Problemen met mijn ATi HD5770 van XFX

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin-de-Groot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 22:37
Hallo mede-tweakers,

Ik heb vrijdag mijn nieuwe grafische kaart mogen ontvangen welke bij Cool-prices.nl is besteld!
Helaas heb ik er (volgens mij) wat problemen mee.
Het zal hoogstwaarschijnlijk een instelling zijn, maar ik kom er niet uit.
Om te beginnen, hier zijn mijn specs:

Moederbord: Asus M4A78-E (790GX chipset, AM2+)
Processor: AMD Athlon X2 7750BE (met de clock is gekloot, maar dit is niet het probleem, er verandert niets, kan het ook weer terugzetten)
Geheugen: Kingston HyperX 800MHz DDR2 (CL5) (nu op 1067MHz n.a.v. een tip van een vriend)
Grafische kaart: ATi XFX HD5770 Black Edition (overclocked edition)

Wat het probleem is; volgens mij draait mijn videokaart niet optimaal.
Als ik via GPU-Z kijk op hoeveel MHz de core draait zie ik tot mijn grote verbazing '1300MHz'.
Terwijl ik heb gelezen dat dit 5200MHz (!!) hoort te zijn.
Ook werkt de grafische kaart op een 8x-bus i.p.v. de x16 (die ik wél heb!).
Om het wat duidelijker te maken heb ik enkele printscreens gemaakt:

CPU-Z (1)
Afbeeldingslocatie: http://j.imagehost.org/0739/CPUZ_1.png

CPU-Z (2)
Afbeeldingslocatie: http://j.imagehost.org/0735/CPUZ_2.png

CPU-Z (3)
Afbeeldingslocatie: http://j.imagehost.org/0532/CPUZ_3.png

CPU-Z (4)
Afbeeldingslocatie: http://j.imagehost.org/0440/CPUZ_4.png

GPU-Z
Afbeeldingslocatie: http://j.imagehost.org/0239/GPUZ.gif

Ik speel GTA:IV wel redelijk, maar niet op het hoogst (1680*1050).
En nu hoeft dit ook niet, maar ik vind het wel stom dat de clocks zo laag staan.
Ik wil graag het maximale eruit halen.
Ik heb geen behoefte aan die energiebesparingen, dus als het hieraan ligt, dan zou ik deze graag willen (kunnen) uitschakelen.

Als iemand me kan helpen, heel graag!

Meer afbeeldingen (printscreens) kunnen gepost worden!

Alvast reuze bedankt!

Groeten,

Kevin de Groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien "help" je ons en jezelf beter door eens aan te geven waar jij "gelezen" hebt dat de waardes anders zouden moeten zitten.

Wikipedia: Comparison of AMD graphics processing units

HD5770 core draait per default op 850MHz, het geheugen per default op 1200MHz. De jouwe lijkt met 875/1300 nota bene overclocked 8)7
(er staat toch echt duidelijk bij die 1300MHz "memory")

Verder mbt die PCIe 8x - doe eens de moeite om de handleiding van je moederbord te lezen, er staat iets in over een verschil tussen de twee fysieke PCIe 16x sloten...

Je hebt voorzover ik kan zien alleen maar één probleem: je draait een tooltje, kijkt zonder enige kennis van zaken (niet erg) naar de resultaten en slaat dan in paniek en post zonder enige inspanning van jouw kant om je bronnen te controleren of om iets op te zoeken (wat ons betreft wel erg jammer) een topic :o

Sowieso zou ik je willen vragen om voortaan geen onnodige pics te posten. Gewoon textuele info in platte text posten, dat is helderder, en dan geef je alleen relevante info en niet de opmaakt van een of ander tooltje.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 29-03-2010 19:45 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin-de-Groot
dion_b schreef op maandag 29 maart 2010 @ 19:44:
Misschien "help" je ons en jezelf beter door eens aan te geven waar jij "gelezen" hebt dat de waardes anders zouden moeten zitten.

Wikipedia: Comparison of AMD graphics processing units

HD5770 core draait per default op 850MHz, het geheugen per default op 1200MHz. De jouwe lijkt met 875/1300 nota bene overclocked 8)7
(er staat toch echt duidelijk bij die 1300MHz "memory")

Verder mbt die PCIe 8x - doe eens de moeite om de handleiding van je moederbord te lezen, er staat iets in over een verschil tussen de twee fysieke PCIe 16x sloten...

