CPU laptop vervangen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 19:54
Ola

Ten tijde van schrijven heb ik de laptop al uit elkaar en de nieuwe cpu zit al in zn socket :+
Kan alleen niet vinden of de laptop deze cpu ook ondersteunt:

Laptop: Acer Aspire 3613LMi.

Oude processor: Intel® Celeron® M Processor 370 (1M Cache, 1.50 GHz, 400 MHz FSB)
Nieuwe processor : Intel® Core™2 Duo Processor T6400 (2M Cache, 2.00 GHz, 800 MHz FSB)

Waar het mij nu om gaat : Gaat het mobo dit trekken? (fsb is even 2x zo hoog).
Heb ook het snellere ram ervoor, maargoed.

Waarom? Omdat het kan :+

Zwager heeft zn laptop ehm... "laten vallen" , enige salvagable was t RAM en de CPU (en laat ik toevallig ook nog eens een ouwe intel schootslet hebben :+ )

Wie heeft er meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

intel 910gml .
Gaat niet werken .
Je moet een minimaal intel 945 chip hebben .
Misschien kan er wel een ouwe core duo op (eerste versie die is gebassert op de pentium-m serie )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat dacht je van een beetje eigen inzet...

Je hebt de laptop, hij ligt al uit elkaar en je hebt de CPU erin geprikt. Als je nou de boel weer in elkaar schroeft en op het knopje drukt weet je 100% zeker of dit gaat werken of niet.

Verder kunnen andren alleen wat theoretische dingen roepen. Dat kun je zelf ook prima nagaan - kijk eens op Wikipedia of Intel naar de specs van die dingen. Let daarbij vooral op het sockettype. Dan zou iets moeten opvallen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
mpga 470 voor beiden.

Zou ik denken: het werkt.

Voordat ik de schootslet weer in elkaar zet en weer uit elkaar mag trekken om m weer in elkaar te zetten zou het handig zijn als iemand toevallig iets meer weet ;)

Met je beetje eigen inzet... Staan heel veel dingen op internet, alleen niet datgene wat ik wil/zoek.
Net als met motorkleding ;) Ooit zul je er meer verstand van hebben dan nu en rij je rond in een leren pak met een fiber/carbon helm op je knar :+ (En haal je je kleding dus niet bij motozoom vandaan.. Sowieso als je al bestelt bij motozoom, bestel dan bij louis.de = motozoom, maar dan goedkoper)

Dat van de chipset is de info die ik zoek (gaat niet werken).
Al zou die als single core werken boeit het me weinig, maar ik neem aan dat het gewoon niet bootable zal zijn. Hoewel....
evt explanation?

[ Voor 9% gewijzigd door KaWaReZ op 27-03-2010 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
Om het bios te flashen moet ie bootable zijn (bios heb ik hier al)

En ja ik zoek al een tijdje
Weinig zin om 3 uur voor "niks" te pielen met minischroevedraaiers (en grote kans op schade), terwijl er nog een motor staat te wachten op een grote beurt ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.intel.com/prod...10gml/910gml-overview.htm

trouwens de intel desktop 910 tot en met 915 chip ondersteunen ook geen dual core.
Laat staan de laptop versie .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uhuh, en daar zijn twee varianten van, socket M en socket P.
[...]
Dat van de chipset is de info die ik zoek (gaat niet werken).
Al zou die als single core werken boeit het me weinig, maar ik neem aan dat het gewoon niet bootable zal zijn. Hoewel....
evt explanation?
Chipset boeit eerlijk gezegd niet zo - Intel ondersteunt het niet, maar dat wil niet zeggen dat het met goede pinout, voltages en BIOS support niet kan werken (zie wat Asrock allemaal voor rare toeren uithaalt met "unsupported" meuk). Probleem is hier pinout en voltage. Daarom zeer onwaarschijnlijk dat het boot.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
Die had ik inmiddels al gevonden ;)

Ik ben een beetje AMD desktops gewend : CPU erin, bios flashen en gaan met die banaan.

Helaas... had dit topic eerder moeten starten.
Anderzijds: nu kan er wel even mooi AS5 tussen en de cooler net lekker schoongemaakt.

bah intel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
KaWaReZ schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 23:55:
Die had ik inmiddels al gevonden ;)

Ik ben een beetje AMD desktops gewend : CPU erin, bios flashen en gaan met die banaan.
Nou er zijn genoeg AM2 mobo's waar je kan flashen als je een ons weegt, maar een Phenom II of Athlon II gaat om sommigen echt niet werken hoor. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
dion_b schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 23:54:
[...]

[...]

