Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

We hebben een aantal laptops die allemaal gelijk zijn / gelijk moeten zijn, dit doen we als volgt:

Op “laptop 1” worden de nieuwe gegevens geplaatst / software geïnstalleerd. Daarna wordt van deze laptop een image gemaakt en die wordt geplaatst op alle andere laptops.
De image is gemaakt met Norton Ghost 10.0.

Dit werkt prima aangezien alle laptops hardwarematig exact gelijk zijn.

Wij houden laptop 1 zo “schoon” mogelijk, op deze manier houden we ook “vervuiling” op alle laptops tegen.

Nu komt het, er zijn een aantal nieuwe laptops bijgekomen die weer een andere processor etc. hebben.

Deze image direct plaatsen op een nieuwere laptop is “onmogelijk” lijkt me.

Is er een mogelijk deze Ghost als een virtuele machine te laten draaien onder het besturingsysteem XP op die nieuwe laptops.

Op elke machine een virtuele machine laten draaien met 1 ghost zou natuurlijk de oplossing zijn. Dit betekent dat de laptop altijd “2 X” opgestart moet worden. Dit kan gedaan worden bij de enkele nieuwe laptops, voor alle laptops is dit wat mij betreft geen optie.

In de Ghost is natuurlijk de software voor de hardware voor de normale laptop geïnstalleerd. Hier zal dus de drivers van de virtuele hardware van de virtuele machine bij in geïnstalleerd moeten worden. Dit zal dan op laptop 1 moeten gebeuren, echter wat gebeurt er dan met de andere drivers van de andere hardware?

Hardware die moet werken vanuit de virtuele machine:
COM poort
Printerpoort
USB poort
Netwerkkaart
Express card (niet noodzakelijk)

Is alles wat ik genoemd hebt correct? Wat zou dan de beste oplossing kunnen zijn dit te realiseren?

Oftewel, hoe krijg ik een bestaande image van een machine in een virtuele machine geïnstalleerd?.

Met vriendelijke groet,

Laurens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:33

Haan

dotnetter

Je installeert dan het best alles opnieuw in een virtuele omgeving. Een image van een fysieke installatie maken en die als VM gaan draaien lijkt me niet te gaan werken.

Die hardware eisen zou je wel goed moeten checken, dat kon nog wel eens lastig worden om allemaal in een VM werkend te krijgen.

[ Voor 28% gewijzigd door Haan op 29-03-2010 11:05 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36
Haan schreef op maandag 29 maart 2010 @ 11:04:
Je installeert dan het best alles opnieuw in een virtuele omgeving. Een image van een fysieke installatie maken en die als VM gaan draaien lijkt me niet te gaan werken.
Waarom niet? Met VMware converter kun je fysieke machines makkelijk omtoveren tot virtuele machines, Microsofts Hyper-V doet immers hetzelfde P2V noemen ze dat, het is gewoon goed mogelijk of je het wil is een tweede.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:33

Haan

dotnetter

Ok. dan kan dat wel gewoon, maakt het weer wat makkelijker :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als ik het goed begrijp heb je dus een mooi image waarmee je laptops installeert, maar kan je dit niet gebruiken voor nieuwe laptops omdat die andere hardware aan boord hebben dan de laptop die gebruikt is om het image te bouwen.

Ten eerste is het maar de vraag of het echt problemen geeft. Een andere processor is dat volgens mij niet per se. Een ander moederbord met andere chipset en dergelijke zorgt wel voor problemen. Dus zoek even uit in hoeverre je echt een probleem hebt.

