\o/

Jeroen V schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:13:
[...]

Volgens mij klopt dit niet. Je hebt de algemen heffingskorting en die is voor iedereen ongeveer 2000 euro per jaar. Daarnaast heb je arbeidskorting, en die is afhankelijk van je inkomen, in hun geval is dat dus niet echt geel erg veel. (ik dacht max 1500 euro per jaar) Waar haal jij die 6000 euro vandaan?
Ik zeg ook grofweg. Dan heeft hij een idee waar het over gaat. De korting is in 2009 is 2007 en het belastingtarief voor eerste schijf is 33.5%. De AHK is een korting over je te betalen belasting. 6000 : 3 (33.5%) is 2000 euro oftwel AHK.

Arbeidskorting is te verwaarlozen bij dat bedrag. 0 t/m € 9.041 1,737% van inkomen uit tegenwoordige dienstbetrekking, maximaal € 157.

[ Voor 9% gewijzigd door KillGhost op 30-03-2010 09:27 ]

No guts, no glory!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

KillGhost schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:22:
[...]

Ik zeg ook grofweg. Dan heeft hij een idee waar het over gaat. De korting is in 2009 is 2007 en het belastingtarief voor eerste schijf is 33.5%. De AHK is een korting over je te betalen belasting. 6000 : 3 (33.5%) is 2000 euro oftwel AHK.

Arbeidskorting is te verwaarlozen bij dat bedrag. 0 t/m € 9.041 1,737% van inkomen uit tegenwoordige dienstbetrekking, maximaal € 157.
Wat bedoel je nu met AHK? Algemene heffingskorting of de arbeidsheffingskorting? Die laatste is voor haar bijna te verwaarlozen, en zal de totale heffingskorting eerder in de buurt van de 2000 zitten dan in de buurt van de 6000. En overigens is je heffingskorting geen korting op de te betalen belastingen, maar een korting op je belastbaar inkomen....

• KillGhost

KillGhost

\o/

Jeroen V schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:31:
[...]

Wat bedoel je nu met AHK? Algemene heffingskorting of de arbeidsheffingskorting? Die laatste is voor haar bijna te verwaarlozen, en zal de totale heffingskorting eerder in de buurt van de 2000 zitten dan in de buurt van de 6000. En overigens is je heffingskorting geen korting op de te betalen belastingen, maar een korting op je belastbaar inkomen....
Algemene heffingskorting. De arbeidsheffingskorting bestaat niet. Die 6000 in mijn voorbeeld is een voorbeeld van inkomen en niet van een heffingskorting. Verder is het zo dat een heffingskorting een korting is op je te betalen belasting. Jij bedoeld een aftrekpost. Deze verlaagd je belastbaar inkomen en de belasting die je daar over betaald hebt krijg je terug. Er is dus een wezenlijk verschil tussen een aftrekpost en een heffingskorting.

No guts, no glory!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

KillGhost schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:37:
[...]

Algemene heffingskorting. De arbeidsheffingskorting bestaat niet. Die 6000 in mijn voorbeeld is een voorbeeld van inkomen en niet van een heffingskorting. Verder is het zo dat een heffingskorting een korting is op je te betalen belasting. Jij bedoeld een aftrekpost. Deze verlaagd je belastbaar inkomen en de belasting die je daar over betaald hebt krijg je terug. Er is dus een wezenlijk verschil tussen een aftrekpost en een heffingskorting.
Je hebt gelijk, het is inderdaad geen aftrekpost. Arbeidsheffingskorting (of eigenlijk arbeidskorting, whats in a name, bestaat wel degelijk)

En in hun geval gaat het niet op dat ze over de eerste 6000 euro die ze verdient geen belasting betaalt. De algemene heffingskorting wordt namelijk al bij haar man verrekend. Dat is toch de constructie die hier is toegepast?

• KillGhost

KillGhost

\o/

Jeroen V schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:45:
[...]

Je hebt gelijk, het is inderdaad geen aftrekpost. Arbeidsheffingskorting (of eigenlijk arbeidskorting, whats in a name, bestaat wel degelijk)

En in hun geval gaat het niet op dat ze over de eerste 6000 euro die ze verdient geen belasting betaalt. De algemene heffingskorting wordt namelijk al bij haar man verrekend. Dat is toch de constructie die hier is toegepast?
What's in a name? Dat is erg belangrijk bij dit soort zaken :) Ja en nee. Wat zij nu dus eigenlijk moet doen is de VA/VT 2010 wijzigen en haar nieuwe inkomen doorgeven. Het maandelijkse bedrag word dan aangepast zodat zij aan het einde van het jaar niets hoeft terug te betalen.

No guts, no glory!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verdien je een bepaald bedrag bij, en ben je laagstverdienende partner, dan kun je in aanmerking komen voor de combinatiekorting. Ik dacht dat je rond de 4000 euro per jaar bij moet verdienen.

Ik zou zelf oppassen met die vrijwilligers vergoeding van 4.5 euro/uur. T.o.v. van die 6 vind ik het verschil erg klein. Als het werk geen vrijwilligers karakter heeft, maar meer een dienstverband/arbeidsverhouding, dan loop je kans dat de belastingdienst die 4.5 euro niet pikt. Ik dacht dat vrijwilligers vergoeding max 4 euro/uur was, maar dat kan ik mis hebben. Er is vermoedelijk wel jurisprudentie in deze hoek. De grens tussen vrijwilligerswerk en betaald werk is soms dun. En er is een maximum voor het bedrag als je als vrijwilliger mag verdienen (per maand, en totaal per jaar).

• KillGhost

KillGhost

\o/

kdekker schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 10:24:
Verdien je een bepaald bedrag bij, en ben je laagstverdienende partner, dan kun je in aanmerking komen voor de combinatiekorting. Ik dacht dat je rond de 4000 euro per jaar bij moet verdienen.
Yep, dat is de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Het kind moet dan ook wel jonger zijn dan 12 jaar. Voorwaarden zijn wel simpel te vinden op www.belastingdienst.nl. In zijn voorbeeld is daar geen sprake van vanwege een tekort aan inkomen.

No guts, no glory!

Pagina: 1