Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee dit wordt een lang verhaal...

Allereerst: ik klooi graag en veel met computers, maar heb mij met hardware zelden bezig gehouden, dus het kan dat ik hier en daar iets doms roep. Needless to say op een forum, maar wijs me er vooral op.

Ik heb een oude HP Pavilion W5170.nl staan (info op site van HP) met een zeer waarschijnlijk kapotte harde schijf. Nou heb ik een pracht van een schijf in handen gekregen (Seagate Barracuda LP ST31500541AS) en die heb ik er dan ook ingezet ter vervanging. Oh oh, hij wordt niet herkend in de BIOS en ik kan er dus ook geen Windows XP Pro (performance edition) opzetten zoals gepland.

In die specs staat ook het volgende:

Chipset
ATI Radeon XPress 200

Moederbord

Fabrikant: MSI
Naam moederbord: MS-7184
Naam HP/Compaq moederbord: AmethystM-GL6E

Dus ik research doen. Allereerst heb ik geprobeerd een BIOS update door te voeren, zoals hier besproken. De poster aldaar heeft hetzelfde moederbord/chipset en iets wat lijkt op hetzelfde probleem.

Ik kan echter niet zomaar de BIOS flashen; HP stelt alleen maar een .exe ter beschikking voor uitvoer vanaf de werkende PC. Ik heb geprobeerd middels deze instructies een bootable CD'tje te maken maar dit loopt stuk op de .exe; deze is namelijk zo groot dat hij niet in het image bestand past wat als voorbeeld gegeven wordt. Met andere programma's een bootable CD maken met dit bestand is ook niet gelukt; ofwel hij wordt niet überhaupt niet herkend of ik kan het bestandje niet aanroepen ("dit programma kan niet worden uitgevoerd vanuit DOS"). Vervelend.

Ook lastig is dat er geen afzonderlijke SATA controller drivers zijn te vinden van de fabrikant van het moederbord. Ik kan natuurlijk via F6 bij het booten opgeven dat er aparte drivers geïnstalleerd moeten worden. Alleen op de ATI site kan ik wel de chipset vinden, maar krijg ik te zien dat ik een te oude chipset gebruik (duh) en dat ik dus van de oude driver gebruik moet maken (9.3). Ook hier weer hetzelfde probleem; als ik er een CD'tje mee maak wordt het niet herkend.

Dus: wie kan mij op weg helpen? Het zal wel met de oude limiet op schijven te maken hebben, maar hoe kan k dat het beste oplossen? Iemand advies over hoe ik bijvoorbeeld die BIOS toch kan flashen? Ik heb dit het laatst ruim twee jaar geleden gedaan op een ander model wat het nog wel deed... Elk ander advies is welkom natuurlijk. Ik doe kennelijk iets verkeerd.

Overigens was de ouwe schijf een 250GB geval van hetzelfde merk die ook via SATA I aangesloten zat.
Ik had de manual van het moederbord al opgezocht, er staat werkelijk niks relevants in.

Kort samengevat: ouwe HP, nieuwe 1.5TB schijf erin, wordt niet gevonden en kan dus geen OS erop zetten, BIOS flashen is me niet gelukt, afzonderlijke SATA-drivers fixen ook niet.

Verder leesvoer: instructies van Seagate als de nieuwe schijf niet wordt herkend. Zij melden dat de jumpert op de schijf niet anders gezet zou moeten hoeven worden.

Deze site heeft prachtig alles bij elkaar. Alleen er kan niet van gedownload worden...

EDIT:

Ik zat te denken aan een oplossing waarbij ik in eerste instantie de boel installeer op een externe schijf die'k nog heb liggen. Dan zou't BIOS flashen geen probleem meer moeten zijn, waarna ik dan kan proberen om de grote schijf te benaderen. Iemand idee of dat werkt? Vanavond geen tijd helaas...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2010 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De eerste stap is om bios de nieuwe harde schijf te laten herkennen.

Zolang de instellingen in bios niet goed staan hebben sata-drivers voor Windows XP Professional Extreme Edition waarschijnlijk geen zin.

Hieronder staat de aanpak voor herkenning van de harde schijf in bios.

Om in dit topic te helpen met het vinden van de harde schijf in bios is het van belang om te weten wat er in het biosscherm staat in het hoofdmenu bij de verbindingen van de harde schijven. Een beschrijving en foto's van het biosscherm helpen misschien.

Informatie over de oude harde schijf kan helpen om voorstellen voor verbetering te doen, zoals de aanschaf van hetzelfde model harde schijf.
Er kan gekeken worden of bios een andere sata-harde schijf herkent.
Er kan ook gekeken worden of bios een ata-schijf herkent.
Verder kan het CMOS schoon gemaakt worden. De methode staat in de handleiding.

Andere acties werken waarschijnlijk pas als bios de schijf noemt.

