[kWh meter] Hoe werkt het?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-10 15:31

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Hey,

Ik zat laatst te kijken naar mijn kWh-meter in me nieuwe appartement en vroeg me af hoe dat ding werkt.

Voor de duidelijkheid heb ik maar eventjes een schemaatje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.tim427.net/energiemeter.jpg

Dat de bruine draden door de meter heen gaan leek mij als *leek in groot electronica* logisch, maar die blauwe draden zijn bijelkaar genknoopt.

-Hoe meet die meter het stroomverbuik?
-Wat gebeurt er als de blauwe draad, die naar de meter loopt, onderbroken wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Bruin is de L1 ofwel Fase, daar staat dus de spanning op
Blauw is de N ofwel Null, daar gaat de spanning door terug
Geel/Groen is de randaarde.

Als je blauw onderbreekt, doet niks het meer, omdat het circuit wordt doorbroken.

Op de Fase staat dus de ~230 volt, De kWh meter meet het amperage, vermenigvuldig door 230 en je hebt het wattage. P = U * I

Edit: Maar je had er ook op kunnen zoeken natuurlijk: klik

[ Voor 20% gewijzigd door RaZ op 29-03-2010 21:30 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:51
RaZ schreef op maandag 29 maart 2010 @ 21:24:

Als je blauw onderbreekt, doet niks het meer, omdat het circuit wordt doorbroken.
alleen naar de meter toe... de rest van de meterkast heeft nog wel een blauwe draad, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Normaal kun je daar niet komen,ik gok dat je nieuwe apartement nog niet is opgeleverd ?

zoniet moet je wellicht even de boel opnieuw af laten zegelen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
RaZ schreef op maandag 29 maart 2010 @ 21:24:
Bruin is de L1 ofwel Fase, daar staat dus de spanning op
Blauw is de N ofwel Null, daar gaat de spanning door terug
Geel/Groen is de randaarde.

Op de Fase staat dus de ~230 volt, De kWh meter meet het amperage, vermenigvuldig door 230 en je hebt het wattage. P = U * I

Edit: Maar je had er ook op kunnen zoeken natuurlijk: klik
Dat van Blauw en Bruin wist ik, maar nu weet ik hoe het systeempje werkt ;) Hij meet dus de Ampere.

Maar wat gebeurt er als de blauwe naar de meter onderbroken is. Dan lijkt mij alles gewoon te werken behalve de kWh-meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
maarud schreef op maandag 29 maart 2010 @ 21:27:
[...]

alleen naar de meter toe... de rest van de meterkast heeft nog wel een blauwe draad, toch?
Precies!
fish schreef op maandag 29 maart 2010 @ 21:27:
Normaal kun je daar niet komen,ik gok dat je nieuwe apartement nog niet is opgeleverd ?

zoniet moet je wellicht even de boel opnieuw af laten zegelen
Is nieuw... Maar de meter zijn van het gebouwbeheer.. Ze noemen het zelf sub-meters...

Wij betalen niet aan de energieleverancier, maar aan de verhuurder!

Zitten geen zegels op.. Allen vanaf de grote verdeel kast zegmaar..
Maar als ik het metertje openschroef (zonder ooit een zegel op te hebben gezeten) kan ik als nog "voor de meter" kijken..

PS: Zegels gaan er ook niet komen, alle 120 woningen hebben het niet..

[ Voor 17% gewijzigd door tim427 op 29-03-2010 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

maarud schreef op maandag 29 maart 2010 @ 21:27:
[...]

Klopt, dat had ik ff niet gezien, my bad

Wacht...

Spanning meet je door een meter te zetten op de Fase en de Null.

Ampere meet je door de Fase door te knippen en een meter er tussen te zetten.

Als je dus de blauwe van de meter afhaalt, meet je dus 0 volt. De ampere's blijven gemeten. Maar Ampere * 0 = 0 Watt. De meter zou in theorie dus stil blijven staan. Maar ik denk zelf dat die meter toch wel weet dat er 230 volt door heen hoort te gaan.

[ Voor 45% gewijzigd door RaZ op 29-03-2010 21:38 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

tim427 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 21:30:
[...]

Precies!

[...]

Is nieuw... Maar de meter zijn van het gebouwbeheer.. Ze noemen het zelf sub-meters...

Wij betalen niet aan de energieleverancier, maar aan de verhuurder!

Zitten geen zegels op.. Allen vanaf de grote verdeel kast zegmaar..
Maar als ik het metertje openschroef (zonder ooit een zegel op te hebben gezeten) kan ik als nog "voor de meter" kijken..

