Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Goeiemorgen mede-Tweakers. Wij moeten eind dit jaar ons huurhuis uit. Iets kopen is door omstandigheden (nog) geen optie, helaas. Ik ben eens inkomsten/uitgaven aan het "Excellen" en vroeg me af, wat is volgens jullie een verstandig percentage van je netto inkomen dat je aan huur kunt besteden? Laat ons, for arguments sake, uitgaan van een netto inkomen van 2500 € per maand. Dank voor jullie input!

Aanvulling: we hebben het hier over België, uitgaande van "kale" huur (ik veronderstel dat dat betekent gewoon enkel het huis, rekeningen gas/water/electra/... komen afzonderlijk, is altijd zo in België dacht ik maar ik kan het mis hebben)

[ Voor 22% gewijzigd door demichel op 29-03-2010 09:15 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PH-JPS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-03 13:21
Misschien is het handig om iets specifieker te zijn. Wil je uitgaan van een kale huur of inclusief g/w/l?

Ook verstandig is om te kijken wat je maximaal aan kale huur kan 'krijgen'. Meestal is dit je brutomaandinkomen delen door 4/4.5 maar dit verschilt per buurt/verhuurder. Je inkomen van je eventuele partner telt in deze berekening 40 tot 60% mee (ook verschillend per verhuurder).

Als je uitgaat van één inkomen zou ik uitgaan om rond de 50% van je (netto)inkomen maximaal aan kale huur te spenderen imho.

Jammer dat je niet tot koop over kunt gaan, met een dergelijk (gezamenlijk) netto inkomen is dit wellicht een goede investering voor de toekomst.

[ Voor 0% gewijzigd door PH-JPS op 29-03-2010 09:15 . Reden: Voor de duidelijkheid even goed onderscheid gemaakt tussen bruto en netto. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Helemaal eens met PH-JPS.

Misschien is het ook een idee om te kijken op de site van de Nibud of zij een bepaald percentage als 'veilig' bestempelen. Al is dit natuurlijk afhankelijk van het inkomen.

Voor wat het waard is, mijn kale huurpercentage zit op 22% van mijn netto inkomen, maar ik woon zéér goedkoop.

[ Voor 23% gewijzigd door anandus op 29-03-2010 09:11 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 17:18
Toen wij nog huurden, hadden wij ook best een goedkoop appartementje. Puur omdat we zoveel mogelijk geld wilden sparen om zo snel mogelijk iets te kunnen kopen.

Dat was toen rond de 15% (water zat in de huur, de rest niet).

We waren na 3 jr wel blij dat we er weg konden, het was er lastig om parkeerplaats te vinden en we zaten op de 3de verdieping, zonder lift. Dus de boodschappen (vooral het water) waren best vermoeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:55
De ervaring in NL leert is dat de inkomenseis van de verhuurder (particulier) veel strenger is dan de meeste mensen zelf veilig op kunnen brengen...

Voor de rest lijkt het me een persoonlijke kwestie: je weet wat je nu over houdt en weet dus hoeveel je meer uit kunt geven. Zeker wanneer je een overzicht van de financien hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Veel mensen rekenen in drieën.
1/3 voor huur/hypotheek;
1/3 voor overige (vaste) lasten;
1/3 voor jezelf of als buffer.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Het varieert heel erg hoe streng ze zijn. Sommige makelaars hanteren een 1/5 van je brutoloon zonder vakantiegeld als keiharde grens, terwijl ik in de vrije sector van de woningcorporaties een grens tegenkwam van 2/5 tot 1/2 van je brutoloon.

Door omstandigheden zit ik nu als alleenstaande op net iets meer dan 50% van m'n netto-inkomen. Dat vind ik persoonlijk te hoog. Het kan wel en leef zeker niet karig, maar prettig is anders. Je kunt dan duidelijk minder besteden aan dingen zoals sparen en leuke dingen.

Ik hoop dit terug te brengen naar maximaal ergens tussen 1/5 en 1/3 van mijn brutoloon zonder bonus & vakantiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Topic-aanvulling... Ik twijfel hier een nieuw topic over te openen (kwestie van het forum niet al te veel in te palmen)...

