Harde schijf voor audio-opnames

Pagina: 1
Acties:

• stephenskocpol
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-08-2025
Hallo allemaal,

Misschien dat deze topic ook een beetje bij audio past, maar aangezien het vooral over de aankoop van een HDD gaat, zet ik hem hier.

Ik wil binnenkort audio-opnames gaan maken, met behulp van Sonar 6 LE, en later misschien ook Reaper of Cubase. Ik had begrepen dat een snelle HDD nodig is om geen last te krijgen van dropouts. Momenteel heb ik erg veel last van dropouts als ik iets opneem met mijn USB microfoon. Als ik mijn microfoon aansluit op de line-in wordt het al minder, maar nog steeds niet voldoende.

Mijn vraag is dus:

Wat voor een harde schijf kan ik het beste aanschaffen voor audio-opnames? Hij mag niet te duur zijn, rond de 50 euro liefst.

Mijn computer heeft de volgende hardware:

GPU: Nvidia Geforce 8600GS
CPU: Intel Core 2 quad Q6600 2,4ghz
Board: ACER MCP73 NVIDIA MCP73 (met dank aan Belarc Advisor)
En twee simpele 500GB HDD's. Ik kan even niet achterhalen van welk merk, maar Belarc Advisor geeft de volgende info:
WDC WD50 00AAJS-22YFA SCSI Disk Device (500,11 GB) -- drive 0, SMART Status: Healthy
WDC WD50 00AAJS-22YFA SCSI Disk Device (500,11 GB) -- drive 1, SMART Status: Healthy

Ik draai Windows Vista.

Liefst niet te duur, maar de HDD hoeft niet meer dan 100GB te kunnen houden.

Is er iets dat echt prestatiegericht is, zoals de Raptor of velociraptor, maar die iets goedkoper is? Ik heb liever iets in de categorie: 40 euro voor 100GB.

Ut vale.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat voor audio wil je in godsnaam opnemen? Ik bedoel, hoeveel kanaals en wat voor container (wav/flac/mp3)? Want ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je harde schijf de bottleneck is! Een stereo wav is meen ik 'maar' 10MB per minuut, dat is maar 170kB/s. Als je schijf dat niet haalt, is ie dood.

Check met bijvoorbeeld perfmon eens waar de belasting ligt. Wat voor OS draai je?

Die WDC's zijn trouwens Western Digital's, en die kunnen dat zeker aan.

🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• stephenskocpol
  • Laatst online: 24-08-2025
Ik heb alle andere opties al uitgesloten, het kan niets anders zijn dan de harde schijf. De audio interface die ik graag zou willen levert 24bit 44,1khz geluid, dat vervolgens in real time op mijn HDD geschreven moet kunnen worden.

Ik draai windows vista.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Test de schijven eens met HDTune. Heb je verder wel gedefragmenteerd en heb je een schijf die alléén voor het opnemen wordt gebruikt?

Zoals sjaakduhuul al zegt, de harddisk zelf kan, als 'ie normaal functioneert, niet het probleem zijn. Een beetje schijf doet makkelijk constant 50 MiB/s, knappe jongen als je dat met een éénkanaals wave-opname op die bitrate volkrijgt.

Ligt het probleem niet bij de usb-microfoon of een usb-poort? Andere pc of pci-insteekkaart al geprobeerd?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Kontroleer eens de bios of alles goed staat ingesteld, kontroleer dat alles op het modernst staat ingesteld, dan loopt het moedrbord het snelste. Bijv AHCI (voor harde schijven)is het beste/snelste.

Pc schoon installeren, en niet met internet verbinden, niks extra installeren aan software.
Heb je de drivers goed geinstalleerd?
Windows installeren, dan chipset drivers installeren, dan videokaart installeren, dan rest van de drivers installeren.
Kijk in logboek voor fouten.

Kontroleer wat er loopt op je pc, bijv services, hier kun je een aantal uit zetten(zie google). Virusscanner en andere dingen misschien ook.

Harde schijven, hoe snel zijn ze, indien ide schijven check of op dma lopen.

[ Voor 24% gewijzigd door jan99999 op 29-03-2010 08:11 ]

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-02 15:00
Heb je ook veel (ruis reductie) en andere effecten erop lopen, of is het alleen het kale geluid? Check ook even de processor load tijdens het opnemen. Ik zou, hoe vreemd het ook klinkt, ook eens proberen om het niet realtime te doen en kijken of dit beter gaat.

"That was left handed..." - JJH

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
stephenskocpol schreef op maandag 29 maart 2010 @ 07:22:
[...] De audio interface die ik graag zou willen levert 24bit 44,1khz geluid, dat vervolgens in real time op mijn HDD geschreven moet kunnen worden.
24bit 44,1khz zegt natuurlijk nog steeds helemaal niets. Is het één of honderd-kanaals? En hoe wordt het gecomprimeerd?

Ik ken geen enkel audioformaat dat je schijf i/o dicht trekt. Dat heb je pas bij videobewerking. Check inderdaad of ze wel op UDMA lopen in plaats van PIO (en dat zijn Google keywords als je ze niet kent ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 29-03-2010 12:12 ]

🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:18
Hoeveel RAM zit erin?
Vista op 1024MB is ook niet leuk.

gewaarwordingshorizon

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Room42 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 12:10:
[...]

Ik ken geen enkel audioformaat dat je schijf i/o dicht trekt. Dat heb je pas bij videobewerking. Check inderdaad of ze wel op UDMA lopen in plaats van PIO (en dat zijn Google keywords als je ze niet kent ;) )
Jawel hoor, ga maar eens professioneel audiobewerken.
Voor dergelijke taken heb je een AV hardeschijf nodig. Deze synchroniseert niet om de zoveel tijd waardoor er minder kans is op dataverlies.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:15
ik weet wel dat een usb schijf te langzaam is, je kunt ook 2 goedkope (die beginnen bij 35 euro)schijven in raid 0 proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door sjaakwortel op 29-03-2010 21:45 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Trommelrem schreef op maandag 29 maart 2010 @ 21:37:
Jawel hoor, ga maar eens professioneel audiobewerken.
We hadden het over opnemen, niet over bewerken.

Waar nog bij komt. Enkel kanaals, ongecomprimeerde 24-bit 96kHz is 288kB/s. Kortom, dat kunnen schijven van voor 1990 nog aan.
Voor dergelijke taken heb je een AV hardeschijf nodig. Deze synchroniseert niet om de zoveel tijd waardoor er minder kans is op dataverlies.
AV-disks zijn alleen nodig als het inderdaad niet acceptabel is als een schijf een paar seconden totaal niets doet. En dan nog alleen in situaties waar geen//onvoldoende buffers geïmplementeerd zijn. In het geval van een enkele stream 24-bit 96kHz die weg geschreven moet worden kan een hedendaagse schijf (16MB cache) dus bijna een volle minuut vooruit voordat de buffer op de schijf vol is.

Kortom, als het echt op een of een paar streams aan komt mag die allemaal gewoon geen probleem zijn. Punt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Pagina: 1