PS: Zegels gaan er ook niet komen, alle 120 woningen hebben het niet..
dat kan een heleboel eniergie kosten schelen })
(disclaimer, het is echt maar een grapje, niet doen he)

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 29-03-2010 21:38 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
fish schreef op maandag 29 maart 2010 @ 21:37:
[...]

dat kan een heleboel eniergie kosten schelen })
(disclaimer, het is echt maar een grapje, niet doen he)
Tuurlijk doe ik dat niet (A).. Maar ik vroeg me af of het echt allemaal zo frauduleus is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zou ik toch maar eens gaan navragen bij de netwerkbeheerder of er geen zegel op moet. Want als ze daar later achter gaan komen kan je goed de lul zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De verhuurder heeft de hoofdmeter, die betaald, dat de verhuurder dan overal eigen meters plaatst om het vervolgens weer te innen staat los van de netbeheerder, dat is dus de verhuurder.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2010 @ 21:53:
Dan zou ik toch maar eens gaan navragen bij de netwerkbeheerder of er geen zegel op moet. Want als ze daar later achter gaan komen kan je goed de lul zijn.
Alle andere 120 woningen hebben het ook niet..

Het complete comples heeft 1 hoofdmeter, deze hoofdmeter is aangemeld bij de energieleverancier..

Vervolgens hebben alle woningen een eigen enegriemeter (welek sub-meter wordt genoemd). Eens in de zoveeltijd komt de verhuurder langs om de meterstanden op te schrijven welke weer bij de huur worden toegevoegd.

Mocht er ooit mee gefraudeerd worden dan is het lastig, aangzien de verhuurder zo in idere meterkast kan kijken.
Toch maakt het me nieuwsgierig en wil toch wel weten of het echt zo is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2010 @ 21:53:
Hij heeft niets met de netwerkbeheerder te maken, omdat dit tussenmeters (sub-meters) zijn.
De verhuurder rekent dus met de netwerkbeheerder en de energieleverancier af.
Alhoewel ik het niet erg slim vind van de verhuurder om niet afgezegelde meters te gebruiken.
Als installateur kun je namelijk zelf ook een zegeltang en zegels aanschaffen.

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Schapie schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:00:
[...]

Hij heeft niets met de netwerkbeheerder te maken, omdat dit tussenmeters (sub-meters) zijn.
De verhuurder rekent dus met de netwerkbeheerder en de energieleverancier af.
Alhoewel ik het niet erg slim vind van de verhuurder om niet afgezegelde meters te gebruiken.
Als installateur kun je namelijk zelf ook een zegeltang en zegels aanschaffen.
Overigens is mij bekend dat bij sommigen de kWh-meter niet werkt. Hierbij blijft het impuls-lampje permanent branden terwijl deze gewoon op hetzelfde getal blijven staan (ze hebben wel stroom!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
RaZ schreef op maandag 29 maart 2010 @ 21:30:
[...]

Als je dus de blauwe van de meter afhaalt, meet je dus 0 volt. De ampere's blijven gemeten. Maar Ampere * 0 = 0 Watt.
Helemaal correct.
De meter zou in theorie dus stil blijven staan. Maar ik denk zelf dat die meter toch wel weet dat er 230 volt door heen hoort te gaan.
Nee, dat weet die meter niet, hij moet de waarde van de spanning echt meten. Immers verbruik W = U * I * tijd * cos phi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Wat voor soort meter is het?

Compleet mechanisch (met een draaischijf)
Electronisch?

Als hij electronisch is heb je kans dat ze via rs485 of een andere manier (zoals plc, m-bus of pulse) aan elkaar hangen als netwerk. Als je dan met je meter gaat klooien (zoals de kapjes eraf halen) kan dat centraal gezien worden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
tim427 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:03:
[...]

Overigens is mij bekend dat bij sommigen de kWh-meter niet werkt. Hierbij blijft het impuls-lampje permanent branden terwijl deze gewoon op hetzelfde getal blijven staan (ze hebben wel stroom!).
lekker sociaal. De totale kosten worden dan verdeeld onder degenen die eerlijk zijn en niet met hun installatie hebben lopen knoeien.

[ Voor 53% gewijzigd door joopv op 29-03-2010 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
SA007 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:04:
Wat voor soort meter is het?

Compleet mechanisch (met een draaischijf)
Electronisch?