"De stress van het kopen van een huis"

Zoals reeds gezegd, wij moeten binnenkort ons huurhuis uit en zijn nu naar een nieuw huis aan het zoeken. Gisteren heel erg mooi groot huis mét garage en tuin bekeken, 750€ per maand. Kunnen we zonder veel problemen betalen (maar dan moeten we niet gek gaan doen). Dan zat ik even te rekenen voor die maandelijkse afbetalingssom op 25 jaar kunnen we ook wel iets kopen.

Nu komt het dilemma naar voor:
-25 jaar huren = groot mooi alleenstaand huis, maar na 25 jaar niks in handen
-25 jaar afbetalen = klein bescheiden rijhuisje, na 25 jaar is het van ons

Ook het volgende: Verlies ik morgen mijn baan (en na mijn avonturen met sjoemelende CEO's en dergelijke ben ik daar allemaal een beetje bang van geworden) dan:
-bij huren = we verhuizen als het water aan de lippen staat eenvoudigweg naar een klein rijhuisje van 300€ per maand en doen rustig verder; ik vind een nieuwe vetbetaalde Oracle baan en we huren terug aan 750€
-bij kopen = huis kwijt

Stress, stress.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

2500 netto p/m nu in kas.
750 euro netto woonlasten (excl gwl maar incl servicekosten)

is goed te doen hoor.. ik zit zelf op 2500 en 700 excl gwl. en hou elke maand 400-500 euro om leuke dingen te doen en of te sparen.

en voor 750 euro heb je een hypotheek van 220-225k. ik weet niet waar je woont maar kijk eens wat je hier voor kunt kopen.

Ik weet niet of je een starter bent op de arbeidsmarkt? hoe is je salarisgroei?? als je komende 10-15 jaren nog 1500-2000 euro stijgd dan zou ik me geen zorgen maken.
En de crisis is aan de beterende hands dus ik vermoed niet dat je binnen enkele jaren op straat zal staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:37

SmartDoDo

Woeptiedoe

demichel schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 08:22:
-bij huren = we verhuizen als het water aan de lippen staat eenvoudigweg naar een klein rijhuisje van 300€ per maand en doen rustig verder;
Ik weet niet hoe het in België werkt, maar in Nederland kan dat niet zomaar vanwege de wachttijden die er zijn voor sociale huurwoningen. Dan is het blijven zitten in je te dure huurhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 08:40:
Ik weet niet of je een starter bent op de arbeidsmarkt? hoe is je salarisgroei?? als je komende 10-15 jaren nog 1500-2000 euro stijgd dan zou ik me geen zorgen maken.
En de crisis is aan de beterende hands dus ik vermoed niet dat je binnen enkele jaren op straat zal staan..
Ongeveer 10 jaar Oracle DBA. Ik ben nu van baan aan het veranderen (door problemen met sjoemelende CEO die mij in zijn val wilde meesleuren), maar ik vermoed ook wel niet dat ik snel zonder baan zal raken gezien hoe vlot ik een nieuw baan kreeg. Toch, die afbetaling moet toch als een molensteen rond je hals blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
SmartDoDo schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 08:43:
[...]
Ik weet niet hoe het in België werkt, maar in Nederland kan dat niet zomaar vanwege de wachttijden die er zijn voor sociale huurwoningen. Dan is het blijven zitten in je te dure huurhuis.
In België kun je, als je niet al te kieskeurig bent, wel vlot een rijhuisje aan 300€ per maand vinden (dat is dan geen sociale woning). Weet niet hoe het zit in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

demichel schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 08:45:
[...]
Toch, die afbetaling moet toch als een molensteen rond je hals blijven hangen.
Als je hier bang voor bent kun je in NL hier een verzekering voor afsluiten.. (kost wel wat meer en komt in de buurt van een woekerpolis)

