[WC] Koelkastje....

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tienizz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-01-2024
Dag dames en heren,

Om te beginnen leg ik even uit wat de situatie nu een beetje is.

De zomer is weer in aankomst en mijn pc staat op mijn zolderkamer (35+ C in de zomer), heeft al watercooling MAAR door de enkele radiator maakt de Fan toch een tering herrie om hem een beetje aangenaam te houden. In de zomer raakt me CPU de 55 C aan zonder ook maar echt inspanning te moeten doen en aangezien ik nog wel eens een game speel is het niet te doen.

korte specs:
  • AMD Athlon X2 x64 4200+ (939) in de winter standaard overclock van 10%
  • Asus K8N32-SLI deluxe
  • 4 HD's
  • Leadtek 7800 GTX
  • Thermaltake Armour (Big Tower)
WC set:Nu was mijn idee om er een koelkastje tussen te zetten om het water ±20 graden af te laten koelen.
(Koelkastje)

Dus dan zou de flowchard zijn...

CPU --> koelkastje --> Pomp met radiatortje --> CPU

intake koelkastje bovenin outtake onderin... zwaartekracht gebruiken voor extra drukkracht in de leiding.

Maar nu komt het gedeelte wat vinden jullie van het idee en waar zou ik rekening moeten houden binnen in het koelkastje op het stroom VS water gedeelte na 8)7 |:( is het beter om een radiator binnen het koelkastje te zetten of gewoon een aantal liter binnenin in een reservaar. Zou er condensatie op de slag kunnen komen? en dat soort dingen.

Laat het me horen, ik heb zo vlug niets kunnen vinden hierover maar misschien kunnen jullie me helpen.

Ps. NEE ik heb geen genoeg geld voor nieuwe hardware zowel watercooling of pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
Het is beter om helemaal _geen_ koelkastje te pakken aangezien dat averechts gaat werken. Zoals in de specs te zien kan hij maximaal met 40W 56W koelen, terwijl je CPU in zijn eentje al ergens in de 100W aan warmte verstookt. Een koelkast is verder goed geisoleerd om de buitentemperatuur buiten te houden. Resultaat: het wordt snikheet in die koelkast als je daar je radiator in gaat zetten, want de warmte kan nergens heen.

Je moet in de gaten houden dat alle warmte die van je PC af komt uiteindelijk in de lucht moet komen. Hier zijn verschillende manieren voor, zoals een grote radiator met veel fans, of zo'n mooie compressor (Mach). Een koelkast moet uiteindelijk ook zijn warmte aan de lucht geven, maar is ontzettend inefficient voor in een PC. Het geld wat je aan die koelkast zou uitgeven kun je beter spenderen aan een grotere / extra radiator of betere fans.

[ Voor 8% gewijzigd door Boxman op 29-03-2010 23:04 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tienizz
Het koelkastje komt uiteraard niet in de system kast zelf maar er buiten en je kunt er denk ik niet vanuit gaan dat de stookkracht van de CPU gelijk is aan de koelkracht van het koelkastje
Een koelkast is verder goed geisoleerd om de buitentemperatuur buiten te houden. Resultaat: het wordt snikheet in die koelkast als je daar je radiator in gaat zetten.
hoezo word het dan snikheet in de koelkast als hij de buiten temp buiten houd? de binnen temp word dan toch actief gekoeld door het koelkastje wat niet uitgaat als de pc uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

tienizz schreef op maandag 29 maart 2010 @ 23:11:
hoezo word het dan snikheet in de koelkast als hij de buiten temp buiten houd? de binnen temp word dan toch actief gekoeld door het koelkastje wat niet uitgaat als de pc uitgaat.
Omdat je continu warm/heet water pompt in een afgesloten ruimte? Het koelkastje dat je post is een simpel peltier geval met nauwelijks koelcapaciteit.

Ik heb zo'n ding hier naast mijn bureau staan: één flesje bier flink afkoelen duurt een uurtje of langer. En dat is met een halve liter vloeistof van 20 graden. Als je er elke minuut 2 liter water van 40 graden doorheen pompt wordt het helemaal niks :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:22

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

je kan beter investeren in een radiator en de peltier onder je koelblok leggen ;) (ook al is die daar te licht voor met 40 watt.)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tienizz
Oke heb je gelijk in Gizz maar zo werkt ook een Fan voor een radiator toch? als je afziet dat de lucht nergens heen gaat of zie ik dit verkeerd...

want in mijn geval gaat er lucht van 35+ graden langs die radiator op zou dit niet schelen als die radiator Fan loos in dat koelkastje zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
En als je nou eens een grotere radiator neemt? Een 240 radiator zou al heel veel schelen. Of een airco om je kamer koeler te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
tienizz schreef op maandag 29 maart 2010 @ 23:11:
Het koelkastje komt uiteraard niet in de system kast zelf maar er buiten en je kunt er denk ik niet vanuit gaan dat de stookkracht van de CPU gelijk is aan de koelkracht van het koelkastje

[...]

