Hoe krijg ik een FPS 1000 speakertje open

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:47

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Okee het is dan wellicht niet helemaal casemodding, maar ik vermoed dat de mensen hier redelijk veel ervaring hebben met het uit elkaar halen van allerhande electronica ;)

Na heel wat jaartjes heb ik m'n oude FPS 1000 speakersetje ingeruild voor een Logitech Z4. Absoluut heel blij mee, maar het is natuurlijk zonde om die oude speakertjes meteen weg te gooien.

Die wil ik nu graag gaan gebruiken voor m'n mediacenter, het is toch een stukje mooier dan de standaard TV speaker.

Afbeeldingslocatie: http://i.neoseeker.com/p/Hardware/Audio/Speakers/Surround_Sound_Systems/fps1000_profilelarge.jpg

Die dingetjes zijn nu alleen een beetje creme kleurig en ik wil ze graag mooi wit hebben. Om de speaker zelf niet te beschadigen als ik de boel spuit, wil ik ze graag uit elkaar halen. Daarvoor moet ik (denk ik nu) het roostertje aan de voorkant los krijgen... en meteen daar al stuit ik op problemen: hoe doe ik dat?

Ik heb geen ervaring met speakers of de manier waarop ze in elkaar gezet zijn. Heb al geprobeerd met subtiele brute kracht dat ding los te krijgen, maar het wil niet echt baten. Heeft er iemand tips?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:50

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Goed afplakken, op de foto lijkt het op een kunststof kastje die in elkaar gelijmd is.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
of het is zo'n klik klik systeem, of ergens een verborgen skreufske

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 21:36
Of van voor achter het logo kaartje steekt 'soms' een schroef. Die soms de hele speaker in elkaar houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik wil het roostertje zelf ook spuiten, maar volgens mij vindt de speaker er achter het niet tof als ik daar gewoon in spuit... dus hij moet wel echt uit elkaar.

Heb nog geen klikjes kunnen ontdekken. Achterop zitten vier diepe gaten, maar daar lijk ik tegen de achterkant van een schroef aan te kijken (als ik heel goed kijk), dus verwacht ik dat de kop achter het roostertje zit.

Hmmm dat logo plaatje heb ik er nog niet af gehad, goed punt... eens kijken :P
update: nope, die zit gewoon gelijmd, zit niks achter.

[ Voor 6% gewijzigd door Kaastosti op 28-03-2010 17:02 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
en wat dacht je van gewoon verven?
dan komt er minder achter de roostertjes, als je niet te dik schildert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Dacht ik eerst ook aan, maar dat wordt over het algemeen niet zo strak als spuiten... bij mij niet in ieder geval. Het egaliseert nooit zo mooi, of heb je daar ook speciale spullen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Roostertje schilderen, rest spuiten?

Tip: vergeet niet de kunstof primer te gebruiken!

[ Voor 42% gewijzigd door sebastius op 28-03-2010 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
rooster afplakken, buitenkant spuiten, tape eraf, binnen de lijntjes met kleine beetjes verf aan je kwast het roostertje verven

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Da's natuurlijk ook nog een mogelijkheid :) Nog best te doen ook lijkt me, daar ga ik eens een testje mee doen. Thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door Kaastosti op 28-03-2010 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-09 20:27
Wat je ook zou kunnen doen is de sleuven van het rooster dichtplakken met tape. Hiermee bedoel ik dat je schilderstape naar binnen duwt en met een schroevendraaier de tape vastmaakt aan de diepe kant van het rooster, je verft dan niet alles, maar wel het grootste deel. Ook duurt het even voor je alle tape op zijn plek hebt, maar dan heb je wel een net geverfd roostertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Seroo schreef op zondag 04 april 2010 @ 17:03:
Wat je ook zou kunnen doen is de sleuven van het rooster dichtplakken met tape. Hiermee bedoel ik dat je schilderstape naar binnen duwt en met een schroevendraaier de tape vastmaakt aan de diepe kant van het rooster, je verft dan niet alles, maar wel het grootste deel. Ook duurt het even voor je alle tape op zijn plek hebt, maar dan heb je wel een net geverfd roostertje.
en dan het tape eruit krijgen en weer lopen priegelen.. niet zo handig