Ten tweede zijn er voor zover ik weet ook gewoon tools om images op een dusdanige manier te bouwen dat ze wel op meerdere hardware configuraties uit te rollen zijn. Ten minste, een tool als SysPrep is daar toch voor bedoeld?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2010 @ 11:00:
Op elke machine een virtuele machine laten draaien met 1 ghost zou natuurlijk de oplossing zijn. Dit betekent dat de laptop altijd “2 X” opgestart moet worden.
Je weet dat dit twee licenties kost, één keer voor de fysieke en één keer voor de virtuele installatie?
In de Ghost is natuurlijk de software voor de hardware voor de normale laptop geïnstalleerd. Hier zal dus de drivers van de virtuele hardware van de virtuele machine bij in geïnstalleerd moeten worden. Dit zal dan op laptop 1 moeten gebeuren, echter wat gebeurt er dan met de andere drivers van de andere hardware?
Die blijven lekker in Windows' drivercache staan, waar niks mis mee is.
Hardware die moet werken vanuit de virtuele machine:
COM poort
Printerpoort
USB poort
Netwerkkaart
Express card (niet noodzakelijk)
Dit moet je zelf gewoon even uitzoeken in de documentatie van de virtualisatiesoftware die je gebruikt.

Waarom doe je niet gewoon een schone installatie op één van de nieuwe laptops en trek je daar een image van om de rest ervan te installeren? Ja, je moet dan twee images onderhouden, maar dat moet je sowieso omdat de image van de oude laptops virtueel waarschijnlijk niet lekker gaat draaien.

Maar ik mis vooral: wat heb je gevonden qua mogelijkheden bij je virtualisatiesoftware, welke software gebruik je überhaupt, welke driver-issues ben je tegengekomen (heb je gewoon al eens geprobeerd de image in een virtuele pc te mounten), enzovoort :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank, ik ga met behulp van deze reactie het een en ander weer uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels weer het een en ander geprobeerd.

Het programma SysPrep is enkel om meerdere licenties in te verwerken + alle instellingen waar windows XP om vraagt voor zover ik heb kunnen zien. Dus niet om een kopie op 2 verschillende machine's te plaatsen.

De bedoeling is uiteraard om van een masterlaptop een kopie (image) te maken en deze op een andere laptop/PC te installeren. Omdat er inmiddels meerdere type / bouwseries zijn gaat dit niet altijd werken.

Geprobeerd met Norton Ghost 10 en de harde schijf omwisselen.

Bij het omstarten krijg ik gewoon het Dual-boot menu (Xp en 98) en daarna een zwart scherm met linksbovenin een wit knipperend streepje.

Het hoeft natuurlijk niet in een virtualisatieprogramma, omdat ik ervanuit ging dat een image maken en eropzetten nooit zou werken leek mij dat dit de meeste kans gaf.

Oftwel wat is de eenvoudigste manier om van een masterlaptop een kopie over te zetten naar een ander type laptop.

masterlaptop = Panasonic CF - 29
gewone laptop = Panasonic CF - 29
gewone laptop = Panasonic CF - 29 nieuwe versie (ook hier werkt de image niet op)
nieuwe laptop = Panasonic CF - 30

Met vriendelijke groet,

Laurens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Wat je eigenlijk nodig hebt als ik het zo lees, is iets in de trent van Microsoft System Center Configuration Manager, hier kun je O.S. deployment in regelen onafhankelijk van de hardware waar het betreffende O.S. op komt te draaien, simpelweg omdat je presets met drivers kunt maken per type hardware apparaat.

Zo maak je dus een O.S. template van Windows XP/Vista/7, en combineer je dit met de drivers van je HP 6710b notebook, en je NX9020 bijvoorbeeld.

Het O.S. incl. de toebehorende drivers worden dan via Configuration Manager geïnstalleerd met de door jou vooraf opgegeven parameters. Er kleven denk ik alleen 2 nadelen aan, de prijs en de installatie maar vooral configuratie van het pakket zelf, zijn zonder enige kennis vrij complex evenals de diepgang van het pakket en daarmee bedoel ik te zeggen dat er heel veel opties onder opties verscholen zijn, en dat je in principe eindeloos kan configureren. Microsoft heeft daarmee rekening gehouden omdat het voornamelijk een interessant pakket is voor middel tot grote bedrijven waarbij de focus voornamelijk op enterprise niveau ligt.

Mocht je dit allemaal niet lukken, zou ik toch haast zeggen dat je een afzonderlijk image per laptop moet gaan maken, presets in VMware zullen gewoon niet gaan werken vanwege de afwisselende hardware.

