Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[suggestie] Artikel over videocoderen, uitleg x264 en MKV

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
AL tijden volg ik de ontwikkelingsvoortgang van x264. En enkele dagen geleden is wederom een erg grote mijlpaal bereikt; x264 is nu in staat om Blu-ray compatibele videostromen te maken. En daarom dacht ik: Weet je wat, dit is een meukpost waard. Ik zoeken .... geen enkele versie van x264 staat er op de site. Vreemd, en een groot gemis in mijn ogen.

Dit verklaart al misschien een beetje waarom ik de laatste paar maanden meerdere malen op GoT heb moeten volhouden van x264 een encoder is, en geen videoformaat; Het is in principe niet eens een codec. Dat de "scene groep" overal x264 vermeldt, prima, maar dat maakt het nog geen videoformaat. Daaraan gelieerd is de foute gedachtegang dat je een "MKV' tje" hebt, en wat je ervoor nodig hebt om dat af te spelen.

Alles bij elkaar wil ik dus de redactie oproepen om in dit "gat in de markt" te springen, en uit te leggen hoe de diverse vorken aan de respectievelijke stelen zitten, en eventueel ook de verschillende klepels bij de juiste bellen te hangen.

Een post of een artikel wat uitlegt wat nu precies x264 is, wat de diverse opties inhouden enzovoorts zou ik graag zien. Daarnaast is het wellicht handig om uit te leggen wat een AV-container precies is, en via die weg uitleggen dat Matroska zo'n AV-container is. Dat bij elkaar zal al wel wat misinformatie oplossen. Graag wil wil ik helpen waar ik dat kan; Ik weet weliswaar niet perse veel of laat staan alles, maar een heel stel basisbeginselen weet ik minimaal wel. De weet redactie weet ongetwijfeld meer dan ik.

Ik denk ("vrees") dat er sowieso ingegaan moet worden op het video-coderen zelf, en hoe de H264 specificatie in elkaar zit. Want veel van de opties van x264 (of welke andere encoder dan ook) zijn daarop rechtstreeks van invloed. En via die weg kan dan worden uitgelegd hoe dat Blu-ray's een aparte set limieten aan de video-en audiostroom vereisen.

En via die weg kom ik dan weer terug op mijn motivatie voor deze post: Het heeft lang geduurd, maar x264 kan nu dus ook Blu-ray conforme videostromen maken. Deze feature is net toegevoegd ("Committed") en is middels de Blu-ray verificator van Sony gecontroleerd.

En tot slot, iets wat ik ook al schreef op Doom9;
x264 (met kleine letter !) is een van die projecten waarin ik open source bijzonder goed zie werken. Er zijn bedrijven die eraan contribueren door middel van sponsoring, hey de de grootste ontwikkelaar/coder van dit moment wordt zelfs full-time betaald door een mediabedrijf voor verdere ontwikkeling. En dit alles onder het open source model. Dus of je nu financieel bijdraagt, werkelijk programmeert, of alleen een blu-ray verificator sponsort; Tezamen maakt het dat x264 in principe de beste H264 encoder is in de wereld. Ik vindt dat super om te zien !

• Dimitri R
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-02 03:18
Een aardige tip, we houden dit in beraad, over x264, mkv etc. is inderdaad de nodige verwarring.

Abort Retry Fail?

Verwijderd

Topicstarter
Dimitri R schreef op maandag 29 maart 2010 @ 14:37:
Een aardige tip, we houden dit in beraad, over x264, mkv etc. is inderdaad de nodige verwarring.
Nog een argument voor extra motivatie ?

De hoofd-development site is ... x264.NL, terwijl DE prijswinnende techsite van NL er nog geen stuk over heeft .... dat laten we ons toch niet passeren wat ?

;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag verwijzen naar de laatste paar bladzijden in dit topic:
http://85.230.118.163/sho...0043&posted=1#post1390043

Over enkele dagen komt er een officiële boodschap dat x264 officieel de volgende grote milestone heeft bereikt; Buray certificatie !

Er komt een speciale release, met bijbehorende test-streams die je kan gebruiken om je eigen Bluray te maken met x264.

Een mooie gelegenheid om het "beraad" waar Dimitri R het over heeft weer eens aan te zwengelen :)

Verwijderd

Topicstarter
http://x264dev.multimedia.cx/?p=328

Het is dus zover: x264 is officieel Blu-Ray compliant. Er is zelfs een blu-ray demo voor/mee gemaakt.
But today, things change. Today we take the first step towards a free software Blu-ray creation toolkit.

Thanks to tireless work by Kieran Kunyha, Alex Giladi, Lamont Alston, and the Doom9 crowd, x264 can now produce Blu-ray-compliant video. Extra special thanks to The Criterion Collection for sponsoring the final compliance test to confirm x264’s Blu-ray compliance.

With x264’s powerful compression, as demonstrated by the incredibly popular BD-Rebuilder Blu-ray backup software, it’s quite possible to author Blu-ray disks on DVD9s (dual-layer DVDs) or even DVD5s (single-layer DVDs) with a reasonable level of quality. With a free software encoder and less need for an expensive Blu-ray burner, we are one step closer to putting HD optical media creation in the hands of the everyday user.

To celebrate this achievement, we are making available for download a demo Blu-ray encoded with x264, containing entirely free content!
Wordt tijd om x264 van x264.nl te halen, en er een artikel voor te schijven imho

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2010 22:21 ]

• Dimitri R
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-02 03:18

Abort Retry Fail?

Pagina: 1