Foto's corrupt - niet (goed) te vinden, wel in te zien

Pagina: 1
Acties:

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Om te beginnen: ik weet niet precies waar ik dit topic moest plaatsen. Gezien het probleem zou het hier kunnen maar ook bij Windows, NAS, opslag, enz. Ik hoop en verwacht hier echter de meeste info en oplossingen te krijgen. Mocht het echt verkeerd staan hierbij alvast mijn excuses :)

Het probleem: ik heb mijn data bestanden (waaronder mijn foto's) altijd op mijn D: gehad.
Omdat er echter steeds meer apparaten in huis komen en een centrale opslag me wel handig leek dacht ik er slim aan te doen om een NAS te kopen. In mijn geval de QNAP TS-410. De foto's stonden dan op één plek en ik kon er met de verschillende apparaten naartoe. Handig dus.
Ingericht door de winkel met RAID 5, gebruikers en mappen aanmaken, foto's erop en klaar... dat dacht ik tenminste.

De NAS begon vreemd te doen en ik had geen toegang meer. Uiteindelijk met veel pijn en moeite toch bij mijn bestanden gekomen en gelukkig alles naar een externe hdd kunnen kopieren.
Jja, backup was niet altijd gegaan zoals het moest en foto's vanaf 2000 zag ik in rook opgaan... gelukkig was dit niet het geval en ik was helemaal happy!

Opeens kon ik de foto's via de Verkenner niet meer openen. De mappen stonden er nog wel, de foto's zag ik niet meer. Dit heb ik met verschillende computers geprobeerd om uit te sluiten dat het probleem op de computer zou zitten.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/20b1t9e.jpg

Dit bleek echter 'simpel' op te lossen door in de Verkenner te optie: Extra, Mapopties, Weergave, Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen (aanbevolen) UIT te vinken.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/jqkqbk.jpg

De bestanden waren dan weer te zien maar wel 'grijs'.

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2ymhytx.jpg

Als ik dezelfde map via Total Commander bekijk waren de foto's ook te zien, echter zonder het icoontje van IrfanView maar met een uitroepteken.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2lsk3v9.jpg

Als ik een foto open en daarna opsla krijgt hij wel weer zijn icoontje.
Ik ben echter heel bang dat er toch iets mis is met de foto's en dat ik vandaag of morgen alsnog alles kwijt ben. En wil dat graag voorkomen!

Is nu echt alles corrupt en (onherstelbaar) beschadigd of is er hoop? Graag jullie reacties/opmerkingen.

Excuses voor de uitgebreide uitleg maar dit is toch wel een van de vervelendste dingen om mee te maken, mocht alles terug zijn ga ik in ieder geval ook online backuppen.

UPDATE: zie dat de foto's (bestandskenmerken) op 'Hidden' staan. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Ik kan het kenmerk 'Hidden' echter niet aanpassen...

[ Voor 3% gewijzigd door hemiparo op 29-03-2010 23:21 . Reden: Extra info: bestanden zijn hidden ]

• Gizz
  • Laatst online: 20:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

hemiparo schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:56:
Als ik een foto open en daarna opsla krijgt hij wel weer zijn icoontje.
Je kunt de foto's dus nog gewoon openen? Dan even snel een backup maken? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• hemiparo
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:58:
[...]

Je kunt de foto's dus nog gewoon openen? Dan even snel een backup maken? :)
Zover was ik al :) Wil alleen graag weten wat er aan de hand is, wat er gebeurd is, hoe ik het kan oplossen en vooral... voorkomen! Heb gewoon geen vertrouwen meer in de NAS. Sinds ik dat ding heb ik de ellende begonnen. Maar wil nu eerste mijn foto's veilig stellen...

UPDATE: Lichtpuntje... via Total Commander kan ik de attributen van een bestand aanpassen. Als ik 'Hidden' en 'Systeem' uitzet komt het juiste icoontje weer terug... dit schijnt dus de oplossing te zijn. Weer wat happier dus :) En misschien eerst iets beter moeten zoeken... :X

Nog steeds de vraag: hoe kan dit? En verder... hoe kan ik het voorkomen?

[ Voor 28% gewijzigd door hemiparo op 29-03-2010 23:29 . Reden: Schijnt weer te werken! ]

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
ik denk dat je daarvoor beter in een topicje over deze nas kan gaan zoeken/vragen.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• hemiparo
  • Niet online
Denk het ook... zeker nu de foto's op dit moment gevonden zijn... zal een move aanvragen :)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

schopje over het hek naar de buren van opslagmedia :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Je moet altijd een backup maken dus je nas is er 1 en dan moet je nog ergens de foto's bewaren.
Indien je dit niet hebt dan zijn je foto's niet belangrijk. En raid is geen backup, en je moet er ook nog mee om kunnen gaan.
Dan hebt je nog je gewone pc en dan kun je nog 2 merken dvd's branden(langzaam branden op de helft van snelheid, elke 5 tot 10 jaar opnieuw branden). Nu heb je dus 4x een backup.

