Macbook Pro wil plotseling niet meer starten

Pagina: 1
Acties:

• max3D
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn Macbook pro weigert plotseling te starten. Het lampje aan de voorkant gaat na een paar seconden uit, ik hoor gedurende die paar seconden dan de fans oid ruisen en dan een zachte klik en het lampje is uit. Hij is zo dood als een pier want hij wil ook geen cd naar binnen halen.

Geheugen getest door steeds met een van de twee modules te starten (om en om dus) geen verschil. Alle instructies van Apple over het batterij verwijderen, clearing SMC etc gevolgd. Geen verschil. Geprobeerd zonder batterij in het toestel en alleen aan het stopcontact. Nada.
Fans geprobeerd schoon te maken door die spleet met een stofzuiger met smal mondstuk. Vaak gaan ze dan weer draaien en daarbij komt evt. stof los. Geen verschil

De hele bodemplaat proberen te verwijderen maar zelfs na alle schroeven rondom eruit te halen lukt het toch niet . Sommige hoeken willen wel, maar het lijkt alsof ze nog vastzitten aan connectors oid.

Ik ben op vakantie dus kan niet even langs bij een Apple service center, dus ik ben blij met elke tip die me op weg helpt. Bijvoorbaat dank.

[ Voor 0% gewijzigd door Daedalus op 27-03-2010 22:27 . Reden: dat kan ook wel zonder al die opmaak ]

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-02 17:01
Je kan eventueel proberen of het aan de accu ligt dus even aan de netstroom. En anders is het je voeding.
Waar ga je naartoe op vakantie daar kunnen ze denk ook wel repareren

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-02 09:10

pposthoorn

Constructeur

Welk model is het precies?

• max3D
  • Niet online
Het is een MacBook Pro 17inch van vroeg 2008, modelnummer A1261.

• max3D
  • Niet online
sebasmac schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 22:22:
Je kan eventueel proberen of het aan de accu ligt dus even aan de netstroom. En anders is het je voeding.
Waar ga je naartoe op vakantie daar kunnen ze denk ook wel repareren
Zoals al in de OP stond ´Geprobeerd zonder batterij in het toestel en alleen aan het stopcontact. Nada.´

Ik ben al op vakantie in Spanje

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

max3D schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 22:14:
De hele bodemplaat proberen te verwijderen maar zelfs na alle schroeven rondom eruit te halen lukt het toch niet . Sommige hoeken willen wel, maar het lijkt alsof ze nog vastzitten aan connectors oid.
Batterij loshalen, daar zitten nog schroeven. Onder het klepje waar het geheugen zit idem. Daarna loshalen vanaf de kant waar 't scherm zit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• max3D
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 28 maart 2010 @ 00:21:
[...]

Batterij loshalen, daar zitten nog schroeven. Onder het klepje waar het geheugen zit idem. Daarna loshalen vanaf de kant waar 't scherm zit.
Goeie tip, dus als ik het goed begrijp is de instructie van Apple over het losschroeven van de 10 schroeven in de bodem niet correct?

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Kijk voor guides mbt uit elkaar halen op ifixit.com

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 09:12
Handig hé , je stofzuiger op je laptop zetten. niet echt aan te raden, statische elektriciteit heeft nu wellicht meer gemold dan dat er stuk was ( negatief gezien dan ).

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

max3D schreef op zondag 28 maart 2010 @ 00:27:
[...]

Goeie tip, dus als ik het goed begrijp is de instructie van Apple over het losschroeven van de 10 schroeven in de bodem niet correct?
Wellicht keek je naar de instructie voor een unibody?

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-02 17:01
max3D schreef op zondag 28 maart 2010 @ 00:18:
[...]

Zoals al in de OP stond ´Geprobeerd zonder batterij in het toestel en alleen aan het stopcontact. Nada.´

Ik ben al op vakantie in Spanje
sorry daar was ik overeen gelezen

• max3D
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 28 maart 2010 @ 01:47:
[...]

Wellicht keek je naar de instructie voor een unibody?
Ja, waarschijnlijk is dat het geval, maar ik kon op de apple site niet instructies vinden om de bodemplaat te verwijderen. Alleen om het geheugen te komen door de accu te verwijderen en dat eerste vakje voor het geheugen te openen. Weet je zeker dat je dan niet óók die schroeven rondom in de bodemplaat moet verwijderen?

