bastiaandv schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 10:57:
[...]
Daarnaast vind ik de nieuwe refurbished dubbeldekkers geweldig. Deze hebben niet meer die irritante geluidjes, zijn zijn netjes afgewerkt en hebben veel ruimere trappen en gangen. Dit komt mede omdat ze de voorzieningen voor die eetkarretjes van vroeger hebben verwijderd (traplift e.d.).
Trappen zijn inderdaad veel ruimer, maar de deuren nog steeds veel te smal. Het is iedere keer op Schiphol weer raak dat mensen met grote moeite met hun baggage daardoor proberen te wurmen...
deepbass909 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:15:
[...]
Ik vraag me ook serieus af hoeveel ervaring je met de trein hebt... Nederland staat op de 3de plaats in Europa wat punctualiteit betreft (achter Zwitserland en Luxemburg), wat een heel knappe prestatie is gezien de dichtheid van het treinverkeer. Ik verbaas me in Utrecht CS er altijd over hoeveel treinbewegingen er plaats vinden in alleen al die 10 minuten die ik op een trein moet wachten.
Absoluuut. Als je naar al die indrukwekkende stations in andere landen gaat, sta je soms te kijken van hoe weinig treinen eigenlijk vertrekken. Er vertrekken meer treinen per dag vanaf een gemiddeld NL stoptreinstation dan vanaf de grootste stations in veel landen. Utrecht Centraal is daarbij nog een echt extreem voorbeeld.
Daarnaast is over het algemeen het comfort gewoon heel hoog in de treinen, zeker in de nieuwere treinstellen (alles wat na de "zingende" dubbeldekker in gebruik is genomen of gerenoveerd is). De nieuwe koplompers (die geen deuren meer hebben in de kop) zijn stil en zitten goed, de nieuwe dubbeldekkers idem, de nieuwe stoptreinen lijken misschien wat veel op een tram, maar zitten ook verder goed (alleen mogen ze het "Goedemorgen. Het volgende station is..." er wel weer uitslopen... Een half uur lang dat elke keer horen werkt op een gegeven moment behoorlijk op je zenuwen...).
Daar ben ik weer minder mee eens. De NS treinen zijn vooral goed voor relatief korte ritten zonder meer dan een klein koffertje baggage. Op zich is dat natuurlijk exact waar ze in de meeste gevallen voor gebruikt worden, maar daar waar mensen echt op vakantie gaan ermee (van/naar Schiphol, in vakantietijden op de lijnen van Randstad -> Limburg en achterland -> strand etc) zijn het echt akelige dingen.
Hierboven had ik het al over de veel te krappe deuren in alle (V-)IRM, ook de 9000-reeks met brede trappen. Daar komt nog bij dat als je door de deuren bent met je baggage er nergens is om het op te bergen - zeker als het te groot is om tussen de stoelen te passen.
ICM(m) is dan nog een stuk beter voor middelgrote stukken baggage aangezien je daar echt een baggagerek hebt boven de stoelen, maar ook daar kom je in de problemen met grote baggage dat daar niet past.
Gek genoeg is er vaak meer ruimte voor baggage in korte-afstand materieel (SGMm, PlanV/T, DM'90 etc) dan in de lange-afstandstreinen, al moet je dan meestal wel op klapstoelen zitten bij je koffers.
Je hoeft niet ver te gaan om te zien hoe het ook kan:
- in BE heeft de IC11 hoge stoelen met veel dunnere (maar toch comfortabele) zittingen, waardoor er veel meer onder de stoelen past. Ik heb er zelfs bij een zeer vroege treinrit languit onder kunnen slapen

Ook is er een grote, volwaardige baggagerek bovenin.
- in DE en AT heb je in IC(E)/Railjet-materieel standaard baggagerekken aan begin- en eind van ieder rijtuig waar overmaatse baggage gelaten kan worden zonder dat je het helemaal door de coupe heen hoeft te slepen.
Ik noem hier opzettelijk voorbeelden uit landen met bijna even drukke treinen als hier. In CH, NO, SE en FI heb je nog ruimere treinen, maar dat is niet te vergelijken met hier.