Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:55

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik ben voornemens om bij ons in de regio (in de stad en iets daarbuiten, maximaal 5km) voor een 'vriendenprijsje' computerhulp te leveren aan mensen die niet zo makkelijk bij een computerwinkel of monteur terecht kunnen. Dit omdat ze te weinig geld hebben, te weinig kennis van zaken, niet buiten komen, etc.

Nu verwacht ik niet heel veel werk te hebben, zeg ongeveer 2 klusjes per week, van ongeveer 1 a 2 uur werk. Het uurloon is niet spectaculair (15 euro max meestal) en de voorrijkosten 5 euro.

Nu is het niet moeilijk te bedenken dat je voor zoiets natuurlijk belastingplichtig bent. Ik kon echter alleen iets vinden over een bijbaan bij de belastingdienst, en hoe het heffen van inkomstenbelasting daarop geregeld is. Ik doe dit echter niet voor een baas, en ga er ook geen bedrijf (lees: kvk) voor aanmaken, daarvoor is het te kleinschalig.

Hoe kan ik dit het beste bijhouden, is er een limiet wat je mag bijverdienen zonder dat het belastingpllchtig wordt, en hoe draag je het op de correcte manier af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:51
En wat houdt je tegen om de belastingtelefoon te bellen?
Ja, ze helpen je ook zonder dat ze zelf er beter van worden.
Het lijkt me dat je het wel op moet geven, maar geen idee hoe dat precies werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:36
Je kunt aan het eind van het jaar bij je belastingaangifte deze inkomsten scharen onder "Inkomsten uit overig werk, zoals bijverdiensten of inkomsten als freelancer, alfahulp, artiest of beroepssporter"
Houdt dus wat geld apart om dan de loonheffing af te dragen.

Er is alleen een maximale grens als je ook toeslagen ontvangt, zoals zorgpremie of studiefinanciering.
Als het onverwachts toch flink gaat lopen en het om meer geld gaat kan het interessant zijn je alsnog als (parttime) zelfstandig ondernemer in te schrijven om gebruik te maken van allerlei fiscale voordelen.

[ Voor 37% gewijzigd door frickY op 28-03-2010 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je kunt het gewoon aan het einde van het jaar opgeven bij je belastingaangifte onder 'inkomen uit overige werkzaamheden'. Je hebt verder niets te maken met KvK en BTW etc te maken.

Let er wel op dat je dus een groot percentage (afhankelijk van je inkomen) van je verdiensten op deze manier bij je belastingaangifte afdraagt.

http://www.belastingdiens...en/particulieren-120.html

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
ah, das simpel genoeg dus. Kwestie van een beetje boekhouding bijhouden :)

Er staat niet bij wat precies het tarief zal zijn, alleen dat het 'box 1' is. Iemand een idee?

[ Voor 39% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-03-2010 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Gevonden :P

In box 1 worden het inkomen uit werk en woning belast. Het belastbaar inkomen wordt berekend door alle inkomensbronnen bij elkaar op te tellen en daarvan alle aftrekposten af te trekken. De belangrijkste posten hebben we hieronder voor u op een rij gezet:

* bij elkaar optellen:
o loon uit dienstverband
o winst uit onderneming
o inkomen uit overige werkzaamheden, bijv. freelance opdrachten
o inkomen uit sociale uitkeringen en pensioen
o inkomen uit lijfrente producten
o inkomen uit alimentatie
o eigen woning forfait
* daarvan aftrekken:
o betaalde rente over eigen woning schuld (dus geen consumptieve rente)
o ondernemersaftrek
o werknemersaftrek
o uitgaven voor inkomensvoorzieningen
o betaalde alimentatie
o overige persoonsgebonden aftrek

Op het moment dat u bovenstaande posten op een rij zet, krijgt u uiteindelijk een saldo: het belastbaar inkomen uit werk en woning. Over dit saldo bent u inkomstenbelasting verschuldigd. In onderstaande tabel ziet u welk belastingtarief u dient te betalen.

Actuele belastingtarieven
Hieronder ziet u de actuele belastingtarieven voor de inkomstenbelasting voor box 1 voor het jaar 2010. Zoals u ziet, geldt hierbij een progressief stelsel. Of te wel: de belastingtarieven worden hoger zodra het inkomen hoger wordt.

