Toon posts:

[Excel] Filter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers,

Ik heb in excel een lijst met applicaties staan en in de rij ernaast de ip's van de databronnen waarvan deze applicaties afhankelijk zijn. Stel er gaat een server down, op dat moment wil ik het ip van deze sever invoeren in excel en dat alle cellen waarin dit ip gevonden wordt grijs aangegeven worden. Iemand enig idee of dit kan en hoe ik dit kan doen?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
Dat kan via 'voorwaardelijke opmaak'. selecteer de kolom met ip adressen, ga naar 'opmaak' --> 'voorwaardelijke opmaak' en stel in dat de cellen grijs moeten worden op het moment dat ze gelijk zijn aan een waarde die staat in de cel die jij als 'zoeksleutel' wilt gebruiken

[ Voor 3% gewijzigd door Rupie op 29-03-2010 12:26 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt me de goede richting ingestuurd bedankt daarvoor in ieder geval maar het is nog steeds niet precies wat ik wil. Ik wil inderdaad een zoeksleutel gaan gebruiken waar jij het over hebt maar het komt ook voor dat er meerdere ip's in een cel staan dus moet dat over naar "bevat tekst" maar daarmee kan je geen zoeksleutel aanwijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:55
Misschien is het het meest functioneel om gewoon elk ip adres in een eigen cel te zetten. Er is vast wel een mooie formule te bedenken voor wat je wilt, maar meerdere stukjes informatie in een cel is gewoon per definitie onhandig.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is dat inderdaad wel zo maar is niet wat ik wil. Wat ik wil is een cel als zoeksleutel aanwijzen en de opmaak aanpassen van de cellen die dezelfde tekst "bevatten" als de zoeksleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Volgens mij kan het ook nog vele malen makkelijker trouwens.

open de zoekfunctie via ctrl + F
ga naar het tabblad "vervangen"
Type bij 'zoeken naar' het ip waar je op wil zoeken en laat de rest van de regel zo staan
Type bij 'vervangen door' niets in, maar stel via 'opmaak' de gewenste kleur in.
druk op 'alles vervangen'.

Alle cellen waar het door jou ingevulde ip adres in voorkomt worden dan de juiste kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Was het meer zo van plan gewoon een cel waarin ik het ip typ van een server die bijvoorbeeld down is. En excel alle regels rood maakt waar dit ip als datasource wordt aangegeven zodat we weten welke applicaties niet meer draaien door het overlijden van de server heb er nu een tekst filter opgezet iets meer handmatig werk maar geeft ongeveer het zelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2010 @ 14:47:
Was het meer zo van plan gewoon een cel waarin ik het ip typ van een server die bijvoorbeeld down is. En excel alle regels rood maakt waar dit ip als datasource wordt aangegeven zodat we weten welke applicaties niet meer draaien door het overlijden van de server heb er nu een tekst filter opgezet iets meer handmatig werk maar geeft ongeveer het zelfde resultaat.
Dat zal ongetwijfeld kunnen, maar dan zal je wellicht aan de slag moeten met een macro om dat voor elkaar te krijgen. Dan moet je het volgens mij wel voor elkaar krijgen dat als je die macro uitvoert dat hij dan kijkt welk ip adres er in bv cel A1 staat om deze te vergelijken met de verschillende regels in de worksheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:55
Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2010 @ 14:00:
Misschien is dat inderdaad wel zo maar is niet wat ik wil. Wat ik wil is een cel als zoeksleutel aanwijzen en de opmaak aanpassen van de cellen die dezelfde tekst "bevatten" als de zoeksleutel.
Met voorwaardelijk opmaak kan het denk ik ook wel met iets als NOT(ISERROR(SEARCH(Cellmetzoeksleutel;Cellwaaringezochtmoetworden) Maar je hebt dat soort vreemde constructies gewoon niet nodig als je bij het importeren van de data in excel gewoon voor elk ip adres een nieuwe cell gebruikt. Stukje netjes ontwerp van je lijst.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
ben zojuist nog eens aan het kijken geweest omdat ik van de week zelf tegen iets vergelijkbaars aan liep:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Sub searchsheet()

'Opens box and ask what do they want to  search
    searchthis = InputBox("Type in a location keyword.", "Property Search")
     'Tells where to search and cleans previous runs
    Columns("A:A").Select
    Selection.Interior.ColorIndex = xlNone
     'and then search in them whatever the user entered:
    Selection.Find(What:=searchthis, After:=ActiveCell, LookIn:= _
    xlFormulas, LookAt:=xlPart, SearchOrder:=xlByRows, SearchDirection:= _
    xlNext).Activate
    Application.ReplaceFormat.Interior.ColorIndex = 3
    Selection.Replace What:=searchthis, Replacement:="", LookAt:=xlPart, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, _
        ReplaceFormat:=True
    Cells.FindNext(After:=ActiveCell).Activate
     'if found go to first found
     'if not found show message box saying it cannot be found

End Sub

als je deze macro uitvoert krijg je een searchbox waarin je de zoeksleutel (in jou geval het ip) in kunt voeren. Ik ga er vanuit dat het IP in kolom A staat overigens, eventueel aan te passen in " Columns("A:A").Select". Als je op search klikt selecteert hij eerst de kolom en gooit alle reeds bestaande achtergrondkleuren weg (om er voor te zorgen dat alleen de ip's van de huidige zoekactie verkleuren). Vervolgens geeft hij alle cellen waarin hij de waarde tegenkomt de kleur rood (Application.ReplaceFormat.Interior.ColorIndex = 3)

je krijgt alleen wel een foutmelding op het moment dat er geen resultaten zijn, maar dat vond ik niet echt de moeite waard op om te lossen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Rupie op 02-04-2010 10:02 ]

Pagina: 1