Geluid intercities

Pagina: 1
Acties:
  • 2.442 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-08 15:01
Dag tweakers,

Misschien een stomme vraag, maar wat is al dat gepiep wat je hoort in een Intercity? Bij het optrekken hoor je het voornamelijk, maar ook soms wanneer de trein al behoorlijke snelheid heeft. Is het de elektromotor? En waarom al die verschillende toonhoogtes?

Heb even een opname gemaakt: http://www.supload.com/listen?s=RujLnK

Groet, flo_

[ Voor 11% gewijzigd door flo_ op 29-03-2010 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipke84
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-11-2024
Dat is de frequentieregelaar van de elektromotoren die je hoort. Zie ook Wikipedia: Dubbeldeks interregiomaterieel

[ Voor 65% gewijzigd door Flipke84 op 29-03-2010 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-08 15:01
Flipke84 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:02:
Dat is de frequentieregelaar die je hoort
Okee, maar wat doet dat apparaat precies? Waarom bij het optrekken en waarom die toonhoogtes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dat is ondertussen zeker 10 jaar oud... Werkelijk onbegrijpelijk hoe een bedrijf zo'n product (lees: trein) kan kopen! Waarschijnlijk omdat het management dat hierover beslist zelf nooit met de trein reist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 20:30
RemcoDelft schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:04:
Dat is ondertussen zeker 10 jaar oud... Werkelijk onbegrijpelijk hoe een bedrijf zo'n product (lees: trein) kan kopen! Waarschijnlijk omdat het management dat hierover beslist zelf nooit met de trein reist...
Denk je niet dat de economische levensduur van een trein langer is dan 10 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ahhh vertrouwd geluid.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:58

Twazerty

AVCHDCoder developer

die pieptoon vind ik niet eens erg, die digitale bordjes waar het eindstation op staat: dit zijn pas irritant. Die zijn continue in beweging, ze staan niet stil. Echt vreselijk is dat. :r

[ Voor 10% gewijzigd door Twazerty op 29-03-2010 22:38 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:08

mace

Sapere Aude

Dat is de chopper! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Treinen van de NS is sowieso eersteklas rotzooi.

In zo'n beetje elk ander land hebben ze beter materieel, zowel qua geluidsisolatie als qua comfort en toegankelijkheid (probeer maar is met een paar koffers door NS treinen te lopen, een drama), en in t buitenland rijden ze tenminste ook op tijd maar dat terzijde. :+

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik ben de laatste 2 dagen (ivm kapotte auto) voor 't eerst sinds tijden weer eens zonder beneveld in een nacht/ochtendtrein te zitten met de trein gegaan.
Vind die toonhoogtes idd wel vertrouwd en niet vervelend (kan er goed op slapen), wat ik vervelender vind is dat er nog steeds van die antieke teringtreinen rijden op sommige trajecten die bijna uit elkaar sodemieteren, wát een herrie, vooral over spoorbruggen e.d. :X

Afbeeldingslocatie: http://www.politiekdelft.nl/station_delft_zuid_ns_trein_beugels_opstap_2007-01-15%20@14-33-49_a.jpg

Dat kan toch niet anno 2010, en 21 euro voor een retourtje a 60 min per richting :?

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:30

-tom-562

Oliesjeik

En wat is dat "schakelen" wat je de hele tijd hoort bij die dubbeldekkers (of gaat het daar hier nu over) tijdens het optrekken?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:14

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

-tom-562 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 08:02:
En wat is dat "schakelen" wat je de hele tijd hoort bij die dubbeldekkers (of gaat het daar hier nu over) tijdens het optrekken?
volgens mij is het precies dat, schakelen. Immers moet een trein ook tractie hebben en dus zal je gebruik moeten maken van verschillende versnellingen. Dat ding kan niet instant op zijn max gaan karren :)

Kan ook zijnd a tik uit mijn nek lul hoor. Immers heb ik totaal geen kaas gegeten van dit soort dingen :D

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 30-03-2010 08:10 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

De dubbeldekkers gebruiken een draaistroom-regeling, die zijn dus anders dan de koplopers en hondenkopjes die een chopper (thyristor) -regelaar gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door mace op 30-03-2010 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
IcE_364 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:35:
[...]

