Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-07 23:15
configuratie:
- Windows 7 x64 nl
- asus p5q-e
- creative xtreme music
- q6600
(overige specs: gallery: Tommasso)

Hallo mensen,

Ik heb laatst een raid kaartje gekocht: (http://www.lcs-automation...p?action=article&aid=1321)
Deze heb ik geinstalleerd op mijn Asus p5q-e, en vanaf toen begonnen de problemen:

Eerst wilde de kaart niet langs z'n bios komen en heb ik de bios maar geflashed (http://www.siliconimage.c...esults.aspx?pid=28&cat=15). sindsdien komt hij wel langs zijn bios en worden de hdd gevonden. Ook de bios ziet de hdd.

Maar als ik windows opstart met een hdd verbonden met de kaart loopt windows nog voordat het 'windows is starting' venster langs komt vast. Als ik een dvd drive koppel aan de kaart loopt hij niet veel later vast. Echter als ik dan de dvd drive ontkoppel gaat windows vrolijk verder met opstarten zonder dat er iets gebeurd.
Als ik dit doe na het opstarten loopt windows altijd vast. Dit probleem heb ik ook als ik hirens opstart.

Als ik niks aan de kaart verbind, heb ik geen geluid meer. De kaart wordt nog wel gevonden en ik kan ook de kaart configureren, echter komt er geen geluid meer uit. Ook lopen sommige programma's vast als ik iets probeer af te spelen (winamp). Wat ook opvalt is dat de kaart 1 core helemaal opbruikt.

Als ik in apparaat beheer kijk, zie ik dat beide apparaten (raid kaart en geluidskaart) gewoon functioneren, er staat: dit apparaat functioneert correct. Ook gebruiken ze allebei een ander IRQ, geluidskaart draait op IRQ 16 en de raidkaart draait op 17. Deze nummers worden gedeeld met vele andere apparaten van het moederbord (NIC, videokaart enz). Ik kan de IRQ nummers niet veranderen.

Ik heb ook al de kaarten lopen te switchen, geen effect gehad. Ook heb ik de kaart in een andere pc geplaatst, daar werkt hij gewoon prima.

Weten jullie nog iets, of is dit gewoon een geval incompatible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
PCI slot wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
Heb ik gedaan:
- alleen raid kaart, werkt de kaart niet
- raid en geluid kaart, werken beiden niet (ook als ik ze omwissel)
- alleen geluidkaart, werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb er een beetje onderzoek naar gedaan en heb een paar vraagjes. Welke versie pci slot zitten er op het mobo? De raidkaart heeft namelijk rev. 2.3 nodig. Mocht jouw slot een andere rev zijn, dan is de kans dat daar het probleem ligt.
Verder zag ik ook dat er een Silicon Image Sil 5723 chipset op je mobo zit, staat deze aan?, zo ja, dan zouden deze kunnen conflicteren met elkaar. Check of deze uitstaat. Voor de rest kan ik zo 1 2 3 niets bedenken, maar heb nu ook niet veel tijd om verder te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
@KeDeShCh
ik heb in de handleiding gekeken en kon daar niet de rev vinden. Ik neem aan dat het 2.3 is, aangezien het moederbord nog niet echt oud is. Ook werkte de raid kaart op een moederbord uit de tijd dat Iwill nog bestond (das een tijdje geleden). De kaart lijkt zelf namelijk ook wel te werken op mijn moederbord, kan de raid bios in en arrays configureren, de kaart ziet ook de schijven en ook de groottes.
Ik had idd die Sil 5723 (die heet iets van drivexpert) aanstaan, deze heb ik uitgezet. Heb daarna de kaart weer geplaatst en opgestart zonder hdd: windows start normaal op (zoals het ook toen deed), alleen is de cpu load 25% en doet het geluid het niet
daarna heb ik de hdd gekoppeld en opnieuw opgestart, windows bleef hangen tijdens het opstarten. Waar ik wel achter ben gekomen is dat als ik lang wacht er uiteindelijk wel een windows logo komt. Dit duurt wel iets van 40 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, jammer dat het er niet in staat. Zelf heb ik namelijk zelf zoiets meegemaakt met een Gigabit NIC van SMC. In een AMD K6-400 (vergelijkbaar Pentium 2 400Mhz) kreeg ik die kaart niet aan de gang. In een Pentium 2 350Mhz draaide de kaart als een zonnetje. Misschien is het hier iets vergelijkbaars. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat Win 7 je kaart niet lekker vind. Misschien dat je voor de gein eens Vista of XP kan installeren en kijkt of het dan nog zo is. Mocht het dan inderdaad nog probs opleveren, zou je kunnen kijken of je de kaart terug kan sturen of doorverkopen. Ik weet niet waar je woont, zelf woon in de omgeving van Leiden en ben best bereid de kaart hier eens te testen in een XP machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
@KeDeShCh
Ik heb vandaag een ubuntu live cd gebrandt, ook daarin werkt de kaart niet -> windows probleem uitgesloten
De kaart werkt wel in een andere computer -> kaart is niet stuk
Dan blijft bij mij toch over dat er een probleem is met mijn kaart in combinatie met mijn moederbord (conflict). Mss kan ik hem in een wat moderner moederbord uitproberen, het kan dat de kaart problemen geeft wanneer de IRQ geshared is, of heeft het een conflict met de APIC. Ik zou het zelf eigenlijk niet weten.

