Hoofdtelefoon versterker in PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zip McOccup
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 09:09
Omdat ik het gevoel heb dat mijn hoofdtelefoon wat te zwaar is voor mijn geluidskaart uitgang, wil ik een kleine versterker in mijn PC inbouwen. Hiervoor zijn legio circuits online te vinden. Dus tot zover geen probleem.

Voor de versterker had ik (per kanaal) het volgende circuit in mijn hoofd:
Afbeeldingslocatie: http://headwize.com/images2/cmoy2_2a.gif

De opamp heeft een positieve en negatieve spanning als voeding nodig. Hiervoor wilde ik een spanningsdeler gebruiken die ik aansluit op een 12V-lijn van mijn pc-voeding:

Afbeeldingslocatie: http://tangentsoft.net/elec/bitmaps/vgrounds/tle2426clp.png

Uit deze voeding krijg ik dan netjes +6V en -6V tov de virtuele grond.

Nu mijn vraag: Kan het kwaad dat er een potentiaalverschil (6V) tussen de virtuele grond en de massa van het signaal zit (In ogenschouw nemen dat beide uit de PC komt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je moet ervoor zorgen dat je de virtual ground en de massa van je PC op geen enkele wijze aanelkaar knoopt, en je moet je koptelefoon-aarde dus ook aan de virtual ground hangen. Verder zie ik zo 123 geen probleem: je input word namelijk netjes ontkoppeld door C1.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Je PC voeding heeft natuurlijk ook een negatieve 12 Volt lijn, en -5V, al komt daar niet zo veel stroom uit. Op mijn voeding staat bij beide 0.5A. Ik weet niet waar deze lijntjes voor gebruikt worden (ik gok opamps?) en hoeveel stroom daar dus nog beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Infant schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 10:44:
Je PC voeding heeft natuurlijk ook een negatieve 12 Volt lijn, en -5V, al komt daar niet zo veel stroom uit. Op mijn voeding staat bij beide 0.5A. Ik weet niet waar deze lijntjes voor gebruikt worden (ik gok opamps?) en hoeveel stroom daar dus nog beschikbaar is.
(seriele poorten wilde die nog wel een gebruiken)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

fish schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 10:46:
[...]
(seriele poorten wilde die nog wel een gebruiken)
Dat kan hem zijn. Dan denk ik dat je daar voldoende speelruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Zo'n opamp schakeling verbruikt niet zo veel stroom; kan er altijd nog wel bij op de -5V of -12V rail. Wel goed filteren/ontkoppelen, want al die digitale piekstroompjes kun je waarschijnlijk wel horen op je headphone.

Als je toch voor je eigen single-supply optie gaat: misschien is het toch wel verstandig om in de uitgang ook een seriecondensator te plaatsen en hem dus voor DC te ontkoppelen. Voor een hoofdtelefoon niet zo belangrijk, maar mocht je er ooit actieve speakers / een versterker aan willen hangen, dan is dat wel nodig.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zip McOccup
Sprite_tm schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 10:20:
Je moet ervoor zorgen dat je de virtual ground en de massa van je PC op geen enkele wijze aanelkaar knoopt, en je moet je koptelefoon-aarde dus ook aan de virtual ground hangen. Verder zie ik zo 123 geen probleem: je input word namelijk netjes ontkoppeld door C1.
Super! Dit was mijn enige zorg. Uiteraard geen sluiting maken tussen de virtuele grond en de massa ;)
Infant schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 10:44:
De reden dat ik alleen +12V wil gebruiken, is omdat ik mijn versterkertje direct wil aansluiten op een molex. Anders moet ik vanaf een ander punt -12(of -5V volt for that matter) aftappen. Maar bedankt voor de suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

anders gebruik je de 5 volt als virtuele ground

enige voordeel van een virtuele ground via een ic is dat je waarschijnlijk alleen het ictje opblaast met sluiting
en als je de 5 volt direct kortsluit met massa kun je het effect wel raden

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
fish schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 12:19:

enige voordeel van een virtuele ground via een ic is dat je waarschijnlijk alleen het ictje opblaast met sluiting
*poef* :o

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zip McOccup
fish schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 12:19:

Better safe than sorry. Dan kies ik toch voor een voeding op basis van een spanningsdeler :)

edit: Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik een redelijke n00b op gebied van electronica ben. Ik heb ook geen idee hoe ik een symmetrische spanning tov die 5V krijg. (0V __ 5V __12V)

[ Voor 17% gewijzigd door Zip McOccup op 30-03-2010 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik begrijp dat je niet voor de 5 volt optie gaat.

De grap is dat de spanning niet perse symetrisch hoeft te zijn. de maximale amplitude is nu gewoon <5 v ipv <6 v. Het gaat om hoe je de sinus tussen de voedingsspanning op de opamp past. en idialiter is dat dus op precies de helft

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zip McOccup
fish schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 19:23:
Ik begrijp dat je niet voor de 5 volt optie gaat.

De grap is dat de spanning niet perse symetrisch hoeft te zijn. de maximale amplitude is nu gewoon <5 v ipv <6 v. Het gaat om hoe je de sinus tussen de voedingsspanning op de opamp past. en idialiter is dat dus op precies de helft
Dus ik zou pin4 van de opamp op de massa van de PC voeding kunnen aansluiten, 12V op pin7 en dan is de virtuele grond de 5V lijn geworden?

[ Voor 58% gewijzigd door Zip McOccup op 31-03-2010 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zip McOccup schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 09:50:
[...]

Dus ik zou pin4 van de opamp op de massa van de PC voeding kunnen aansluiten, 12V op pin7 en dan is de virtuele grond de 5V lijn geworden?
ja, maar een dc ontkoppeling is wel gewenst denk aan een flinke condensator. 2 massas met een absoluut potentiaalverschil dicht bij elkaar is nooit handig. en met jou ictje heb je nog een buffer.

of ander maak zelf een negative spanning
e.g.
http://www.national.com/cat/index.cgi?i=i//310

Iperf

Pagina: 1