Check mn uitverkoop: http://tweakers.net/aanbod/list_ads/user/176261
En maak voortaan even een normale titel, dit is zo diep triest en ik krijg weinig zin je te helpen.
[ Voor 19% gewijzigd door Tsurany op 28-03-2010 18:04 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Heb je misschien Intel Speedstep uitstaan? High performance powerprofiel aan staan (hint: maak je eigen waarin alles staat zoals jij het wil met CPU throttling aan)? Distributed/net client aanstaan?
En inderdaad, het is makkelijk om Dell te flamen, maar persoonlijk ben ik er tevreden over. Goede accu, makkelijk te krijgen accu's, geweldig scherm (het enige merk wat een 1680*1050 scherm op een 15" laptop kon leveren onder de 750 euro!), goede service, en een kwalitatief goede laptop. En tsja, stof... daar ontkom je bij geen enkel merk aan. Users die hardware mollen echter ook niet. Voor mij volgende keer weer een Dell, tenzij de volgende keer Dell niet bied wat ik wil: hoge resolutie, energiezuinig platform, wel wát aan graphics maar niet meer dan nodig, en natuurlijk: betaalbaar. Op dat moment had Intel het platform wat ik wou, en dat zat allemaal in Dell's laptop. Op dit moment zal ik echter voor een AMD CPU met HD4200/3200IGP gaan, ik mis tegenwoordig toch wel wát aan een echte IGP, Intel licht gewoon ver achter. Bied Dell me een laptop aan met dat platform, een goed scherm (1680*1050+) en een leuke prijs, dan zal ik daar voor gaan.
[ Voor 45% gewijzigd door Umbrah op 28-03-2010 18:12 ]
Ik vind dit verder geen probleem. Meestal muziek aan, of dan wel games. Dus hoor het niet
Wat zijn je specs? En download anders SpeedFan. Om te kijken welke temps je cpu heeft. Dan weet je ook waarschijnlijk of hij daarom zo hard blaast.
[ Voor 19% gewijzigd door FlyLight3r op 29-03-2010 10:39 ]
PSN/Steam: FlyLighter Origin: FlyLight3r Uplay: FlyLight3r
Het grappige is, de thermal paste die dell gebruikt is een van de goedkoopste en meest slechte die ik OOIT heb gezien. De thermal was echt hard als steen!!FrankLe schreef op maandag 29 maart 2010 @ 10:18:
Ik heb Dell studio 15, en die doet hetzelfde. Maar dat komt gewoon door mijn cpu denk ik. Intel Core i7 720. Het is een zware en moet goed gekoeld worden. Dat doet die dus door als een gek te gaan blazen als het daarop aankomt.
Ik vind dit verder geen probleem. Meestal muziek aan, of dan wel games. Dus hoor het niet
Wat zijn je specs? En download anders SpeedFan. Om te kijken welke temps je cpu heeft. Dan weet je ook waarschijnlijk of hij daarom zo hard blaast.
Ik heb speedfan gedownload, en wat ik merk is dat de temps schommelen tussen de 49 en 90. Gaat de CPU load iets omhoog dan neemt de temp ook snel toe waardoor de koelers ook weer snel gaan toenemen. Dan gaat de temp zakken tot 49 en dan stoppen de koelers.
Deze dell is bijna 2 jaar oud en er zit een T2390 op @ 1.8ghz
Thermal paste die ik gebruikte was van OCZ dacht ik maar in ieder geval een hele goede!
dat heb ik gelukkig ook gedaan, de koelpasta die erop zat was echt versteent! Echt niet normaalFrankLe schreef op maandag 29 maart 2010 @ 11:40:
Is het mogelijk om de koelpasta te vervangen? Is dat niet veel werk?
bij nader inzien hebben veel meer mensen last van het geluidsoverlast
[ Voor 17% gewijzigd door Excellence1 op 29-03-2010 11:56 ]
Ja ik zou anders een laptopkoeler aanschaffen. Die in ieder geval je CPU wat koeler maakt. Waardoor die misschien minder zou moeten blazen. Dat ga ik ook doen.
En anders, misschien kijken naar nieuwe laptop?
ik geef deze laptop nog een half jaartje en dan denk ik dat hij gaat overlijden, dan pas lijkt het me een geschikt moment om een nieuwe te halen (Y)FrankLe schreef op maandag 29 maart 2010 @ 12:05:
Ok, maar is het niet gevaarlijk voor laptop om die pasta weg te halen?
Ja ik zou anders een laptopkoeler aanschaffen. Die in ieder geval je CPU wat koeler maakt. Waardoor die misschien minder zou moeten blazen. Dat ga ik ook doen.
En anders, misschien kijken naar nieuwe laptop?
Maar zou iemand mij kunnen vertellen of het verwisselen van koelpasta in een dell laptop moeilijk/gevaarlijk is?
Het is niet al te lastig en kan ook geen kwaad (mits je het goed uitvoert). Maar ik zou zeggen: google ff, hier is namelijk ontzettend veel over te vinden...FrankLe schreef op maandag 29 maart 2010 @ 12:24:
Ja dat is misschien geen slecht idee. Ik geef meestal een laptop 2,5 jaar.
Maar zou iemand mij kunnen vertellen of het verwisselen van koelpasta in een dell laptop moeilijk/gevaarlijk is?