Er kan geprobeerd worden om de oude harde schijf te herstellen. Er zouden herstelschijven van HD gemaakt kunnen zijn. Als de oude harde schijf weer hersteld kan worden kunnen wellicht de herstelschijven alsnog gemaakt worden. De problemen met de installatie van Windows XP op een harde schijf met sata-aansluiting schijnen zich niet voor te doen bij de herstelschijven van HD.

Misschien werkt de nieuwe harde schijf wel met Windows 7 en Ubuntu.

HD geeft informatie over de biosflash met een floppy. Er zit waarschijnlijk geen floppydrive in dit systeem. Of de computer opstart vanaf een externe usb-floppydrive is onbekend.

De bovenste links naar de drivers op de overzichtssite werken wel.

Of de installatie van het besturingssysteem op de harde schijf hangt van de harde schijf en bios af. Als de externe harde schijf een usb-aansluiting heeft werkt het besturingsprogramma alleen als bios vanaf een usb-apparaat kan opstarten. Wellicht is het mogelijk om de harde schijf uit de externe behuizing te halen en in de computerkast te monteren.

Pluspunten zijn verdiend door het zoekwerk, de zelf verrichte activiteiten, de beschrijving daarvan en de links. Meer specificaties over de onderdelen kan nuttig zijn om gericht advies te geven.

Hier staat een beschrijving van de upflash van bios.

Het wordt aanbevolen om gestructureerd en stap voor stap te werken.

Hier staat de methode om bios de harde schijf te laten herkennen.

***Knip- en plakwerk:

Stap 1: Controleer of het station van de vaste schijf wordt gedetecteerd
Voer de volgende stappen uit om te bepalen of het station van de vaste schijf wordt gedetecteerd door het BIOS:

1.
Koppel alle apparaten los van de computer, behalve de monitor, de muis en het toetsenbord.
2.
Verwijder alle media (bijvoorbeeld cd's, dvd's en flash geheugenkaarten) uit de stations.
3.
Zet de pc aan en druk herhaaldelijk op de F1-toets bij het eerste scherm om het BIOS-hulpmiddel voor Setup te openen.
4.
Druk in het eerste scherm (met de naam Hoofdscherm ) op de pijltoetsen en de Enter-toets om Primaire Master of Primair kanaal 0 of een menu-onderdeel met een gelijksoortige naam te zoeken en te selecteren.
5.
Controleer of er een naam voor de vaste schijf naast Primaire Master of Primair kanaal 0 staat:
*
Als de tekst Auto of Geen naast Primaire Master of Primair kanaal 0 staat, is het station van de vaste schijf niet goed ingesteld of defect. Zorg ervoor dat de vaste schijf correct is geïnstalleerd volgens de instructies van de fabrikant.
*
Als er een naam voor de vaste schijf in de lijst voorkomt, gaat u verder naar de volgende stap.

**Einde knipwerk en plakwerk

Een optie is om in een andere computer te testen of de nieuwe harde schijf werkt.

Hier is een link naar een update van bios.

Hier is een link naar de methode om de update van bios op een cd te zetten.

Dit is een site, die misschien herstelcd's kan leveren.

[ Voor 131% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2010 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Verder leesvoer: instructies van Seagate als de nieuwe schijf niet wordt herkend. Zij melden dat de jumpert op de schijf niet anders gezet zou moeten hoeven worden.
Probeer het anders toch eens, je mb valt namelijk wel in de betreffende categorie.
The jumper block adjacent to the SATA interface connector on SATA 300MB/s drives can be used to force the drive into SATA 150MB/s mode for use with older SATA controllers that only work with SATA 150MB/s drives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor de antwoorden. Tja, verschillende dingen door elkaar heen werken inderdaad verwarrend.

Er zit geen jumper op de Seagate, dat had ik al gecontroleerd maar ik las dat mensen ze makkelijk over het hoofd zien op die dingen, er zit er echter echt geen. Dit geldt ook voor de ouwe schijf, een 250GB geval wat toevallig ook van Seagate was. Dit is in lijn met hun stelling dat dit niet nodig zou zijn zelfs bij het aansluiten van een 300 schijf op ouwe aansluitingen, voor hun merk. De pinnetjes zitten er wel, dus het is nog iets om na te zoeken als ik er één kan vinden die hierop past.

De instructies van HP had ik al gezien, maar dat is om de .exe te openen op de PC die je wilt updaten, dan kun je in het update menu aangeven te willen branden. Toch ben ik erin geslaagd om de BIOS te flashen door de exe van HP uit te pakken mbv 7zip, daar een .iso uit te pikken en die met Nero te branden. Zo is in ieder geval die richting uitgesloten, maar hij wordt inderdaad nog niet herkend. Vanmiddag ook maar even alle aansluitingen langsgelopen, want ja, je gaat toch twijfelen aan jezelf.

