2e Accu aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-06 22:41
Hallo, voor mijn ''werk'' zou ik binnenkort een 2e accu in een busje moeten bouwen, voor het volgende:
Wij hebben achter in de bus, aan de klep, een werklamp, van 55 watt. Wanneer die lang aan heeft gestaan, (Dagje ofzo) dan start de bus uiteraard niet meer. Nu wilden wij een 2e accu in de bus zetten, waar we een lamp op aansluiten, en we met een schakelaartje kunnen kiezen tussen lamp, of 2e accu. Ik heb even een afbeelding gemaakt met paint, met de schakelaar, met de 3 aansluitpunten. Volgens mijn beredenering, zou het dus zó moeten zijn, dat wanneer ik nu de schakelaar in stand 1 zet (De 2 accu's parralel met elkaar in verbinding) dat de bus (dynamo), ze dan allebei zou bijladen, is dit juist? Én wanneer ik de schakelaar in stand 2 zet, ik een heel simpel kort systeempje heb, waarin de lamp net zo lang aan is, tot de accu(Accu2) leeg is. Het enige is, dat we dus elke keer niet zouden moeten vergeten de schakelaar in stand 1 te moeten zetten, na een dag ''lampgebruiken''.

Ohja, ook niet onbelangrijk, ik neem aan dat ik zo geen 24volt krijg?

Afbeeldingslocatie: http://i734.photobucket.com/albums/ww341/arnodekkers1995/AansluitenExtra2eAccuTransit.jpg

Alvast bedankt,
Groeten Arno

[ Voor 3% gewijzigd door Fietstasss op 29-03-2010 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 16:21
Is het niet zo dat je dynamo niet meer genoeg kracht kan leveren om 2 accu's op te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-06 14:56
Daar kun je beter een relais tussenzetten. ff googlen op 2e accu camper ofzo.

Het trouwens prima, een 2e accu op dezelfde dynamo, mits deze niet al te groot is.

[ Voor 35% gewijzigd door Master__R op 29-03-2010 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50
Kun je niet beter een andere lamp gebruiken die minder stroom gebruikt?

12V TL Buis, of LED's ? En je accu compleet leegtrekken vind hij ook niet fijn, ik zou er dus een schakeling tussenzetten die op tijd de stroom afkapt, zodat je je accu niet compleet leegtrekt (is niet goed voor de accu namelijk).

En dat opladen van 2 accu's wordt ook wel gedaan in campers, dmv een diodeblok dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
Ik heb daar wat over gezocht inderdaad, maar daar wordt ik niet echt wijs uit, het moet gewoon simpel vandaar, enne een andere lamp gaat hem niet worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-06 23:00
Waarom wil je er een schakelaar tussen zetten? Als je 2 accu's parallel aansluit, heb je gewoon 2 keer zoveel vermogen (indien het 2 accu's zijn met hetzelfde vermogen). Ze worden dan ook allebei bijgeladen door de dynamo. En nee, je hebt zo geen 24 volt. Je hebt pas 24 volt als je de accu's serieel aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
Die schakelaar, die dient ervoor, dat de lamp nooit kan branden op accu1. Met een schakelaar zou het dus 100% waterdicht zijn, dat de 1e accu niet kan ontladen door de lamp..
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

M'n voornaamste zorg zou zijn, of de dynamo idd geen kuren gaat maken, en het wel aankan om 2 accu's op te laden, ik zal eens navragen wat voor type dynamo het is, de specificaties opzoeken, en ff posten..

