Technics versterker storing bass L+R

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 272107

Topicstarter
Hallo!

Ik heb een wat vreemd probleem met mn versterker. Hopenlijk kunnen jullie helpen. Het is een hele beschrijving geworden, maar hopelijk helpt het.

Eerst even de specs waarmee het fout gaat:
- Technics V560 2x70w versterker 2.0 opstelling. Versterker heeft 4 speaker-uitgangen: A(Links,Rechts) + B(L,R))
- 2x Mordaunt Short MS20i speakers (50w p/s)
- fatsoenlijk dikke speakerkabel ertussen

Het zit zo: als ik de speakers aansluit op A(L,R) krijg ik uit het Rechts-kanaal een brommend, slecht geluid, alsof het signaal heel slecht is. Het linker-kanaal is wel goed en helder. Het slechte geluid komt zowel uit de tweeter als uit de mid/low-conus.
Verder testend: als ik de speakers aansluit op B(L,R) krijg ik hetzelfde verhaal.. R-kanaal geeft het brommende, krakende slechte geluid. L is gewoon goed.

Draai ik nu de speaker-aansluitingen om (L wordt R en v.v.) dan is het probleem hetzelfde. Wat voorheen Links was en nu dus Rechts krijgt dan te maken met de brom. Ongeacht of ik op A of op B zit.

Ik concludeer: het R-kanaal van de speaker zal wel kapot zijn. Het ligt niet aan de bedrading of speakers, want het probleem blijft uit de R-uitgangen van de versterker komen.

Maar nu het vreemde: als ik een paar keer het volume flik openschroef of de bass-EQ knop een paar keer flink open en dicht draai, dan wordt het geluid opeens ook goed uit de R-speaker. De kraak/brom is weg, en alles klinkt prima.
Sterker nog: zowel op A(L,R) als B(L,R) is het probleem opgelost.

Tot zover ben ik blij: mn beide speakers doen het goed.

Maar...: als je dan even op een redelijk volume aan het draaien bent, kan het ook zomaar zijn dat de kraak weer opnieuw in het geluid komt. Gewoon in het R-kanaal, dus dus daar zal wel een probleem zijn. Maar het vreemde is dus dat het bij flinke volumes of flinke bass verholpen kan worden.
Alleen, dit is dus een weinig betrouwbare situatie.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn - en hoe ik het op zou kunnen lossen?

Alvast bedankt als je deze hele lap tekst hebt gelezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:09
Mijn eerste gok: Brakke/vieze volumeregelaar of balance potmeters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou hem idd eens openmaken en een keertje goed stofzuigen. Vervolgens een beetje tunerspray (GEEN contactspray!) aan de diverse potmeters spuiten, in laten werken en dan nog eens proberen.

Ik heb zelf een vintage technics staan en die had ongeveer het zelfde probleem. Blijken gewoon losse contacten te zijn. Bij mij scheelde het overigens ook om de input selector een keer goed onderhanden te nemen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:04
Ik heb de Technics V570, deze had hetzelfde probleem. Ik heb hem laten schoonmaken en meteen nieuwe elco's laten zetten (mag ook wel na bijna 20 jaar). Hij klinkt nu weer als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 272107

Topicstarter
Dank allen!

Ik ga overiges mee met The Eagle... Laatst nog een paar keer problemen gehad, maar met een kleine tik bovenop de kast deed alles het opeens weer, dus het zullen wel gewoon losse contacten zijn.

@The Eagle...:hoe heb je die losse contacten gefixt? gewoon weggebracht of zelf gedaan?