tim427 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 08:31:
Hoe kan ik eigenlijk op een simpele manier controleren of hij ook daadwerkelijk maar 1 kWh telt bij 1 kWh verbruik?
Ik heb wel zo'n cresta energiemeter, maar die kan ik moelijk tussen de meter en me groepenkast plaatsen

Alles uitzetten in huis, een geijkte ohmse belastingsweerstand aansluiten, een geijkte registrerende RMS voltmeter de spanning meten gedurende een bepaalde tijd en dmv integreren het werkelijke vebruik uitrekenen. Als de spanning constant is gebleven gedurende de meettijd heb je geluk kun je het integreren achterwege laten.
Als het om de kWh meter van je energieleverancier gaat kun je er gevoeglijk van uitgaan dat die in orde is.
In reactie op de andere berichtjes over kWh meters: ik heb eens even een blik geworpen in de datasheet van de ADE7755 en ADE7751. Die chips doen alle berekeningen correct, ze meten dus het echte energievebruik met inachtneming van cos-phi, niet lineare stromen zoals die van dimmers (fase aansnijding), magnetrons (halve fase gebruik), goedkope schakelende voedingen (slechte power factor) enzovoorts.
De (volgens mij) enige mogelijkheid dat er fout gemeten wordt met energiemeters gebaseerd op dit soort chips is als een apparaat direct het lichtnet in mootjes staat te hakken op een hoge frekwentie, dus zonder gelijkrinchter+afvlakking er tussen zoals in een normale switched voeding. Er bestaan dimmers die dat doen, de z.g. sinus dimmers die dus geen faseaansnijding doen maar een sinus afleveren van 0-230V regelbaar, zoals een variac dat ook doet. Ik ken het theoretische bestaan van die dimmers, maar ik heb geen idee of ze in de praktijk voorkomen en in welke mate of in welke toepassingen.
Overigens zal ook dan de meetfout wel meevallen, ik zie dat er laagdoorlaatfilters voor de AD converters (horen te) zitten en om een CE markering te mogen dragen mag zo'n apparaat ook niet te veel troep op het lichtnet spuiten.