Bijgesloten zijn de verzochte foto's. De vorige schijf was ook middels SATA I aangesloten en alle instellingen zijn teruggezet naar de defaults, dit doet mij toch denken in de richting van die oude limiet voor interne schijven in plaats van foutieve instellingen, maar ik kan niks uitsluiten want voor hetzelfde geld heb ik het gewoon niet begrepen.

Overigens spinde de ouwe schijf helemaal niet meer, die systeemherstel disks gaan't 'm niet doen denk ik. De reden dat ik over die SATA drivers begon was dat verhaal over die oude BIOS limieten op interne schijven en de eerder gemelde link van iemand met een vergelijkbaar systeem en probleem.

Hieronder dus plaatjes. Dit is alles wat enigszins relevant kan zijn, dacht ik.

Main
Advanced
I/O device config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alle kabeltjes loshalen en opnieuw bevestigen is meestal wel zinnig zonder zelftwijfel. Een stekkertje kan ongemerkt los zitten of vergeten zijn.

Op welk kanaal zit de harde schijf aangesloten?
Aangeraden wordt om de dvd-schrijver en de dvd-lezer los te halen.
Er kan geprobeerd worden om de harde schijf aan te sluiten op First Channel Device 0.
Aansluiting op de eerste sata I-poort is aan te bevelen.
Komt er informatie tevoorschijn als er op de woorden: First Channel Device 0 geklikt wordt?
Hier staat hoe CMOS opgeruimd kan worden.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2010 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-08 12:41
Dat is inderdaad een lastige.

Een aantal opmerkingen:
  • Eens met de vorige reacties -> Je moet je drive eerst zichtbaar krijgen in de BIOS als detected harddrive.
  • Ik vrees dat een BIOS upgrade niet gaat helpen...
  • Maar het kan natuurlijk geen kwaad om naar een nieuwere BIOS te gaan.
  • Als je even googled op 'FREEDOS' dan kun je zo een iso image van freedos downloaden. Daarmee kun je in DOS booten. Alleen is dan het probleem -> Hoe kom je bij je BIOS update exe. Volgens mij kan Freedos standaard niet een USB stick mounten.. Maar ik kan het mis hebben. Zit er nog een echte 'floppy' in je HP?
    Kun je daar niet gebruik van maken?
  • Kortgeleden wilde ik een Hitachi SATA-II drive van 250GB aan een oude AMD PC koppelen. Daarvoor moest ik de Hitachi drive wel met een 'feature' tool in SATA-I modus zetten voordat de BIOS de drive herkende...
    Heb je zoiets niet van Seagate?
Succes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Is dit niet een beperking van de sata controller/bios?

Ik weet bijv dat op een Asus A7N8X deluxe ook geen SATA schijven groter dan 500 gig passen.(750 Gig als je er een uberbios opzet).

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 22:26

SgtStrider

Fractal Switchover!

Die exe file is een windows geval, vaak moet je daarmee een bootfloppy maken (ja, slaat nergens op, maargoed).

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Was misschien niet duidelijk; BIOS update was uiteindelijk wél gelukt door de .exe uit te pakken, er een .iso uit te halen en die te branden op een CD'tje, ik bezit floppy's nog floppy drive. Heeft het probleem inderdaad niet opgelost.

CMOS leegmaken zal ik als eerstvolgende proberen. Echter: allebei de SATA I connectors zijn vrij van andere apparatuur, de rest zit op IDE.
Verder van Seagate niks.

Er is inderdaad een beperking van die ouwe systemen op de grootte van harde schijven die eraan kunnen hangen. Als het goed is kan dit wel omzeild worden. d.w.z. dat ik er meer over gelezen heb en dat't te proberen is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2010 07:41 . Reden: Aanvulling. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Probeer de harde schijf naar sata 1 te krijgen, soms is dit gewoon software matig, op een andere pc, zoek dus een handleiding hoe dit moet bij deze harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mogelijkheid bij mogelijkheid wordt uitgesloten... Ook het leeghalen van CMOS middels de jumper daarvoor heeft't probleem niet opgelost. Ook heb ik geprobeerd met nLite nieuwe PCI drivers mee te slippen met de Windowsinstallatie vanuit een driversinstalltie van ATI; alles wijst erop dat de juiste drivers voor deze chipset daar te vinden zijn. Dit heeft het probleem echter ook niet opgelost. Bij installatie van Windows is er geen partitie aan te wijzen, pogingen om met de pijltjes iets te doen leiden zelfs tot een blue-screen. Overigens rekende ik er niet op dat't zou werken, maar ja.

