Systeem met opstartproblemen door IDE divices

Pagina: 1
Acties:

• Appletje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-12-2025
Beste mensen,

In mij bezit heb ik een al wat oudere medion pc. Deze heeft sinds een tijdje opstartproblemen, hij komt langs het bootlogo en gaat vervolgens wat dingen checken. Als hij bij "checking IDE divices" komt loopt hij 9 van de 10 keer vast.

Nu heb ik geprobeerd een voor een de IDE drives los te koppelen om zo het probleem te vinden, het gaat om een dvd-rw, een dvd-lezer en een floppy. Daarnaast ook een IDE HDD, maar die kan ik vanzelfsprekend niet loskoppelen. Helaas heeft dit loskoppelen niks opgeleverd.

Nu zit ik dus met de vraag waar het probleem vandaan zou kunnen komen en hoe het op te lossen is. Zouden het de kabels kunnen zijn? Of is het toch de harde schijf?

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen, alvast bedankt.

Niels

Verwijderd

Informatie over de fabrikanten en de modelnummers van de onderdelen helpt om het probleem in perspectief te zien. Plaatjes van de foutmelding, Mijn computer, apparatenbeheer en schijfbeheer kunnen informatie geven over de binnenkant van de computer. Ook is de vermelding van de fabrikant en de naam van het besturingsprogramma interessant.

Wat er gedaan kan worden:
Backups maken
Kijken of een nieuwere biosversie is

De dvd-schrijver, dvd-lezer en de floppy-schrijver los koppelen.
CMOS reinigen
Het besturingsprogramma installeren

De voorstellen uit het topic over opstartproblemen uitvoeren
De resultaten hier vermelden.
Kijken of bios ingesteld kan worden om de onderdelencontrole over te slaan

Controleren of de montage van een andere harde schijf de problemen oplost
Kijken of er een andere pata-poort is om de harde schijf op aan te sluiten
Memtest draaien met 1 geheugenmodule in slot A1

• Appletje
Update:

- Kabels verwisseld
- Alle IDE drives losgekoppeld
- Bios instelling "Halt on errors" uitgezet, iets over controle is niet te vinden.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het kan zijn dat je harddisk niet meer helemaal helder is.

Als dan in je BIOS al je IDE Devices op auto detect staat, kan het dan wel even duren als de harddisk wat mankementen heeft. Of misschien is het wel de CD/DVD-speler/fikker.

Zet alles eens handmatig op de juiste instellingen, dan zou die niet meer moeten wachten op die melding. Kan wel zijn dat er dan een ander euvel opkomt, maar dan weet je in iedergeval meer.

Ey!! Macarena \o/

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:31
Koppel ook alle usb devices even los, aangezien meestal de enumeratie van usb opslagmedia ook net voor/na de ide detectie gebeurt.

• Appletje
Raz, ik heb jouw advies opgevolgd en de boel op manual gezet. De problemen lijken nu opgelost! Hij lijkt normaal te booten en er doen zich verder geen problemen voor, bedankt!
Pagina: 1