Versterker zonder HD audio compabiliteit.

Pagina: 1
Acties:

• Phorze
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-01 09:41
Er is een nieuwe (interne) bluray speler onderweg die ik wil gebruiken voor, jawel, het kijken van bluray films.

Op het moment heb ik op de SPDIF uitgang van mijn onboard realtek audio een best flinke versterker hangen die helaas niet met de nieuwste formaten om kan gaan, nl DTS-MA, TrueHD en LPCM.

Het niet kunnen weergeven van DTS-MA vind ik niet zo erg ivm de "core" 1.5 mbit DTS track die erin zit. Wat ik niet trek is een 640kbps DD track. Ik wil dan de TrueHD track omgezet hebben naar DTS. Zelfde geldt voor de LPCM track, die moet als DTS naar de versterker.

Wat me verder leuk lijkt is om gebruik te kunnen maken van meerkanaals audio in games. Wat ik heb begrepen is dat de meeste losse geluidskaarten hier ondersteuning voor bieden in de vorm van EAX of soortgelijk. Dit mag dan wat mij betreft ook als DTS over SPDIF.

1. is dit probleem softwarematig op te lossen? waarschijnlijk niet.
2. Wat voor geluidskaarten komen in aanmerking?

wat ik heb gevonden:
Club3D Theatron Agrippa DTS
Asus Xonar D2

zijn die kaarten geschikt?

Verder is er dan nog een 2e optie, compleet anders opgezet:

Analoog multichannel.

Mijn versterker beschikt over een multikanaals input (via tulp). Hier moet dan ook een geschikte kaart voor komen. (eentje die goed is in analoog output uiteraard)

De vraag is dus welke optie mij de beste geluidskwaliteit geeft, en of mijn geschetste scenario's uberhaupt mogelijk zijn.

óf het kwaliteitsverlies van een HD track omzetten naar DTS
óf het kwaliteitsverlies van een stel analoge kabels ( +- 3 meter) van PC naar Versterker

Help!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-02 11:15

FeaR

In GoT we trust

Phorze schreef op maandag 29 maart 2010 @ 17:52:
Het niet kunnen weergeven van DTS-MA vind ik niet zo erg ivm de "core" 1.5 mbit DTS track die erin zit. Wat ik niet trek is een 640kbps DD track. Ik wil dan de TrueHD track omgezet hebben naar DTS. Zelfde geldt voor de LPCM track, die moet als DTS naar de versterker.
TrueHD omzetten naar een DTS track zal niet lukken. Je wil dan het HD formaat van de ene "maatschappij" omzetten naar een gewone track van de "concurrentie". LPCM naar DTS is ook lastig. LPCM is een reeds gedecodeerde track, je kan alleen niet (altijd) zien of het nu gedecodeerd is vanaf DTS of wellicht Dolby TrueHD.

Overigens zou ik me geen zorgen over het kwaliteitsverlies van de set analoog aansluiten met een meerkanaals analoge output vanaf de pc en een meerkanaals analoge input op de receiver. Zeker niet met maar drie meter kabel. Heb een dergelijke set-up gehad met 7,5 meter kabel en daar zaten nog verloopjes tussen. Op deze manier decodeert de geluidskaart alles van digitaal naar analoog en van een 2.0 signaal tot een 7.1 signaal. Je ziet dan alleen niet op de receiver wat binnen komt, er zal alleen iets staan van "Multi Ch. in" of iets in die trant. Je ziet dus niet de term "DTS" oplichten aangezien de receiver niet weet wat er binnen komt aangezien alles al is gedecodeerd.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Phorze
FeaR1986 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 20:27:
TrueHD omzetten naar een DTS track zal niet lukken. Je wil dan het HD formaat van de ene "maatschappij" omzetten naar een gewone track van de "concurrentie". LPCM naar DTS is ook lastig. LPCM is een reeds gedecodeerde track, je kan alleen niet (altijd) zien of het nu gedecodeerd is vanaf DTS of wellicht Dolby TrueHD.
[...]
TrueHD en DTS-MA zijn toch gewoon ingepakte lossless streams? Theoretisch kun je dus bijvoorbeeld oneindig heen en weer converteren zonder kwaliteitsverlies. TrueHD -> uncompressed -> DTS-MA en vice versa. Beetje hetzelfde idee als FLAC.

in mijn geval zal dus de HD track gedecodeerd moeten worden, en vervolgens geencodeerd naar een formaat naar keuze, in mijn geval zou DTS 1.5mbit track optimaal zijn. Mijn computer heeft genoeg power om dit on-the-fly te doen. De vraag is alleen is dit mogelijk door de player (cyberlink of arcsoft) aan een post processor(ffdshow?) te hangen die er een DTS track van maakt.

De mooiste en duurste oplossing die ik nu kan bedenken is een geluidskaart kopen met analoge tulp uitgangen zodat ik echt naar lossless audio kan luisteren via mijn huidige versterker.

Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe

Als iemand een beter (goedkoper?) alternatief voor een kaart met analoog 5.1 (tulp) uit weet _/-\o_

• Phorze
hmm.. niemand die voor hetzelfde probleem gestaan heeft? Geen truhd/dtsma support op de receiver?

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
andere reciever kopen? :P

• Phorze
Nah, als ik nu een gelijkwaardige versterker wil kopen (die dezelfde geluidskwaliteit levert, heb ik het niet over de nieuwste snufjes) dan mag ik even het bedrag van 5 dure geluidskaarten gaan ophoesten.. Geen zin in..

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
snap ik, anders moet je even naar conversie software kijken, staat me iets bij van dat die dat kunnen omzetten, gebeurt dus niet tijdens het kijken maar ervoor, maar als het werkt?

• Phorze
K0L3N schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 09:42:
snap ik, anders moet je even naar conversie software kijken, staat me iets bij van dat die dat kunnen omzetten, gebeurt dus niet tijdens het kijken maar ervoor, maar als het werkt?
Dat kan inderdaad. Je kunt met eac3to truehd omzetten naar DTS. Zo worden ook de meeste HD MKVs gemaakt.

Ik heb dit topic dan ook gemaakt met de intentie legaal films te gaan kijken. Ik ga niet voor mijn plezier elke bluray die ik koop omzetten naar mkv. Dan kan ik ze net zo goed downloaden. Verder bieden aardig wat blurays echt een meerwaarde met het menu en extra's.
Pagina: 1