Chipset boeit eerlijk gezegd niet zo - Intel ondersteunt het niet, maar dat wil niet zeggen dat het met goede pinout, voltages en BIOS support niet kan werken (zie wat Asrock allemaal voor rare toeren uithaalt met "unsupported" meuk). Probleem is hier pinout en voltage. Daarom zeer onwaarschijnlijk dat het boot.
verrek ik zie ze idd staan op de sockets (mobo's liggen hier los).
keek alleen naar de 478

Voltages geven ze bij beiden aan 1.004V-1.260V voor de celeron en 1.000V-1.250V voor de c2d

Ik ga denk ik toch even het zooitje monteren, op de HDD stond niet zo veel boeiends en ben nu wel retenieuwschierig naar evt resultaten (cam erop en kijken of de cpu smelt ofzo :D )

Even kijken of ik wat kan vinden mbt pinout
http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/71707/ <-- gevonden, even lezen

Ik heb echt een leesbril nodig... kleine @#$@#$@ lettertjes op de sockets

[ Voor 7% gewijzigd door KaWaReZ op 28-03-2010 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 23:54:
[...]

[...]

Chip maakt inderdaad niet uit
Maar als het moederbord die eerder is gemaakt voordat de nieuwe cpu bekend is
Gaat het totaal niet werken .

ALs de zelfde chip hergebruikt word met een nieuwe type bord die wel aan de ondersteunig van de nieuwe cpu voldoet dan gaat het werken .

Meestal ligt het aan de voltage regelaars die niet samen kan werken met de nieuwe cpu.

Maar de intel 910 en 915 chip kan niet werken met de een dual core .
Chip is er niet voor ontwikkeld .

Daar om zij ik ook dat de ouwe core duo chip wat een dual core -m serie is wel kan werken maar alleen als singel core .

Zelfde dat je met een desktop intel 915chip wel een pentium -d kan zetten en als je er een petium-d dual core er in zet de bios deze herkend als een singel core en word de tweede core niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
Als die tweede core niet wordt gebruikt boeit het me vrij weinig.
Heb dan in ieder geval iets snellers erin zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja maar de cpu die je nu heb is geen pentium-m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 28 maart 2010 @ 00:00:
[...]

Maar de intel 910 en 915 chip kan niet werken met de een dual core .
Chip is er niet voor ontwikkeld .
Wat heeft de chip daarmee te maken? Die heeft gewoon een AGTL+ verbinding met de CPU socket. Wat daar allemaal gebeurt is een zaak van CPU vs BIOS.

Zeker dat je niet gewoon in de war bent met het feit dat deze chipsets geen SMP (meerdere sockets!) ondersteunen, net zoals de meeste desktopchipsets van Intel :o
Daar om zij ik ook dat de ouwe core duo chip wat een dual core -m serie is wel kan werken maar alleen als singel core .

Zelfde dat je met een desktop intel 915chip wel een pentium -d kan zetten en als je er een petium-d dual core er in zet de bios deze herkend als een singel core en word de tweede core niet gebruikt.
Ik vermoed sterk dat dit een BIOS-beperking is. Als ik zie dat Asrock het voor elkaar krijgt om 8xx-series chipsets met Core2Quads te laten samenwerken, wat ook van geen kanten door Intel ondersteund is, betwijfel ik of het op silicon-level een probleem is :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
Even een soort van proefopstelling gemaakt waarbij ik makkelijk bij de CPU kan

Conclusie: met de c2d blinkt het power lampje 1x en geen teken van leven
Met de originele processor boot ie naar bios

Jammer maar helaas, hiermee bewezen dat het niet mogelijk is om bij DIT model laptop "extreem" te upgraden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, ik zie dat ik zelf sockets in de knoop haalde hier. Die T6400 is idd socket P, maar de M 370 is een So479 (non-M, non-P) geval. Dan gaapt er nog een stuk grotere gat tussen die twee. Snelste CPU op So479 is een Pentium M 780 'Dothan', en in praktijk zie je zelden sneller dan de M 740. Die draait 20% sneller, met een 33% snellere FSB en twee keer zoveel cache.

Dat verschil merk je, maar is niet genoeg om er iets mee te kunnen wat je nu niet kunt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
kreng zit alweer in elkaar, met een 2 gig ramchip erbij :+

Prestatiewinst zal er sowieso wel zijn nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yup, meer RAM doet wonderen. Mijn Pentium M 1.3GHz laptop (erg vergelijkbaar met die van jou) was met 512MB RAM niet vooruit te branden, maar nu met 1.5GB is het voor lichte browse- en desktoptaken niet noemenswaardig trager dan m'n C2D werkPC, en de enige reden dat m'n prive desktop sneller aanvoelt is niet de i7 CPU maar de SSD. Dat zou in theorie ook in zo'n oude laptop kunnen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
hij pakt maar 2gb max, maar als je kunt kiezen 1.99gb of 1.5 .... :+

wel jammer van de cpu, had een leuke upgrade geweest :+
Pagina: 1