Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido1975
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-03-2021
Hoi,

Ik zie op ebay een Kingspec mini PCIe ssd van 32Gb.

Nu lijkt me dit handig ,omdat ik geen ruimte heb voor een sata schijf. En ook geen sata aansluiting meer over heb.

De vraag is ,kan ik hier windows 7 op zetten? Of ziet mijn bios dit niet als een master schijf?

Ik heb een acer apire x3200 met een amd 4450 processor.

B.v.d. :)
Guido

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-07 13:20
Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar toch. Heb je geen sata poorten meer vrij of heb je geen ruimte meer voor een extra HDD? Als je enkel pooren tekort komt zou ik eerder een pci kaart voor een paar extra sata poorten overwegen ;)

volgens mij zou het overigens gewoon moeten kunnen om daar je OS op te installeren, maar zeker weten doe ik dat niet ;)

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bedenk wel dat mini PCI-e een laptop connector is en niet zomaar in een PCI-e slot op je moederbord geprikt kan worden.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gelukkig zijn daar adapters voor zoals deze: http://www.orbitmicro.com/global/pex1-mini-p-771.html
In principe is zo'n PCIe ding gewoon een controller + SSD. In je bios zul je gewoon die controller als boot in kunnen stellen en er zo van kunnen booten.
Overigens is 32Gb wel veel te klein voor Win7. Ik geloof dat er minimaal 15GB is vereist voor de install van Win7, en 32Gb (4GB) is bijna 4x zo weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
@Terw_Dan: gaat er met zulke oplossingen niet al een aardig deel van de prestatiewinst van een SSD verloren?

[ Voor 70% gewijzigd door Rupie op 28-03-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rupie schreef op zondag 28 maart 2010 @ 17:06:
@TerwDan: gaat er met zulke oplossingen niet al een aardig deel van de prestatiewinst van een SSD verloren?
Want PCIe 1x zou trager zijn dan een SSD :? Ik weet niet welke SSD jij hebt, maar de mijne (Intel X25-M G2 in m'n desktop) haalt nog lang geen 500MB/s :z

Nee, er zijn andere issues...
Terw_Dan schreef op zondag 28 maart 2010 @ 17:05:
Gelukkig zijn daar adapters voor zoals deze: http://www.orbitmicro.com/global/pex1-mini-p-771.html
In principe is zo'n PCIe ding gewoon een controller + SSD. In je bios zul je gewoon die controller als boot in kunnen stellen en er zo van kunnen booten.
Overigens is 32Gb wel veel te klein voor Win7. Ik geloof dat er minimaal 15GB is vereist voor de install van Win7, en 32Gb (4GB) is bijna 4x zo weinig.
Slechts één probleem: deze mPCIe SSDs zijn gemaakt voor netbooks, en laten die nou net een paar kleine afwijkingen hebben tov (m)PCIe standaard, namelijk dat ze over dezelfde connector ook SATA laten lopen. Daarom hebben deze SSD's zelf geen SATA-PCIe bridge aan boord :o

Gevolg is dat ze niets doen als je ze aan een reguliere (m)PCIe bus aansluiten, er moet links- of rechtsom een controller tussen.

Gelukkig bestaan die ook:
http://www.hwtools.net/Adapter/MP2S.html

* dion_b kent dit probleem, heeft goedkoop een gare EeePC op de kop getikt voor de 16GB SSD die erin zit, maar moet nu zo'n geval vinden om dat in z'n homeserver te gebruiken.

16GB/32GB is meer dan genoeg voor Linux plus alle toeters en bellen die je maar zou willen namelijk ;)

Edit:
Dit gaat overduidelijk om Opslagmedia & I/O Controllers, dus hoort daar en niet hier.

Move PMG -> OM

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 28-03-2010 17:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
dion_b schreef op zondag 28 maart 2010 @ 17:15:
[...]

Want PCIe 1x zou trager zijn dan een SSD :? Ik weet niet welke SSD jij hebt, maar de mijne (Intel X25-M G2 in m'n desktop) haalt nog lang geen 500MB/s :z
Nee okay op die manier bekeken zal dat geen probleem zijn inderdaad. ik vroeg me meer af of de controllers en dergelijke die er tussen zitten negatieve invloed hebben op de snelheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rupie schreef op zondag 28 maart 2010 @ 17:38:
[...]

Nee okay op die manier bekeken zal dat geen probleem zijn inderdaad. ik vroeg me meer af of de controllers en dergelijke die er tussen zitten negatieve invloed hebben op de snelheid ;)
Kijk eens naar die kaart. Welke controllers? Het is gewoon een passieve verloop van een kleine slot naar een grotere 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido1975
Ok ,verwarrend al die verschillende pci sloten. :?

Ik heb dus een PCIe express x1 aan boord ,en een PCIe express mini lijkt er op ,maar past dus niet?

Behalve met een adapter van 95 euro ,die ook niet gaat passen.

Jammer :'( .

Dan maar op zoek naar een andere oplossing.

Een 32gb esata (usb) stick met 96mb/s kan ik daar wat mee?
Of is dat af te raden?

Bedankt i.i.g.

[ Voor 42% gewijzigd door guido1975 op 28-03-2010 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-07 22:30
Kan je niet beter een pcie esata kaartje in je pc stoppen en er een schijf extern aanhangen? Daar kan je ook gewoon van booten en zonder prestatie verlies mee werken.

Dat lijkt me effectiever dan een paar gb als trage wannabe ssd.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido1975
Ik heb nog wel een esata aansluiting over voor een externe schijf.Booten vanaf esata is geen probleem?Gewoon een externe esata behuizing en een spd disk erin
,daar had ik nog niet aan gedacht.thx!
Pagina: 1