Ik heb tijdens het booten van ubuntu foto's genomen van de meldingen tijdens het opstarten.
Het patroon blijft zich constant herhalen en als ik dan na een tijdje de hdd ontkoppel is alles weer goed (ubuntu start vrolijk op). Het lijkt er op alsof windows en ubuntu de hdd willen aanspreken maar geen antwoord krijgen en dan constant opnieuw proberen? Ik zelf snap de meldingen op de foto's niet, mss moet ik ze posten op een linux forum.
Wat ook opviel is dat bij ubuntu geen hogere CPU load is, dit is bij windows wel zo. Dit kan komen doordat ubuntu de kaart helemaal niet ziet (en geen drivers laadt ofzo), of dat de windows driver gewoon brak is, of dat ubuntu de CPU load anders meet.

foto's:
http://img441.imageshack.us/img441/7779/dsc01433x.jpg
http://img361.imageshack.us/img361/4967/dsc01434.jpg
http://img718.imageshack.us/img718/3351/dsc01435z.jpg

Ik heb contact opgenomen met de shop en ze hebben gereageerd, ik probeer eerst ook met hun het probleem om te lossen en dan eventueel de kaart terug te sturen (of in een andere computer plaatsen, ik twijfel daar nog over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is en blijft een vreemde zaak Tommasso. Helaas heb ik geen kaas noch worst gegeten van Linux, dus op dat punt kan ik je niet helpen. Kijk even waar de shop mee aan komt zetten en ik hoop dat het opgelost gaat worden. Hou ons hier even op de hoogte als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gebeurt er als je plug and play OS uitschakelt in de bios? Met andere woorden, de bios de IRQ's laat toewijzen?
Mocht je nog ruimte op de harde schijf hebben of eventueel een extra harde schijf (hoeft niet groot te zijn) probeer dan eens bijvoorbeeld linux te installeren met de optie: no apic.
Maar begin eens hier: http://www.siliconimage.c...results.aspx?pid=28&cat=3 misschien lost dat het een en ander wel op... ;)
De kans bestaat wel dat je windows opnieuw moet installeren met de drivers voor de kaart.(F6)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2010 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
@KeDeShCh:
ik heb met de shop overlegt en kan de kaart omruilen, dan krijg ik een ongeveer hetzelfde soort kaart (zonder SI chip) terug. Met de linux meldingen kom ik ook niet verder, heb nog http://linux.derkeiler.co...nel/2006-09/msg06421.html gevonden, maar daar staat ook niet meer heel veel...

@E65
plug and play OS staat bij mij standaard uit in de bios. Ik heb hem ook ingeschakeld gehad, maar dat maakte niks uit.

Ik heb ubuntu live cd gebruikt (dus niet geinstalleerd). Hierin heb ik volgens mij met F6 ook een keer zonder apic opgestart (zal het vanmiddag nog wel een keer proberen). Dit veranderde toen niks.

