PowerMac G5 geeft zwart scherm en fans op 100%

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 23:41
Beste mede tweakers,

Laatst heb ik een Apple G5 gekocht dit werkte allemaal prima totdat ik de volgende dag terug kwam en me mac aan wilde zetten. Ik drukte op het aanknopje de mac ging keurig netjes aan alleen hoorde ik raar genoeg geen apple tuntje (die je overgens altijd wel hoort te horen) en aan de voorkant ging het witte ledje niet branden (wat ook normaal hoort te gaan branden) ik dacht wat is dit raar en ik stond een tijdje ernaar te kijken toen opeens de fans op 100% begonnen te draaien. Ik heb toen het aanknopje ingedrukt en toen ging de mac weer uit. Ik heb de kap er toen afgehaalt en de bios batterij eens nagemeten met mijn multimeter. Toen bleek dat de bios batterij helemaal geen stroom gaf (batterij kapot dus) deze heb ik eruit gelaten en ben ik op internet gaan zoeken naar andere mensen die het zelde probleem hadden. Na een zoektoch op internet heb ik het volgende gevonden:

1) Locate the following keys Apple, Option, R and P.

Vervolgens heb ik dit gedaan en plots hoorde ik weer het apple geluidje. maar mijn scherm bleef zwart en na 2a3 minuten beginnen de fans weer 100% te draaien (wat een takke herrie) verder heb ik 1GB geheugen in de mac en een 320GB hardeschijf de proccesoren die erin zitten zijn 2x G5 1,8 GHZ

Telkens als ik de stroom eraf haal moet ik die toetsencombinatie weer invoeren met een beetje geluk gaat het witte lampje dan weer aan en hoor ik het apple geluidje maar 9/10 keer werkt dat ook al niet.

En ik wilde vanmiddag een nieuw bios batterijtje halen maar niemand hier in de buurt heeft ze jullie ideen het is kwa lengte een haf AA batterijtje en hij is 3,6 volt (en niet rond) maar gewoon recht net zoals een AA batterij jongens alvast hartsikke bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:14

Maximus

There is no substitute

Macstuff verkoopt batterijen voor de iMacs http://www.macstuff.nl/in..._3184_4508&page=1&sort=2a

Vermoed dat de vorige eigenaar de iMac "hard" uitzette en van het stroom afhaalde. Dan krijg je na een langere periode dat de batterij leeg loopt. Denk als je een nieuwe er in plaatst dat het wel goed moet komen. Check wel even of ik de goede batterij heb gekozen bij Macstuff.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
Het is geen imac maar een Apple G5 tower en ja bedankt die batterij is de goede ik ga hem gelijk bestellen! ;)
Maar heb je verder nog ideeen hoe het komt dat ik een zwart scherm heb en dat de fans zo hard aan gaan en dat ik steeds die toetsen combinatie moet gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

sebasmac schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 22:07:
Het is geen imac maar een Apple G5 tower en ja bedankt die batterij is de goede ik ga hem gelijk bestellen! ;)
Maar heb je verder nog ideeen hoe het komt dat ik een zwart scherm heb en dat de fans zo hard aan gaan en dat ik steeds die toetsen combinatie moet gebruiken
Ah de G5 was bij mij direct een aanname dat het om de iMac ging, m'excuse.

Ik vermoed dat er gewoon te weinig spanning op de batterij staat en dat hij daarom de settings niet goed kan vasthouden. De toetsencombo is er voor om het stukje te resetten zodat hij toch door start. Soms kan het zijn dat je dit vaker moet doen. Ik vermoed met het vervangen van de batterij dat die problemen uit den boze zijn. Gewoon je macje tot dan aan laten of in de sleep mode gooien.

Dat de fans zo hard gaan draaien komt omdat hij in een safemode gaat. Omdat niet duidelijk is voor de Mac of hij te warm wordt gaat hij maximaal ventileren. Deed mijn oude PowerMac G5 ook bij een probleem, mijn nieuwe MacPro doet dit ook.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
Bedankt! maar hoe haal ik hem uit de safemode en is dat ook waarom die dan een zwart scherm vertoont?
Want de videokaart die erin zit schijnt goed te werken met een G5. Dus ik moet nu gewoon eigenlijk een nieuwe batterij erin doen en dan doet die het? Alvast bedankt weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Kleine titelfix, zodat het duidelijk is dat het om een PowerMac G5 gaat :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
Oke, dankje wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