Denk je niet dat de economische levensduur van een trein langer is dan 10 jaar?
Ik doel er meer op dat TS er nu pas achterkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:28
Notna schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 08:07:
[...]
volgens mij is het precies dat, schakelen. Immers moet een trein ook tractie hebben en dus zal je gebruik moeten maken van verschillende versnellingen. Dat ding kan niet instant op zijn max gaan karren :)

Kan ook zijnd a tik uit mijn nek lul hoor. Immers heb ik totaal geen kaas gegeten van dit soort dingen :D
Electrische voortuigen hebben in het algemeen juist geen versnellingsbak, zie ook hier voor wat uitleg:
Brandstof motoren werken het meest efficient binnen een beperkt aantal toeren ivm verbranding, reactie snelheid ed. Elektromotoren hebben hier geen last van. Pomp er meer energie in en ze gaan harder draaien.
RemcoDelft schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:04:
[...]
Ik doel er meer op dat TS er nu pas achterkomt.
De NS zet meestal vaste treinen in op trajecten. Als je dus een vast traject reist, zal je maar met een beperkt aantal typen treinen reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-08 17:31

Sharky

Skamn Dippy!

Specht schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 01:01:

In zo'n beetje elk ander land hebben ze beter materieel, zowel qua geluidsisolatie als qua comfort en toegankelijkheid (probeer maar is met een paar koffers door NS treinen te lopen, een drama), en in t buitenland rijden ze tenminste ook op tijd maar dat terzijde. :+
Nou nou nou, ik weet niet waar jij allemaal met de trein hebt gereisd maar in een drukbereden stelsel als Nederland rijden de treinen zowel in relatieve als absolute zin goed op tijd. Met koffers is het inderdaad wat behelpen soms en wat dat betreft heb ik betere ervaringen met Duitse treinen. Voor de rest ben ik dik tevreden en ben ik nog nooit ergens geweest waar ik meteen dacht dat het daar beter was geregeld. Alhoewel het in Zwitserland ook best in orde is allemaal.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mace schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 08:53:
De dubbeldekkers gebruiken een draaistroom-regeling, die zijn dus anders dan de koplopers en hondenkopjes die een chopper (thyristor) -regelaar gebruiken.
Hondenkoppen rijden al een jaar of 15 niet meer ;)
Mat64 (die stukken antiek) heeft rijweerstanden, daarom trekken ze zo houterig op. Vermogen wordt geregeld door de motoren in een andere schakeling te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 11:25:
[...]

Hondenkoppen rijden al een jaar of 15 niet meer ;)
Mat64 (die stukken antiek) heeft rijweerstanden, daarom trekken ze zo houterig op. Vermogen wordt geregeld door de motoren in een andere schakeling te zetten.
Ohja, Mat '64, ik was ff in de war. :)

Hebben die nog weerstanden? Dat is wel ernstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die witte veolia treinen zijn toch ene stuk beter moet ik zeggen , wel veel plastic van binnen mja ,

Afbeeldingslocatie: http://img51.imageshack.us/img51/6895/800pxveoliagtwfront.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ja, dat is dan ook modern materieel. :) (Nouja, relatief modern dan)

[ Voor 27% gewijzigd door mace op 30-03-2010 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
En rijden op diesel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet allemaal:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9e/VeoliaGTW-Valkenburg%28NL%29-20090701B.JPG/800px-VeoliaGTW-Valkenburg%28NL%29-20090701B.JPG
't is maar net welk energie"rijtuig" je erbij besteld :+

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2010 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dat zijn de treinen waarmee Arriva ook rijdt..die zijn hier gewoon lekker electrisch (en dus heel stil). Ideale treinen: stil, gelijkvloerse instap en voorzien van stopcontacten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBrickALot
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 09:30
De NS rijdt ook al met die treinstellen, ik zie ze hier regelmatig staan op Den Haag Centraal.Afbeeldingslocatie: http://keys.web-log.nl/photos/uncategorized/2009/04/01/dsc_0010.jpg

Daarnaast vind ik de nieuwe refurbished dubbeldekkers geweldig. Deze hebben niet meer die irritante geluidjes, zijn zijn netjes afgewerkt en hebben veel ruimere trappen en gangen. Dit komt mede omdat ze de voorzieningen voor die eetkarretjes van vroeger hebben verwijderd (traplift e.d.).Afbeeldingslocatie: http://railtrack.web-log.nl/photos/uncategorized/2008/08/20/190808_011.jpgAfbeeldingslocatie: http://railtrack.web-log.nl/photos/uncategorized/2008/08/20/190808_003.jpgAfbeeldingslocatie: http://railtrack.web-log.nl/photos/uncategorized/2008/08/20/190808_005.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-07 16:22

PauseBreak

derp!

- dit kan beter in het spoorwegen topic.

[ Voor 87% gewijzigd door PauseBreak op 31-03-2010 11:10 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Trein :z

Vertrekken van waar je niet bent en aankomen waar je niet wil zijn. Hendig :Y)

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb met de trein anders nog nooooooit in de file gestaan.