Als hij electronisch is heb je kans dat ze via rs485 of een andere manier (zoals plc, m-bus of pulse) aan elkaar hangen als netwerk. Als je dan met je meter gaat klooien (zoals de kapjes eraf halen) kan dat centraal gezien worden,
Er zitten verders totaal geen andere aansluitingen op. (Alleen wat ik ge tekent heb, owjah en een S0+ en S0- aansluiting om de pulsen uit te lezen, maar niet aangsloten (wil ik later zelf nog gebruik van maken))
Hier wat foto-impressies:
Foto 1
Foto 2
Foto 3

Zoals men kan zien, zie je dat de onderste aansluitingen van de meter (dé aansluitingen dus), zijn afgezegeld.. Maar ook is te zien dat de overige draden nog steeds bereikbaar zijn.

Het kapje wat ik er af heb gehaald om het te bekijken KAN verzegeld worden, maar nogmaal dat is bij alle 120 wonigen niet gedaan..

[ Voor 25% gewijzigd door tim427 op 29-03-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-10 16:35
joopv schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:09:
[...]

lekker sociaal. De totale kosten worden dan verdeeld onder degenen die eerlijk zijn en niet met hun installatie hebben lopen knoeien.
ik denk eerder een foutje van de installateur, bij gewone automaten ga je er vanaf de onderkant in met de voeding, en bij de digitale kwh-meters vaak vanaf boven.

zoedoende brandt het lampje wel, maar hij registreert niks.

ik heb die fout zelf ook al eens gemaakt, en weet nu wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
Volgens mij zie ik op de tweede foto een fase met een bocht de kWh meter ingaan, en vervolgens weer terug?

Dat het een soepzooitje is, ces't ca... Maar volgens mij klopt het?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
DiedX schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:29:
Volgens mij zie ik op de tweede foto een fase met een bocht de kWh meter ingaan, en vervolgens weer terug?

Dat het een soepzooitje is, ces't ca... Maar volgens mij klopt het?
Wat wil je bevestigd hebben?
De bruine kabel gaat er inderdaad in en er weer uit (zo ook te zien op mijn schema in TS).

BTW, als die ene blauwe kabel nou een dikke weestand krijgt? Dan zou het bijvoorbeeld ook kunnen dat de meter op halve snelheid draait??

[ Voor 14% gewijzigd door tim427 op 29-03-2010 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
tim427 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:31:
[...]

Wat wil je bevestigd hebben?
De bruine kabel gaat er inderdaad in en er weer uit (zo ook te zien op mijn schema in TS).

BTW, als die ene blauwe kabel nou een dikke weestand krijgt? Dan zou het bijvoorbeeld ook kunnen dat de meter op halve snelheid draait??
Ik was op zoek naar die bevestiging. Het is heel lang geleden voor mij, maar volgens mij heb je niet fase en nul nodig om verbruik te meten... Eea staat uitgelegd op Wikipedia: Kilowattuurmeter....

Ik vond VxA=W al lastig genoeg, dus de cos verhoudingen laat ik aan een andere held over 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kun je ook een foro maken van het bovenste klepje ? (symbolen?)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
fish schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:39:
kun je ook een foro maken van het bovenste klepje ? (symbolen?)
Daar staan twee scroefjes(?) en een S0- en een S0+ aansluting.
Hoezo? (kan best foto's maken, maar moet hij weer open, (ik doe het graag hoor!))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
DiedX schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:39:
[...]

Ik was op zoek naar die bevestiging. Het is heel lang geleden voor mij, maar volgens mij heb je niet fase en nul nodig om verbruik te meten... Eea staat uitgelegd op Wikipedia: Kilowattuurmeter....

Ik vond VxA=W al lastig genoeg, dus de cos verhoudingen laat ik aan een andere held over 8)
Ah zo :), ik snapte die vraagteken niet achter je: Volgens mij klopt het? :)

Maar ik denk ook dat als die ene blauwe kabels onderbroken wordt, of met weerstand... Dat het Vref niet klopt. En dus niet/langzamer gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mmm
http://geyer.nl/catalogus.pdf

deze komt het dichts in de buurt volgens mij. heet leukste is dat deze niet is geijkt
kWh-meter mechanisch, niet geijkt 230 5 (40) 2 ER002U
Klasse 1
Pulsuitgang (2000 Imp/kWh)
tim427 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:42:
[...]

Daar staan twee scroefjes(?) en een S0- en een S0+ aansluting.
Hoezo? (kan best foto's maken, maar moet hij weer open, (ik doe het graag hoor!))
nee is genoeg zo

[ Voor 39% gewijzigd door Fish op 29-03-2010 22:48 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
fish schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:47:
mmm
http://geyer.nl/catalogus.pdf

deze komt het dichts in de buurt volgens mij. heet leukste is dat deze niet is geijkt

[...]