• max3D
  • Niet online
StarC schreef op zondag 28 maart 2010 @ 00:53:
Kijk voor guides mbt uit elkaar halen op ifixit.com
Goeie tip, maar ik de instructies voor de mijne helaas niet kunnen vinden.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

max3D schreef op zondag 28 maart 2010 @ 12:42:
[...]

Ja, waarschijnlijk is dat het geval, maar ik kon op de apple site niet instructies vinden om de bodemplaat te verwijderen. Alleen om het geheugen te komen door de accu te verwijderen en dat eerste vakje voor het geheugen te openen. Weet je zeker dat je dan niet óók die schroeven rondom in de bodemplaat moet verwijderen?
Als je alleen het geheugen wilt vervangen hoeft dat inderdaad niet. Dan volstaat 't klepje bij de batterij.

• max3D
  • Niet online
thijszor schreef op zondag 28 maart 2010 @ 00:53:
Handig hé , je stofzuiger op je laptop zetten. niet echt aan te raden, statische elektriciteit heeft nu wellicht meer gemold dan dat er stuk was ( negatief gezien dan ).
Hoezo, ik heb als onderhoudstechnicus van PC´s de zelfde truc al veel gebruikt. Twee keer vlakbij de uitlaat van de fan houden bouwt echt geen statische lading op.
Verder is een alu body Mac Pro die regelmatig statisch aanvoelt afhankelijk van het stopcontact in de lokatie waar ik ermee werk. Is behoorlijk hinderlijk, maar maakt het ding niet stuk. Zie bijvoorbeeld deze thread

• max3D
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 28 maart 2010 @ 12:45:
[...]

Als je alleen het geheugen wilt vervangen hoeft dat inderdaad niet. Dan volstaat 't klepje bij de batterij.
Maar nu wil ik de hele bodemplaat en dan moet ik dus beide loshalen. Ook de niet op de Apple site genoemde schroefjes in de zijkant en jouw tip over de schroeven onderin?

• max3D
  • Niet online
sebasmac schreef op zondag 28 maart 2010 @ 08:35:
[...]

sorry daar was ik overeen gelezen
Iedere reactie is welkom hoor. Het is k*t om op vakantie geen computer te hebben en het is ook een rot idee dat ik terug in Nederland moet betalen voor een reparatie omdat ik al uit de free support periode van Apple ben.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

max3D schreef op zondag 28 maart 2010 @ 12:52:
[...]

Maar nu wil ik de hele bodemplaat en dan moet ik dus beide loshalen. Ook de niet op de Apple site genoemde schroefjes in de zijkant en jouw tip over de schroeven onderin?
Ik denk niet dat je bij Apple zelf instructies vindt om een niet-unibody mbpro te openen.

Anyway, om 't hele ding te openen (overigens niet de bodemplaat, dit werkt precies andersom): haal alle schroefjes rondom eruit. Haal de vier schroefjes aan de onderkant eruit (die zijn langer). Haal de drie schroefjes in de battery compartment eruit. Daar zit een klepje waar het geheugen onder zit, die zit met vier schroefjes vast. Daaronder zitten twee Torx T6 schroeven. Maak die los en je kunt de top case eruit wippen. Let op: de top case zit nog vast aan 't moederbord met een ribbon cable tbv de muis, het toetsenbord en de powerknop. Maak die eerst voorzichtig los voor je het hele ding losmaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 28-03-2010 13:01 ]

• max3D
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 28 maart 2010 @ 13:00:
[...]

Ik denk niet dat je bij Apple zelf instructies vindt om een niet-unibody mbpro te openen.

Anyway, om 't hele ding te openen (overigens niet de bodemplaat, dit werkt precies andersom): haal alle schroefjes rondom eruit. Haal de vier schroefjes aan de onderkant eruit (die zijn langer). Haal de drie schroefjes in de battery compartment eruit. Daar zit een klepje waar het geheugen onder zit, die zit met vier schroefjes vast. Daaronder zitten twee Torx T6 schroeven. Maak die los en je kunt de top case eruit wippen. Let op: de top case zit nog vast aan 't moederbord met een ribbon cable tbv de muis, het toetsenbord en de powerknop. Maak die eerst voorzichtig los voor je het hele ding losmaakt.
Dat was de truc dus grote dank daarvoor! Wat er nog even bij verteld moet worden is dat de topcase niet loskomt, maar scharniert. De Macbook´s Pro aluminium is erg kwestbaar dus all als je aan de achterkant probeert de topcase los te krijgen lukt dat niet en als je dan met een mes in de scharnierruimte probeert hem daar los te wippen beschadigen die randen enorn.