* note, met SCCM, hoef je je niet alleen te beperken tot O.S. deployment en drivers, het is ook zeer geschikt voor alle andere third-party software.

Suc6 iig :)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 13:55
Als je letterlijk de ghostimages op alle laptops knalt zonder sysprep ben je imho sowieso niet echt slim bezig. (of je moet Ghostwalker gebruiken)
Computernamen zijn hetzelfde (maar is aan te passen), maar belangrijker is dat alle computerSIDS gelijk zijn. In een netwerkomgeving (zeker met een AD) niet echt slim om te doen.

Als je 1 master Ghostimage gebruikt, moet je ook Sysprep gebruiken. Sysprep cleant het image en stript alle computerspecifieke dingen (behalve de HAL). Als je een machine sysprept en hier een image van maakt en deze terugplaatst op een andere machine, dan zal deze een minisetup uitvoeren om de machine af te configureren.

Verdiep je echt eens in sysprep. En maak gebruik van OEMPNPDriverspath in je sysprep file om extra drivers toe te voegen.

Wil je het helemaal mooi maken en je hebt een AD, kijk dan eens naar RIS/WDS

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krypt schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 08:35:
Verdiep je echt eens in sysprep. En maak gebruik van OEMPNPDriverspath in je sysprep file om extra drivers toe te voegen.
desnoods gebruik je ghost+sysprep om een image te maken van Windows XP op een laptop waar de nodige drivers wél op de laptop staan én geïnstalleerd zijn. Dan moet je n het imagen één keer de drivers laten installeren en rebooten, en klaar is Klara.

Daar is genoeg voor te vinden, als je gaat zoeken op "move XP to new computer" op google kom je vast en zeker wel een tutorialtje tegen over hoe je moederborddrivers voor niet-geïnstalleerde hardware in XP klaar kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Krypt schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 08:35:
computerSIDS gelijk zijn. In een netwerkomgeving (zeker met een AD) niet echt slim om te doen.
Je loopt achter, SIDs maken niet uit, iedereen herhaald dat sid verhaal maar, maar het blijkt nergens op gebaseerd.

http://blogs.technet.com/...e/2009/11/03/3291024.aspx

PS, standaard in een VM werken terwijl er ook echte hardware is lijkt me niet zo'n fantastisch idee
-Virtueel is trager.
-kost je dubbele licenties.

[ Voor 16% gewijzigd door leuk_he op 13-04-2010 09:03 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Thanks Leuk_he; maar dan heb je nog je machine state.
Mark Russinovich geeft ook aan dat je beter kan syspreppen

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:32
Volgens mij kan je handiger werken met Smantec System restore(Desktop editio). Deze software maakt en image van je computer en die kan je op andere hardware weer terug zetten, drivers bijwerken en klaar ben je!

http://www.symantec.com/b...-recovery-desktop-edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
jjbstolk schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 09:29:
Volgens mij kan je handiger werken met Smantec System restore(Desktop editio). Deze software maakt en image van je computer en die kan je op andere hardware weer terug zetten, drivers bijwerken en klaar ben je!

http://www.symantec.com/b...-recovery-desktop-edition
Voorop gesteld, dat ik sowieso geen fan ben van imagen-on-the-fly heb ik nog een groter bezwaar tegen programma's die claimen dat ze op PC A kunnen imagen en dit zonder probleem op PC B kunnen deployen door simpelweg drivers bij te werken, ik vind dit net zo'n grote impact hebben op je manier van werken als bijvoorbeeld thuis-knutsel pc's gebruiken binnen een bedrijfsmatige organisatie, je moet het gewoon niet willen.

Hardware conflicten, de andere architectuur (x86/x64) en de verschillende CPU's single core/dual core maken dit volgens mij zo storingsgevoelig dat je gewoon problemen moet krijgen, en dan kan zo'n lullig programma van symantec niets aan veranderen of afvangen.