Overgebleven mogelijkheden: een jumper zetten op de harde schijf om'm toch in 150 mode te forceren; ik heb echter geen jumpers voor deze schijf en ook niet voor het vervangen model (zelfde merk). Verder kan het dus toch nog te maken hebben met de limiet op schijfgrote van ouwe PC's; er zat echter al een 250GB schijf in via SATA I en ik meende dat die limiet lager lag...

Ik ga dus nu maar proberen aan zo'n jumper los te komen. Ik begrijp dat die er in verschillende maten zijn? Dat betekent dat dat nog best wel eens lastig kon worden, want ja, waar krijg je zo'n ding los.

Laatste wat ik kan bedenken als dat niet werkt is een boot maken op een externe harde schijf, vanaf daar alle moederbord updates doen, dan de nieuwe schijf proberen. De reports wisselen over de groottelimiet; ofwel dit is verholpen met een bepaald service pack ofwel het is op et lossen met een update voor de betreffende drivers, beide dewelke zijn dan makkelijker te proberen na een succesvolle windowsinstallatie op een andere schijf. SATA drivers worden ook aangeraden als de schijf niet herkend wordt door de fabrikant, Seagate, maar ja, die drivers kunnen tijdens een windowsinstallatie alleen vanaf een floppy geladen worden. Raad eens wat ik niet heb :p.

Iemand hier nog een mening over of een idee waar ik makkelijk aan losse specifieke jumpers kan komen?
Overigens heel erg bedankt voor het meedenken tot nu toe.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2010 18:14 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voorstellen voor geklungel zonder enige aansprakelijkheid voor de gevolgen: zilverpapier erom heen doen of de pinnetjes verbinden met een schroevendraaier. Sata-drivers kunnen misschien ook geladen worden vanaf een usb-stick. Een andere optie is om te kijken of een nieuwe schijf van 80GB van 32,43 euro wel herkend wordt door het bios. Een nieuwe schijf van 250 GB is 1 euro en 2 cent duurder en kost 33,45 euro. De grote harde schijf kan wellicht in een usb-behuizing gebruikt worden als externe harde schijf.

Misschien is het van belang om in het biosscherm Reset Configuration Data op Yes te zetten voor het herstel van de instellingen en daarna te herstarten.

Afbeeldingslocatie: http://img130.imageshack.us/img130/5878/dscf6839b.jpg

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2010 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met die pinnetjes klooien lijkt me iets te riskant, die zitten ook zo op die schijf dat je er bijna niks mee kan doen. Ik heb echter een jumper uit een ouwe PC kunnen halen om de schijf in 150 te forceren. Helaas, geen resultaat wederom. Wel bijzonder; hij aarzeld heel lang als ik vraag om third channel device 0 te detecteren, maar dan nog komt er altijd nul uit.

Ik ga nu eerst eens kijken of ik het systeem kan installeren op een externe schijf om vanaf daar alle drivers op orde te krijgen voor SATA controllers. Ofwel dat laatste is het probleem, of er is ook nog eens iets mis met het moederbord, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Met drivers heeft het niks te maken, zoalng de controller in de bios niet op raid staat emuleert deze een normale pci-ide controller, waardoor je in xp geen extra drivers nodig hebt. Maar zoals meerderen al zeiden, als de bios 'm niet herkend moet je 't in de hardware zoeken.

/edit:
Ik ga nu eerst eens kijken of ik het systeem kan installeren op een externe schijf om vanaf daar alle drivers op orde te krijgen voor SATA controllers.
Als je een externe usb schijf bedoeld, daar is zonder veel gepruts XP niet op te installeren. Wat je nog zou kunnen proberen is XP op een kleinere schijf die wel herkend wordt te installeren en dan kijken of de nieuwe schijf via de drivers (dus buiten de bios om) herkend wordt.

/edit2: Zit de ts nog eens door te lezen en je zegt 'Ik heb een oude HP Pavilion W5170.nl staan met een zeer waarschijnlijk kapotte harde schijf.' Heb je dit nog even gecontroleert in een ander systeem? Want misschien zit het probleem gewoon in de s-ata of power aansluiting.

[ Voor 60% gewijzigd door Nielson op 03-04-2010 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee jongens, guess what.

Bij iemand anders even de nieuwe schijf erin gezet om uit te sluiten dat dat't probleem was. En ja hoor, niet herkend, met verschillende kabeltjes geprobeerd en dergelijke. Schijf van die vriend in deze ouwe PC gezet, deed't na een minuutje klooien gewoon wel. Kortom, de nieuwe schijf is het probleem. Met Seagate contact opgenomen, 't gaat goed komen.

Sorry voor de gebruikte tijd, het is misschien niet vreemd dat ik er niet eerder prioriteit aan gaf de nieuwe schijf te testen omdat ik iets dergelijks nog nooit heb meegemaakt, maar ik heb in ieder geval een hoop geleerd. Bedankt voor alle adviezen en de moeite.
Pagina: 1