Speedtouch 789 klikt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:45
Ik heb sinds enkele maanden een speedtouch van KPN in gebruik (789) in combinatie met internet plus bellen. De laatste tijd valt mij op dat de router geluiden begint te maken. Dit zijn klikjes \ tikken die achter elkaar, maar ook spontaan kunnen optreden. Er is totaal geen regelmaat in te ontdekken. Soms klikt wel 20 keer in een kwartier en soms houdt die zich wel 4 uur stil. Deze tikken zijn behoorlijk hard en vergelijkbaar met je middelvinger hard op de tafel tikken.

Daarnaast heeft deze soms ook een paar seconde een continu ratel van klikken achter elkaar en gaat de telefoon 1 keer over. Echter belt er dan niemand en houdt hij daarna weer eventjes op. Het irriteert ondertussen echt mateloos.

Ik ben momenteel ten einde raad en sta op het punt om KPN hierover te bellen, maar wilde eerst jullie nog raadplegen. Kan dit uberhaupt kwaad voor de router, dwz moet ik hem 's nachts gewoon uitzetten zodat deze zekers te weten niet in de fik vliegt? Of kan ik hier zelf nog wat tegen doen?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyzer
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Xyzer

Valid XHTML & CSS.

Ophidian schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 23:54:
Ik heb sinds enkele maanden een speedtouch van KPN in gebruik (789) in combinatie met internet plus bellen. De laatste tijd valt mij op dat de router geluiden begint te maken. Dit zijn klikjes \ tikken die achter elkaar, maar ook spontaan kunnen optreden. Er is totaal geen regelmaat in te ontdekken. Soms klikt wel 20 keer in een kwartier en soms houdt die zich wel 4 uur stil. Deze tikken zijn behoorlijk hard en vergelijkbaar met je middelvinger hard op de tafel tikken.

Daarnaast heeft deze soms ook een paar seconde een continu ratel van klikken achter elkaar en gaat de telefoon 1 keer over. Echter belt er dan niemand en houdt hij daarna weer eventjes op. Het irriteert ondertussen echt mateloos.

Ik ben momenteel ten einde raad en sta op het punt om KPN hierover te bellen, maar wilde eerst jullie nog raadplegen. Kan dit uberhaupt kwaad voor de router, dwz moet ik hem 's nachts gewoon uitzetten zodat deze zekers te weten niet in de fik vliegt? Of kan ik hier zelf nog wat tegen doen?
Een in de fik gevlogen Speedtouch heb ik nog nooit meegemaakt. Gewoon KPN bellen en dit probleem melden, is hij maar enkele maanden in gebruik kan je gewoon nieuwe eisen als deze defect is. :)

Hier komt ooit nog wat te staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Kan het zijn dat je speedtouch geen verbinding meer heeft en het relais naar de FXO poort klapt waar je normaal gesproken een analoge lijn op hebt, maar in het VoIP only geval niet?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Xyzer schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 23:59:
[...]

Een in de fik gevlogen Speedtouch heb ik nog nooit meegemaakt. Gewoon KPN bellen en dit probleem melden, is hij maar enkele maanden in gebruik kan je gewoon nieuwe eisen als deze defect is. :)
Ik moet eerlijk bekennen dat dit in 5 maanden tijd al de 2e router is. De eerste (een 787) overleefde de firmware update die ik van KPN had geeist niet (omdat een simpel iets als port forwarding niet werkte) en ik toen dus ook al paar dagen zonder internet zat. Hiernaast ook veel administratie gezeik gehad (verkeerde facturen, verkeerde contract etc etc) ben ik het ondertussen wel zat en wil niet weer zonder internet zitten :S

Maar als er niets anders op zit ga ik helaas maar weer naar de belachelijke 0900 nummers bellen (heb in totaal al ongeveer 200 euro teruggekregen van kpn wegens niet goed geleverde diensten) en een nieuwe 789 eisen. Ben eigenlijk stiekem benieuwd of andere mensen dit probleem met de 789 kennen!
Skinkie schreef op zondag 28 maart 2010 @ 00:01:
Kan het zijn dat je speedtouch geen verbinding meer heeft en het relais naar de FXO poort klapt waar je normaal gesproken een analoge lijn op hebt, maar in het VoIP only geval niet?
Zou de internet verbinding dan weg moeten vallen? Ik heb gister van 21:00 tot 02:30 op xbox live gezeten continu een spel in co-op gedaan en de verbinding is nooit weggevallen. Wel heeft hij behoorlijk wat afgeklikt!