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
Ik heb even gekeken, heb dezelfde speakerset. Er zitten vier kleine gaatjes in de achterkant maar daar zitten geen schroefjes achter. Het lijkt erop dat het is gelijmd of sonisch gelast.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-10 13:22
Meestal zitten de schroeven achter het roostertje
Kun je iets zien of het roostertje ervoor weg halen? (vastgelijmd)

Goed koper is duurder dan slecht koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Dat zou ik het liefste doen, dat roostertje weghalen... maar er is geen grip op te krijgen, dus kan ik m'n brute kracht niet kwijt :P Warm maken dat het smelt is in theorie ook nog mogelijk, maar ik denk dat dat een onhaalbare kaart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:16
ik heb ook ooit die dingen gespoten, door het roosterje af te plakken.
Afbeeldingslocatie: http://img641.imageshack.us/img641/125/cimg0812kl.jpg
het is alleen een beetje mislukt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Bleh! Da's inderdaad niet echt mooi... daarom moet 'ie uit elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
Het roostertje is in de speaker gelijmd (heb ze zelf ook en heb er 1tje open gemaakt).

Je moet een dunne schroevendraaier tussen de grill en de speaker zetten en hem dan eruit wippen en je zult zien dat het grilletje een beetje verschuift. Zo dan door gaan tot hij eruit is.

Er is kan dat je een klein beetje schade aan de verf van het roostertje en wat plastic schade waar je de schroevendraaier er tussen zet maar ziet na spuiten dan zeker wel een boel beter uit dan hoe het er nu uitziet :P

Voor meer duidelijkheid wil ik wel foto's plaatsen wanneer het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Het rooster moet natuurlijk niet te veel verf gaan vangen aangezien je de gaatjes in het rooster dan verstopt. Dof geluid lijkt me ook niet wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
eltinio schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 13:03:
Er is kan dat je een klein beetje schade aan de verf van het roostertje en wat plastic schade waar je de schroevendraaier er tussen zet maar ziet na spuiten dan zeker wel een boel beter uit dan hoe het er nu uitziet :P
Dat soort plasticschade is meestal wel te voorkomen door een stukje doek om de kop van de schroevendraaier te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
De schade is ook niet meer zichtbaar wanneer je het rooster weer terug in de speaker drukt.

De speaker is ook makkelijk los te solderen van de kabel waardoor je de speaker helemaal kunt spuiten zonder de elektronica te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-10 09:48
Je kan ook proberen om een ijzerdraadje (paperclip oid) in een gaatje te stoppen en hem er door een ander gaatje weer uit laten gaan. Zo kan je er aan gaan trekken en hem netjes eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
als je ze terug wilt brengen naar de orginele kleur is een behandeling met retrobright waarschijnlijk voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ah dus inderdaad wel gelijmd. Dan nu op zoek naar een schroevendraaier die klein genoeg is :) Paperclip ga ik eerst proberen, maar da's denk ik heeeeeel lastig voor elkaar te krijgen.

Retrobright klinkt ook aardig, maar volgens mij zijn deze speakertjes altijd cremekleurig geweest, dus of dat veel gaat uitmaken betwijfel ik.

Wederom bedankt voor de tips!

Update:
Victorie! Inderdaad een beetje kracht uitoefenen met een kleine schroevendraaier was de truc. Roostertje kun je prima terugbuigen en speakertje zelf is ook simpel los te solderen. Dit gaat helemaal goedkomen!

[ Voor 23% gewijzigd door Kaastosti op 11-04-2010 13:31 ]

Pagina: 1