Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushhour77
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-09 12:56
Beste tweakers,

Ik heb de z-5500 gekocht na veel positieve berichten te hebben gelezen. Ik ga het gebruiken als huiskamer versterker. Nu heb ik een vraag over de wijze hoe ik hem heb aangesloten.

Ik heb een Sony 40v5500 Bravia TV, een xbox360 en diverse andere apparaten. Ik sluit alles aan op de TV en vanaf de TV een optical naar de z-5500.

Situatie waar ik de vraag over heb:
xbox360 --> via HDMI --> TV --> via optical --> z-5500.

Werkt dit goed m.b.t. het doorgeven van het digitale geluid van HD video (WMV) materiaal en gaming of is het veel beter om de xbox rechtstreeks aan te sluiten op de z-5500? Dus verlies ik veel kwaliteit door deze opzet?

Indien er nog andere tips en/of opmerkingen zijn hoor ik het ook graag.

Bedankt alvast voor de hulp!

[ Voor 6% gewijzigd door Rushhour77 op 29-03-2010 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Dat ligt aan je TV of die surround geluid kan doorsturen via de optische uitgang.
Niet alle TV's doen dat namelijk (het is meer uitzondering dan regel).

Maar dat kun je snel genoeg testen natuurlijk. Volgens mij geeft de Z-5500 het wel aan in het display als hij surround geluid binnen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushhour77
De z-5500 geeft inderdaad een melding, indien er geen geluid is, dat "no digital input" of zoiets. Maar zodra ik een HD serie of film start verdwijnt deze.

Dus kwaliteit is goed dan? Iemand ervaring ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Nou ik bedoel meer of je iets ziet in het display wat erop duidt dat hij geen stereo geluid ontvangt, maar Dolby Digital of DTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushhour77
Dat zie ik volgens mij niet. Maar ik heb wel een idee hoe ik het kan testen. Ff kijken of ik zo'n DVD kan vinden met DolbyTHX nog wat demo's. Als ik deze dan afspeel in de 360 moet ik het verschil tussen stereo en iets anders toch wel merken denk ik.

Btw, ik ging er eigenlijk van uit dat de digitale output van de TV dat wel zou kunnen. Klonk wel logisch. Maar als jij zegt dat dat eerder uitzondering is....Dus de TV stuurt misschien een downmix stereo naar de z-5500?

[ Voor 27% gewijzigd door Rushhour77 op 29-03-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:22
ThinkPadd schreef op maandag 29 maart 2010 @ 16:58:
Dat ligt aan je TV of die surround geluid kan doorsturen via de optische uitgang.
Niet alle TV's doen dat namelijk (het is meer uitzondering dan regel).
Aanvullend daarop: het is al een uitzondering als de tv Dolby Digital door stuurt. Mocht je tv dit al doen dan is de tweede vraag of DTS ook wil lukken. En die kans is nog vele malen kleiner. Heb het pas twee maal gezien en dat was bij een Philips. Plus dat het ook alleen op de HDMI Side In lukte, de HDMI ingangen aan de achterkant van de tv deden het niet.

Uitproberen is dus de enige manier..

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de specs die sony opgeeft wordt 5.1 dolby ondersteunt (zie http://www.sony.nl/produc...echnicalspecs?cache=false). Er staat echter niets over dts, dus dat zal denk ik niet ondersteunt worden.

Offtopic: Ik denk dat het een goede zet van logitech zou zijn een nieuwe z5500 uit te brengen met een aantal hdmi-ingangen, want als ik alle verhalen hoor is een gebrek aan aansluitingen zo ongeveer het enige minpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushhour77
Bedankt allemaal voor de hulp.

Ik ben er inmiddels achter dat de TV wel digitaal doorgeeft. Ik heb echter nog niet kunnen testen of DTS ook werkt. In het scherm van de z5500 heb ik tot nu toe alleen maar "Digital" gezien en geen "DTS" ofzo. Ik heb verder ook gelezen dat de xbox360 zelf geen DTS ondersteund maar wel kan doorgeven via de optical uitgang.

Ik ga eens een DTS dvd proberen op de xbox in de volgende 2 gevallen:
1. xbox360 --> via HDMI --> TV --> via optical --> z-5500.
2. xbox360 --> via optical --> z-5500.

Bij setting 1 en 2 krijg ik bij het afspelen van een HD WMV iig "Digital" te zien in het z5500 scherm.
Ik hoop dat ik bij minimaal 1 van de 2 settings iets van DTS in het scherm te zien krijg van de z5500 bij een DTS DVD.

Optioneel zal ik het ook met de Side HDMI testen van de TV zoals in een eerder bericht werd opgemerkt.

Wordt vervolgd!

[ Voor 5% gewijzigd door Rushhour77 op 30-03-2010 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushhour77
Het werkt inderdaad zoals ik heb gelezen. Bij setting 1 wordt alleen stereo en DD5.1 doorgegeven. DTS geeft geen geluid. Setting 2 werkt wel met DTS en dat zie ik dan ook netjes in het scherm van de z5500.

Heb ff wat rondgelezen over DTS en DD5.1. Ik heb het idee dat ik als geluids barbaar het verschil tussen de 2 niet ga horen. Het lijkt me dan ook handiger als ik gewoon voor setting 1 ga met DD5.1 zodat de toslink niet bezet wordt door de xbox.

Nogmaals thx voor de input!

[ Voor 5% gewijzigd door Rushhour77 op 31-03-2010 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:22
Rushhour77 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 00:22:
Het werkt inderdaad zoals ik heb gelezen. Bij setting 1 wordt alleen stereo en DD5.1 doorgegeven. DTS geeft geen geluid. Setting 2 werkt wel met DTS en dat zie ik dan ook netjes in het scherm van de z5500.

Heb ff wat rondgelezen over DTS en DD5.1. Ik heb het idee dat ik als geluids barbaar het verschil tussen de 2 niet ga horen. Het lijkt me dan ook handiger als ik gewoon voor setting 1 ga met DD5.1 zodat de toslink niet bezet wordt door de xbox.
Zoals gezegd zijn tv's die DTS doorgeven zeer zeldzaam. Je hebt al "geluk" dat de jouwe Dolby Digital doet. Er zit wel verschil tussen Dolby Digital en DTS, maar of je het verschil echt gaat horen is nog maar de vraag, zeker op een Z-5500. Veel mensen vinden DTS beter klinken, maar dat ligt meer aan het feit dat DTS veelal iets harder is opgenomen. En harder volume is voor de meesten meteen beter, dus daar ligt het veelal aan. Als je zelf al aangeeft het niet te gaan missen is de manier van doorlussen via de tv geen probleem. Enige nadeel is dan wel dat als je ooit een bron hebt die alleen DTS heeft je dan maximaal 2.0 geluid hebt. Al zijn de meeste films die ik heb met DTS ook voorzien van Dolby Digital, dus vaak zal je het niet tegen komen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushhour77
DTS wordt helaas niet doorgegeven door de TV en krijg ik dus ook niet als stereo door. Ik heb al een bestelling gedaan voor een kleinere optical aansluiting op de xbox360 zodat ik zowel optical als HDMI van de xbox kan gebruiken.
Dus indien ik toch bronnen heb met alleen maar DTS kan ik altijd nog de 360 rechtstreeks aansluiten op de versterker via de optical.
Pagina: 1