Zie backuppen op deze forum.

De foto's daar moet je de "eigenaar" en "verborgen" wijzigen, naar wat het normaal is.

[ Voor 11% gewijzigd door jan99999 op 30-03-2010 10:53 ]

• hemiparo
  • Niet online
Dat een NAS geen backup is snap ik, wat ik alleen niet snap is dat de attributen van de foto's zijn aangepast naar 'hidden' en 'systeem'. Daardoor zagen de foto's er anders uit en was ik, lichtelijk, in paniek.

Heb mijn foto's wel op DVD staan en buitenshuis liggen alleen maak ik zoals ik al opmerkte niet vaak genoeg een backup. Misschien kan ik dit als les gebruiken :)

De vraag blijft: waarom zijn de files aangepast en wat kan ik doen/laten om dit te voorkomen?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
De foto's daar moet je de "eigenaar" en "verborgen" wijzigen, naar wat het normaal is.
Alle foto's selecteren en dan rechtertoets, eigenschappen, dan eigennaar en verborgen wijzigen.

• hemiparo
  • Niet online
Had ik gedaan (dacht echt dat ik duidelijk was geweest?) maar vraag me dus af hoe dit zomaar kan...?

• korgakos
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-06-2025
Weet je zeker dat dit vanzelf gebeurde? en dat je niet zelf iets hebt gedaan?

offtopic:
Spuit 11, maar toch... Meeste gevallen is de gebruiker het toch zelf

[ Voor 38% gewijzigd door korgakos op 30-03-2010 12:07 ]

• hemiparo
  • Niet online
Oh, sluit helemaal niet uit dat ik zelf iets heb gedaan :) maar zou echt niet weter wat...

Omdat het alleen bij de map van de foto's is gebeurd lijkt het me zelfs nieteens heel onaannemelijk dat ik het zelf gedaan heb. Snap het alleen niet en wil graag leren van mijn fouten... maar dat is erg lastig als ik niet weet of en wat ik fout heb gedaan. Ik heb helaas niet meer info dan de hierboven gegeven informatie.

Verwijderd

Het lijkt erop, dat de topicstarter een paar dingen fout doet. En het lijkt alleen maar zinnig om te reageren, als er geleerd wordt van de fouten en van de adviezen.

Vragen zijn:
Wat zijn de merken en de modelnummers van de onderdelen van de computer?
Welk besturingsprogramma wordt gebruikt?
Deze informatie is nuttig om een idee van het gebruikte systeem te krijgen. Een systeem van 6 jaar oud heeft andere kenmerken dan een systeem van dit jaar.

Wordt er bij het laden van een foto en een bestand direct een backup gemaakt? Een enigszins bruikbare en een klein beetje aanvaardbare backup bestaat uit verschillende kopiën op plaatsen, die niet voor computergebruik gebruikt worden. Opties zijn een externe harde schijf, een usb-stick, een cd, een dvd en internetopslag op verschillende locaties. Hoe meer kopietjes op verschillende locaties zijn opgeslagen des te kleiner is zo ongeveer de kans op gegevensverlies. En ook bij veel kopietjes is opslag in andere vormen aan te bevelen, zoals uitgeprint op papier en een fotoalbum.

Verdere vragen:
Wat is P?
Waar staat P?
Kunnen er plaatjes in het topic gezet worden van Mijn computer, apparatenbeheer en schijfbeheer?
Werkt de QNAP zonder problemen?
Welk programma wordt gebruikt om de foto's op te slaan en te bekijken?
Is per email informatie aan IrfanView gevraagd?
hemiparo schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:56:
Ingericht door de winkel met RAID 5, gebruikers en mappen aanmaken, foto's erop en klaar... dat dacht ik tenminste.

De NAS begon vreemd te doen en ik had geen toegang meer. Uiteindelijk met veel pijn en moeite toch bij mijn bestanden gekomen en gelukkig alles naar een externe hdd kunnen kopieren.
Een raid-configuratie wordt voor zover bekend meestal opgezet in het bios van de computer, waar de raid op gebruikt wordt. Dat de winkel het doet komt daarom vreemd over. Misschien begon hier het probleem al. Ook lijkt het, zoals eerder gemeld, niet verstandig om met raid bezig te zijn als raid niet zelf opgezet kan worden en niet zelf onderhouden kan worden.