[...]

nee is genoeg zo
Wat houd het precies in dat het geijkt is (dat hij niet keurig loopt lijkt me duidelijk), maar wat valt er aan de ijken? En wat is daar leuk aan :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nou je rekening zou zomaar 10% hoger uit kunnen vallen omdat hetapparaat niet is geijkt (of lager)
(mits dit hem is)

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 29-03-2010 22:54 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
fish schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:52:
nou je rekening zou zomaar 10% hoger uit kunnen vallen omdat hetapparaat niet is geijkt (of lager)
(mits dit hem is)
Naja geijkt is hij volgens mij niet... Want me buurman met een minder zuinigere koelkast verbuikt minder stroom in het weekend (als we er beide niet zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06 09:23

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Een niet geijkte meter kan in principe niet gebruikt worden voor verkoop/handels doeleinden.
Dit houdt dus in dat je teveel of te weinig voor je electra zou kunnen betalen, waarbij 'verhaal' misschien niet mogelijk is. Dit kan alleen als je een geijkte meter hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
plankie schreef op maandag 29 maart 2010 @ 23:00:
Een niet geijkte meter kan in principe niet gebruikt worden voor verkoop/handels doeleinden.
Dit houdt dus in dat je teveel of te weinig voor je electra zou kunnen betalen, waarbij 'verhaal' misschien niet mogelijk is. Dit kan alleen als je een geijkte meter hebt...
Hmmm.. Dat zou betekenen dat er 120 mensen betalen aan de verhuurder en dat dit (juridisch ??!?!) niet helemaal correct is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
DiedX schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:39:
[...]

Dan heb je dat echt helemaal verkeerd begrepen, staat trouwens ook niet in dat artikel op Wikipedia waar je naar verwijst. Een energiemeting heeft altijd de actuele waarden van stroom en spanning nodig. Nogmaals (zie eerder bericht van mij in dit topic): Verbruik is W = P * tijd = U * I * cos phi * tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Techneut schreef op maandag 29 maart 2010 @ 23:48:
[...]

Dan heb je dat echt helemaal verkeerd begrepen, staat trouwens ook niet in dat artikel op Wikipedia waar je naar verwijst. Een energiemeting heeft altijd de actuele waarden van stroom en spanning nodig. Nogmaals (zie eerder bericht van mij in dit topic): Verbruik is W = P * tijd = U * I * cos phi * tijd.
Alleen die digitale meters hebben geen last meer van de cos φ
tim427 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 23:47:
[...]

Hmmm.. Dat zou betekenen dat er 120 mensen betalen aan de verhuurder en dat dit (juridisch ??!?!) niet helemaal correct is?
Je gaf zelf al aan dat er eigenlijk geen hol van klopt en dat je buurman relatief minder betaald.
je moet alleen checken dat dit ook waar is. dit is de enige meter die ik kan vinden in de pdf maar daar kun je de opschriften niet lezen, en de nummers in je foto's komen niet overeen met hart part# waaronder die in de pfd staat.
maar het is wel even het onderzoeken waard

[ Voor 38% gewijzigd door Fish op 30-03-2010 00:01 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-10 17:27
Techneut schreef op maandag 29 maart 2010 @ 23:48:
[...]

Stiekem natuurlijk E=Afbeeldingslocatie: http://www.lightandmatter.com/html_books/1np/ch02/math/eq_10e87ea8.pngU(t) I(t) dt >:)

Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:11

mace

Sapere Aude

Haal niet grootheiden en eenheiden door elkaar hé.
Vermogen P wordt uitgedrukt in Watt (W)
Stroom I wordt uitgedrukt in Ampère (A)
Spanning U wordt uitgedrukt in Volt (V)

Het is dus niet W = I*U bijv, maar wel P=U*I of W=V*A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

was het niet een kleine i en u voor wisselstroom ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
fish schreef op maandag 29 maart 2010 @ 23:57:
[...]

