[Win 7] Draadloos netwerk in ander ip-range

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:22
Heb hier thuis al een tijdje een netwerk (bedraad) met 1 pc (win 7), een NAS, m'n internetrouter (Zyxel) en een Fonera voor het draadloze deel. Dit werkte allemaal prima. Heb nu sinds enkele dagen een laptop (win 7) erbij, maar deze wil niet helemaal mee werken.

De pc zit in de range 192.168.1.?? en werkt prima, NAS is zichtbaar enz.
De laptop is nu draadloos op het netwerk aangesloten maar krijgt op de een of andere manier een ip-adres in de range 192.168.10.?? Hierdoor kan ik de NAS niet goed bereiken.
Op het moment dat ik het ip-adres, dns enz. handmatig aanpas, werkt de verbinding niet goed. Heb al enkele malen de verbinding opnieuw in laten stellen, maar hij blijft in de verkeerde range terecht komen.

Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat ook de laptop in de goede range terecht komt en alles (internet) blijft werken?

[ Voor 4% gewijzigd door Niek_ op 28-03-2010 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:45

SeatRider

Hips don't lie

Dat kun je instellen op je DHCP server. Meestal is dat de router.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Net naar m'n router gekeken, heb overigens een Zyxel van telfort.
Bij de DHCP setup staat 192.168.1.36 als starting adres met een pool size van 32.
Daarnaast bedenk ik me dat m'n iPhone altijd prima draadloos werkt en zonder problemen verbinding met m'n NAS maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 16:42
Kijk eerst eens wat het MAC adres is van je laptop (winkey + r -> cmd -> ipconfig /all )
En kijk dan eens in je router onder de active client list van je dhcp server om te zien of daar je MAC adres voorkomt en welk ip erbij hoort.
Ik vermoed namelijk dat je op iemand anders z'n wlan zit :P

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Lijkt me niet, bij de wlan-verbinding staat de naam van mijn draadloze netwerk. Dan kan ik toch niet bij iemand anders erop zitten?
Rare is dat het MAC adres inderdaad niet in de client list van m'n router voorkomt :?
Zie m'n NAS, m'n pc en m'n iPhone (gok ik), meer niet...

Als ik in windows verkenner via netwerkverbinding maken het ip-adres van m'n NAS invoer incl \mapnaam, kan ik die map toevoegen. Als ik echter via de download director van Synology m'n NAS zoek, vind 'ie 'm niet. Dat komt dus waarschijnlijk door de andere ip-range. Iemand nog een tip?

[ Voor 34% gewijzigd door Niek_ op 28-03-2010 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:14
Op het moment dat ik het ip-adres, dns enz. handmatig aanpas, werkt de verbinding niet goed.
. Wat versta je onder 'werkt niet goed'? doet hij helemaal niets? maakt hij wel verbinding maar kom je niet op internet?

Kun je de output van de ipconfig/all eens posten?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:15
Ik vermoed dat er nog een ander DHCP server actief is. Welke DHCP server staat in je laptop aangegeven?

[ Voor 39% gewijzigd door Jimster op 28-03-2010 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Rupie schreef op zondag 28 maart 2010 @ 16:41:
[...]
. Wat versta je onder 'werkt niet goed'? doet hij helemaal niets? maakt hij wel verbinding maar kom je niet op internet?

Kun je de output van de ipconfig/all eens posten?
Hij lijkt wel verbinding te maken, maar geeft in windows al zo'n geel driekhoekje incl uitroepteken weer. Ik kom vervolgens internet niet op
Die output, kan je makkelijk copy-pasten op een of andere manier? :X
Jimster schreef op zondag 28 maart 2010 @ 16:43:
Ik vermoed dat er nog een ander DHCP server actief is. Welke DHCP server staat in je laptop aangegeven?
Daar zeg je iets. Daar staat 192.168.10.1 aangegeven. Bij m'n pc staat daar 192.168.1.254. Hoe zou ik deze weg kunnen halen?

[ Voor 47% gewijzigd door Niek_ op 28-03-2010 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Niek_ schreef op zondag 28 maart 2010 @ 16:47:
[...]

Daar zeg je iets. Daar staat 192.168.10.1 aangegeven. Bij m'n pc staat daar 192.168.1.254. Hoe zou ik deze weg kunnen halen?
Probeer eerst erachter te komen wat dat is. Surf eens naar dat ip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Hmz, als ik daar heen surf, kom ik op de Fonera Router statuspagina uit.
Ik heb dus m'n zyxel telfort modem, met daaraan een Fonera die mijn draadloze netwerk (public and privat) levert. Private heeft een bepaalde naam van mij gekregen en daar heb ik nu, voor zover ik kan zien verbinding mee.

Er begint me iets te dagen wat er verkeerd gaat. Denk dat ik de Fonera ook in de zelfde range moet zetten als m'n telfort router, klopt dat?