Daarnaast als je er vanuit gaat dat je werkloos word dan val ja vaak terug naar 70% WW. bekijk dan of je het nog steeds kunt betalen.. en bouw evt een buffer op zodat je 2 jaar je uitkering kunt aanvullen tot aan je huidige salaris. in de praktijk is dit ongeveer 6-7000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 08:56:
[...]
Daarnaast als je er vanuit gaat dat je werkloos word dan val ja vaak terug naar 70% WW. bekijk dan of je het nog steeds kunt betalen.. en bouw evt een buffer op zodat je 2 jaar je uitkering kunt aanvullen tot aan je huidige salaris. in de praktijk is dit ongeveer 6-7000 euro.
In België val je, als ik het goed heb, ook terug op 70% WW, maar dan wel met een beperking van een maximum bruto van 2400 dacht ik, maw 70% op alles wat je boven die 2400 verdiende ben je kwijt. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Voor de flats hier in amsterdam zuid eisen ze 45-55 keer de huur als bruto jaarinkomen (bij twee inkomens 60-75 keer, eigen vermogen mag je als 10% jaarinkomen tellen). Ik zit met hetzelfde probleem nu: kan alleen iets (flats...) vinden van rond de 1000 euro p/m kale huur. Dat is iets minder dan 50% van m'n netto inkomen per maand, zonder 13e maand en vakantiegeld etc, en ik vond dat toch ook wel erg veel. Is dat op te brengen? Mijn vrouw is nu aan een immigratie procedure bezig en mag dus voorlopig nog niet werken wat het helemaal lastig maakt; we moeten van wat er overblijft met z'n tweeen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 09:06
demichel schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 08:46:
[...]

In België kun je, als je niet al te kieskeurig bent, wel vlot een rijhuisje aan 300€ per maand vinden (dat is dan geen sociale woning). Weet niet hoe het zit in Nederland.
Even tussendoor en waarschijnlijk beetje off topic, maar waar vind jij hier 'vlot' een huis aan 300€ per maand? Voor die prijs vind ik hooguit een kleine studio zonder aparte slaapkamer. (zou het namelijk geweldig vinden als jij mij zoiets kan aanwijzen, ben al lang op zoek ;) )

Meer ontopic denk ik dat met jouw expertise het niet al te moeilijk is om een baan te vinden/houden, dus je werkzekerheid is behoorlijk hoog. En afhankelijk van waar je wil wonen kan je voor die som die Remko24 noemt (200-225k) toch ook al een behoorlijk alleenstaand huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 08:40:
en voor 750 euro heb je een hypotheek van 220-225k. ik weet niet waar je woont maar kijk eens wat je hier voor kunt kopen.
Voor 750 euro/maand een hypotheek van 220-225k??? Op hoeveel jaar is dat dan? 50?

Wij zijn over laatst gaan informeren voor een hypothecaire lening (bij verschillende instanties). Wij hadden voor onszelf uitgemaakt dat we tot 1000 euro/maand wilden afbetalen en dit op maximaal 25 jaar. Wij kregen voor 1000 euro/maand op 25 jaar amper 200k. En voor 200k koop je geen huis (toch niet als je er de komende 10 jaar niet constant wilt in werken of er nog 50k aan verbouwingen aan over hebt).

Wij zijn toen ook snel teruggekomen en huren lekker verder ons nieuwbouwhuis met 3 slaapkamers, garage en tuin voor 615 euro/maand.

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06 08:41
DarthDavy schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:05:
[...]

Voor 750 euro/maand een hypotheek van 220-225k??? Op hoeveel jaar is dat dan? 50?
wat is daar raar aan ?

220000*0.05=11000 rente per jaar bij 5 %
daar krijg je makkelijk gezegd 40% van terug (4400)
totaal 1100-4400=6600/12=550 EURO netto per maand (alleen rentelasten)
doe daar een spaarhypotheek bij van 150 € per maand, dan heb je ook nog zo'n 120.000 afgelost na 30 jaar.

