Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

Topicstarter
De beste Monitor voor fotobewerking.

Ik ben nu al een tijdje opzoek naar een monitor om aan mijn MacBookPro 13inch te hangen.
Zelf ben ik nu bezig met kijken naar een 24" van Apple. De dingen die mij tegen staan zijn toch de input mogenlijkheden. Bedoel geen HDMI vind ik persoonlijk wel jammer. ( vind het wel fijn als ik byv mijn ps3 er aan kan hangen )

Maar mijn vraag dus wat raden jullie aan om te kopen zo rond het budget van de Apple 24" ( 850euro ) even gemiddeld genomen. En laten we dan een lijst maken van de + en - Punten van de verschillende monitor tussen 750 en 1000euro ( of iets meer )

Apple 24" Led

Technische Specificaties
Schermdiagonaal 24"
Beeldverhouding 16:9
Schermresolutie 1920x1200 (WUXGA)
Kijkhoek 178°
Reactietijd 14ms
Contrastverhouding (dynamisch) 1.000:1
Helderheid 330cd/m²
Backlight Edge-lit
Monitor Eigenschappen Microfoon, Speakers, USB-hub, Webcam
LCD Panel IPS
Vermogen 212W
Afmetingen
Hoogte 478mm
Breedte 573mm
Diepte 197mm
Gewicht 9,5kg
Overige specificaties
Kleuren Zwart
Bijzonderheden LED-backlight

- Punten

Geen HDMI
( wellicht prijs )

Lacie 324+Hood

Diagonaal : 24 in. / 61 cm
Beeldveld : 20.41 x 12.75 in. / 518.4 x 324 mm (HxV)
Beeldverhouding : 16:10
Maximale resolutie : 1920 x 1200
Dot-pitch : .01 in. / .27 mm
Colour : 16.7 million (true 8-bit)
Video-ingangen : HDMI x 2; 24 Pins DVDI-D x 1; 15 Pins D-Sub x 1
Audio-uitgangen : Headphone / Speaker mini-jack
Kleurengamma : 92% of NTSC / 95% of Adobe RGB / 99.7% of ISO Coated
Gammacorrectie : 10-bit
Luminantie : 400 cd/m2 (Center, typ.)
Voeding : AC 100~240V / 47~63Hz
Contrastverhouding : 1000:1 (typ.)
Responstijd : 6ms (G-G avg.)
Gezichtshoeken : R: 89, L: 89, U: 89, D: 89 (CR >= 10, typ.)
Certificering : CB, FCC, CE, CSA, Canada DOC, EPA, ISO13406-2, GOST, PSB
USB-poort : 1 up, 3 down
USB-uitgang : A-type Connector x 3
Weight : Approx. 23.81 lbs. / 10.8 kg
Gross Weight: Approx. 29.54 lbs. / 13.4 kg
Dimensions (WxHxD) : 22.28 x 16.45-19.21 x 8.97 in. / 565.9 x 418-488 x 228 mm
Compatibility : Mac & PC
Conform ROHS : Yes
Stroomverbruik : 140W (max.)
Comments : *For full automatic performance of hardware calibration with blue eye pro, a graphics board supporting DDC CI communication is required.
Inhoud van verpakking : LaCie 324 LCD Monitor; LaCie easyHood; blue eye pro calibration software*, colorimeter, AC power cable; DVI-D video cable; HDMI-HDMI cable; USB host cable; Audio jack cable; Cable management accessory; CD-ROM with User Manual and monitor ICC profile; Quick Install Guide
garantie : 3 jaar fabrieksgarantie

+ Zelfde Prijs als de apple
HDMI
3jaar garantie
Hood

- Heeft niet alle mooie aansluitingen op je MacBook Pro zoals apple

[ Voor 42% gewijzigd door Blerf op 29-03-2010 12:10 ]

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:25
Ik kan je niks aanraden (ja alleen dat het geen TN-paneel moet zijn), maar in De zin en onzin van (S-)IPS en S-PVA monitoren staan wat meer schermen genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Dit zijn wel mooie schermen:

Eizo SX2461WH-GY
This 24" widescreen monitor comes with an abundance of performance and color control features making it ideal for graphic design, video editing, CAD / CAM, and digital photography.

