1 hdd kapot ander rebuild nodig

Pagina: 1
Acties:

• nino-3
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-07-2020
Hoi,

ik heb een HighPoint RocketRaid 2320 met 8 hdds eraan (in RAID 5).

Nu had 1 hdd veel failed blocks en ondertussen is deze helemaal kapot.
Heb contact gehad met de leverancier en mag deze hdd opsturen.

Door een fout van mij heb ik eerst de verkeerde hdd eruit gehaald (wist niet zeker welke poort welk nummer was)

Ondanks dat die andere hdd er maar een paar seconde uit is geweest, wil hij hem rebuilden.

Onderhand is echter die andere totaal kapot waardoor er niet te rebuilden valt.

Heb al een aantal recovery programma's gestart, maar die werken niet.. ze zien de harde schijven niet. Komt waarschijnlijk doordat mijn controller de array heeft disabled.

Nu hoop ik dat iemand hier nog wat creatieve ideeën heeft en dat ik toch nog wat data kan bewaren.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je hebt uit een reeds degraded RAID set met RAID level 5 nog een tweede hardeschijf verwijderd. Bij RAID5 mag maar 1 hardeschijf verdwijnen een tweede hardeschijf verwijderen betekend gewoon dat de RAID set geheel stuk is. Als ik jou was zou ik verder geheel niet meer doen met de RAID set tot dat je de echt defecte hardeschijf vervangen hebt. Pas als je dit hebt gedaan kun je het systeem weer inschakelen en hopen dat de RAID controller de tweede (niet defecte) hardeschijf weer meeneemt, omat de data op de hardeschijf wel in orde is en een rebuild kan gaan uitvoeren met de nieuwe hardeschijf. Op dit moment is een rebuild uitgesloten, zonder verlies van data. Je weet in iergeval voor een volgende keer dat je nooit een tweede hardeschijf moet los halen in het geval van RAID5. Laat even weten wat het resultaat is met de nieuwe hardeschijf.

P.s. Overigens welkom op GoT, ik zie dat je vandaag lid bent geworden.Trouwens ik wil je nog even wijzen op de RAID FAQ om je eens in te lezen in de RAID levels en de mogelijkheden voor elke RAID level.

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 28-03-2010 13:41 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• nino-3
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-07-2020
Heb de kapotte momenteel er nog bij aanhangen, in het begin ging die ook nog rebuilden. Maar momenteel geeft de controller gelijk failed aan bij die hdd.

Is het niet mogelijk om het nu gelijk te trekken? Dat dan de laatste paar bytes verloren gaan.. Die geschreven zijn in de tijd dat die werkende hdd eruit was?

Verwijderd

De eerst aanbevolen actie is om de backup te gebruiken voor de gegevens.
Misschien werken de dataherstelprogramma's wel als de 1ste kapotte harde schijf buiten raid op het moederbord wordt aangesloten.

Waarschijnlijk bedoelt de moderator, dat de kans op algeheel dataverlies op beide schijven vrij groot is bij pogingen om de raid 'gelijk te trekken' met de kapotte harde schijf.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2010 15:25 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op zondag 28 maart 2010 @ 15:22:
Waarschijnlijk bedoelt de moderator, dat de kans op algeheel dataverlies op beide schijven vrij groot is bij pogingen om de raid 'gelijk te trekken' met de kapotte harde schijf.
Nee, het is nu juist onmogelijk om een RAID5 set te rebuilden wanneer er twee hardeschijfen uit de set gehaald zijn. RAID5 maakt gebruik van pariteit die voorziet in het opvangen van maar 1 defecte hardeschijf, je gaat dan grote problemen krijgen als je er dan een tweede hardeschijf uit de RAID5 set haalt.

Ik raad aan eerst te wachten tot de defecte hardeschijf is vervangen, vervolgens het systeem weer starten en op goede geluk hopen dat de RAID controller de tweede missende hardeschijf niet meer als corrupt ziet. Tenzij je een goede backup hebt zou ik verder eerst geen gekke dingen gaan uithalen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Tenzij je heel veel mazzel hebt mag je nu je data op de array als verloren beschouwen. Dus moet je nu ofwel terugvallen op je backup, ofwel een professioneel data recovery bedrijf inschakelen, afhankelijk van de waarde van de gegevens.

Als die gegevens wat waard zijn zou ik absoluut niet zelf gaan lopen kloten, omdat dit mogelijk je enige kans op recovery om zeep kan helpen.

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Okay, ten eerste: blijf overal van af!.
Ten tweede: email webconnexxion/Highpoint. Zij kunnen vaak dit soort arrays nog lijmen zonder rebuild. Dit lukt vaak niet meer als de data op de hdd's is gewijzigd/aangepast door backup/recov tools.
Ten derde: bidt tot GoT (God of Tweakers).

Dit heeft bij mijn areca al heel veel gebroken arrays gelijmt, en zelfs een failed migration weer tot leven geroepen.
Pagina: 1