[disclaimer]
bovenstaande is erg random gerekend, maar zal netto geen 50 EUR verschil inzitten)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

Ik denk dat ik in Nederland moet gaan lenen, want dat is in België niet het geval.

http://www.immotheker.be/...spx?WPID=297&MIID=128&L=N

Voor 750 euro/maand leen je maximaal 150k op 30 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

DarthDavy schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:05:
Een kwestie van niet of weinig aflossen, tsja zo kan je al snel een hoge hypotheek nemen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Gonadan schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 14:05:
[...]

Een kwestie van niet of weinig aflossen, tsja zo kan je al snel een hoge hypotheek nemen. ;)
Ik vind de helft aflossen persoonlijk niet erg weinig, maar dat is subjectief natuurlijk :)

@TS, was ff vergeten dat je belg was, sorry :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Yohsoog schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:06:
[...]
Even tussendoor en waarschijnlijk beetje off topic, maar waar vind jij hier 'vlot' een huis aan 300€ per maand? Voor die prijs vind ik hooguit een kleine studio zonder aparte slaapkamer. (zou het namelijk geweldig vinden als jij mij zoiets kan aanwijzen, ben al lang op zoek ;) )
OK. Vergeet de steden, zoek het West-Vlaamse platteland op (dan hoef je ook niet voortdurend op je hoede te zijn voor "jongeren" met Kalashnikovs zoals tegenwoordig de gewoonte is in onze steden). Rijhuisje, 1 deur, 1 venster. Badkamer (= instapdouche) buiten in een aftands "kotje" dat onmogelijk schoon te houden is. Toilet is natuurlijk geen "doortrek"-toilet, maar een put met een plank met een zitgat erboven. Klein keukentje van de Ikea van 1962, heel erg steile trap en twee kleine slaapkamertjes. Vergeet een tuin, betonnen koertje van 4 m2. Electrische bedrading door de eigenaar zelf geïnstalleerd, maar schakel vooral de microgolfoven en een electrisch kacheltje niet tesamen is of er is kortsluiting (of erger want de bedrading is vooroorlogs). Enkel glas natuurlijk en de kozijnen van de ramen passen precies niet zodat de ramen nooit echt volledig dicht zijn. Verwarming is een aftandse gaskachel beneden, boven niks.

Vergeet huren via immo-maffia, spreek je netwerk van "tantekes en nonkels in de gepensioneerdenbond" aan die altijd wel weten waar iets te huur staat.

Goedkoop, soms een beetje "nasty", naar best te doen (heb het zelf jaren gedaan in mijn pre-Oracle-jaren). Voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Grolsch schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 14:20:
Ik vind de helft aflossen persoonlijk niet erg weinig, maar dat is subjectief natuurlijk :)
Alles is relatief, vergeleken met niets is de helft veel, vergeleken met alles is de helft weinig.
Ik los alles af dus vind de helft erg weinig. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Gonadan schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 08:45:
[...]

Alles is relatief, vergeleken met niets is de helft veel, vergeleken met alles is de helft weinig.
Ik los alles af dus vind de helft erg weinig. ;)
Dat is (neem ik aan) een bewuste keuze geweest van jou.

Net zoals het voor mij een bewuste keuze was maar de helft af te lossen.

Die kleine 200 EURO welke het mij netto in de maand scheelt (op dit moment) heb ik er niet voor over.

Ik leef nu, en wil nu genieten, wie weet haal ik het einde van m'n hypotheek niet :P

Waarom dan wel de helft :? Omdat dat noodzakelijk was voor NHG :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Grolsch schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 12:05:
Dat is (neem ik aan) een bewuste keuze geweest van jou.

Net zoals het voor mij een bewuste keuze was maar de helft af te lossen.

Die kleine 200 EURO welke het mij netto in de maand scheelt (op dit moment) heb ik er niet voor over.

Ik leef nu, en wil nu genieten, wie weet haal ik het einde van m'n hypotheek niet :P

Waarom dan wel de helft :? Omdat dat noodzakelijk was voor NHG :)
Yup, zo heeft iedereen zijn eigen redenen om ergens voor te kiezen.
Ik kan het nu makkelijk betalen, daarom los ik liever af, mocht ik het ooit krap krijgen kan ik de aflossing altijd nog terugschroeven.