[ Voor 51% gewijzigd door Fietstasss op 29-03-2010 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10-2024
Stel dat je op de één of andere manier met een schakelaar in de weer gaat bedenk dan wel dat deze tegen een zeer grote stroom moet kunnen. Deze stroom kan wel oplopen tot meer dan 150A bij sommige voertuigen.
Je kan evt. voor zoiets kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
Oke, dat is ook waar, kan ik dat niet met een 5 polig relais oid oplossen? Dat ik gewoon een klein schakelaartje kan gebruiken..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

je hebt gewoon systemen om de 2e accu aan en af te koppelen op de juiste manier, maar die zijn waarschijnlijk veel te duur voor je doel. de simpelste manier is gewoon de 2 accu's aan elkaar parallel schakelen en houden, dan duurt het 2x zo lang voordat de boel leeg is, ergo na n dag (nacht?) die lamp gebruiken. zijn de accu's niet leeg, en kan je gewoon starten.

is het niet verstandig om de lamp door een ledlamp te vervangen? daar kan je like, een factor 10 stroom op besparen, gaat je accu meteen 10x zo lang mee. waarvoor word de lamp gebruikt? om werk in de buurt van de bus te verlichten, of bij het in-uitladen van de bus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
Nou, het is bij een rallyteam, die lamp wordt voor vanalles gebruikt, met aan/afkoppelen van aanhanger, als werklamp, vanalles. Die staat vaak wel 24 uur achter elkaar aan, vandaar.. Led verlichting ben ik nu een beetje voor aan het rondkijken, iemand een goede link? Ik denk dat de lampjes H3 zijn.. (55watt nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 17:31
opzich zouden leds kwa verbuik beter zijn maar persoonlijk vind ik leds niet geschikt als werklicht of in het donker mee te werken

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-06 19:03

Caveman

whahoehaha

Het kan veel eenvoudiger, 2 diodes ertussen en je bent klaar ! Mits je dynamo het trekt.

Afbeeldingslocatie: http://neonescio.viaisn.org/~gerard/2accu.jpg

Het is een beetje een klein plaatje, maar de ene accu kan de andere niet leegtrekken en ze worden allebei geladen ! Even bij conrad kijken naar een beetje een stevige diodes zo'n 100 A schat ik.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

je moet die twee accu`s aan mekaar knopen via een diodebrug speciaal bedoelt om twee accu`s te koppelen.

http://www.sail4sail.com/...iening/295-diodebrug.html deze dus ( ik heb geen banden met die shop)

Dan zijn de accu`s van elkaar gescheiden en wordt de hulp accu pas goed geladen als de eerste(start accu) bijna vol is. Dit werkt goed en veilig en zoals het hoort.

Dam Caveman is me net voor :X

[ Voor 4% gewijzigd door cactusman op 29-03-2010 21:11 ]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
Dat wordt toch te duur, wat is er fout aan de manier die ik uitleg? Of kán dit wel, maar...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 16:01
Zoiets als dit is natuurlijk de mooiste oplossing hoewel in dit geval behoorlijke overkill, en als bovenstaande al te duur is zal deze het helemaal wel zijn :) Echter in die hoek moet je het wel een beetje zoeken voor informatie, dus boten, campers/caravans en zonnecellen. Mocht je zelf wat gaan knutselen met diodes van conrad, haal dan wel (flinke) Schottky diodes, die hebben een stuk lagere spanningsval.

[ Voor 21% gewijzigd door Nielson op 29-03-2010 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
Nee, dat wordt hem dus niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Zo'n diodeblok is inderdaad de oplossing. Koop overigens geen startaccu als 2e accu, maar neem een (semi-)tractie-accu. Die zijn geschikt om langdurig stroom te leveren en kunnen tegen diepontladen. Een startaccu (zoals standaard in elke auto zit) gaat vrij snel kapot als je hem steeds leeg trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-06 19:03

Caveman

whahoehaha

Arnodekkers1995 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 21:16:
Dat wordt toch te duur, wat is er fout aan de manier die ik uitleg? Of kán dit wel, maar...?
Mja, het kan wel zoals je wilt.... maar 2 tientjes te duur :?
http://www1.conrad.nl/scr..._results=20&cachedetail=#

Dat zijn 50A diodes, die worden ook in dynamo's gebruikt, ff 2 aan 2 parallel in een koelblok en je hebt er geen omkijken meer aan.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Pagina: 1