Op dit moment heb ik een goede baan op HBO niveau met idem salaris. Ik ben vroeger, ben nu 30, echter blijven steken bij MTS. Destijds had ik weinig zin om te leren en het is ook niet gelukt om verder te studeren na het behalen van de MTS. Ik wil echter nu toch graag een studie halen op HBO niveau. Ik denk op dit moment aan Technische bedrijfskunde. Ik ben nu werkzaam in de IT en deze opleiding kan ik op deeltijd basis in de buurt volgen. Nu vraag ik me eigenlijk af of er hier mensen zijn die werken en een deeltijd (HBO) studie volgen, en hoe ze dit met de werkgever hebben opgelost. De studie zal een belasting vormen van 20 uur en de maandagmiddag en avond worden de lessen gegeven. Ik wil uiteindelijk zelf wel de kosten op me nemen en ook wel wat met mijn werktijden doen, maar wat is een beetje markt conform? De werkgever heeft immers hier ook profijt van. Alvast bedankt!
Wat voor soort werk doe je precies? (Bv detachering, in vaste dienst, etc.)
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Ik ben in vast dienst (39 uur) bij een onderneming met ongeveer 150 medewerkers in Nederland. (1000 in Europa)pven schreef op zondag 28 maart 2010 @ 21:32:
Wat voor soort werk doe je precies? (Bv detachering, in vaste dienst, etc.)
Zelf heb ik net mijn studie bedrijfskundige Informatica afgerond. Ik werk 32 uur, maar dat is mede omdat ik een chronische ziekte heb.
Ik twijfel zelf eraan of - als ik gezond zou zijn - ik de studie met een 40-urige werkweek zou willen doen, maar dat komt ook omdat mijn klasgenoten het best zwaar hadden.
Zelf heb ik veel lol gehad aan mijn studie: nog wat dingen opgestoken, maar ook vrienden gemaakt voor het leven. Het is wel zwaar.
Qua kosten zou ik het zelf (weer) betalen, tenzij je meerdere mee wil lappen. En hou er rekening mee dat je werkgever verplicht is om je minder uren te geven (als jij dat wilt), tenzij je onmisbaar bent voor je functie.
Ik twijfel zelf eraan of - als ik gezond zou zijn - ik de studie met een 40-urige werkweek zou willen doen, maar dat komt ook omdat mijn klasgenoten het best zwaar hadden.
Zelf heb ik veel lol gehad aan mijn studie: nog wat dingen opgestoken, maar ook vrienden gemaakt voor het leven. Het is wel zwaar.
Qua kosten zou ik het zelf (weer) betalen, tenzij je meerdere mee wil lappen. En hou er rekening mee dat je werkgever verplicht is om je minder uren te geven (als jij dat wilt), tenzij je onmisbaar bent voor je functie.
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Hallo TS,
In principe wil je dus 32 uur gaan werken, ipv jouw volle 39 uur. (hoezo 39 uur?)
Wat ik zou proberen is voor te stellen aan de baas dat je zelf de opleiding wilt betalen maar daarvoor een dag in de week vrij zou moeten hebben. Stel dus voor deze zelf te betalen, maar gezien het voordeel wat de werkgever er aan heeft te vragen of hij toch full time wil blijven betalen.
In principe wil je dus 32 uur gaan werken, ipv jouw volle 39 uur. (hoezo 39 uur?)
Wat ik zou proberen is voor te stellen aan de baas dat je zelf de opleiding wilt betalen maar daarvoor een dag in de week vrij zou moeten hebben. Stel dus voor deze zelf te betalen, maar gezien het voordeel wat de werkgever er aan heeft te vragen of hij toch full time wil blijven betalen.
Zie als voorbeeld mijn reactie in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/31484572
Samenvattend: er komt er van alles voorbij qua regelingen. In jouw geval is het natuurlijk wel zo dat de werkgever niet direct baat heeft bij die opleiding, omdat de aansluiting bij je huidige baan niet zo hard is.
Je moet gewoon een rekensommetje maken denk ik. Het is denk ik voordeliger die middag in de week doorbetaald te krijgen (een heel jaar lang), dan dat je verwacht van je baas dat hij persé je collegegeld zal betalen. Dat collegegeld is trouwens ook aftrekbaar van de belasting, dus uiteindelijk nog voordeliger.
Samenvattend: er komt er van alles voorbij qua regelingen. In jouw geval is het natuurlijk wel zo dat de werkgever niet direct baat heeft bij die opleiding, omdat de aansluiting bij je huidige baan niet zo hard is.
Je moet gewoon een rekensommetje maken denk ik. Het is denk ik voordeliger die middag in de week doorbetaald te krijgen (een heel jaar lang), dan dat je verwacht van je baas dat hij persé je collegegeld zal betalen. Dat collegegeld is trouwens ook aftrekbaar van de belasting, dus uiteindelijk nog voordeliger.
Het is maar wat je treft, zelf ben ik een HTSer en bezig met een master in finance. Dit heeft net zo min raking met m'n huidige werkgever en logischerwijs is hij dan ook niet bereid om mee te denken in een financiering noch vrije dagen. Daarintegen mag ik wel tappen in wat het hoofdkantoor rondloopt wat merendeels ook bedrijfskundige zijn.