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Anoniem: 290112
neeFrankLe schreef op maandag 29 maart 2010 @ 12:34:
Ok bedankt! Is het bij een laptop niet moeilijker dan PC? *lijkt me wel*
Meestal niet, alleen wel oppassen met metaalhoudende pasta's (arctic zilver e.d.) zodat je geen electrische kortsluiting veroorzaakt.FrankLe schreef op maandag 29 maart 2010 @ 12:24:
Ja dat is misschien geen slecht idee. Ik geef meestal een laptop 2,5 jaar.
Meeste wat duurdere laptops houden het bij mij 3,5 jaar uit overigens (NVidia
Ik ben Limburgs en wat ik nu lees is niet echt heel normaal om om Nederlands grootste computer forum te zetten..
OT: ik heb eens een laptop geprobeerd open te draaien, ramp! kreeg het beeldscherm niet meer terug helemaal niks
Maarja was wel een prut laptop en het beeldscherm was al kapot, hong er los in..
Meestal zal het wel iets makelijker zijn
Lang leve desktops!!
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Schopt kont, Kicked aars en dat soort dingen hoor ik gewoon voorbij komen.. en aangezien het grootste deel hier op tweakers ouder is als 16 ga ik er niet van uit dat dit echt een probleem op gaat leverenalaintje schreef op maandag 29 maart 2010 @ 20:16:
Dell 1525 cooling zuigt aars
Ik ben Limburgs en wat ik nu lees is niet echt heel normaal om om Nederlands grootste computer forum te zetten..
OT: ik heb eens een laptop geprobeerd open te draaien, ramp! kreeg het beeldscherm niet meer terug helemaal niks.
Maarja was wel een prut laptop en het beeldscherm was al kapot, hong er los in..
Meestal zal het wel iets makelijker zijn.
Lang leve desktops!!
Back 2 Topic:
Koelpasta vervangen in een laptop is eigenlijk hetzelfde als bij een desktop. Je haalt hem open, haalt de koeler er van af, Maakt de heatsink & CPU zo goed mogenlijk schoon (MET EEN STOFFEN DOEK, geen zakdoekjes) en gebruikt hierbij alcohol (zo puur mogenlijk, 70%+).
Hierna een klein beetje (zeg maar een regendruppel) koelpasta op het midden van de CPU doen en dan de koeler er op zetten.
Door de druk van de koeler spreid de koelpasta netjes uit. (Als je het gaat verspreiden maak je luchtbellen.. dus dit adviseer ik persoonlijk niet).
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Okay, Limburg....alaintje schreef op maandag 29 maart 2010 @ 20:16:
Dell 1525 cooling zuigt aars
Mijn 1525 is aan net zo stil als uit, echt super. Inderdaad dat een laag-verbruik profiel soelaas kan bieden. Misschien kan je de stofzuiger er eens op zetten om 't stof weg te halen.<knip> hong er los in..
En aan ^^: alcohol 70% is helemaal niet puur, het bevat zo'n 30% water. In de gemiddelde apotheek of drogist kan je gewoon 96% kopen.
[ Voor 11% gewijzigd door Jan Smit op 29-03-2010 21:04 ]
Homo sapiens non urinat in ventum
ja, daag.
Een gewone KATOENEN theedoek werkt perfect... zorg ervoor dat er geen rafels ect aan de randen zitten.base_ schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:42:
Pas op met doekjes: die zijn nogal eens snel statisch geladen, mijn voorkeur gaat daarom juist eerder uit naar papier! Verder is spiritus ca 96% alcohol en prima geschikt voor schoonmaken van laptoponderdelen alhoewel wasbenzine beter werkt. Aangezien TS klaagt dat warmteproblemen afwisselender geworden zijn na demonteren en schoonmaken vermoed ik dat er iets niet helemaal goed gemonteerd is. Sommige punten luisteren best nauw: zo moet je een koeling die met 4 schroeven (en vering) gemonteerd is bijvoorbeeld kruislings aandraaien (staat vaak ook een nummering bij). Dat de TS vervolgens met zijn aars op de cooling gaat zitten lijkt me ook niet echt bevorderlijk!
Papier zou ik niet gebruiken, de vezels hierin scheuren af en mengen met de restjes koelpasta die er nog op zitten.. hierdoor krijg je "korrels" zeg maar.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ik betwijfel echter of het zo ver zou komen, want als je je laptop normaal gebruikt zit hij na een (half) jaar vol stof, en is schoonmaken echt noodzakelijk (heb het afgelopen maand nog gedaan met de 1 jaar oude laptop van mijn vriendin waarvan de koeler echt helemaal vol met stof zat, waardoor haar laptop erg raar ging doen vanwege de brakke koeling). Ook is het, als je het goed doet, niet echt te zien dat je laptop is opengeweest, dus ik zou me er niet te druk om maken.
[ Voor 19% gewijzigd door Ghost Dog op 29-03-2010 23:52 ]
Met je garantie is niets aan de hand zolang je geen zegels breekt. Ik heb vroeger 100en laptops hersteld en nooit zo'n zegel gezien op een laptop (gek genoeg wél op desktops van B-merken) dus ik maak me niet meteen zorgen.
Zonder zegels is het inderdaad niet zo'n probleem. Mijn Acer pc had echter inderdaad wel zegels, maar daar heb ik me gewoon niets van aangetrokken.YellowOnline schreef op maandag 29 maart 2010 @ 23:55:
Met je garantie is niets aan de hand zolang je geen zegels breekt. Ik heb vroeger 100en laptops hersteld en nooit zo'n zegel gezien op een laptop (gek genoeg wél op desktops van B-merken) dus ik maak me niet meteen zorgen.
haha!Anoniem: 290112 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 14:12:
Inderdaad, oude titel zoog aars