Je hebt voorzover ik kan zien alleen maar één probleem: je draait een tooltje, kijkt zonder enige kennis van zaken (niet erg) naar de resultaten en slaat dan in paniek en post zonder enige inspanning van jouw kant om je bronnen te controleren of om iets op te zoeken (wat ons betreft wel erg jammer) een topic :o

Sowieso zou ik je willen vragen om voortaan geen onnodige pics te posten. Gewoon textuele info in platte text posten, dat is helderder, en dan geef je alleen relevante info en niet de opmaakt van een of ander tooltje.
Zoals je misschien hebt gezien is dit mijn eerste post sinds 20 maart 2010.
Geen reden om (onnodige) pics te plaatsen en reden genoeg om de handleiding eens door te nemen van dit forum.
Anyways: hier heb ik de informatie gelezen: http://www.xfxforce.com/e...%205000series/5770.aspx#2 en overigens ook op de website van Cool-prices.nl en die kwamen overeen met elkaar. Ik zal het dan wel niet snappen met die geheugensnelheid.
En ja, dit is de overclocked versie van XFX (Black Edition). Waar staat die 5200mhz dan voor?

Ik heb de handleiding van mijn moederbord nagelezen en het komt hierop neer:

Het moederbord maakt gebruik van sideport geheugen en deze heb ik altijd in de bovenste (zwarte) PCIe 2.0 slot gehad. Totdat ik deze videokaart ging installeren. Toen heb ik deze eruit gehaald en de videokaart op zijn plaats gedaan. Echter, na goed lezen, kwam ik erachter dat dit zo niet moest. Ik heb het sideport geheugen in de zwarte PCIe slot gedaan en dus zou de onderste (blauwe) slot op x16 werken. Echter is dit niet het geval en daarom kom ik er niet echt uit.
Dus volgens het boekje moet het sideport geheugen in de bovenste (x8) sleuf gestopt worden en dan zou de onderste sleuf x16 ondersteunen. En in die onderste heb ik nu mijn videokaart zitten.

Wanneer je je geroepen voelt mij uit te leggen hoe dit zit, heel erg graag.

Bedankt voor de snelle reactie! :)

Groeten,

Kevin de Groot

edit:

Oké, van die kloksnelheid zal wel goed zijn. Lees het steeds meer op andere websites.
Alleen nog het probleem van die sleuven op 8x of op 16x.
Ik heb de handleiding zorgvuldig gelezen!
Nogmaals, het gaat om de Asus M4A78-E (incl. sideport geheugen)

[ Voor 7% gewijzigd door Kevin-de-Groot op 29-03-2010 20:09 . Reden: typefouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
5200 is de effectieve bandbreedte van het geheugen, GDDR5 kan per klokcyclus4 handelingen verrichten, zodoende: 1300 x 4 = 5200

je bent in de war met de termen, sideport is dedicated geheugen op je moederbord voor je onboard GPU. dit is sneller dan toegewezen geheugen dat gesnoept waordt van je interne geheugen.

het kaartje waar je het over hebt is de vga switch card, deze schakelt je 2e pci-e slot naar x16 mode ipv. x8.

controleer eens of de switch card er goed in zit, check ook eens in je bios of je er iets van kunt vinden.
onder advanced en dan pci express configuration kun je per pci-e poort instellen hoe hard het moet gaan..

stel daar je 2e pci-e poort in op x16 (vermoedelijk poort 03, 02 is wss het 1e pci-e slot) en de rest op auto.

[ Voor 3% gewijzigd door nedernakker op 29-03-2010 20:30 ]

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kevin-de-Groot schreef op maandag 29 maart 2010 @ 19:56:
[...]