De TS heeft het hier een stuk of 4 a 5 modellen, sorry maar als je hier 2 dagen voor uit trekt, heb je genoeg tijd om "kale" O.S. images maken, en kan je ervoor kiezen de bedrijfssoftware met een programma te distribueren (denk aan altiris) of je verzint andere oplossingen. Maar dit is gewoon geen oplossing in mijn ogen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:47
Wat je wilt kan prima.

1. Je installeert WDS op een van je servers.

2. Je maakt 1 PC klaar waarop je alle software installeert die je nodig hebt. Een basis image dus.

3. Je sysprept dit image, parameters zijn /oobe /generalize /shutdown

4. Je boot vanaf je LAN, en start het capture image wat je op je WDS hebt geinstalleerd.

5. Je captured je PC naar je WDS server.

6. Je kunt nu dit image over meerdere machines heen uitrollen, machine architectuur maakt niet meer uit. Het enige relevante is X86 of X64.

Succes

Loewie: Altiris Softgrid bestaan niet meer, dat is door Microsoft overgenomen, heet tegenwoordig App-V en is een onderdeel van Software Assurance geworden. Virtualiseren op de client kan prima, bv middels MED-V, maar gebruik je normaliter alleen indien je compatibiliteits-problemen hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door SkiFan op 13-04-2010 10:29 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
@r_bleumer: Loewie heeft het niet over Softgrid (wat overigens nooit van Altiris/Symantec is geweest maar van Softricity) maar over Altiris wat een OS en software deployment tool is.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:32
@loewie1984 Ik denk dat je wat kort door de och redeneert. De Symantec software zorgt dat bij de recovery naar een ander systeem de Windows installatie deels weer wordt gestart, hierdoor mag Windows zelf de drivers opzoeken/opnieuw installeren. Daarnaast gaat het in dit geval om serie laptops en de opvolgers daarvan welke toch in grote lijnen overeenkomen.

Daarnaast is toch redelijk een oplossing in de trant zoals de TS begon met Ghost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met VMWare converter kan ik prima een fysieke machine omzetten naar .vmdk.
In VMWare player kan ik deze probleemloos afspelen op welke PC dan ook. Werkt perfect. (soms helaas beetje omslachtig zoals USB drivers en full-screen mode.)

Ik heb ook geprobeerd dit bestand om te zetten naar .vhd met o.a. winimage. Dit lukt echter niet, de OS is niet meer virtueel opstartbaar in Microsoft Virtual PC

Eigenlijk zou het nog mooier zijn om:

Als besturingssyteem op de fysieke machine een soort VMWare player te gebruiken.
Dan hoeft men dus niet 2X een besturingssyteem op te starten.
Bestaat zoiets?
of
Het .vmdk bestand terug installeren op een fysieke machine. Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 14:40:
Als besturingssyteem op de fysieke machine een soort VMWare player te gebruiken.
Dan hoeft men dus niet 2X een besturingssyteem op te starten.
Bestaat zoiets?
of
Het .vmdk bestand terug installeren op een fysieke machine. Is dit mogelijk?
Die vmplayer zou een soort OS zijn he? en daar moet je weer alle drivers etc voor bij elkaar zoeken. Maar dat kan ook een heel minimaal OS zijn.

je vmdk file direct weer naar fysieke partitie zie ik niet, maar uiteraard is het mogelijk een opgestarte vmdk te "backupen" met je favoriete backup image software (linux dd ?) en te restoren op fysieke schijf. Moet je wel weer door de driver probelemen heen.

Maar je wil een uitrol tool denk ik(zijn hierboven al genoemd, dat virtuele stapje maakt het enkel complexer in jouw geval lijkt me.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
leuk_he schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 15:00:
[...]

Die vmplayer zou een soort OS zijn he?
Nope, is je gesimuleerde hardware, en geen OS.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

alt-92 schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 15:30:
[...]

alt-92 schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 15:30:
[...]

ik doel op laurens zijn kreet. "Als besturingssyteem op de fysieke machine een soort VMWare player te gebruiken. "

Pagina: 1