trillen seagate barracuda in dell flexbay

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heei, ik heb een Dell XPS 420, met twee harde schijven in RAID 0. (is ook de fabrieksinstelling) Nu heb ik er de laatste tijd steeds meer last van dat de zijplaat van de kast gaat mee-resoneren, een zeer irritant geluid. Toen ik ging kijken merkte ik dat een van mijn 2 schijven veel harder trilde als de ander. Beide schijven zijn Seagate Barracuda's 7200-10 van 250GB

Dell zet de dingen standaard in flexbays, plastic framepjes die in de behuizing kunnen worden geklikt.
foto van hoe hij erin zit (foto is rechtop!)
gebruikershandleiding (niet erg nuttig)
documentatie

Nu heb ik al gekeken naar HDD silencers, maar het probleem is vooral dat deze niet in de behuizing passen. Er is verder onder de CD nog wel ruimte voor een HDD, maar de koeling is daar minder, en bij mij is er daar al een andere HDD kapot gegaan nadat die daar voor 2 maand heeft gedraaid. (en nee ik denk absoluut niet dat dat toeval was)

Weet iemand een goede oplossing? Ik zou het jammer vinden om telkens last te hebben van ten eerste de stomme resonantie, maar ten tweede ook een kortere levensduur en mindere prestatie van de schijf.

Bvd

EDIT: ze zijn net iets meer dan een jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heeft niemand ervaring met deze plastic dell framepjes? Ik wil namelijk graag de harde schijven op hun bestaande plek gemonteerd houden. Hoe kan ik er alsnog voor zorgen dat dit getril verminderd?? Alle tips zijn welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verander de disks eens van plaats.
Zet de disks eens uit raid.
Koppel de trillende schijf eens af.
Overweeg de aanschaf van 1 grote harde schijf.
Kijk eens naar rubberen en plastic ringetjes voor de schroefjes van het zijpaneel.
Zet eens iets tegen het zijpaneel aan.
Draai eens diagnosetools voor harde schijven en post een plaatje van de resultaten.
Doe eens snelheidstests van de harde schijven in raid en elk afzonderlijk en post hier plaatjes van de schermpjes.

Meestal komen er reacties als er meer informatie gegeven wordt over merk en modelnummers van de onderdelen, de ouderdom van het systeem en de naam en de bits van het besturingsprogramma. Deze gegevens geven een beeld van het systeem en de technische omstandigheden.

Maak de binnenkant eens schoon, haal alle stof uit de kast en van de ventilatoren af, zet de ventilatoren eens op lagere snelheden.

Met andere woorden: probeer eens van alles en beschrijf de pogingen en de resultaten hier.

Maak eens een video van de zijplaat met het resonerende geluid en post de link hier.

Idem van de trillende schijf.

De link naar de foto werkt niet meer.

Stuur eens mails naar Dell en de winkel over het probleem.

Haal de harde schijven eens uit de kast en monteer ze opnieuw.

Draai eens fanspeed om de temperaturen van de harde schijven te controleren.

Kijk eens naar de temperaturen in de bios.

Om het probleem in perspectief te zetten: Waarschijnlijk trilt een gezonde harde schijf nauwelijks.

Post eens foto's van de computer en van het luidruchtige zijpaneel.

[ Voor 172% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2010 16:41 ]