Toon posts:

B&W CM serie vs 600 serie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo, ik ben op zoek naar wat meningen ( ik weet het, er zijn wel heel veel meningen over audio maar toch )

Ik heb momenteel een htib als surround systeem en wil upgraden naar iets beters. Ik heb de CM serie gezien van B&W, ( nee, heb nog luistersessie gedaan, die is wel gepland ) en vond die er qua looks en een eerste luister impressie als een enorme kanshebber uitzien. Ik zou als set-up vooraan 2 CM7, CMC en 2 CM1 achteraan.
Maar er is ook de 600 serie, en die zou voor een home cinema-gerichte aanpak ( en dat is toch het voornaamste gebruik ) beter geschikt zijn. De CM serie zou vooral uitblinken bij hogere tonen, fijnere klanken ( muziek dus ) maar dat is dus niet het hoofddoel. De set-up met de 600 serie zou 2 684 vooraan, HTM61, 2 686 achteraan.
Ik vond de CM serie een stuk mooier ogen, ze komen toch in de woonkamer te staan en in zwarte lak zijn ze gewoonweg schitterend, maar ik vind toch ergens dat de sound van groter belang moet zijn, dat en het totale prijsverschil van zo'n €1000. Ook zou de CM serie meer eisen van de versterker en zou ik nog even verder kunnen met mijn yamaha RX V365.

alle hulpen info is uiteraard welkom.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-01 08:44
Ik heb laatst de CM2 naast de 684 gehoord. De 684 is een vloerstaander en dat hoor je wel, maar wat mij opviel is dat wanneer je van de CM2 naar de 684 schakelt dat het klinkt alsof je een handdoek over de speaker heen gooit. Verder is de 6 serie ook mooi van klank en eigenlijk best behouden ten opzichte van een Monitor Audio, luistert een stuk rustiger.

Voor HT maakt het denk ik niet uit welke serie je hebt, ik denk dat beide series wel aardig wat power nodig hebben en dat je in surround tekort komt met die Yamaha. Wanneer je sowieso geen 1000 euro voor een receiver hebt, denk ik niet dat je het maximale uit je luidsprekers haalt.

[ Voor 14% gewijzigd door PHiXioN op 29-03-2010 20:57 ]

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Ga ze vooral luisteren. (en liefst met een geluidsdrukmeter de boel zoveel mogelijk op gelijk nivo afregelen)

De beschrijving over de doek over de speaker is iets dat ik ook een keer ervaren heb bij speakers. Maar achteraf bleek het te komen doordat het ene model 1 à 2 dB luider speelde dan de andere.
(identieke kabel die omgewisseld werd tussen de speakers, en zelfde gevoeligheid in specs, dus daar kan je niet op vertrouwen dat ze dan even hard zullen spelen)

Test ook met meerdere CDs. Het ene stuk muziek laat verschillen beter horen dan het andere.

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Ik ben ook een tijdje op zoek geweest naar B&W, zowel de 685/684 en de CM1.

Vergeleken met de CM was de 600 serie inderdaad heel dof, wel rustig om naar te luisteren maar inderdaad dat handdoek/dik gordijn gevoel.

Uiteindelijk voor een veel duurdere set gegaan maar ik vond de 600 serie niet geweldig, eerst wel maar na drie luistersessies vond ik ze saai worden.

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-01 10:01
Ik heb zelf de 685. Ik vind ze juist goed klinken. Voorheen had ik Elipson Orphee's dus ik ben wat gewend. Wel is van belang icm met de versterker die je gebruikt. Ik heb zelf een Yamaha en die klinken van zichzelf heel helder. Het doffe waar over gesproken wordt is dus bij mij niet van toepassing. Icm de yamaha vond ik de CM juist te schel klinken (onnatuurlijk). Maar het is en blijft een kwestie van smaak...

Verwijderd

Ik heb de 683 en de CM7 vergeleken bij RAF in Amsterdam, en daar kwam de CM7 toch wel een stukje beter uit! En ze kosten (bij RAF iig) nagenoeg hetzelfde... Als je dan met budget zit, neem dan iig CM7 als grond, en misschien de 6xx series als rear / center, zodat je in stereo wat meer lol hebt :)

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Ik vind het alleen zo apart dat Britse luidsprekers icm met een Britse versterker zo ontzettend wollig moeten klinken. Destijds heb ik ze op een Cambridge Audio versterker geluisterd.

Zelf had ik ook al het vermoeden dat de 685 redelijk veel kleuren van je versterker overneemt en aangezien ik een "warme" Harman Kardon 3490 versterker heb leek me dat toch niet zo'n goede optie.

Verwijderd

Topicstarter
Hoewel ik liever een set-up van hetzelfde heb, ben ik er nu eigenlijk aan het denken toch een mix te maken. Ik zou 2 CM7 L en R zetten, vooraan, de HTM62 als centre and 2 685 achteraan. De reden is, dat ik zo een mooie stereo heb voor muziek, en wat meer body voor mijn 5.1 ervaring. Wat denken jullie?

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-01 08:44
pauldegroot schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 10:09:
Zelf had ik ook al het vermoeden dat de 685 redelijk veel kleuren van je versterker overneemt en aangezien ik een "warme" Harman Kardon 3490 versterker heb leek me dat toch niet zo'n goede optie.
In dat geval zijn het zeer goede luidsprekers, want een luidspreker geeft precies weer wat hij aangeleverd krijgt vanuit de versterker.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 10:04
Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:49:
Hoewel ik liever een set-up van hetzelfde heb, ben ik er nu eigenlijk aan het denken toch een mix te maken. Ik zou 2 CM7 L en R zetten, vooraan, de HTM62 als centre and 2 685 achteraan. De reden is, dat ik zo een mooie stereo heb voor muziek, en wat meer body voor mijn 5.1 ervaring. Wat denken jullie?
Ik denk dat het met stereomuziek en surroundfilms en spellen een prachtige set is. Met surroundmuziek (concertdvd's en dergelijken) zul je mogelijk het behoorlijke klankverschil tussen voor en achter gaan merken, aangezien de 600 en CM serie heel anders afgestemd zijn.

Verwijderd

Topicstarter
mac1987 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 19:36:
[...]

Ik denk dat het met stereomuziek en surroundfilms en spellen een prachtige set is. Met surroundmuziek (concertdvd's en dergelijken) zul je mogelijk het behoorlijke klankverschil tussen voor en achter gaan merken, aangezien de 600 en CM serie heel anders afgestemd zijn.
ja, dat denk ik ook, maar ik heb een vrij grote woonkamer en de CM1 gaat niet krachtig genoeg zijn vrees ik ( onder voorbehoud, luistersessie moet nog ) en het prijsverschil met de CM5 is echt groot. Ga wel voor de cmc gaan, die is niet zo veel duurder en blijkt toch een stuk beter te zijn. Ook heb ik dan vooraan alles van dezelfde serie. Concertdvd's ga ik niet veel luisteren hehe. Bovendien kan ik op die manier nog een dedicated amp plaatsen voor de CM7's zonder per sé een extra dure versterker voor het geheel te kopen.
Pagina: 1