Alleen die digitale meters hebben geen last meer van de cos φ
..........
Niet waar, een kWh-meter meet verbruik, ongeacht of het een "ouderwetse ferrarismeter is of een digitale. En verbruik is hoe je het ook wendt of keert U * I * cos phi * tijd. Beschouw zo'n meter gewoon als een zwart doosje, waar je niet weet wat er in zit.
mace schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 00:12:
Haal niet grootheiden en eenheiden door elkaar hé.
Vermogen P wordt uitgedrukt in Watt (W)
Stroom I wordt uitgedrukt in Ampère (A)
Spanning U wordt uitgedrukt in Volt (V)

Het is dus niet W = I*U bijv, maar wel P=U*I of W=V*A
Dat door elkaar halen werd ook beslist niet gedaan, nergens wordt gesteld dat W = I*U. En wat bedoel je met W= V*A ?
fish schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 00:17:
was het niet een kleine i en u voor wisselstroom ?
Klopt als je met integralen gaat werken, dan gaat het over de momentele waarden. Effectieve waarden worden met een hoofdletter aangeduid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003

mace

Sapere Aude

Techneut schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:49:
Dat door elkaar halen werd ook beslist niet gedaan, nergens wordt gesteld dat W = I*U. En wat bedoel je met W= V*A ?
Ik dacht dat ik in deze draad iemand het door elkaar zag halen, maar blijkbaar vergis ik me ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
mace schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 10:11:
[...]

Ik dacht dat ik in deze draad iemand het door elkaar zag halen, maar blijkbaar vergis ik me ofzo.
I stand corrected, indeed. Later op de avond enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
FYI: Ook een geijkte meter mag niet voor handelsdoeleinden gebruikt worden. Dat mag (in het overgrote deel van europa) pas als de meter en het ijkingsproces MID gekeurd zijn.
Dat is zo'n beetje de zwaarste keuring op energiemeters die er is (enkele specifieke keuringen uitgezonderd).

Over cos phi trouwens, de oude mechanische meters meten dit niet en corrigeren het niet met de kWh stand, alleen dit is helemaal niet goed voor de energiemaatschappijen, want dan valt je meterstand lager uit als je een slechtere belasting aan je lijn hebt hangen.
De huidige electronische meters corrigeren daarom meestal de cos phi door de fase van de spanning en stroom gelijk te schuiven. Hierdoor valt de belasting hoger uit bij een slechtere cos phi, wat voor de energiemaatschappij natuurlijk een voordeel is.
Je ziet dus ook erg weinig electronische meters die actief de cos phi meten en dit weergeven. Dit wordt dan kVarh genoemd naast de kWh. Maar een meter die dat doet zal je niet snel tegenkomen, die worden voornamelijk gebruikt als netmonitor bij inustriele machines of bij de netmaatschappijen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Niet helemaal waar. Hier suggereer je (en misschien bedoel je dat niet) dat moderne meters eigenlijk kVah-meters zijn, en dat is beslist niet waar, ze meten net als voorheen het werkelijke verbruik. Niks geschuif met de hoek phi dus, m.a.w. naar nul schuiven van een faseverschuiving zoals je hier veronderstelt. Die kVArh is niet relevant bij de particuliere gebruikers, wel bij industriële.
Wat niet wegneemt dat hij nu wel overal kan worden gemeten, maar men doet er bij particulieren niets mee,.

Ik weet toevallig dat vroeger de inspectiediensten met een cos phi meter bij grootverbruikers langs gingen en daar bij constatering van een te lage cos phi de gebruikers verplichtten tot aanschaf van een condersatorbatterij ter compensatie van die te lage cos phi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Techneut schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 22:03:
Niet helemaal waar. Hier suggereer je (en misschien bedoel je dat niet) dat moderne meters eigenlijk kVah-meters zijn, en dat is beslist niet waar, ze meten net als voorheen het werkelijke verbruik. Niks geschuif met de hoek phi dus, m.a.w. naar nul schuiven van een faseverschuiving zoals je hier veronderstelt. Die kVArh is niet relevant bij de particuliere gebruikers, wel bij industriële.
Die meters zijn kWh meters, maar ze schuiven netjes de pieken bij het verbruik tegen elkaar.
Een quote uit de datasheet een populair chipje wat je in standaard 1 fasemeters vind:
Internal phase matching circuitry ensures that the voltage and current channels are phase matched whether the HPF in Channel 1 is on or off.
Wat niet wegneemt dat hij nu wel overal kan worden gemeten, maar men doet er bij particulieren niets mee,.

Ik weet toevallig dat vroeger de inspectiediensten met een cos phi meter bij grootverbruikers langs gingen en daar bij constatering van een te lage cos phi de gebruikers verplichtten tot aanschaf van een condersatorbatterij ter compensatie van die te lage cos phi.
Klopt, maar met 1 punt, een condensatorbatterij kan alleen een inductieve cos phi afwijking compenseren, als je een capacitieve afwijking hebt (wat je steeds meer ziet met alle computers en switched mode psu's) helpt dat geen ruk :P

Overigens doen ze dergelijke controles alleen als op het substation de cos phi dermate belabbert is dat de trafo daar tegen het randje begint te lopen, en dat komt gelukkig toch vaak vann de grote industiele machines met de lompe motoren en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
O.k., maar het blijven kWh-meters, zoals je zelf ook aangeeft, en geen kVAh. Dus meten ze niet zoals werd gesuggereerd een hogere waarde dan voorheen een ferrarismeter. De faseverschuiving zal dan op een of andere manier toch correct verrekend moeten worden.