[ Voor 19% gewijzigd door Ophidian op 28-03-2010 00:05 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Ophidian schreef op zondag 28 maart 2010 @ 00:04:
Zou de internet verbinding dan weg moeten vallen? Ik heb gister van 21:00 tot 02:30 op xbox live gezeten continu een spel in co-op gedaan en de verbinding is nooit weggevallen. Wel heeft hij behoorlijk wat afgeklikt!
Check even de uptime van je DSL lijn :) Dan weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Skinkie schreef op zondag 28 maart 2010 @ 00:07:
[...]

Check even de uptime van je DSL lijn :) Dan weet je het zeker.
Ik heb de router vanmiddag even uitgezet omdat ik gek werd van het geklik. Dat was zo rond etenstijd.
Verbindingsinformatie

Actief: 0 dagen, 4:58:00
Hij si dus niet meer verbroken geweest sindsdien, maar wel aant klikken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Ophidian schreef op zondag 28 maart 2010 @ 00:09:
Hij si dus niet meer verbroken geweest sindsdien, maar wel aant klikken!
Als je in je modem naar telephony gaat. Probeer dan de autofxo service eens uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
ik heb mijn hele router doorgespit, maar die optie heb ik nergens! Sowieso heb ik 0,0 aan opties bij telefonie. Misschien dichtgezet door KPN? ben bang dat het maar weer bellen wordt naar die belachelijke 0900 nummers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-05 12:14
Wat idioot. Mijn ST706 is dit weekeind ook begonnen met 'klikken'. Flikkert me ook continu van internet af (met een klik), en reconnect me weer (ook met klik), zonder dat ik iets doe. Ik heb er al een jaar geen omkijken naar gehad. Vreemd dit.

Klinkt een beetje als de klikjes die ouwe 33k6 modempjes maakten als ze verbinding gingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Znorkus schreef op maandag 29 maart 2010 @ 01:17:
Wat idioot. Mijn ST706 is dit weekeind ook begonnen met 'klikken'. Flikkert me ook continu van internet af (met een klik), en reconnect me weer (ook met klik), zonder dat ik iets doe. Ik heb er al een jaar geen omkijken naar gehad. Vreemd dit.

Klinkt een beetje als de klikjes die ouwe 33k6 modempjes maakten als ze verbinding gingen maken.
Ik heb erover gebeld en ik kreeg het standaard antwoord van een harde reset. Maar keer proberen zodat ik ze daarna weer kan bellen.

Ik behoud gelukkig wel mijn internet verbinding. En zojuist begint deze weer met klikken... Zucht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 22:58
Ik heb een ST780 met Solcon firmware. Deze klikt ook een keer bij een reboot. Ik heb zelf het idee dat dat voor de telefonie is.
Als je reboot, en de eerste tik begint, zie je dan ook tegelijkertijd bijvoorbeeld het voip (?) lampje branden/knipperen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Dat klikken is zeker weten het relais om je lijn te schakelen naar PTSN als je VoIP niet beschikbaar is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
Ik heb geen linesharing meer, maar daar zal hij vast geen rekening mee houden.
Bij de ts kan het best zijn dat zijn lijn klappert waardoor de Speedtouch switcht tussen PSTN en VOIP waardoor hij dus die tik hoort.

Kun je van dat klapperen iets terug zien onder Broadband Connection -> DSL Connection -> Details?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Even een copy van bovenstaande vraag:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
DSL-verbinding  
Koppelingsinformatie
Actief: 1 dag, 15:07:14
DSL-type:   ITU-T G.992.5
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]:  920 / 8 006
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [kB/GB]:   0 / 2 143
Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]:   12,8 / 0,0
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 24,3 / 45,0
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]:    5,7 / 5,1
Leveranciers-ID (lokaal/extern):    TMMB / 2D2D2D2D
Frameverlies (lokaal/extern):   1 / -
Signaalverlies (lokaal/extern): 1 / -
Voedingsverlies (lokaal/extern):    0 / -
Verbindingsverlies (extern):    -
Foutseconden (lokaal/extern):   416 / -
FEC-fouten (verzenden/ontvangen):   4.312.336 / 65.248
CRC-fouten (verzenden/ontvangen):   734 / -
HEC-fouten (verzenden/ontvangen):   0 / 0

Ik hoop dat hierin staat wat je precies bedoelde ;) Als het inderdaad dat schakelen is (het klinkt wel als een relais), dan zal ik er maar mee moeten leren leven. Alleen wel vervelend dat soms de telefoon een keer overgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
Ophidian schreef op maandag 29 maart 2010 @ 11:19:
[...]
code:
1
2
3
[...]
FEC-fouten (verzenden/ontvangen):   4.312.336 / 65.248
[...]
Bovenstaande is volgens mij redelijk hoog voor jou uptime. Al een andere splitter geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
JackPoint schreef op maandag 29 maart 2010 @ 11:36:
[...]

