• jandirks
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-01 13:52
Mijn HTPC is een Windows 7 systeem met Abit A-N78HD moederbord en ingebouwde Nvidia GeForce 8200 video. Mijn LCD TV is een Philips 42PFL7962. De HTPC en TV zijn via een HDMI kabel met elkaar verbonden.

Ik denk dat ik een probleem heb met mijn 1080P weergave, maar omdat ik de materie niet helemaal ken is het mogelijk dat mijn probleem geen probleem is maar dat ik iets wil wat niet kan.

Mijn TV schakelt netjes over naar 1080P zodra ik mijn HTPC aanzet. De resolutie van de videokaart in de HTPC heb ik momenteel op 1280x1024 staan. Dit is mijn inziens niet de optimale resolutie, ik zou verwachten dat ik hem op 1920x1080 zou moeten zetten, echter dat werkt niet. Omdat ik TV kijk via mijn HTPC (en ook HD TV, Nederland 1, 2 en 3 bijv) is 1280x1024 niet de optimale instelling lijkt me.

Zodra ik de HTPC instel op 1920x1080 merk ik het volgende:
1. Het scherm begint met regelmaat te knipperen en wordt dan steeds even blauw (het blauw dat je vaak op TV's ziet die geen signaal hebben)
2. De kleuren worden veel feller dan ze normaal zijn
3. Het HTPC scherm past niet meer op het TV scherm, boven, onder, links en rechts vallen delen weg.

Punt 2 en 3 kan ik nog wel wat aan doen, maar punt 1 niet. Ik heb meerder 1920x1080 instellingen geprobeerd, je kan namelijk de KHz-en van de GeForce kaart instellen, maar bij allemaal houd ik het probleem van het knipperen. Er zijn ook een aantal 1080P instellingen die allemaal hetzelfde resultaat opleveren.

Mijn vraag is of iemand dit herkend en weet of dit op te lossen is. Zou het kunnen zijn dat mijn HDMI kabel het knipperen veroorzaakt? Misschien geen HDMI 1.3 ondersteuning? Een HDMI kabel is behoorlijk prijzig, ik zou het zonde vinden om een paar tientjes uit te geven voor iets dat niet de oorzaak van het probleem is.

Als ik de handleiding (pagina 42) van de TV lees, dan lijkt 1280x1024 de hoogste PC resolutie te zijn, maar dat is geen 1080P.

Degene die mij hier verder mee kan helpen zou ik erg dankbaar zijn.