Zoals je misschien hebt gezien is dit mijn eerste post sinds 20 maart 2010.
Geen reden om (onnodige) pics te plaatsen en reden genoeg om de handleiding eens door te nemen van dit forum.
Anyways: hier heb ik de informatie gelezen: http://www.xfxforce.com/e...%205000series/5770.aspx#2 en overigens ook op de website van Cool-prices.nl en die kwamen overeen met elkaar. Ik zal het dan wel niet snappen met die geheugensnelheid.
En ja, dit is de overclocked versie van XFX (Black Edition). Waar staat die 5200mhz dan voor?
Nou, niet voor de coresnelheid:
GPU Clock MHz
850 - 875 MHz

Het is de geheugensnelheid en niet de coresnelheid waar "5200MHz" bij staat. Dat is je reinste onzin, het is gewoon 1300MHz quad pumped. Per kloktik verstuurt het dus vier words. Dat kun je vergelijken met een vrachtwagen met vier aanhangers die 90km/u rijdt. Ze roepen dat je dat zou moeten zien als één vrachtwagen die met 360km/u rijdt. Ondanks aardig wat ervaring op de Autobahn ben ik nooit ingehaald door een vrachtwagen op dergelijke snelheid :+
Ik heb de handleiding van mijn moederbord nagelezen en het komt hierop neer:

Het moederbord maakt gebruik van sideport geheugen en deze heb ik altijd in de bovenste (zwarte) PCIe 2.0 slot gehad. Totdat ik deze videokaart ging installeren. Toen heb ik deze eruit gehaald en de videokaart op zijn plaats gedaan. Echter, na goed lezen, kwam ik erachter dat dit zo niet moest. Ik heb het sideport geheugen in de zwarte PCIe slot gedaan en dus zou de onderste (blauwe) slot op x16 werken. Echter is dit niet het geval en daarom kom ik er niet echt uit.
Dus volgens het boekje moet het sideport geheugen in de bovenste (x8) sleuf gestopt worden en dan zou de onderste sleuf x16 ondersteunen. En in die onderste heb ik nu mijn videokaart zitten.

Wanneer je je geroepen voelt mij uit te leggen hoe dit zit, heel erg graag.
Pagina 2-20:
2.6 ASUS VGA switch card.

The ASUS VGA switch card allows the Blue PCIe_x16 slot to run at full x16 mode when only one graphics card is installed to the slot.

Installing one graphics card
When you install only one graphics card, ensure to install the VGA switch card to the Black PCIe x16 slot first and the graphics card on the Blue PCIe x16 slot.
Lijkt me vrij dudelijk toch - als je iets anders dan de switch card in de zwarte slot hebt zitten werken ze beide op 8x.

Overigens maakt het met een single HD5770 geen bal uit, PCIe 2.0 8x is zat ervoor.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Misschien vormt de dualcore een bottleneck? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

1300Mhz is de kloksnelheid, 5200 (4x1300) is de effectieve kloksnelheid.. Omdat het GDDR5 is ;).

Verder moet GTA IV alles maxed out (behalve draw distance) op 1920x1080 wel lukken.. dit red ik zelfs op mijn Athlon II X3 (4e core unlocked + 300Mhz (Dat is dus 4x3.2Ghz).

Alles maxed zonder AA met Console fix & 37 Draw distance. (Weet zo niet wat die shadow density ect was)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Blue-Tiger schreef op maandag 29 maart 2010 @ 20:33:
Misschien vormt de dualcore een bottleneck? ;)
;) wat heeft dat te maken met een moederbord waarvan de pci-e sloten niet op de goede snelheid lopen en het feit dat de TS niet begrijpt dat 5200 MHz de effectieve snelheid is? ;)

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin-de-Groot
Ja, ik was er al achter hoe het zat met die snelheid.
Heb gewoon te gehaast daarover geoordeeld, vrees ik.
Het is me nu in ieder geval wél duidelijker geworden, en dus bedankt hiervoor!
Echter, met die VGA Switch Card (had de term inderdaad verkeerd) lukt het me nog steeds niet.
Volgens de manual moet ik de volgende opstelling(en) hebben:

Zonder videokaart:
Black PCI-E (bovenste): VGA Switch Card
Blue PCI-E (onderste): leeg

Mét videokaart:
Black PCI-E (bovenste): VGA Switch Card
Blue PCI-E (onderste): videokaart

Wanneer ik de Switch Card eruit haal, of de grafische kaart in de zwarte sleuf doe, gebeurt er niets.
Ik heb in de bios gekeken en kon dus een specifieke mode instellen.
Standaard stond deze op 'auto' en deze heb ik veranderd in '16x'.
Ik zie echter wél staan dat de videokaart maximaal 75W mag gebruiken.
Dit zou niet het probleem moeten zijn, toch?