De problemen beginnen nog voor windows is opgestart en ook in ubuntu, daarom dacht ik niet echt aan een driver issue.
Zal het ook nog wel proberen (daarna gaat de kaart naar postkantoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi dat je de kaart om kan ruilen, alleen weet je nu nog niet wat precies het probleem veroorzaakte. Ik zou bijna gaan vermoeden dat het de SIL chipset is. Gelukkig heb ik hier nooit geen probs gehad met raidcontrollers, desondanks dat ik er nu 4 in de server heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
Ik gok het erop dat de SIL chip niet zijn IRQ wil delen en daarom ruzie maakte met mijn moederbord. Zeker weten doe ik dit echter niet.

Krijg nu een kaart met een VIA chip, hopelijk doet deze minder moeilijk...

Heb ook nog windows proberen te installeren, dit kan niet als er een hdd aan de kaart hangt. Elke OS (ubuntu, windows 7 installed, windows 7 dvd) gaat op zijn bek, moet wel een hardware issue zijn denk ik.

iedereen bedankt voor de hulp in iedergeval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat het even weten of de kaart met de VIA chipset wel werkt, ik was namelijk ook van plan een raidcontroller te kopen met een SIL chipset. Als de VIA het wel doet, is jouw probleem in ieder geval opgelost. Wat betreft de hulp, graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
Helaas, de 2e chip lijkt ook kuren te vertonen.
Ik begin maar bij het begin:
Ik heb een kaart met een via vt6421a chip erin zitten, deze kan 2 sata apparaten en 2 pata apparaten aanspreken. Toch heeft mijn kaart 3 sata poorten, mijn gok is dat als je hdd's in raid configureerd dat hij er dan meer kan hebben.
Na alles te hebben aangesloten (3 apparaten) starte windows op, geen probleem. Echter werden de hdd niet gevonden. In device manager stond bij de controller een uitroepteken met de melding dat het apparaat niet kon opstarten. Ik dacht: 'zal wel door die extra hdd komen' en koppelde 1 eraf. So far so good, na het herinschakelen van de controller (in device manager) werd de dvd drive en de hdd gevonden.
Echter na heropstarten kreeg ik een mooie BSOD op mijn scherm. 0x(vele nullen)D1, DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. Zal wel aan driver liggen dacht ik. Heb de kaart verwijderd en windows opgestart, daar de drivers van VIA geinstalleerd en de kaart opnieuw in het systeem gezet.
Helaas, weer een BSOD :(. Ik heb alle apparaten van de kaart ontkoppeld en opnieuw opgestart. Succes, windows doet het weer.
Daarna heb ik (terwijl windows aanstond) een hdd gekoppeld. Windows bleef meerdere keren voor ong 10 sec hangen, maar uiteindelijk werkt de muis weer.
Toen ik in device manager keek, zie ik bij disk drives: Disk drive. Bij apparaat details zag ik wel de goede details (samsung 750 gig hdd), maar in schijfbeheer staat hij er niet tusen.
Gelukkig heeft via ook nog een 'handige' raid tool meegenomen, eenmaal dit opgestart (duur erg lang, lijkt op een timeout te wachten) zie ik mijn samsung 750 gig zitten met de status failed.

hier een plaatje: http://img251.imageshack.us/img251/7185/viaraid.png

Wilt mijn moederbord niet dat ik een extra controller plaats? Ik snap heir namelijk heel weinig nog van.
Ik ga nog wel met andere hdd kijken, maar geloof zelf niet echt dat de hdd plotseling is overleden...
Mss kan hij gewoon geen enkel extra kaartje hebben en gaat het mis, plaats nog wel een NIC. kijken of dat het doet :S

Edit: mijn samsung hdd van 1TB werkt ook niet, VIA gaat me niet wijsmaken dat ze allebei stuk zijn...
wat wel merkwaardig is, is dat de hdd de 1e minuut wel leek werken, in device manager stond Samsung HD103UJ SCISI Device. Ook in deze computer zag ik een partitie staan (alleen stond er nog niet welke type het was enz...). Hierna verdwijnen ze echter snel weer.
Het lijkt heel erg veel op de vorige kaart, kaart werkt, maar elke hdd eraan loopt vast :S.