Amsterdam <-> Utrecht is gewoon 20 minuten, spits of geen spits (ok, in de spits moet je wel staan)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

bastiaandv schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 10:57:
De NS rijdt ook al met die treinstellen, ik zie ze hier regelmatig staan op Den Haag Centraal.[afbeelding]
Da's een compleet andere hoor ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:00

Krentenbol

Prutz0r

Ah, lag dus niet aan mij. Neem niet weg dat die nieuwe treinen van de Arriva inderdaad heerlijk stil zijn.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Specht schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 01:01:

Ik vraag me ook serieus af hoeveel ervaring je met de trein hebt... Nederland staat op de 3de plaats in Europa wat punctualiteit betreft (achter Zwitserland en Luxemburg), wat een heel knappe prestatie is gezien de dichtheid van het treinverkeer. Ik verbaas me in Utrecht CS er altijd over hoeveel treinbewegingen er plaats vinden in alleen al die 10 minuten die ik op een trein moet wachten.

Daarnaast is over het algemeen het comfort gewoon heel hoog in de treinen, zeker in de nieuwere treinstellen (alles wat na de "zingende" dubbeldekker in gebruik is genomen of gerenoveerd is). De nieuwe koplompers (die geen deuren meer hebben in de kop) zijn stil en zitten goed, de nieuwe dubbeldekkers idem, de nieuwe stoptreinen lijken misschien wat veel op een tram, maar zitten ook verder goed (alleen mogen ze het "Goedemorgen. Het volgende station is..." er wel weer uitslopen... Een half uur lang dat elke keer horen werkt op een gegeven moment behoorlijk op je zenuwen...).

Dat zingen van de dubbeldekkers was een probeem bij de eerste generatie en heeft toen nog best wat hoofdbrekers gekost bij de NS. Nu die oude treinstellen gerenoveerd worden, zullen de zingende treinen ook langzaamaan wel gaan verdwijnen.

Die oude plan V's hadden overigens al lang uit roulatie zullen zijn. De Sprinter zou ze vervangen, maar door materieel tekorten zijn deze langer in dienst gebleven dan de bedoeling was. Nu de NS nieuwe stoptreinen aangeschaft heeft, zullen de plan V's als het goed is vervangen worden door de sprinters en op de trajecten waar nu de sprinters rijden, komen dan de nieuwe stoptreinen.
De vertraging in het vervangen van dat oude materieel had trouwens ook te maken met het vrijgeven van het spoor voor concurrentie. Voor de lijnen waarvan de NS niet meer zeker was, hebben ze toen geen materieel meer aangeschaft. Daardoor moesten ze later noodgedwongen langer doorrijden met oud materieel (een nieuwe trein is niet iets wat je in een middagje aanschaft, maar daar gaat een heel traject aan vooraf en het bouwen kost ook nog behoorlijk wat tijd).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Laatst in België met de trein en metro gereden. Dat wordt er dus echt niet beter op.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:41

Daarnaast vind ik de nieuwe refurbished dubbeldekkers geweldig. Deze hebben niet meer die irritante geluidjes, zijn zijn netjes afgewerkt en hebben veel ruimere trappen en gangen. Dit komt mede omdat ze de voorzieningen voor die eetkarretjes van vroeger hebben verwijderd (traplift e.d.).
Refurbished ? Je doelt op VIRM-IV, stellen 9547 t/m 9597. Dat zijn gewoon 100% nieuw gebouwde treinen, met inderdaad wat wijzigingen ten opzichte van de voorgaande series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Deze discussie past misschien beter in het Het grote spoorwegentopic deel 19?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 02-08 15:46
Carpento schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:48:
[...]

Refurbished ? Je doelt op VIRM-IV, stellen 9547 t/m 9597. Dat zijn gewoon 100% nieuw gebouwde treinen, met inderdaad wat wijzigingen ten opzichte van de voorgaande series.
Kleine correctie: de Romeinse getallen worden gebruikt om de hoeveelheid bakken aan te geven. VIRM-IV heeft 4 bakken, VIRM-VI heeft 6 bakken. Het generatienummer wordt aangegeven met een standaardgetal: VIRM-1 is de oudste generatie VIRM's (destijds geleverd als DD-IRM), en VIRM-4 is de jongste.