Ik zou als werkgever dan ook niet inzien waarom een werkgever met jou bereid zou zijn om welke deal dan ook met je te sluiten aangezien hij er geen baat bij heeft, sterker nog waarom zou je na afloop bij hem blijven aangezien?
Ik zou als werkgever dan ook niet inzien waarom een werkgever met jou bereid zou zijn om welke deal dan ook met je te sluiten aangezien hij er geen baat bij heeft, sterker nog waarom zou je na afloop bij hem blijven aangezien?
Ik ben zelf ook bijna 30 (
)en doe ook een deeltijd hbo naast m'n werktijd. De studiebelasting is vergelijkbaar. Omdat er bij ons op de zaak m.i. een te strenge studiekostenregeling is (terugbetalen tot 3 jaar na behalen diploma, in mijn geval zou ik me dus voor 6-7 jaar vastleggen aan m'n werkgever) en omdat ik tijd belangrijker vind dan geld (een regulier hbo-opleiding kost relatief niet zoveel), heb ik het zo geregeld dat ik 1 dag in de 2 weken vrij ben (van 40 naar 36 uur) en het salarisverschil hebben we gemiddeld. Ben uitermate blij met deze oplossing en aan die ene studiedag heb je veel en hoef je niet al je vrije tijd op te offeren aan je opleiding. Bijkomend voordeel is dat als ik geen school heb (in de zomervakantie e.d.) nog eens een vrijdagje naar het strand kan verkassen
.
Voor mij is het tijdsaspect belangrijker dan de kosten (hbo kost je na aftrek van de belasting < €1000,-/jaar) en zo is het goed te doen. Het belangrijkste bij het volhouden van zo'n studie (het is toch 4 jaar) is m.i. om een goede balans te vinden tussen je werk, priveleven en je studie. Regel je je beschikbare tijd niet goed dan zal 1 van die factoren daar onder lijden... (vaak is dat je priveleven).
Voor mij is het tijdsaspect belangrijker dan de kosten (hbo kost je na aftrek van de belasting < €1000,-/jaar) en zo is het goed te doen. Het belangrijkste bij het volhouden van zo'n studie (het is toch 4 jaar) is m.i. om een goede balans te vinden tussen je werk, priveleven en je studie. Regel je je beschikbare tijd niet goed dan zal 1 van die factoren daar onder lijden... (vaak is dat je priveleven).
Je imiteert me mateloos.
Verwijderd
Als je goed in je werk bent en je krijgt de tijd om een opleiding te doen dan zou ik het gewoon doen.
Ik zou het alleen op het financiele gedeelte af laten hangen als je het zelf echt niet kunt missen.
maar anders? wat is de meerwaarde van een studie contract?
na 3-4 jaar is je studieschuld maximaal 6000-8000 euro. trek je er je belasting van af en het is nog maar 3400-5000 euro.
Als je goed bent in je vak dan is overname van je studieschuld door je nieuwe werkgever vaak standaard (evt met de optie om 2 jaar weer te blijven)
Verder is er een loonstijging, als HBO'er verdien je zo 400-500 euro meer per maand. dus in 1,5 jaar heb je het terug verdient..
Ik zou het alleen op het financiele gedeelte af laten hangen als je het zelf echt niet kunt missen.
maar anders? wat is de meerwaarde van een studie contract?
na 3-4 jaar is je studieschuld maximaal 6000-8000 euro. trek je er je belasting van af en het is nog maar 3400-5000 euro.
Als je goed bent in je vak dan is overname van je studieschuld door je nieuwe werkgever vaak standaard (evt met de optie om 2 jaar weer te blijven)
Verder is er een loonstijging, als HBO'er verdien je zo 400-500 euro meer per maand. dus in 1,5 jaar heb je het terug verdient..
Nou... het verschil zit hem misschien tussen nu weg gaan of pas over een paar jaar. Dan kan het voor de werkgever toch tactisch gezien handiger zijn dat iemand nog even blijft zitten. En volgens mij bestaat er ook nog een verband tussen je goed voelen privé <-> je goed voelen op het werk. Personeel wat zich mag/kan blijven ontwikkelen zal vaak ook minder ziek zijn e.d.n4m3l355 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 03:57:
Daarnaast zijn studiekosten vaak aftrekbaar voor de werkgever, dus is het vaak een relatief kleine kostenpost én tevens een goed excuus om de salarisverhoging eens een jaartje niet door te voeren...
Als het compleet in een ander vakgebied is kan ik me voorstellen dat een werkgever niet staat te popelen om van alles te gaan vergoeden, maar je kunt ook 50/50 afspreken enzo...
QFT. Overigens, wat ik al eerder zei: je werkgever is verplicht om mee te werken met een deeltijdverzoek, tenzij dat ontiegelijk zwaarwegend is.ebia schreef op maandag 29 maart 2010 @ 20:32:
[...]
Nou... het verschil zit hem misschien tussen nu weg gaan of pas over een paar jaar.
...
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Pagina: 1