Cherokee webserver builden en installen op windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Topicstarter
Cherokee is een interessante webserver. Sure, het heeft nog niet zo'n groot marktaandeel, maar van wat ik ervan gelezen heb is het awesome. Nu is de bedoeling het lokaal hier op m'n laptop op windows 7 te installeren. Bij apache is dat geen probleem, mooie windows binary packages beschikbaar, maar bij Cherokee is het niet zo'n feest. Wát er al staat over Cherokee en windows is extreem outdated (nouja, tot juli 2008). Nu was mijn question, waar vind ik de juiste informatie om een recente versie van Cherokee (0.9.x moet toch wel lukken) te installen?

Oja, en mocht ik hier verkeerd zitten dan mag een mod dit topic de juiste kant opschoppen.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:26
Op hun site staat een uitgebreide handleiding hoe de Windows versie te installeren middels een kant en klare binary of hoe deze zelf te compileren. Mocht dat allemaal niet lukken kun je misschien een kale linux distro met Cherokee in een virtual machine draaien, bv het gratis VirtualPC of VirtualBox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
Warning The Windows build is currently broken. It will be fixed as soon as possible. A Windows binary release will be available too.
En trust me, die staat er al een tijdje.
Configure the package for your system:
./configure --prefix=/usr --sysconfdir=/etc --localstatedir=/var \
--enable-trace --enable-static-module=all --enable-static \
--enable-shared=no --enable-beta --disable-readdir_r
Een stukje uit de tutorial, die overigens niet erg uitgebreid is naar mijn mening. Nu is dat naar mijn mening geen windows command, of mag ik dat zelf gaan aanpassen. Lijkt me sterk dat ik moet gaan zeggen dat m'n sysconfdir /etc is....

Een linux distro installen in VirtualBox heb ik ervaring mee, maar nog niet om die door m'n windows pc benaderbaar te maken. Zal niet bijzonder moeilijk zijn, en mocht native installen op windows niet lukken moet ik daar maar naar uitwijken.... Achja, krijg je gelijk wat ervaring met servers en linux erbij...

-------

edit: Met 3 klikken kwam ik toevallig hier terecht: http://kinkrsoftware.nl/contrib/cherokee/

Staan wat flink recentere datums in, maar daar zal ik morgen maar naar gaan kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door afraca op 27-03-2010 23:15 ]

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:26
afraca schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 23:13:
Een stukje uit de tutorial, die overigens niet erg uitgebreid is naar mijn mening. Nu is dat naar mijn mening geen windows command, of mag ik dat zelf gaan aanpassen. Lijkt me sterk dat ik moet gaan zeggen dat m'n sysconfdir /etc is....
Uhm, ja?
However, if you want to try out the latest development release or simply want to compile from source, you will need to setup a proper building environment.

..

To be able to build Cherokee you will need a unix-like environment that provides the necessary tools listed in the requirements section. Unfortunately this environment is far from trivial to set up.

You can either follow these instructions on how to accomplish such task, or simply download the Win32 preconfigured building environment bundle provided by the Cherokee-Project and skip the rest of this section, right to the building part.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
Sorry for being an idiot, maar dat zijn toch echt linux paths, en ik zou niet weten wat ik daarvoor moet invullen om een windows bruikbaar ding te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:03

Aganim

I have a cunning plan..

Je hebt MinGW nodig om de source te compilen voor Windows. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
Daar was ik ondertussen wel achter ;) Rest mijn vraag wat te moeten invullen voor die linux paths. Maar nu slapen :z

[ Voor 8% gewijzigd door afraca op 28-03-2010 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 18:26
afraca schreef op zondag 28 maart 2010 @ 00:05:
Daar was ik ondertussen wel achter ;) Rest mijn vraag wat te moeten invullen voor die linux paths. Maar nu slapen :z
Het helpt als je bij het stellen van zo'n vraag erbij zegt wat je allemaal al wel snapt. Dan kunnen wij beantwoorden wat je nog niet snapt.

Wat heb je zelf al geprobeerd? Is het bijvoorbeeld niet toevallig zo dat mingw die unix paths emuleert? Wat krijg je als je 'ls' in een mingw shell typt? Kun je de equivalenten van die paths daar niet terugvinden?

Heb je verder wel goed gezocht? Op de cherokee site staat een linkje: http://kinkrsoftware.nl/contrib/cherokee/
En daarop de volgende binaries: cherokee-win32-0.99.28.zip 18-Nov-2009 00:06
Niet eens zo heel outdated toch?

[ Voor 38% gewijzigd door JasperE op 28-03-2010 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:03

Aganim

I have a cunning plan..

Het is al een tijdje geleden dat ik met MinGW wat gedaan heb, maar volgens mij kan je gewoon /etc gebruiken als je een MSYS shell draait. Pin me hier alleen niet op vast.

Anyways, wat zie je gebeuren als je gewoon een poging waagt? Als het niet goed is, zal ie niet compilen en wellicht zelfs een foutmelding teruggeven die je verder helpt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
Heb even de source gedownload en dat pakket met alle tools voor het builden gedownload. Ging niet helemaal soepel, maar van errors kan je leren ;) Uiteindeliijk zover weten te krijgen dat "make" en "make install" iets zinnigs gingen produceren. Komische is, en nu? XD Het is zo erg "behelpen" dat ik overweeg Arch maar te installen in Virtualbox :/

Pagina: 1