Monitor met speakers, done of not done?

Pagina: 1
Acties:
  • 446 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
Ik zoek al een geruime tijd een monitor met ingebouwde speakers. Helaas hoor ik nergens positieve geluiden over de kwaliteit. Nou dacht ik mijn heil te hebben gevonden in soundbars (van bv Dell) maar die blijken dus alsnog extra bekabeling met zich mee te brengen (ik wil alles gewoon over 1 HDMI kabel kunnen doen).

Is het hopeloos en kan ik beter een aparte speakerset nemen? Of zijn er wel monitoren met speakers die van degelijke kwaliteit zijn en waarbij alles over 1 HDMI kabel loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Het hangt helemaal af van je verwachtingen van speakers. Is het alleen maar om wat geluid voort te brengen en is de kwaliteit niet van belang, dan zou ik het vooral doen. Maar wil je wat meer bassen en voller geluid, dan kom je in losse speakers terecht.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:58

Haan

dotnetter

Ingebouwde speakers zijn imo alleen voor het kunnen horen van systeemgeluiden. Wil je het geluid van muziek of films horen, dan kan je echt beter voor de losse meuk gaan.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:05
Ik weet dat bij de Dell ST2410 het mogelijk is geluid over HDMI mee te sturen. De monitor haalt dit geluid er vervolgens vanaf en zet het op een audio line out (3,5mm jack) en daar kan je dus zo'n Soundbar op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik denk dat dit hopeloos is, ja, zelfs bij TV's met digitale ontvangers, die doorgaans wat grotere speakers hebben dan een monitor, is het niet meer ongewoon dat de HDMI kabel van de ontvanger naar een Versterker/receiver gaat die voorzien is van een goede speakerset, waarna die versterker het beeld zonder geluid doorstuurt naar de TV. Zelfs mensen die dit niet doen, pluggen vaak een setje PC-speakers aan de headphone/phono out van een flatpanel TV.

Computer LCD's met interne speakers zijn meestal nog brakker qua geluid, en zelfs al accepteren ze HDMI in, dan is het eigenlijk vaker het geval dat het geluid alsnog via een analoge jack komt. Immers, op Intel en ATI na, is het niet standaard zo dat een HDMI videokaart ook geluid verstuurt, en zelfs bij ATI en Intel is dit nog niet lang zo. nVidia kan het wel, maar dan werk je in feite met een interne geluidskabel naar de videokaart toe.

Zeker als kwaliteit je doel is: haal een goede speakerset. Of nog beter: investeer in een goede receiver waar meerdere geluidsbronnen aan kunnen, en een goede speakerset voor alles. TV (of digitale stb), HTPC, Console(s), en game-PC alles aan één receiver en met één speakerset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:58

Haan

dotnetter

@Umbrah: leuk 1 receiver en speakerset, maar niet iedereen heeft al z'n apparatuur in dezelfde kamer staan hè ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Je interesse in een soundbar geeft aan dat je prijs stelt op geluid van een bepaalde kwaliteit.
En in dat geval zijn geintegreerde luidsprekers (meestal) geen optie.
Er zijn wel monitors met enigzins fatsoenlijke luidsprekers maar in mijn ervaring is het geluid altijd blikkerig en volledig ontdaan van lage tonen.
En waarom zou je de kwaliteit van je geluid laten afhangen van 1 extra kabeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
Ben ik dan de enige die het raar vindt, dat je voor 20/30 euro al goede speakers hebt. En geen enkele fabrikant dacht van 'goh laat ik deze eens aan de zijkanten van de monitor monteren zodat je alles-in-1 hebt' :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Voor 20/30 euro heb je geen goede speakers, maar je hebt speakers die wat groter zijn dan de speakers die in een LCD panel passen (en tevens: dezen zijn volledig analoog en hebben geen logica om het digitale HDMI signaal, ook al is het slechts PCM, naar analoog te transformeren). Omdat ze wat groter zijn, hebben ze een beter bereik, en omdat je er vaak ook een klein subwoofertje bij krijgt, heb je ook je lage tonen.

Maar goed? Nah, helemaal niet. Daar hoef je geen audiofiel voor te zijn. Basedrums klinken als snaredrums (maar 'voelen' wel wat laag), slechte isolatie in de speakers waardoor je geluid door elke bron in de buurt verandert, tot soms zelfs een zware "TIK" als je andere apparatuur aanzet. Beter dan geïntegreerde monitor speakers, qua bereik, maar in kwaliteit? Meh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:15
http://is.gumtree.com/ad_image/live/big/290735082.jpg <- Packerd bell deed dat vroeger :P

Maar die monitor speakertjes zijn meestal maar een paar watt. Ik heb nu een samsung tv / monitor daar komt nog redelijk geluid uit maar sluit ik liever me boxen erop aan aangezien dat altijd beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ja, maar dat was ook geen flatpanel, dat waren in feite dan ook "gewoon" de budgetspeakers zoals je ze nu los koopt. Bij een moderne flatpanel steken ze vreemd naar achter, en zijn ze lastig stabiel op te hangen, met als resultaat dat men tegenwoordig al snel platte speakers pakt, die in feite niet zo goed zijn. Soundbars zijn een aardige work-around, maar goed, dat is al snel wat meer speakeroppervlakte dan écht geïntegreerd. En het neemt niet weg: over HDMI verstuur je alleen een digitaal geluidssignaal, of dat nou PCM of DTS is: het is digitaal. En een speaker is in feite analoog. Je moet dus ergens de conversie laten plaatsvinden, en daar is logica voor nodig. Oftewel: dure chip.

Die ouwe packardbell bakkies hadden analoge geluidskabels bij de 15-pins VGA kabel ingevlochten, en daarnaast moest je ze vaak de-gaussen omdat die slechte speaker isolatie de CRT verstoorde (en andersom ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is op GoT de bedoeling dat je zelf doet wat je kunt om je vraag te beantwoorden voordat je een topic opent, en dat je ook de moeite doet om in je topicstart te melden waar je allemaal gezocht hebt, wat je gevonden hebt etc.

Dat mis ik hier nogal. Maar wat ik nog meer mis, is enige info omtrent wat je exact verwacht te doen met die dingen. "Done" of "not done" impliceert dat één antwoord voor iedereen op zou gaan, maar dat is dus nooit het geval. Het is alsof je vraagt of een 18-ton truck "done" of "not done" is. Voor de dagelijkse boodschappen volstrekt onzinnig, voor een logistiek bedrijf waarschijnlijk een goed idee. Alles staat of valt bij je eisen, en ondanks dat anderen daarop gewezen hebben zeg je daar nog steeds niets over.

Zo heeft dit topic voor niemand zin en gaat hij dus dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.