[ Voor 19% gewijzigd door Niek_ op 28-03-2010 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Heeft je Zyxel wireless? Zoja, geef die een andere naam dan je Fonera en verbind met je Zyxel.
Zoniet, kijk of je de DHCP server van het private deel van je Fonera uit kan schakelen.

[ Voor 32% gewijzigd door Jimster op 28-03-2010 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Zyxel heeft geen wireless, vandaar dat ik de Fonera gebruik.
Heb de Fonera nu 192.168.1.1 gegeven en ik krijg nu op de laptop 192.168.1.204.
Kan echter nog geen andere pc's in m'n netwerk vinden.

[ Voor 53% gewijzigd door Niek_ op 28-03-2010 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
ja, ze moeten in ieder geval in dezelfde range hangen. en je moet er voor zorgen dat slechts 1 van de 2 zich gedraagt als DHCP, waarschijnlijk zal dat je zyxel moeten zijn. Op die Fonera zal je DHCP dan uit moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Kan op de Fonera kiezen uit DHCP, Satic IP_, PPPoE en PPTP.
Op het moment dat ik daar het volgende van maak, heb ik in ieder geval helemaal geen internet meer op m'n laptop:
Static
IP 192.168.1.1
255.255.255.0
gateway + DNS 192.168.1.254 (adres zyxel)

Bovenstaande lijkt dus niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
heb je alle apparaten wel even een keer opnieuw op laten starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 19:17

job

De fon router staat standaard zo ingesteld dat private gescheiden is van wan. (zie deny bij de settings).
Je zal dus in elk geval dat even moeten corrigeren in de settings van je fon.

[ Voor 11% gewijzigd door job op 28-03-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Lastige situatie, je hebt nu een router achter een router. Normaliter kan je een router gebruiken als accesspoint door de netwerkkabel vanaf je Zyxel in een van de LAN poorten van de WiFi router te steken ipv de WAN poort en dan de DHCP server uit te schakelen. Omdat je Fonera een private en een public deel heeft, weet ik niet of dat gaat werken. Ik denk dat de DHCP voor het private deel wel aan moet blijven namelijk. Heeft die Fonera wel meerdere poorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:45

SeatRider

Hips don't lie

Niek_ schreef op zondag 28 maart 2010 @ 16:53:
Hmz, als ik daar heen surf, kom ik op de Fonera Router statuspagina uit.
Ik heb dus m'n zyxel telfort modem, met daaraan een Fonera die mijn draadloze netwerk (public and privat) levert. Private heeft een bepaalde naam van mij gekregen en daar heb ik nu, voor zover ik kan zien verbinding mee.
Als je deze infor nou eens in je startpost had gezet, scheelt een hoop giswerk van onze kant...

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
SeatRider schreef op zondag 28 maart 2010 @ 18:40:
[...]

Als je deze infor nou eens in je startpost had gezet, scheelt een hoop giswerk van onze kant...
Daar heb je helemaal gelijk in. Moet alleen heel eerlijk zeggen dat ik hem helemaal vergeten was aangezien het altijd werkte. Heb hem 2 jaar geleden daar neergezet en vervolgens nooit meer naar omgekeken... Gebruikte de Fonera alleen om met m'n iPhone thuis wifi te hebben.
Rupie schreef op zondag 28 maart 2010 @ 17:12:
heb je alle apparaten wel even een keer opnieuw op laten starten?
Dat ga ik nu eerst doen, bedankt voor de tip.
job schreef op zondag 28 maart 2010 @ 17:14:
De fon router staat standaard zo ingesteld dat private gescheiden is van wan. (zie deny bij de settings).
Je zal dus in elk geval dat even moeten corrigeren in de settings van je fon.
Wat bedoel je hier precies mee?
Jimster schreef op zondag 28 maart 2010 @ 17:54:
Lastige situatie, je hebt nu een router achter een router. Normaliter kan je een router gebruiken als accesspoint door de netwerkkabel vanaf je Zyxel in een van de LAN poorten van de WiFi router te steken ipv de WAN poort en dan de DHCP server uit te schakelen. Omdat je Fonera een private en een public deel heeft, weet ik niet of dat gaat werken. Ik denk dat de DHCP voor het private deel wel aan moet blijven namelijk. Heeft die Fonera wel meerdere poorten?
De Fonera heeft 1 poort. Het public deel mag wat mij betreft uitgeschakeld worden (maar dat was nou juist niet de bedoeling) ik maak er zelf in ieder geval geen gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Heb het nu op een iets andere manier opgelost.
Heb m'n provider (Telfort) gebeld en gevraagd naar de kosten voor een draadloze modem. Ben ik in 1 keer klaar. Kon hem voor niks krijgen als ik 1 jaar bij zou tekenen. Had geen plannen om m'n abonnement te beeindigen, dus heb van de aanbieding gebruik gemaakt.

Binnenkort dus op een simpele manier van m'n netwerk gebruik maken.
Pagina: 1