Edit2:
NIC werkt prima, het lijkt dus niet zo te zijn dat geen enkel 2e PCI apparaat werkt. Het gaat alleen mis als het 2e apparaat een controller is ofzo?

[ Voor 12% gewijzigd door Tommasso op 03-04-2010 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het begint nu wel een hele vreemde zaak te worden. Dat 1 kaart weigert, dat kan nog, maar meerdere en dan wel specifiek raidcontrollers. Heb hier zelf 2 Asus mobo's, maar op beide kan ik alle kaarten gewoon draaien. Het laatste wat ik kan bedenken is toch je OS. Ik zou een backup maken van je Win7 en dan eens XP er op zetten, mocht het dan nog steeds probs opleveren, dan kan ik alleen nog concluderen dat het je mobo is die de problemen veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
Ik heb al een nieuwe windows 7 erop gezet. Ik kan ook een xp er tijdelijk opzetten, maar betwijfel zeer of dat iets uitmaakt.

Ik denk dat het probleem mss ergens anders zit:
moederbord->kaart gaat goed, ze zien elkaar
kaart->hdd gaat niet goed, kaart streept ze aan als failed.
de kaarten trekken maar sata 150, maar een sata 300 apparaat (zoals mijn hdd) zouden gewoon terug moeten schakelen. Ik heb ook met een jumper de kaart terug gezet naar sata 150, maar dit hielp niet. Verder weet ik niets te bedenken op dit gebied (kabels heb ik gecontroleerd).
Ook dacht ik dat de hardeschijf gewoon zonder jumper werkte op mijn andere computer met deze kaarten (controleer ik nog wel effe). Het moet dus te maken hebben met de configuratie.

Ik zal er wel xp opzetten, duurt alleen tijdje voordat ik dat ook werkelijk kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De redenen dat ik aanraad om even tijdelijk XP te installeren is vanwege het feit dat er nog veel bugs in Win 7 zitten, dat is ook de redenen dat SP1 meer dan 20 maanden vervroegd is, die komt nu rond juni of juli van dit jaar. Misschien dat het daardoor nu niet werkt.

Voor zover ik weet kan je niet zomaar Sata2 schijven aan een Sata1 kaart koppelen, het is immers een iets ander protocol. Heb hier al vaak gelezen dat de harddisk dan door een jumper en anders wel softwarematig teruggezet moet worden naar Sata1. Ook een optie om eens naar te kijken.

Als dit niet gaat werken, dan weet ik het ook niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donalduck
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 17:30
Al geprobeerd wat er gebeurd als je je onboard sata (+mischien ook je Pata controller) uitzet? omdat je al eerder zegt dat je denkt dat de kaart en het mobo elkaar niet aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
@donaldduck:
Ik heb de sata controller uitgeschakeld en ubuntu vanaf een stick opgestart. Dit ging goed en ubuntu kon de dvd drive gekoppeld aan de kaart zien en lezen. Ook als ik de onboard sata controller weer aanzet bleef hij het doen (ik had met de nieuwe kaart nog niet in ubuntu getest). Daarna heb ik er een hdd aan gehangen, helaas lukte het niet om deze terug te vinden (ook truecrypt zag hem niet, neem aan dat hij er dus ook gewoon niet was. Kan alleen in ubuntu niet in device manager oid kijken, dus weet niet zeker of hij er helemaal niet stond).

Als ik windows opstart met een dvd drive gekoppeld wordt mijn scherm blauw (BSOD), als ik met een hdd (met jumper voor sata 150) opstart wordt het geheel heel sloom. Ik zie in device manager constant de hdd verschijnen en weer verdwijnen, windows hangt constant ong 10 sec.

@KeDeShCh:
ik zal proberen zo snel mogelijk windows xp erop te krijgen, hopelijk lukt dat morgen.