Kevin de Groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Trek die VGA switch card eruit, en zet alleen de HD5770 in de zwarte gleuf... (vergeet hierbij niet de 6 pins PCI-E connector aan te sluiten, deze zorgt voor stroom als de kaart boven de 75w uitkomt ;))

Edit: Is de bios wel naar de laatste versie geflashed?

Edit2: Haal de batterij eens van je Mobo (doet niks, reset alleen je CMOS chip -je bios-)
Zet hierna de grafische kaart in de zwarte (x16) slot. En haal de VGA Switch Card uit je PC.
Zet hem hierna weer aan... werkt dit?

[ Voor 42% gewijzigd door D4NG3R op 30-03-2010 12:21 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
welk nummer pci-e slot heb je nu op 16 gezte in je bios? nr 3 of nr 2, je m oet volgens mij 2 op auto en 3 op 16 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin-de-Groot
nedernakker schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 12:44:
welk nummer pci-e slot heb je nu op 16 gezte in je bios? nr 3 of nr 2, je m oet volgens mij 2 op auto en 3 op 16 zetten.
Ik kan alleen de eerste in de lijst (in de BIOS) op 16x zetten.
Ik zit nu op school, maar ik zal het nog even goed nakijken wanneer ik thuis ben.
D4NG3R NL schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 12:18:
Trek die VGA switch card eruit, en zet alleen de HD5770 in de zwarte gleuf... (vergeet hierbij niet de 6 pins PCI-E connector aan te sluiten, deze zorgt voor stroom als de kaart boven de 75w uitkomt ;))

Edit: Is de bios wel naar de laatste versie geflashed?

Edit2: Haal de batterij eens van je Mobo (doet niks, reset alleen je CMOS chip -je bios-)
Zet hierna de grafische kaart in de zwarte (x16) slot. En haal de VGA Switch Card uit je PC.
Zet hem hierna weer aan... werkt dit?
Ja, ik heb de grafische kaart ook alleen in de zwarte sleuf gehad (zonder Switch Card).
Echter gaf dit niet op de oplossing. Ook dit ga ik nog even extra goed nakijken wanneer ik thuis ben.

- De batterij heb ik er al minstens 10x uitgehaald en dit werkt helaas niet.
- Ik heb de allerlaatste versie van de BIOS van de website geinstalleerd.
- De 6-pins zit er gewoon in, maar kan dit de snelheid reduceren naar 8x wanneer dit niet (goed) functioneert?

Ik heb het er ook op school over gehad en ik ga alles nog even ene keer nakijken in Catalyst Control Center en dan ga ik kijken wat hij daar aangeeft.
Hetzelfde geldt voor (meerdere versies van) Everest.

Edit: ik heb de manual omtrent de switch card helemaal doorgelezen en op de juiste manier aangesloten. Dit heb ik kunnen vinden op pagina 2-20 (zoals hierboven ook ergens is aangegeven). Bij installatie van een videokaart, dan moet ik de bovenste sleuf vullen met de Switch card en de onderste sleuf vullen met de grafische kaart.
Kan het zijn dat mijn RAM (en/of processor) te min is? Dat ik een geheugensetje van 1066MHz moet aanschaffen en evt. een triple- of quadcore?

Kevin de Groot

[ Voor 12% gewijzigd door Kevin-de-Groot op 30-03-2010 13:07 . Reden: Extra informatie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin-de-Groot
Ik ben nu thuis en heb zojuist de gegevens van Catalyst Control Center doorgespit en zag het volgende staan:

Graphics Bus Capability PCI Express 2.0
Maximum Bus Setting PCI Express 2.0 x8

Core Clock in MHz 875 MHz
Memory Clock in MHz 1300 MHz
Total Memory Bandwidth in GByte/s 83,2 GByte/s

Volgens mij is dit niet zoals het hoort te zijn (met optimale prestaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Laatst online: 11-09 07:17

kronolith

[EDIT]

Volgens mij wel. Ik heb ook een HD5770 (alleen dan de standaard) daar staat dit:

Maximum Bus Setting PCI Express 2.0 x16

Core Clock in MHz 850 MHz
Memory Clock in MHz 1200 MHz
Total Memory Bandwidth in GByte/s 76.8 GByte/s

Zoals je ziet, is dit iets lager dan bij jou. Dat klopt ook, want jij hebt de OC editie!