NEC LCD2490WUXIBKSV
Tackle even your most demanding color-critical applications from a wide perspective. Tackle even your most demanding color-critical applications from a wide perspective. With its wide-format design (16:10 aspect ratio), the 24” (24.1” VIS) NEC MultiSync LCD2490WUXi provides roughly the same work area as two smaller sized displays, allowing you to simultaneously view multiple/side-by-side application windows. This model features the SpectraViewII™ Color Calibration Solution, which combines a color measurement sensor with sophisticated software. The result is a highly accurate, reliable, repeatable and feature-rich display calibration and profiling solution. With its multitude of leading-edge capabilities, combined with groundbreaking design, this monitor could easily be considered the most intelligent visual display solution to date.

[ Voor 48% gewijzigd door Turdie op 28-03-2010 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:16

momania

iPhone 30! Bam!

Voor serieus goede kleuren is en blijft er voor mij nog steeds 1 merk: Eizo. :)

Neem je het wat serieuzer doe je zelfs zo'n ColorEdge: pricewatch: Eizo ColorEdge CG222W-BK Die heeft geen hdmi, maar goed. Hdmi naar dvi kabeltje voor je PS3 is ook zo erbij besteld natuurlijk ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-07 12:49

mux

99% efficient!

Voor dat budget kun je gewoon voor de top gaan: een NEC of Eizo. Persoonlijk ben ik ook best onder de indruk van een goed gekalibreerde Dell, HP of Philips maar deze zijn out-of-the-box echt een klasse lager, zeker qua instelmogelijkheden. Kan wel ongeveer de helft schelen op je budget.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf

Blerf

VroomVroom

Topicstarter
momania schreef op zondag 28 maart 2010 @ 19:17:
Voor serieus goede kleuren is en blijft er voor mij nog steeds 1 merk: Eizo. :)

Neem je het wat serieuzer doe je zelfs zo'n ColorEdge: pricewatch: Eizo ColorEdge CG222W-BK Die heeft geen hdmi, maar goed. Hdmi naar dvi kabeltje voor je PS3 is ook zo erbij besteld natuurlijk ;)
Aaah daar heb je wellicht wel een punt :)
Maar Dan kun je met DVI kabeltje ook je ps3 aan de mac hangen? ipc...
Mischien dat ik ook wel gewoon een keuze moet maken tussen puur fotografie scherm... En iets waar ik dan me ps3 aan zou kunnen hangen.

Ik bedoel maar te zeggen dat als je echt puur fotografie wilt je dan ook schijnbaar niet kan eisen dat er meer functies op zitten.
En wat ik wel fijn vind aan die mac 24" is dat de kabels etc.. allemaal makelijk en mooi zijn verwerkt icm een macbookpro 13"
Dat is toch bij andere monitoren niet het geval ( om maar gewoon wat te zeiken te hebben )

En dan uiteraard de vraag Hoeveel beter is een Eizo of Nec ten opzichte van de Apple 24" ?
Ik zie namenlijk in dat opzicht de bomen door het bos niet meer.....

[ Voor 35% gewijzigd door Blerf op 28-03-2010 19:31 ]

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Heb zelf een NEC 2690WUXI v2 en ik mag niet klagen over de kleuren en scherpte. Geen HDMI maar PS3 werkt gewoon prima via een HDMI-DVI kabel. Geluid laat ik via PC lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Eizo :)

http://www.eizo.nl/monito...n-lcd/24-inch/FX2431.html

Bovenstaand is een echte all-rounder, waar je _alles_ op kunt aansluiten wat je maar wilt.

Ik heb zelf de HD2441W icm. een Spyder 3 Elite, en ben ontzettend tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf

Blerf

VroomVroom

Topicstarter
mcdronkz schreef op zondag 28 maart 2010 @ 19:33:
Eizo :)

http://www.eizo.nl/monito...n-lcd/24-inch/FX2431.html

Bovenstaand is een echte all-rounder, waar je _alles_ op kunt aansluiten wat je maar wilt.

Ik heb zelf de HD2441W icm. een Spyder 3 Elite, en ben ontzettend tevreden.
Dit is wel een fijne moet ik zeggen voor alle extra Opties.
Maar hoe goed is die voor het Pure fotobewerken? Is die de zelfde kwaliteit als die van de Mac? Of beter? of minder?

Ben daar wel erg benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:28
Elk modern IPS scherm is goed genoeg :) Voor fotobewerken hoef je geen dure en speciale Color uitvoering van Eizo, NEC, Quato of LaCie te nemen, die zijn pas interessant voor serieus soft proofing en prepress werk.

Nadeel van de Apple 24" is de glanzende glasplaat voor het scherm, daarmee krijg je wel mooie intense kleurtjes maar voor fotobewerken kan dat iets teveel van het goede zijn.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Blerf schreef op zondag 28 maart 2010 @ 19:43:
[...]