Edit:
Windows XP heeft precies het zelfde als windows 7. Het hangt een tijdje, ziet dan apparaat en probeert het te laden (denk ik) waarna het vervolgens weer verdwijnt.
XP zegt in device manager constant dit:
Dit apparaat is momenteel niet op de computer aangesloten. (Code 45)
en
Het stuurprogramma voor dit apparaat is mogelijk beschadigd of het systeem heeft onvoldoende geheugen of andere bronnen beschikbaar. (Code 3)

[ Voor 18% gewijzigd door Tommasso op 05-04-2010 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemd, vreemd, vreemd. Van alles geprobeerd en nog steeds niet werken. Dan kan het bijna niet anders dan de combi mobo en kaart zijn, met 1 kaart is het nog verklaarbaar, maar met 2 wordt dat al een stuk minder. Ik vrees dat ik je nu geen advies meer kan geven, want ik weet het ook niet meer. Het enige wat je nog kan doen is bij diverse vrienden/kennissen de kaart proberen draaiende te krijgen. Lukt het dan wel, dan weet je zeker dat het de combi mobo en kaart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
@KeDeShCh
Ik heb de eerste kaart ook in m'n andere computer geplaatst, daar deed hij het wel (en ook toen de hdd in sata 2 mode stond). Bij andere mensen doe ik niet liever niet, moet constant hun computer opentrekken en alles meesjouwen enz :). Denk haast wel dat het iets te maken moet hebben met mijn moederbord.

Ik ben nog wel iets op het spoor gekomen, kennelijk werkt de jumper setting niet, als ik de hdd met jumper op mijn mobo koppel zegt ie dat ie sata 2 is, dat zou niet moeten.

Ben er achter gekomen dat dit ook dmv een flashtool kan: http://www.samsung.com/gl...iew.do?b2b_bbs_msg_id=126. Deze heb ik (na wat gepruts met detectie) gedraait en de hdd geflashed.
Helaas zegt mijn mobo nu nogsteeds dat het om sata 2 hdd gaat ipv sata 1. Het klopt wel als ik bij mijn dvd drive kijk: sata 1.
Ik weet nu niet waarom dit niet werkt... :S
Heb eerst SATA1_5G.zip geprobeert, maar deze zag geen hdds. Toen met SSpeed.zip geprobeert, die zag wel de hdd en heb ze kunnen aanpassen. Toch blijft het moederbord zeggen dat het hier om een sata 2 apparaat gaat... Wat doe ik fout?

Ik weet niet of het veranderen van de sata mode iets helpt, maar is het proberen waard denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt ja, dat heb ik toen gelezen. Dan kunnen we er nu niet meer omheen dat het inderdaad de combi is. Heb je al eens aangeboden het hier te komen testen, een kaart met 2 harddisken is goed te sjouwen. :)

Van die jumper kan ik niets nuttig zeggen, heb het zelf nog nooit hoeven te doen. Maar vind het wel vreemd dat het niet werkt bij jou.

Wat je fout doet, kan ik ook niet zo 1 2 3 zeggen. Heb er zelf totaal geen ervaring mee. Neem aan dat je de instructies hebt gevolgd en dus dat het zou moeten werken.

Hoop dat de shop bereid is de kaart terug te nemen, al lost dat verder niet jouw probleem op. Ik kan je wel een Highpointkaart aanraden, maar dat is dan ook zonde van het geld als het weer niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
Ik heb nu de nieuwe kaart ook in de andere computer geplaatst, en ook daar werkt hij niet. oftewel

oude kaart in computer -> werkt niet
oude kaart in andere computer -> werkt wel
nieuwe kaart in computer -> werkt alleen met dvd drives onder ubuntu
nieuwe kaart in andere computer -> werkt helemaal, ook met sata 300 apparaten

ik geef het op, kost me teveel tijd en gezeur. het wordt er allemaal niet beter van... Ik plaats de kaart wel in m'n server en benader de schijven via het netwerk (is alleen sloom, 100mbit).
als ik dan nog meer schijven nodig heb, ga ik wel voor een pci-e kaart, hopelijk vermijd ik dan deze problemen :)

iedereen bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan het best begrijpen dat je het een beetje zat bent, dat zou ik ondertussen ook worden. Je netwerkkaarten kan je natuurlijk vervangen door Gigabitkaartjes, dan gaat het allemaal wat sneller. Zo duur zijn die tegenwoordig niet meer en ben je weer voor een paar jaartjes klaar. Ik hoop voor je dat je met Pci-E niet tegen soortgelijke probs aanloopt, al is daar wel een kans op.
Pagina: 1