Ik wil jouw keuze niet bekritiseren, maar de keuze is wel bepalend voor wat de maanlasten zijn voor een bepaald hypotheek bedrag.
Hoe minder je aflost hoe hoger de hypotheek kan zijn bij dezelfde maandlasten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Gonadan schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 12:34:
[...]

Yup, zo heeft iedereen zijn eigen redenen om ergens voor te kiezen.
Ik kan het nu makkelijk betalen, daarom los ik liever af, mocht ik het ooit krap krijgen kan ik de aflossing altijd nog terugschroeven.

Ik wil jouw keuze niet bekritiseren, maar de keuze is wel bepalend voor wat de maanlasten zijn voor een bepaald hypotheek bedrag.
Hoe minder je aflost hoe hoger de hypotheek kan zijn bij dezelfde maandlasten.
Dat laatste stuk snap ik niet helemaal :?

Ik heb 30 jaar lang structureel lagere maandlasten als iemand die alles aflost.
Bedoel je dat ik na 30 jaar meer maandlasten heb als iemand die zijn hypotheek volledig heeft afgelost :?
Dan snap ik je wel natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De discussie over aflossen of niet kwam voort uit een opmerking dat 200/225K niet mogelijk zou zijn voor zulke lage maandlasten.
Wat ik bedoel is het volgende:
Zulke lage maandlasten bij zo'n hypotheek zijn wel mogelijk, mits je dus minder of niet aflost.
De maandlasten hangen niet alleen maar af van het geleende bedrag, er komt flink meer bij kijken.

Of het verstandig is om af te lossen of niet is per situatie anders en doet dus eigenlijk niet ter zake. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

Gonadan schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:56:
De discussie over aflossen of niet kwam voort uit een opmerking dat 200/225K niet mogelijk zou zijn voor zulke lage maandlasten.
Wat ik bedoel is het volgende:
Zulke lage maandlasten bij zo'n hypotheek zijn wel mogelijk, mits je dus minder of niet aflost.
De maandlasten hangen niet alleen maar af van het geleende bedrag, er komt flink meer bij kijken.

Of het verstandig is om af te lossen of niet is per situatie anders en doet dus eigenlijk niet ter zake. :)
Lenen en enkel rente betalen? Mijn erfgenamen zullen mijn schulden wel dragen. Mooie insteek. Ben je van oorsprong Amerikaan?

Ik denk trouwens dat zo'n constructies niet mogelijk zijn in België. Enneuh... de huidige crisis is de schuld van zo'n constructies waarbij mensen maar geld uitgeven dat ze eigenlijk niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:32

CeesKees

I rest my Kees

Er is om dit te bepalen een officiele term; de "woonquote" deze is er zowel voor een huur- als voor een koopwoning.

Laat eens een google los op dit woord, dan weet je genoeg.

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=39417&o=47203

[ Voor 12% gewijzigd door CeesKees op 31-03-2010 14:57 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:48

FaceDown

Storende factor.

Hier netto inkomen +- 5000, hypotheek 800. We zouden best wat duurder kunnen wonen nu, maar hoger dan pakweg 1500 zou ik zeker niet gaan, dus zeg max 1/3 van netto loon. Minder is natuurlijk altijd relaxter; meer geld om leuke dingen te doen/kopen en vakanties en dergelijke.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

DarthDavy schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:37:
Lenen en enkel rente betalen? Mijn erfgenamen zullen mijn schulden wel dragen. Mooie insteek. Ben je van oorsprong Amerikaan?

Ik denk trouwens dat zo'n constructies niet mogelijk zijn in België. Enneuh... de huidige crisis is de schuld van zo'n constructies waarbij mensen maar geld uitgeven dat ze eigenlijk niet hebben.
Anders doe je even normaal en lees je de rest van mijn posts ook even. :/

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:09
DarthDavy schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:37:
[...]

whawhawa wat een dude ben jij _o-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 09:06
Demichel, is dat een echt realistisch verhaal of een realistisch verhaal dat toch maar lichtjes extra overdreven is om een punt te maken? Wil je anders best geloven hoor, vrees echter dat ik dan te zeer verwend ben ofzo...