Laat ik het anders zeggen.. De koelkast heeft niet genoeg vermogen om genoeg koude lucht in de koelkast te leveren. Nog anders gezegd: je water warmt de lucht in de koelkast een stuk sneller op dan dat de koelkast het af kan koelen. Resultaat: een kast hete lucht in je cyclus, omdat de koelkast de warmte niet kan wegwerken en de warmte zich er dus ophoopt. Koop voor 35 euro een extra radiator of een grotere, daar bereik je veel meer mee.

Het stookvermogen van de CPU is groter dan het koelvermogen van het koelkastje. Dat kun je wel degelijk stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Boxman op 30-03-2010 09:18 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je CPU maakt meer hitte dan dat je koelkast kan koelen, daardoor zal de warmte opbouwen in je koelkast en dan gaat het alleen maar warmer worden in de koelkast. Daarbij houdt een koelkast buitentemperaturen goed tegen waardoor hij ook daar zijn warmte niet kwijt kan.

Dus je hebt 2 opties:
Je blijft aan je oorpronkelijke plan vasthouden, maar je pakt een betere koelkast (150-200watt).
Je zorgt voor extra koeling op je kamer, in de vorm van airco of een raampje open zetten ;)

edit: Bedenk wel dat de koelkast die hitte van je CPU + extra hitte van de koelkast zelf in je kamer spuugt, dus het wordt dan NOG warmer in je kamer...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2010 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Gizz schreef op maandag 29 maart 2010 @ 23:15:
[...]

Omdat je continu warm/heet water pompt in een afgesloten ruimte? Het koelkastje dat je post is een simpel peltier geval met nauwelijks koelcapaciteit.

Ik heb zo'n ding hier naast mijn bureau staan: één flesje bier flink afkoelen duurt een uurtje of langer. En dat is met een halve liter vloeistof van 20 graden. Als je er elke minuut 2 liter water van 40 graden doorheen pompt wordt het helemaal niks :P
ik denk niet dat je water 40c word , het water neemt niet alle warmte op hoor

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Remmes_NT schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 10:58:
[...]

ik denk niet dat je water 40c word , het water neemt niet alle warmte op hoor
Precies, daarom heb ik het ook over 40c. Hij geeft namelijk aan dat zijn processor idle al 55c is, laat staan als hij gaat gamen. Een verschil van een graad of 20 tussen cpu en water lijkt me niet geheel onrealistisch.

En zolang de TS doorheeft dat het een onzinnig plan is maakt het niet eens uit welke temperaturen ik noem ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 09:56
Om een radiateur te koelen heb je airflow nodig, dus fanloos is geen optie. Ook niet in een koelkast.

Waarschijnlijk zijn de I7 860 en jouw cpu totaal niet met elkaar te vergelijken, maar in de zomer is het hier ook bloedjeheet. Temperatuur komt tijdens gamen echter niet boven de 65 graden uit met een corsair h50

[ Voor 51% gewijzigd door Picaroon op 30-03-2010 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 09:56
Stomme Amerikanen... ze lullen een beetje stoer over een auto radiateur en koelkast en laten wat temps zien...

Mijn inziens is TS zijn probleem opgelost door een goede luchtkoeler of een corsair H50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Picaroon schreef op zondag 18 april 2010 @ 17:51:
Stomme Amerikanen... ze lullen een beetje stoer over een auto radiateur en koelkast en laten wat temps zien...

Mijn inziens is TS zijn probleem opgelost door een goede luchtkoeler of een corsair H50.
hij heeft al een waterkoeling... lezen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:52
Remmes_NT schreef op zondag 18 april 2010 @ 18:06:
[...]

hij heeft al een waterkoeling... lezen
Ja, zo'n uber brak kant en klaar ding, daar ga je het met een heethoofd als deze cpu gewoon niet mee redden. (no offence hoor, heb zelf een Bigwater 760i, ook kant en klaar, en die doet in de winter hopeloos veel moeite om mijn i5 750 @ 4ghz onder de 40 graden idle te houden).

Die Aqaugate's gaan nu ook voor 40/50 euro tweede hands weg ofzo.

@ TS/ontopic: investeer in een luchtkoeler die net zo veel kost als je waterkoeling nu nog op gaat brengen, of ga eens kijken of de vloeistof niet al eens vervangen had moeten worden ;) Bij mijn Bigwater moet dat ook om de 6 maand gebeuren, staat in de handleiding beschreven als het goed is

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 18-04-2010 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:48
Je kunt ook een kleine mobiele airco kopen. Die krijg je al vanaf 200 euries. Net zo duur als een goede waterkoeling.

De radiator van je waterkoeling zet je dan voor de uitblaas van je airco. Zo koel je je koelvloeistof van je pc, en tevens de ruimte waar je in zit.
Zo'n airco heeft toch wel een overcapaciteit t.o.v de warmte van jouw CPU.

Tis maar een ideetje ;)

[ Voor 14% gewijzigd door roland kroes op 20-04-2010 14:44 ]

Pagina: 1