Bovenstaande is volgens mij redelijk hoog voor jou uptime. Al een andere splitter geprobeerd?
Nee, heb er trouwens ook geen! Zou ik keer die van me pa moeten jatten of die van de buurvrouwe lenen. Wat zou bovenstaande voor problemen geven overigens?

Als ik het zo op internet lees kan hierdoor de snelheid van data binnen halen langzamer worden, klopt dit?

Mijn splitter zit overigens aan de muur bij de tv ivm de xbox en wdtv. Ik zou hem eens in de meterkast kunnen hangen om te zien wat het daar doet. Ik hou hem alleen het liefst wel weer bij de tv, kan hier geen kabels trekken nl.

[ Voor 31% gewijzigd door Ophidian op 29-03-2010 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
Spreek je hier je zelf niet tegen?
Ophidian schreef op maandag 29 maart 2010 @ 14:53:
[...]
Nee, heb er trouwens ook geen!
[...]
Ophidian schreef op maandag 29 maart 2010 @ 14:53:
[...]
Mijn splitter zit overigens aan de muur bij de tv ivm de xbox en wdtv.
[...]
Heb je wel of geen splitter? :)

Hoe veel meter kabel zit er tussen je IS/RA punt (waar de lijn binnen komt, vaak in de meterkast) en je modem? Die kabel moet altijd zo kort mogelijk zijn om signaal verlies te voorkomen.
Aan de errors in je modem te zien zou het best kunnen zijn dat de kabel te lang is. Test anders eens met de modem in je meterkast, zo dicht mogelijk bij je IS/RA punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
JackPoint schreef op maandag 29 maart 2010 @ 16:11:
Spreek je hier je zelf niet tegen?

[...]

[...]

Heb je wel of geen splitter? :)
Geen andere splitter! ;)

Hoe veel meter kabel zit er tussen je IS/RA punt (waar de lijn binnen komt, vaak in de meterkast) en je modem? Die kabel moet altijd zo kort mogelijk zijn om signaal verlies te voorkomen.
Aan de errors in je modem te zien zou het best kunnen zijn dat de kabel te lang is. Test anders eens met de modem in je meterkast, zo dicht mogelijk bij je IS/RA punt.
[/quote]

Phoe, hoeveel meter dat is, heb ik geen idee van. Het is een nieuwbouw huis en om de een of andere reden hebben ze de kabelaansluiting aan de verkeerde kant van de kamer gedaan (Huurhuis). Daarom staat de router ook bij de tv, dan kan ik binnenkort interactieve tv van KPN nemen. De router kan dus niet definitief in de meterkast, want dan moet ik kabels gaan trekken en dat gaat helaas niet. (In het zicht wil ik ze niet nl)

Ik zal hem snel eens in de meterkast hangen en kijken wat ie doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-05 18:20
Je hebt veelste veel FEC en CRC fouten vooral CRC zorgen voor een klapperende verbinding.
Je zal moeten controleren of je fouten krijgt als je de modem direct op het isra plaatst met een door kpn geleverd kabeltje en geen plattekabel. Als je dan nog steeds deze errors krijgt moet er een monteur langs komen om je verbinding te controleren. Misschien moeten er dan wat kabels omgestoken worden in de wijkkast en/of de telefooncentrale.

En splitter zou mee geleverd moeten zijn met het installatie pakket. De 789 loopt wat stabieler met een splitter er tussen, de 789 modem is nogal gevoelig voor te weinig demping op de lijn en de splitter geeft wat extra demping

[ Voor 21% gewijzigd door RoyVi op 29-03-2010 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Als ik van het weekend ff tijd heb, gooi ik hem naar de meterkast. Er komt ook andere splitter aan, ik leen die van mijn vader even. Kijken hoe het dan werkt!

Pagina: 1