Laptop WiFi chip producent makkelijk te achterhalen?

Pagina: 1
Acties:

• SuperNull
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
Bij de specs van latops staat echt nooit wie de producent van de WiFi chip is. Als je de pre-loaded OS wil gebruiken boeit dat ook niet maar als je van plan bent om een *nix erop te knallen wel.

Als je bij voorbeeld de veel gebruikte Boardcomm te pakken hebt moet je eerst je laptop aan het bekabelde netwerk hangen om de binary blob te kunnen downloaden voordat je de WiFi kan gebruiken.
Als je geen ethernet tot je beschikking hebt of met een of ander super dun apparaat zit die niet eens een ehternet poort heeft, heb je een kip-ei probleem te pakken.

Hoe zou ik moeten shoppen als ik dit probleem niet wil? Is er ergens een plek waar een up-to-date overzicht staat welke fabrikant welke chips gebruikt?
Ik begrijp dat eigenlijk alleen Boardcomm bin-only zooi nodig heeft, maar hoe zie ik makkelijk welke laptops/netbooks/tablets wel of niet Boardcomm gebruiken?

Alvast bedankt.

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Als je in de winkel gaat shoppen even het merk + type nr/naam noteren en thuis opzoeken. Als het mogelijk is kan je dit ook op de laptop zelf opzoeken mocht de laptop aan staan. Anders lopen er meestal verkopers in de winkel die je dit kunnen vertellen (mochten ze genoeg kennis over de laptops hebben die ze verkopen).

Self reflection is the school of wisdom

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Fabrikanten gebruiken alles door elkaar. Het beste kan je eventueel een PCI vendor tooltje gebruiken dat de Vendor GUID uitleest van je hardware of eventueel bij de support section kijken van het type laptop in de hoop dat er maar 1 soort wireless chip gebruikt is bij het assembleren van dat model.

https://discord.com/invite/tweakers

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wat ik dus van de week weer geleerd heb, eerst het pre-os opstarten, en de specs noteren, en daarna reinstall.

Ey!! Macarena \o/

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:08

Tazzios

..

Als je op dat merk en typenummer zoekt kun je kijken welke drivers er bij de support/download van de fabrikant geboden wordt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:27
code:
1
lspci -v
van een Ubuntu LiveCDtje draaien :) ?

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 29-03-2010 16:51 ]

• SuperNull
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
Fabrikanten gebruiken alles door elkaar.
Als je op dat merk en typenummer zoekt kun je kijken welke drivers er bij de support/download van de fabrikant geboden wordt.
Yeah. Deze pagina vertelt je ieg welke chipsets je moet hebben, maar dan ben je idd nog niet klaar mee.
Als ik bij voorbeeld naar de wireless drivers van deze laptop kijk, krijg ik zowel Intel, Realtek als Atheros links.

Het ziet er idd naar uit dat je echt bij een computerzaak op moet komen dagen en ter plekke checken wat er in zit.
Handig en efficient is anders.......

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:07

BHQ

ThinkPadd schreef op maandag 29 maart 2010 @ 16:51:
code:
1
lspci -v
van een Ubuntu LiveCDtje draaien :) ?
Dat :)

En anders: Bij sommige laptops zit de wireless kaart onder een los klepje. Een minuutje en je weet het :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:43
Het beste kun je kijken naar Intel notebooks. De meesten komen gewoon met Intel WiFi kaart.
Pagina: 1