Dit is wel een fijne moet ik zeggen voor alle extra Opties.
Maar hoe goed is die voor het Pure fotobewerken? Is die de zelfde kwaliteit als die van de Mac? Of beter? of minder?

Ben daar wel erg benieuwd naar.
't Is een S-PVA panel, en die voldoen in de regel ruimschoots voor semi-professionele bewerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Is dit niks? 24" 549 ex btw
http://accessories.euro.d...bsd&cs=nlbsdt1&sku=294998
Ik heb een 20" Dell IPS scherm (2001FP) en die doet het nog steeds goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:13
bouwfraude schreef op zondag 28 maart 2010 @ 23:45:
Is dit niks? 24" 549 ex btw
http://accessories.euro.d...bsd&cs=nlbsdt1&sku=294998
Ik heb een 20" Dell IPS scherm (2001FP) en die doet het nog steeds goed.
Die heb ik, prima ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De U2410 is een absoluut geweldig scherm voor het geld, gezien je wide gamut-backlight en een IPS scherm krijgt. Maar zoals eerder gezegd: fotomateriaal heeft veel meer met budget en veel minder met 'noodzaak' te maken, dus als je een groter budget hebt kun je ook iets duurders kopen. Bij dell krijg je uit de fabriek geen al te beste kalibratie, dus je kunt overwegen een U2410 te kopen, een keertje te kalibreren en daarmee te werken of er een schermkalibratietool bij te kopen (hoeft niet eens 100 euro te kosten).

NEC en Eizo kalibreren al vrij uitgebreid vanuit de fabriek. Granted, daar betaal je dan 300-400 euro extra voor, maar het is leuk.

edit: Apple zit in hetzelfde clubje als Dell en HP trouwens - wel goede schermen (afgezien van het uiterlijk, dat is vrij lelijk, behalve als je er een apple computer naast zet, dan past het nog wel redelijk, en al helemaal niet te spreken van het glanzende oppervlak) maar niet (uitvoerig) vanuit de fabriek gekalibreerd. In reviews zie je dan ook meestal heel wisselende kleurreproductie terugkomen: delta-E's die soms zelfs onder de 1,5 zitten (uitzonderlijk goed) tot delta-E krommes die boven de 4-5 gaan op sommige punten, wat relatief brak is (maar nog steeds veel beter dan TN, zeker bij een 24").

[ Voor 31% gewijzigd door mux op 29-03-2010 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 22:30
Ik heb hier op m'n kantoorplek een L768 van eizo staan. Heel simpel instap model wat 't aardig doet maar iets te warm staat. Op de zoom experience nog even staan te smullen bij het Dell assortiment. Erg, erg mooi spul, zou zeker mijn keuze zijn. Kleuren en echtheid vind ik erg goed maar verder lijkt het net wat rustiger te kijken dan de Dell schermen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppie86
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05-2024
Eizo's zijn nu in de aanbieding bij konijnenberg:

http://www.fotokonijnenberg.nl/productlist/37298/eizo.html

geen idee hoe t verhoudt met de pricewatch

Fujifilm X-Pro1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf

Blerf

VroomVroom

Topicstarter
Ik heb heel lang zitten kijken en ik vind persoonlijk de http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?pid=11036
Lacie 324 met Hood wel een goede tegen hanger van de Apple.

+ punten van de Lacie
Hood
HDMI
Mat scherm
Prijs ( scheelt een 10tje )

Dus denk dat dit mijn keuze gaat worden. Ik doe toch ook wel aardig wat print werk en heb zo een vermoeden dat dit scherm wel goed is hier voor rond deze prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan krijgt dit topic nog even op de valreep een tikje naar FGW ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Poeh, die LaCie is dus een voorbeeld van iets dat twee treetjes boven elke dell en apple staat! Vergelijkbare elektronica (intern werken met veel bitjes, zodat kleurcorrectie/RTC-filters de uiteindelijke kleurechtheid niet negatief beinvloeden) als een Eizo, plus nog een kalibratietool.

Daar zul je de kleurtjes beter op kunnen zien dan elk soort ander medium!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf

Blerf

VroomVroom

Topicstarter
Oke probeer nu hier in Topic start dingen bij elkaar te zetten zodat we een beeld krijgen van wat er te koop is onder de 1000e boven de 650e :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 22:30
Lacie was al in de CRT tijd erg mooi spul. Voor de tweaker zonder budget en met ruimte kan zo'n oude beeldbuis nog steeds een interessante optie zijn trouwens.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Pagina: 1