EDIT: OOEee nu zie ik het ;) Zo te zien zit je kaart in een 8x slot... Heb je er ook nog een 16x slot? Dan moet je hem daar even in stoppen namelijk ;)

[ Voor 17% gewijzigd door kronolith op 30-03-2010 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin-de-Groot
kronolith schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 17:57:
Volgens mij wel. Ik heb ook een HD5770 (alleen dan de standaard) daar staat dit:

Maximum Bus Setting PCI Express 2.0 x16

Core Clock in MHz 850 MHz
Memory Clock in MHz 1200 MHz
Total Memory Bandwidth in GByte/s 76.8 GByte/s

Zoals je ziet, is dit iets lager dan bij jou. Dat klopt ook, want jij hebt de OC editie!

EDIT: OOEee nu zie ik het ;) Zo te zien zit je kaart in een 8x slot... Heb je er ook nog een 16x slot? Dan moet je hem daar even in stoppen namelijk ;)
Haha, dat is nou juist het probleem.
Ik werk met een Asus VGA Switch Card en volgens de specificaties beschikt het moederbord over twee 16x sloten. Volgens de manual dien ik die VGA Switch Card in het zwarte slot doen en de grafische kaart in de blauwe (de onderste). Ik weet me geen raad.

Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Laatst online: 11-09 07:17

kronolith

[EDIT]

Zo te zien is het nu geen 16x slot. Je kunt het ook niet eens een keer omdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin-de-Groot
kronolith schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 07:42:
Zo te zien is het nu geen 16x slot. Je kunt het ook niet eens een keer omdraaien?
Elke mogelijke optie heb ik geprobeerd qua VGA Switch Card (vanaf nu VWC).
1. Videokaart in de zwarte en de VWC in de blauwe
2. VWC in de zwarte en de videokaart in de blauwe
3. Videokaart in de zwarte en de VWC eruit laten
4. Videokaart in de blauwe en de VWC eruit laten

Op Google heb ik nog even gezocht en toen las ik dat het verschil niet zo superveel was.
Bovendien zit mijn bandbreedte op 83GB/s en bij jou is dat minder op 16x.
Zou het echt veel uitmaken of ik op 8x of op 16x draai?

Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 09:57
Waneer krijg je deze resultaten? Onder load of idle?
De 5xxx serie heeft energie besparings functies en in GPUZ-z krijg je bij een hover boven de pci snelheid ook te zien dat de informatie afwijkend kan zijn onder load of idle. Is het niet gewoon terug geclocked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
galmoer schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 12:26:
De 5xxx serie heeft energie besparings functies en in GPUZ-z krijg je bij een hover boven de pci snelheid ook te zien dat de informatie afwijkend kan zijn onder load of idle. Is het niet gewoon terug geclocked?
maar de pci-e bus snelheid verlaagt niet in idle. dus dat maakt niet uit.

dat je bandbreedte hoger is klopt, dit wordt berekend aan de hand van de kloksnelheden en jouw kaart is sneller dan die van kronolith.

en nee in principe zul jer er niet veel van merken dat hij op x8 snelheid loopt. het geeft voldoende bandbreedte voor je gpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin-de-Groot
galmoer schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 12:26:
Ik wilde deze besparing ook uitschakelen, maar goed.
En ik kreeg deze resultaten onder idle.
Bij GPU-Z gaf hij inderdaad wel aan dat dit beperkt kon zijn i.v.m. energiebesparing.
nedernakker schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:16:
[...]

maar de pci-e bus snelheid verlaagt niet in idle. dus dat maakt niet uit.

dat je bandbreedte hoger is klopt, dit wordt berekend aan de hand van de kloksnelheden en jouw kaart is sneller dan die van kronolith.

en nee in principe zul jer er niet veel van merken dat hij op x8 snelheid loopt. het geeft voldoende bandbreedte voor je gpu
Dan laat ik het hier wel bij, helaas.
Toch bedankt allemaal voor de reacties!
Pagina: 1