De fotobestanden lijken corrupt te zijn geworden door de QNAP. Dit wordt afgeleid uit de opmerking, dat het apparaat 'vreemd' begon te doen. Vervolgens kunnen de bestanden corrupt geraakt zijn door de overheveling naar de externe harde schijf.

De bestanden kunnen zodanig aangetast zijn, dat problemen in de toekomst niet zijn uit te sluiten. Dit kan ook afhangen van de manier, waarop met de bestanden en backups wordt omgegaan.

Uitzoeken van wat er mis is gegaan lijkt alleen van belang als de QNAP in gebruik blijft. Dan is het een kwestie van uitzoeken of het apparaat nog goed werkt en zo niet, wat de oorzaak van het probleem kan zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2010 14:31 ]

• B-BOB
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:37
1) Bestanden niet zichtbaar in verkenner
Je attributen voor je foto's zijn : -ahs (Dat is Archiveren, Hidden en System). Hoe dit gebeurt is, daar heb ik geen idee van, maar deze attributen kunnen geen kwaad aan je eigenlijke foto's. Dit zijn tags die gebruikt worden aan bestanden om aan te duiden of deze gearchiveerd moeten worden, verborgen zijn en systeembestanden zijn. Hidden bestanden en Systeembestanden worden standaard niet weergegeven in verkenner. Ik zou aanraden om de attributen van deze foto's te veranderen.

Om dit recht te zetten moet je al deze bestanden ontdoen van hun hidden (H) en Systeem (S) attributen. Dit doe je via de command prompt in windows XP. Dirigeer naar de locatie van je foto's. Dit doe je door de volgende commando's:
P:
cd Digital Camera\100NCD50
attrib -h -s *.*

illustratie via photobucket

2) De iconen van IrFanView
De volgende geschiedenisles om even duidelijk te maken hoe dit werkt:
in windows 3.11 moest je om een bestand te openen, eerst het programma (word, paint, photoshop) openen en van daaruit het commando "file open" gebruiken om een bestand te openen. In windows 95 werkte windows met een tabel die alle mogelijke bestandextensies (.jpg, .pdf, .doc, ...) bijhoud en met welk programma dit geopend moet worden. Zo werd het mogelijk om gewoon op bestanden te klikken in plaats van eerst het bijhorende programma zelf te openen.
Goed, de iconen die je bij je jpg bestanden ziet hebben niets te maken met je eigenlijke bestanden. Windows opent .jpg bestanden met irfanView en kleeft er daarom dit icoon bij. Je kan in de tabel met bestandextensies de .jpg en .jpeg extensies aanpassen en zeggen met welk programma jij het wil openen.

illustratie in photobucket

Al bij al lijkt je Qnap goed te werken, maar ik vermoed dat je backup of archiveringssoftware op windows hebt draaien die verantwoordelijk is om al je bestandsattributen als systeembestanden te zetten. (Op deze manier vermijd je aanpassingen aan deze bestanden).
Ook zou ik zeker niet al je jpg's openen en terug opslagen, op deze manier worden je jpg foto's hercompresseerd en kan dit resulteren in kwaliteitsafname...

[ Voor 3% gewijzigd door B-BOB op 30-03-2010 15:10 ]

• hemiparo
  • Niet online
Iets meer aanvulling, ik zal proberen alle vragen te beantwoorden :)

Ik maak gebruik van een QNAP TS-410 NAS. Deze is door de winkel geconfigureerd als RAID 5, aangezien het voor mij allemaal nieuw is weet ik verder niet hoe en wat. Ik kan de NAS benaderen door het door QNAP geleverde QNAP Finder. Hiermee ga ik naar mijn NAS en kan een van de mappen een schijfstation in Windows geven (alle computers maken op dit moment gebruik van Windows XP). De letter die ik gegeven heb is dus P:.

Alle computers kunnen nu naar P: gaan, inloggen met de gebruikersnaam en wachtwoord en bestanden lezen en schrijven (afhankelijk van de rechten) op P:. That's it. Dit heeft een tijdje goed gewerkt maar opeens waren de files in de map met foto's dus aangepast naar 'System' en 'Read only'. Ik heb verder geen backup of archiveringsoftware in gebruik. Het enige wat ik doe is foto's branden op een DVD en wegschrijven naar een externe drive. Met de komst van de NAS wilde ik ook gebruik maken van online backup maar dat is er nog niet van gekomen...

Mochten er nog meer vragen zijn: stel ze gerust. Tips om deze problemen te voorkomen zijn uiteraard ook welkom!
Pagina: 1