Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TangLeFuzZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05-2024
Hoi allen,

al een tijdje maak ik gebruik van Airtunes streaming in mijn huis, naar 3 verschillende kamers.
Ik heb als basis-station een Airport Extreme, en in elk vertrek een Airport Express. Het streamen van muziek naar deze Express stations gaat perfect, alleen wel met de bekende delay van een paar seconden.
Op zich geen ramp, maar als je vaak spoelt in nummers is het niet echt fijn, omdat je pas na die delay weer muziek hoort. Stel je voor dat je op zoek bent naar een bepaald nummer in een lange set of cd, dan is dat een aardig vermoeiende taak.

Afgelopen weekend heb ik omdat ik niet tevreden was over de snelheid van mijn draadloze netwerk, ook kabels aangelegd tussen de verschillende routers en mijn iMac.
In principe ligt nu alles bedraad gekoppeld, en gebruik ik wifi alleen nog voor mijn telefoon en laptop.
Ik had verwacht dat als leuke bijkomstigheid, ook de Airtunes delay weg zou zijn, want ik dacht altijd dat dit werd veroorzaakt door het streamen over wifi.
De delay is er echter nog steeds, en is ook niet minder geworden.
Vervolgens dacht ik dat het te maken zou kunnen hebben met het synchroon laten lopen van de verschillende stations, maar als ik slechts 1 station gebruik om muziek vanaf te streamen, is de delay er ook.

Kan iemand van jullie me hier misschien wat opheldering over geven? Wat is precies de reden dat er een delay aanwezig is bij Airtunes, ook over ethernet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:49
iTunes zet de muziek om naar een 'bepaald formaat' (AAC?) op een bepaalde bitrate wanneer je het streamt... dit kost tijd, dan wordt het naar de Airport gestuurd, en die moet het weer omzetten (naar muziek, die je daadwerkelijk hoort). Maar de meeste tijd zit hem in het 'omzetten' naar de bepaalde muziek-formaat welke de Aiport aankan.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey NL
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 14:34
Daarnaast is er volgens mij ook gewoon een buffer, zoals eigenlijk met alles wat je streamt. Dit om ervoor te zorgen dat je muziek niet zo snel gaat hakkelen als je netwerk het eventjes zwaar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TangLeFuzZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05-2024
ZpAz schreef op maandag 29 maart 2010 @ 12:43:
iTunes zet de muziek om naar een 'bepaald formaat' (AAC?) op een bepaalde bitrate wanneer je het streamt... dit kost tijd, dan wordt het naar de Airport gestuurd, en die moet het weer omzetten (naar muziek, die je daadwerkelijk hoort). Maar de meeste tijd zit hem in het 'omzetten' naar de bepaalde muziek-formaat welke de Aiport aankan.
Duidelijk... :) Dan zou de delay dus wel minder moeten worden als ik een bestand naar AAC omzet, lijkt me. Zal ik straks eens proberen...
Mikey NL schreef op maandag 29 maart 2010 @ 13:06:
Daarnaast is er volgens mij ook gewoon een buffer, zoals eigenlijk met alles wat je streamt. Dit om ervoor te zorgen dat je muziek niet zo snel gaat hakkelen als je netwerk het eventjes zwaar krijgt.
Mja, dat is ook zo... ik had alleen verwacht dat dat die buffer bij bijv. streamen via Wifi, een stuk groter zou zijn dan streamen via gigabit ethernet, en toen dat niet het geval bleek te zijn raakte ik licht teleurgesteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

TangLeFuzZ schreef op maandag 29 maart 2010 @ 17:28:
[...]

Duidelijk... :) Dan zou de delay dus wel minder moeten worden als ik een bestand naar AAC omzet, lijkt me. Zal ik straks eens proberen...

[...]
Heb je dit al kunnen testen? Heeft het omzetten van je library naar AAC voordeel bij gebruik Airtunes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Ik heb het idee (en dit ooit ergens gelezen, bron kwijt) dat het niet in AAC wordt verzonden (want mijn hele library is in AAC) maar in Apple Lossless. Dit komt meer overeen met de hoeveelheid verstuurde data per seconde, en bovendien zit er wel iets van compressie / intelligentie in want hoe zachter / stiller de muziek wordt, hoe minder data er over de lijn / lucht gaat, dus het is ook nog klakkeloos de pure audio data.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Digistorm schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 12:42:
Ik heb het idee (en dit ooit ergens gelezen, bron kwijt) dat het niet in AAC wordt verzonden (want mijn hele library is in AAC) maar in Apple Lossless. Dit komt meer overeen met de hoeveelheid verstuurde data per seconde, en bovendien zit er wel iets van compressie / intelligentie in want hoe zachter / stiller de muziek wordt, hoe minder data er over de lijn / lucht gaat, dus het is ook nog klakkeloos de pure audio data.
Bedankt voor je info. Jammer, dan heeft omzetten dus weinig zin. Niet dat het heel erg storend is. Alleen soms als je een nummer zoekt dan kan het wachten telkens hinderlijk zijn...
Pagina: 1