Afbeeldingslocatie: http://img88.imageshack.us/img88/4637/icrashlowres.th.jpg
Klik hier voor de high resolution versie.

Zoals je ziet klapt de top case open. De ribbon cable hebben niet eens losgemaakt omdat er zo genoeg ruimte was om te doen wat we wilden. De fans testen door even te blazen. Die deden eerst niets tot er wat vuil afkam en ze weer zeer soepel draaiden. Toen de Mac aangezet, met alles nog open en ja, hij startte weer. Hele zaak weer in elkaar gezet en hij doet het nog steeds prima.

Schoonmaken van de fans door de spleet waar de lucht uitkomt (zonder het ding te openen) werkt dus niet en dit wel.

Zeker weten kan je niets, maar ik neem aan dat dde apple bootstrap loader ontdekt dat de fans niet werken en ipv een boodschap te tonen voor 5 seconden en dan de Mac uit te zetten gewoon stilzwijgend weigert te werken. Een windows achtige opstart waarbij het bios scherm zo iets zou rapporteren zou toch wel nuttig zijn. Nu heb je geen idee en werkt gewoon je computer niet.

Overigens kun je wel zien dat Apple zijn onderdelen elders laat maken en dat ze helaas ook de toppers op de componenten markt erin stoppen (sorry voor Mac liefhebbers, maar ik heb twintig jaar PC´s geassembleerd voor heel veel klanten en dan zie de verschillen heel snel. Dat zou je toch verwachten van een laptop die in de pricewatch nog steeds iets 2200E kost.

Anyway wij zijn blij want met jullie hulp en wat eigen kennis is het probleem opgelost,

Ik hoop dat we met de foto wat terug gedaan hebben voor dit forum

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02 22:07
de link naar de highres versie geeft alleen een 404 :/

• max3D
  • Niet online
NomoDigger schreef op zondag 28 maart 2010 @ 23:25:
de link naar de highres versie geeft alleen een 404 :/
Gefixed naar ik hoop. werkt iig bij mij nu wel.

• max3D
  • Niet online
Stom genoeg vind je altijd de beschrijving die je zoekt nadat je het zelf met hulp van vriendelijke tweakers zelf uitgezocht heb. Hier vind je namelijk alle informatie. En als door de stappen heen gaat zie je ook het soort foto die ik hierboven geplaatst heb.

Het enige verschil is dat het mij echt niet lukte om de hele top case eraf te halen zelfs niet met een beetje wrikken.Het lijkt echt alsof de mijne een soort scharniertjes heeft aan de achterzijde. Ik kreeg die kant iig niet los en het leek ook onmogelijk. Misschien kan een van de deskundigen uitsluitsel geven.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De top case van macbook pro's hebben geen scharnieren. Ben je wellicht de twee schroefjes aan de achterkant vergeten?

• max3D
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 29 maart 2010 @ 16:24:
De top case van macbook pro's hebben geen scharnieren. Ben je wellicht de twee schroefjes aan de achterkant vergeten?
Nee, maar ik denk dat hij dan zo plakte dat de uitsteeksel waar de schroeven uit gehaald waren als scharnieren zijn gaan functioneren. Om hem er weer goed op te doen bleken ze ook helemaal verbogen. Dus jij zal gelijk hebben.

Dat plakken rondom is trouwens wel vreemd, maar goed deze MacBook pro was nog van de generatie die teruggeroepen is vanwege de hitte problemen, dus misschien is dat wel normaal. Op de site waar ik hierboven naar linkte hebben ze het ook over wiebelen en dat de top case niet makkelijk loskomt.

Jij iig nogmaals bedankt want jouw tips waren wel de clue om het op te lossen. Verder blijf ik het stom vinden dat Apple niet even opkomst met 5 seconden tekst dat de fans niet willen starten dus dat hij weer uit gaat. Het is dat ik het al vermoedde, maar anders ben je in aap gelogeerd in een vreemd land en moet je ook betalen voor een reparatie die feitelijk niets voorstelt.

Misschien dat ik toch maar eens ga kijken naar pc-laptop die native Leopard Snow kan draaien. Mocht iemand daar tips over hebben of een verwijzing naar een topic wat daar al over gaat hou ik me aanbevolen.
Pagina: 1