Overigens spelen hier meettechnisch ook andere zaken mee, nl. het correct blijven meten van sterk vervormde stromen, zoals die b.v. optreden bij faseaansnijding. Bij een ouderwetse ferrarismeter hoefde je hier niet om te bekommeren, die mat van nature de effectieve waarde. Bij electronische meters zou men hiervoor bij zuiver sinusvormige stromen kunnen volstaan met de definitie 1/√2 maal de topwaarde. Maar een goede electronische meter mag hiermee niet volstaan, en moet derhalve de sampling-methode toepassen. Dus van de beide golfvormen van stroom en spanning een flink aantal momentopnamen meten en deze integreren. Bij die methode verreken je automatisch je faseverschuiving. Eigenlijk spreek je dan ook niet meer van cos phi, maar van arbeidsfactor (powerfactor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Hoe kan ik eigenlijk op een simpele manier controleren of hij ook daadwerkelijk maar 1 kWh telt bij 1 kWh verbruik?

Ik heb wel zo'n cresta energiemeter, maar die kan ik moelijk tussen de meter en me groepenkast plaatsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
tim427 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 08:31:
Hoe kan ik eigenlijk op een simpele manier controleren of hij ook daadwerkelijk maar 1 kWh telt bij 1 kWh verbruik?

Ik heb wel zo'n cresta energiemeter, maar die kan ik moelijk tussen de meter en me groepenkast plaatsen :P
Een ampere tang tussen je meter en kast plaatsen. Maar die meet alleen op dat moment wat er doorheen loopt. Je hebt ook apparaten die de stroom onthouden en er per dag een uitdraai van kunnen maken, maar dat zijn wel een beetje prijzige apparaten. En daarna er een formule op los laten om om te rekenen naar de aantal kilowatt.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
tim427 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 08:31:

Alles uitzetten in huis, een geijkte ohmse belastingsweerstand aansluiten, een geijkte registrerende RMS voltmeter de spanning meten gedurende een bepaalde tijd en dmv integreren het werkelijke vebruik uitrekenen. Als de spanning constant is gebleven gedurende de meettijd heb je geluk kun je het integreren achterwege laten.

Als het om de kWh meter van je energieleverancier gaat kun je er gevoeglijk van uitgaan dat die in orde is.

In reactie op de andere berichtjes over kWh meters: ik heb eens even een blik geworpen in de datasheet van de ADE7755 en ADE7751. Die chips doen alle berekeningen correct, ze meten dus het echte energievebruik met inachtneming van cos-phi, niet lineare stromen zoals die van dimmers (fase aansnijding), magnetrons (halve fase gebruik), goedkope schakelende voedingen (slechte power factor) enzovoorts.

De (volgens mij) enige mogelijkheid dat er fout gemeten wordt met energiemeters gebaseerd op dit soort chips is als een apparaat direct het lichtnet in mootjes staat te hakken op een hoge frekwentie, dus zonder gelijkrinchter+afvlakking er tussen zoals in een normale switched voeding. Er bestaan dimmers die dat doen, de z.g. sinus dimmers die dus geen faseaansnijding doen maar een sinus afleveren van 0-230V regelbaar, zoals een variac dat ook doet. Ik ken het theoretische bestaan van die dimmers, maar ik heb geen idee of ze in de praktijk voorkomen en in welke mate of in welke toepassingen.

Overigens zal ook dan de meetfout wel meevallen, ik zie dat er laagdoorlaatfilters voor de AD converters (horen te) zitten en om een CE markering te mogen dragen mag zo'n apparaat ook niet te veel troep op het lichtnet spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Die blauwe draad zit er volgens mij gewoon omdat dat ding een klein beetje energie nodig heeft om te werken. Met alleen de fase kom je dan niet heel erg ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, de blauwe draad zit er omdat je energie meet. En daarvoor moet je stroom en spanning hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ja dat weet ik maar de variatie in het landelijke net is heel klein natuurlijk. Het zou kunnen natuurlijk maar het zou mij niet verbazen als dat ding hard is ingesteld op 230V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nee, een energiemeter meet de spanning en de stroom en vermenigvuldigd die vervolgens met elkaar om bij het vermogen te komen en samen met de tijd dus tot kWh.