sebasmac schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 22:14:
Bedankt! maar hoe haal ik hem uit de safemode en is dat ook waarom die dan een zwart scherm vertoont?
Want de videokaart die erin zit schijnt goed te werken met een G5. Dus ik moet nu gewoon eigenlijk een nieuwe batterij erin doen en dan doet die het? Alvast bedankt weer ;)
Ik vermoed dat als je de batterij vervangt dat dan ook de safemode problemen voorbij zijn. Hij schiet daar alleen in omdat het voor de Mac onduidelijk is of de instellingen goed geladen zijn. Met het batterijtje houdt hij wss de instellingen wel weer vast en lost dat ook de safemode op.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
Oke dank je wel vandaag de batterij besteld! dinsdag maar even afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
Ik heb vandaag me batterij binnen gekregen en hem erin gedaan maar zonder sucses het witte lampje aan de voorkant gaat niet aan iemand hier een oplossing voor alt, apple, p + r toets ingfedrukt houden heefft ook geen zin iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

sebasmac schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 17:55:
Ik heb vandaag me batterij binnen gekregen en hem erin gedaan maar zonder sucses het witte lampje aan de voorkant gaat niet aan iemand hier een oplossing voor alt, apple, p + r toets ingfedrukt houden heefft ook geen zin iemand?
Kun je mogelijk eens starten met de G5 wanneer alleen de basis hardware er in en aan zit? Extra geheugen latjes verwijderen en eventuele expansion cards verwijderen. Geeft dat verschillen?

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
Oke, Wat bedoel je met het extra geheugen verwijderen bedoel je gewoon het geheugen verwijderen dat erin zit want bij de ene proccesor zit 512MB (2X 256MB) en bij de andere ook. moet ik er in totaal dan gewoon 512 in laten zitten bij de ene proccesor 265 en bij de ander ook?

Alvast bedankt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
Ik heb me G5 weer gedeeltelijk tot leven gekregen ik krijg nu wel de opstart toon van apple en ook gaat het witte lichtje aan de voorkant aan alleen ik heb nog steeds zwart scherm en de fans gaan na een paar
minuten weer maximaal ventileren dit lijkt nog steeds die safemode te zijn wat jij zij hoe kom je daar uit?

Alvast bedankt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Hebben Powermac G5's niet ook het probleem als de iMac G5, dat de condensatoren gaan lekken? Het is precies die periode van lekkende elco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
Ja, dat is zo maar dat is ook het eerste waarnaar ik gekeken heb en ik kan er geen eentje ontdekken ik kan
me G5 wel uit elkaar halen en van elke condonsator een fotomaken dan kan jij dat ook zien er zitten wel een paar twijfelgevalletjes op maar ligt het probleem niet bij een kapotte voeding dat daar op de printplaat
een condonsatortje stuk is want de voeding heb ik niet openfeschroeft maar telkens als ik de eurostekker erin doe hoor ik tik uit de voeding komen en dan kan de powerpc wel aan maar hij staat nog steeds in een soort safemode als ik de mac aanzet nu dan hoor ik geen apple tuntje maar het witte lichtje gaat nu wel branden maar als er een comdensator op de voeding kapot is kan het zijn dat die te weinig stroom krijgt en dat die daardoor in de safemode schiet het kan ook zijn dat die condenaator storingen geeft want soms gaat de mac hellemaal niet meer aan. Alvast bedankt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:17
Die G5's hebben allemaal last van hitteproblemen, waardoor meestal de memorycontroller en/of de nortbridge aan de achterzijde van het logicboard "loskomen", mits het de voeding niet is, want daar was ook een hele serie slecht van. Vaak gaan de cpu's ook stuk, begint meestal bij de onderste. Zie de langlopende threads op macrumors.

Je kunt nog proberen je PMU te resetten, er zit een dipswitch bij de onderste geheugenbank. Maar dit is wel het begin van duure reparaties en dat weet ik uit ervaring, zoals jij het omschrijft zo is het bij mij begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piru
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-11-2023
Mijn G5 had last van cooling lekkages, waardoor die fans ook loeihard gingen draaien, ik kreeg nog wel beeld, maar bij heavy usage ging ie steeds in sleep mode. Ik kon zelf echter ook geen lek vaststellen.

Als je Apple leverancier de diagnose stelt dat het inderdaad om een coolingslek gaat, dan heb je veel kans dat Apple de herstelkosten betaald (zoals bij mij vorig jaar — reparatie van €1700 op een 4 jaar oude mac). Gewoon Applecare contacteren en vertellen dat je op het net wel het één en ander gevonden hebt over gelijkaardige problemen, maar altijd vriendelijk blijven! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
De 2x 1,8Ghz zijn niet liquidcooled geleverd. Neemt niet weg dat de reparatiekosten toch hoog blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
Jongens bedankt maar als je het pram reset p+r+option+apple dan hoor je toch 3 keer de apple tuntje te horen bij mij is dat een keer en dan laat ik los morgen ga ik het wel een keer proberen en dan gewoon ingedrukt houden t/m de 3de keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Je moet de p+r+option+apple inhouden totdat je de gong 3x gehoord hebt, dan pas loslaten. Dit duurt allemaal even omdat de mac iedere keer weer reset.
Pagina: 1