Maar ook voel ik me hier armer en armer worden, 2500 netto, 5000 netto... hier zit ik dan met mn 1500 netto (startloon) :P

Maar in ieder geval, een pasklaar antwoord heb ik dus niet voor je, hoop dat je het zelf kan vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

Gonadan schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 15:34:
[...]

Anders doe je even normaal en lees je de rest van mijn posts ook even. :/
Misschien komt het omdat ik Vlaming ben, maar ik snap het echt niet. :?

Even recapituleren: ik zei dat je onmogelijk 200k/225k kan lenen met maar een aflossing van 750 euro/maand. Wij hebben zes maanden geleden rondgekeken en geïnformeerd hoeveel we konden lenen. Wij hadden voor ons uitgemaakt dat we 1000 euro/maand willen/kunnen aflossen en dat we niet langer willen gaan dan 25 jaar. Alle simulaties die wij gekregen hebben (meer dan 10) zaten tussen de 170k en 190k.

Dus... als je mij een adres weet die mij 200k+ wil lenen aan minder dan 1000 euro/maand en laat ons nu nog zeggen op maximaal 30 jaar, laat het mij dan aub weten. Ik en mijn gezin zullen u dankbaar zijn. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

DarthDavy schreef op donderdag 01 april 2010 @ 07:59:
Misschien komt het omdat ik Vlaming ben, maar ik snap het echt niet. :?

Even recapituleren: ik zei dat je onmogelijk 200k/225k kan lenen met maar een aflossing van 750 euro/maand. Wij hebben zes maanden geleden rondgekeken en geïnformeerd hoeveel we konden lenen. Wij hadden voor ons uitgemaakt dat we 1000 euro/maand willen/kunnen aflossen en dat we niet langer willen gaan dan 25 jaar. Alle simulaties die wij gekregen hebben (meer dan 10) zaten tussen de 170k en 190k.

Dus... als je mij een adres weet die mij 200k+ wil lenen aan minder dan 1000 euro/maand en laat ons nu nog zeggen op maximaal 30 jaar, laat het mij dan aub weten. Ik en mijn gezin zullen u dankbaar zijn. _/-\o_
Ik denk dat we verschillende terminologie gebruiken.
Sowieso is het lastig dat er nogal verschillen zijn tussen België en Nederland.

Even mijn situatie (bij benadering dus pak me niet op details):
225.000 lening is ongeveer 1250 per maand aan lasten over 30 jaar.
De lasten bestaan uit zo'n 250 aflossing en zo'n 1000 rente.
Die rente mag je weer aftrekken van de belasting wat je een hoop geld scheelt waardoor het op zo'n 850 euro netto maandlasten terecht komt.

Dan is de 750 voor een 225K hypotheek ineens al erg dichtbij.
Tel daarbij op dat je ik een zeer veilige (lees: vaste rente, alles aflossen) hypotheek heb en die 750 is zeker mogelijk.
Je kunt namelijk besluiten om alleen rente te betalen, dus geen aflossing betalen.
Dan heb je aan het eind van de periode dus nog steeds geen eigen huis.
Jij noemt het amerikaans, ik noem het huren, we zijn het er in ieder geval over eens dat je het huis gewoon wilt aflossen begrijp ik?

Wat ik probeerte te vertellen is dat die 750 best mogelijk is, er zijn zoveel verschillende hypotheekvormen.
Je hebt dan echter wel meer risico of het huis is niet eens van jezelf, maar mogelijk is het zeker wel.

Die 200K+ voor minder dan 1000 netto is in Nederland dus bij de meeste banken prima te doen.
Ik zou zeggen, emigreer, dat scheelt ook weer in de beschaving van jouw buurt. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 01-04-2010 08:35 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1