Het is niet mogelijk om enige vorm van keuring rond te krijgen op een meter die kWh meet en niet de spanning ;)

De spanning op het lichtnet is namelijk alles behalve stabiel, die fluctueert best hard zelfs.

Heb er een aantal jaar geleden eens een grafiek van gemaakt op 1 fase bij ons thuis:
http://images.sa007.nl/Zondag_3_Nov_2007.png
(plaatje is vrij groot in formaat, daarom een link)

Dat is 24 uur lang de spanning op de eerste fase, direct na de meter gemeten. Op een zondag nog wel, moet je eens nagaan wat het doordeweeks doet.

Gezien dat de spanning makkelijk meer dan 10% fluctueert en een klasse 1 meter (zijn de meeste, je hebt ook 0,5 en 2 etc) niet meer dan 1% mag afwijken kan je dus nooit de spanning als constante nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
TrailBlazer schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 10:53:
ja dat weet ik maar de variatie in het landelijke net is heel klein natuurlijk. Het zou kunnen natuurlijk maar het zou mij niet verbazen als dat ding hard is ingesteld op 230V
Je hebt de spanning niet alleen nodig vanwege de hoogte ervan, maar ook om de faserelatie met de stroom te kunnen bepalen. Bovendien is die spanning ook helemaal niet per definitie altijd sinusvormig.

Misschien ben je op het verkeerde been gezet omdat mensen in het dagelijks spraakgebruik het woord 'stroomverbruik' gebruiken als men het in werkelijkheid over het 'elektrisch energieverbruik' heeft. Het woord 'stroom' heeft voor iemand in het elektro vak een andere betekenis dan voor de gemiddelde consument.

[ Voor 24% gewijzigd door joopv op 31-03-2010 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Laatst online: 23:57

Punkrocker

Mostly harmless

tim427 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 23:47:
[...]

Je verhuurder wordt nu elektriciteitsproducent...
Mag dat wel? Doorverkoop van energie...
Moet hij daar geen vergunning voor hebben?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@joopv
Daar sla je precies de spijker op de kop. Iemand die mensen probeert attent te maken op zo'n verkeerd gebruik van de juiste termen wordt veelal voor muggezifter uitgescholden of voor mieren..... Reden om hier een beetje terughoudend mee om te gaan. Niettemin leidt een en ander wel eens tot spraakvewarringen, waar een goede verstaander die aan een half woord genoeg heeft toch niet uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Punkrocker schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 12:41:
[...]

Je verhuurder wordt nu elektriciteitsproducent...
Mag dat wel? Doorverkoop van energie...
Moet hij daar geen vergunning voor hebben?
Ik heb geen idee of dit (jurdisch) mag?

Het gebouw is door Stedin/Eneco aangesloten en heeft 1 hoofdmeter..

Het gebouw is een sporthal met daar boven Studio's/Appartementen. Al die appartementen hebben een eigen submeter. De grap is ook, dat de meterkast (gedeeld met een buurman) op de gang zit en dus door de beheerder van het gebouw ook te bekijken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Een ietwat bizarre situatie gezien de hoeveelheid appartementen waar het om gaat. 120 appartementen op 1 gedeelde echte meter? Voordeeltje: je betaalt allemaal samen maar 1x vastrecht, het nadeel is dat dit sinds de invoering van het absurde capaciteitstarief wel een bijzonder hoog vastrecht zal zijn. Verder is een nadeel dat je op deze manier lijkt mij maar 1x de heffingskorting voor energiebelasting zult krijgen voor het hele appartementencomplex samen. Dat kost je toch weer een paar honderd euro per jaar.

Daarnaast is het raar omdat het toch al snel over 250.000 KWh per jaar gaat, dus een bedrag van rond de 60.000 euro of daaromtrent. Of het bij dergelijke bedragen handig is als alles zo...vreemd in elkaar geklust is vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Geen idee of aan zoiets wel of niet beperkingen zitten. Maar het lijkt me dat met deze constructie sowieso alleen de beheerder aansprakelijk is. Iets voor hem of haar om zich goed te realiseren. Wel een feit is, dat we hier enkele bedenkingen constateren die mensen die het niet zo nauw nemen nogal uitnodigen tot fraude, zoals het niet verzegeld zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ook zou ik nog eens extra controleren wat voor meters er nou hangen, als je de nummers die op de meter staan kan plaatsen kan ik daar wel wat nuttigs over vertellen.
Als het namelijk goedgekeurde meters zijn kan dat afgeleid worden uit de nummers erop.