:)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Daarnaast vind ik de nieuwe refurbished dubbeldekkers geweldig. Deze hebben niet meer die irritante geluidjes, zijn zijn netjes afgewerkt en hebben veel ruimere trappen en gangen. Dit komt mede omdat ze de voorzieningen voor die eetkarretjes van vroeger hebben verwijderd (traplift e.d.).
Trappen zijn inderdaad veel ruimer, maar de deuren nog steeds veel te smal. Het is iedere keer op Schiphol weer raak dat mensen met grote moeite met hun baggage daardoor proberen te wurmen...
deepbass909 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:15:
[...]

Ik vraag me ook serieus af hoeveel ervaring je met de trein hebt... Nederland staat op de 3de plaats in Europa wat punctualiteit betreft (achter Zwitserland en Luxemburg), wat een heel knappe prestatie is gezien de dichtheid van het treinverkeer. Ik verbaas me in Utrecht CS er altijd over hoeveel treinbewegingen er plaats vinden in alleen al die 10 minuten die ik op een trein moet wachten.
Absoluuut. Als je naar al die indrukwekkende stations in andere landen gaat, sta je soms te kijken van hoe weinig treinen eigenlijk vertrekken. Er vertrekken meer treinen per dag vanaf een gemiddeld NL stoptreinstation dan vanaf de grootste stations in veel landen. Utrecht Centraal is daarbij nog een echt extreem voorbeeld.
Daarnaast is over het algemeen het comfort gewoon heel hoog in de treinen, zeker in de nieuwere treinstellen (alles wat na de "zingende" dubbeldekker in gebruik is genomen of gerenoveerd is). De nieuwe koplompers (die geen deuren meer hebben in de kop) zijn stil en zitten goed, de nieuwe dubbeldekkers idem, de nieuwe stoptreinen lijken misschien wat veel op een tram, maar zitten ook verder goed (alleen mogen ze het "Goedemorgen. Het volgende station is..." er wel weer uitslopen... Een half uur lang dat elke keer horen werkt op een gegeven moment behoorlijk op je zenuwen...).
Daar ben ik weer minder mee eens. De NS treinen zijn vooral goed voor relatief korte ritten zonder meer dan een klein koffertje baggage. Op zich is dat natuurlijk exact waar ze in de meeste gevallen voor gebruikt worden, maar daar waar mensen echt op vakantie gaan ermee (van/naar Schiphol, in vakantietijden op de lijnen van Randstad -> Limburg en achterland -> strand etc) zijn het echt akelige dingen.
Hierboven had ik het al over de veel te krappe deuren in alle (V-)IRM, ook de 9000-reeks met brede trappen. Daar komt nog bij dat als je door de deuren bent met je baggage er nergens is om het op te bergen - zeker als het te groot is om tussen de stoelen te passen.
ICM(m) is dan nog een stuk beter voor middelgrote stukken baggage aangezien je daar echt een baggagerek hebt boven de stoelen, maar ook daar kom je in de problemen met grote baggage dat daar niet past.

Gek genoeg is er vaak meer ruimte voor baggage in korte-afstand materieel (SGMm, PlanV/T, DM'90 etc) dan in de lange-afstandstreinen, al moet je dan meestal wel op klapstoelen zitten bij je koffers.

Je hoeft niet ver te gaan om te zien hoe het ook kan:
- in BE heeft de IC11 hoge stoelen met veel dunnere (maar toch comfortabele) zittingen, waardoor er veel meer onder de stoelen past. Ik heb er zelfs bij een zeer vroege treinrit languit onder kunnen slapen :D
Ook is er een grote, volwaardige baggagerek bovenin.
- in DE en AT heb je in IC(E)/Railjet-materieel standaard baggagerekken aan begin- en eind van ieder rijtuig waar overmaatse baggage gelaten kan worden zonder dat je het helemaal door de coupe heen hoeft te slepen.

Ik noem hier opzettelijk voorbeelden uit landen met bijna even drukke treinen als hier. In CH, NO, SE en FI heb je nog ruimere treinen, maar dat is niet te vergelijken met hier.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:41
Alex) schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 17:04:
[...]

Kleine correctie: de Romeinse getallen worden gebruikt om de hoeveelheid bakken aan te geven. VIRM-IV heeft 4 bakken, VIRM-VI heeft 6 bakken. Het generatienummer wordt aangegeven met een standaardgetal: VIRM-1 is de oudste generatie VIRM's (destijds geleverd als DD-IRM), en VIRM-4 is de jongste.

:)
offtopic:
Dat klopt, en zo heb ik het ook bedoeld: de poster voor mij had het duidelijk over de vierbaks VIRM met de genoemde nummers. Toevallig is dat ook nog eens VIRM-4 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-08 20:00

Fisico

by Fabian

Het grote spoorwegentopic deel 19 lijkt mij een veel beter topic voor deze discussie. Dit topic gaat op slot.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.