Inkomsten in box 1 tot 65 jaar vanaf 65 jaar
IB Schijf 1: t/m 18.218 33,45% 15,55%
IB Schijf 2: 18.219 t/m 32.738 41,95% 24,05%
IB Schijf 3: 32.739 t/m 54.367 42,00% 42,00%
IB Schijf 4: vanaf 54.368 52,00% 52,00%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Yup, het wordt op dezelfde manier belast als salaris van een baas. De moeilijke vraag is hoe je de voorrijkosten verrekent met je daadwerkelijke reiskosten,

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Daar had ik nog niet bij nagedacht, het is ook gewoon mijn prive auto, en kost niet zo gek veel om te rijden.

Ik heb vandaag een werkbon/kwitantieboekje gekocht, om bonnetjes uit te kunnen schrijven. Van de week haal ik ook even een kasboekje (tenzij ik er een goed stuk software voor vind) om alles bij te houden.

Ik lees op de belastingdienst en KVK sites van alles over verplicht inschrijven bij de KVK en het aanmelden van je 'eenmanszaak' bij de belastingdienst, maar die laatste geeft je ook gewoon de optie om bij je belastingaangifte 'overig inkomen' te specificeren.

Het zal, zoals het er nu uitziet, om maximaal 2 klusjes per week gaan. Wat is nu wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 09:36
Als je echt denkt die 104 klusjes per jaar te kunnen doen kan een inschrijving bij de KvK best eens interessant zijn. Je kunt dan gebruik maken van allerhande belastingvoordelen, zoals Startersaftrek, waardoor je netto veel meer overhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 18:56

_Arthur

blub

frickY schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 17:33:
Als je echt denkt die 104 klusjes per jaar te kunnen doen kan een inschrijving bij de KvK best eens interessant zijn. Je kunt dan gebruik maken van allerhande belastingvoordelen, zoals Startersaftrek, waardoor je netto veel meer overhoud.
Dan zal hij eerst wel als 'Ondernemer' moeten worden aangemerkt door de Belastingdienst om van deze voordelen gebruik te mogen maken.

http://www.inzakengaan.nl/fiscus/welgeenondernemer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

_Arthur schreef op donderdag 01 april 2010 @ 17:40:
[...]

Dan zal hij eerst wel als 'Ondernemer' moeten worden aangemerkt door de Belastingdienst om van deze voordelen gebruik te mogen maken.

http://www.inzakengaan.nl/fiscus/welgeenondernemer.html
+ de vaste kosten zijn hoger (KvK etc) en de administratie is ietwat uitgebreider/kost meer tijd.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 22:07

Dennahz

Life feels like hell should.

Is het de bedoeling dat mensen contant betalen, of met overschrijving? Als het af-en-toe eens een klusje is, is het dan de moeite om het aan te geven?

Ik wil je niet aanzetten tot 'illegale' dingen, maar ik zou er toch sterk over twijfelen :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ze betalen contant, en als ze willen schrijf ik een werkbon met de werkzaamheden die ik gedaan heb en/of het advies.

Ik bewaar het geld dat ik krijg apart van mijn 'eigen' geld en geef het niet uit, dus een soort spaarpotje. Eventuele zaken die ik voor het 'werk' nodig heb koop ik daar wel van, en het geheel hou ik bij in een kasboekje.

Voorlopig is het inderdaad af-en-toe een klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:47
frickY schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 17:33:
Je kunt dan gebruik maken van allerhande belastingvoordelen, zoals Startersaftrek, waardoor je netto veel meer overhoud.
Dan moet je nog altijd minimaal 1225 uur besteden aan je onderneming en dat wordt moeilijk als je ook nog andere dingen moet doen ernaast.

Overigens moet je ook kijken hoeveel je eigenlijk erbij beunt. Bij bedragen onder de 1000 euro doet de belastingdienst niet moeilijk als je het zo in je zak steekt (tenzij je bijvoorbeeld uitkering hebt, dan wil het nog wel eens anders lopen).

[ Voor 25% gewijzigd door Uberprutser op 06-04-2010 08:15 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1