Als de meters niet goedgekeurd zijn vanuit de fabriek mag de huisbaas in principe geen bedrag rekenen voor het verbruik tenzij hij keuringspapieren kan overleggen.
Vind het sowieso wel typisch dat in de catalogus staat dat het een niet-geijkte meter is, maar wel klasse 1. Dat spreekt elkaar een beetje tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
SA007 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 21:02:
Ook zou ik nog eens extra controleren wat voor meters er nou hangen, als je de nummers die op de meter staan kan plaatsen kan ik daar wel wat nuttigs over vertellen.
Als het namelijk goedgekeurde meters zijn kan dat afgeleid worden uit de nummers erop.

Als de meters niet goedgekeurd zijn vanuit de fabriek mag de huisbaas in principe geen bedrag rekenen voor het verbruik tenzij hij keuringspapieren kan overleggen.
Vind het sowieso wel typisch dat in de catalogus staat dat het een niet-geijkte meter is, maar wel klasse 1. Dat spreekt elkaar een beetje tegen.
Close-up foto van de meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Uit de nummers op de meter kan ik wel wat dingen opmaken:

- De meter zelf is niet MID gekeurd en mag dus niet voor handelsdoeleinden gebruikt worden.
- Hij lijkt wel geijkt te zijn, alleen niet door een MID goedgekeurde instantie of bedrijf.
- De meter kan van 0.2 tot 40A meten met 1% afwijking (vrij normaal voor een 40A meter)

Dus de meter is in principe wel nauwkeurig, maar dat maakt niet uit aangezien er geen geschikte keuring op zit.
In principe mag je huisbaas hiermee alleen monitoren, niet per kWh afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
SA007 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 10:57:
Uit de nummers op de meter kan ik wel wat dingen opmaken:

- De meter zelf is niet MID gekeurd en mag dus niet voor handelsdoeleinden gebruikt worden.
- Hij lijkt wel geijkt te zijn, alleen niet door een MID goedgekeurde instantie of bedrijf.
- De meter kan van 0.2 tot 40A meten met 1% afwijking (vrij normaal voor een 40A meter)

Dus de meter is in principe wel nauwkeurig, maar dat maakt niet uit aangezien er geen geschikte keuring op zit.
In principe mag je huisbaas hiermee alleen monitoren, niet per kWh afrekenen.
Ik ben al een behoorlijke lijst aan het maken met problemen, daar gaat dit ook bij staan!

Ik weet niet eens wat ik betaal per kWh :?

Het volgende is naar ons toe bericht: We hebben submeter, en betalen aan de verhuurder. Deze is weer aangesloten met 1 hoofdmeter bij eneco/stedin.

We betalen nu 50 euro voorschoot op enegrie (electriciteit (kWh) en warmter (GJ)).

Als ik nu 400 kWh in precies 3 maanden heb verbuikt zal ik ongeveer 1600 kWh aan het einde van het jaar hebben. Rekenen op 0,25 euro per kWh, zou ik 400 euro moeten petalen aan electriciteit :S

Voordeeltje: ik betaal geen vastrecht.

Ik heb me verhuurder al een keertje gebeld, over wat ik nou per kWh betaal. Verhuurder: "Het is collectief, we gaan aan het einde van het jaar kijken wat iemand meer/minder heeft verbruikt dan het gemiddelde. Hier hebben we een formule voor" :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@SA007
Dan rijst de vraag natuurlijk hoe hij dit dan wettelijk zou moeten doen. De enige optie lijkt mij dan om voor elk appartement een verzegelde meter van het energiebedrijf te huren, want die voldoen hier wel aan. Geen idee of dit kan, zonder dat elk appartement administratief een volledige eigen aansluiting krijgt. Anders is het met alle gevolgen vandien natuurlijk, zoals iedereen zelf vastrecht etc. Of zijn er andere opties?
Ook op campings kom je soortgelijke situaties tegen. En ook daar, gaat dit allemaal correct? Staan de energiebedrijven het toe, of doen ze dit min of meer oogluikend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je kan prima meters kopen die wel die goedkeuring hebben en dan kan je gewoon klanten per kWh afrekenen.

Deze meter verzegel je dan natuurlijk inclusief het kastje waar die in zit.

Zie niet echt waarom dit problemen met de energiemaatschappij zou geven eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Prima in dat geval. Ik zat me alleen even af te vragen of de energiebedrijven dat doorhandelen sowieso toestaan. Vandaar mijn vraag.
Pagina: 1