Ventilator afgebroken / CPU fan afgebroken

Pagina: 1
Acties:

• ronlie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-10-2024
Ik heb een Fujitsu Siemens Scaleo La 2630 Desktop PC, destijds gekocht bij Paradigit.
Binnen de wettelijke garantietermijn van 2 jaar deed zich het volgende voor:
De PC wilde niet meer opstarten. In de winkel is de PC kast toen voor het eerst geopend.
Een plastic bracket waarmee de ventilator is bevestigd op de CPU, was afgebroken en de ventilator was los in de PC. De PC is doorgestuurd naar hun reparatiecentrum.
Ik krijg nu een prijsopgaaf voor een nieuw moederbord en VGA. Zij weigeren de garantie omdat het defect volgens hun een externe oorzaak heeft. Is iemand bekend met dit probleem van een afbrekende ventilator? :'(

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-01 20:35
Lijkt op foutieve fabrieks montage. Garantie eisen en volharden. Welke externe oorzaak doelen ze op?

Edit: welkom op Tweakers.

[ Voor 12% gewijzigd door pennywiser op 27-03-2010 18:42 ]

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik heb het meerdere keren gezien bij verschillende mensen.

Ik bood altijd aan om het probleem te verhelpen met een nieuwe ventilator (15 euro + arbeid), maar er waren genoeg mensen die hun pc perse terug wilden brengen, omdat deze nog in garantie zat. Veelal werd dan het complete moederbord vervangen en in enkele gevallen ook de harde schijf. (alle gegevens weg en geen back-ups)

Je kan zelf kiezen uit ventilators met een nieuwe bracket met backplate, dan moet je het hele moederbord eruit schroeven, of een bracket met push-pin bevestiging. Die laatste druk je gewoon in de 4 daarvoor bestemde gaten, zonder dat het moederbord eruit moet.

In alle gevallen wel de cpu ontdoen van de koelpasta m.b.v. alcohol (zo puur mogelijk) en een watje/wattenschijfje/wattenstaafje, en daarna nieuwe koelpasta aanbrengen. (wordt veelal een klein zakje met de nieuwe ventilator meegeleverd)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:39

D4NG3R

kiwi

:)

Als ze dan nog garantie weigeren, gewoon een nieuwe koeler kopen voor het type CPU dat je hebt. Dit is moederbord-onafhankelijk (Dus het zou ook bij van die speciale mobo's moeten werken.. zolang het socket maar hetzelfde is).

Het lijkt me dat je liever een nieuwe koeler voor 20/25 euro haalt, als een nieuw moederbord voor 60/65 euro (Even het gemiddelde nemen dan)

Als je deze wil monteren moet je wel het Moederbord uit de kast halen.. als je hier geen ervaring mee hebt willen computerwinkels voor een euro of 10 zoiets meestel wel voor je doen.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 27-03-2010 18:55 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Ik heb het bij een (Aldi) PC ook meegemaakt dat de ventilator spontaan loskwam van de processor, een plastic bevestiging was zonder duidelijke aanleiding afgebroken (tot die tijd was de kast altijd dichtgebleven). Ik vermoed dat het koelblok wat te zwaar was voor de plastic bevestiging.

• Starke
  • Laatst online: 26-01 10:29
Zoals gezegd kijk eerst of je garantie kan krijgen, volhardend aangezien de kast open is gegaan pas bij hun servicedesk is het niet mogelijk dat een externe oorzaak er voor heeft gezorgt dat de koeler loslaat (eerder een interne ROC stagaire die je PC in elkaar heeft geprutst ;))

Zelf heb ik hetzelfde gehad na voor een 2de keer het plaatsen van een Scythe Kabuto op een MSI 790FX-GD70, koeler erop geplaatst even laten staan, hoor je opeens *plong* en zie je de koeler niet meer vast zitten. Na inspectie blijkt de bracket afgebroken te zijn. Ach ja dan maar even vervangen, aangezien ik de PC zelf in elkaar heb gezet bied Azerty daar geen garantie op. (Ondertussen zit er een andere koeler met de Scythe CPU Cooler Stabilizer AMD K8/AM2 op)

Als ze geen garatie bieden zou ik in pricewatch kijken naar het volgende met een beetje geluk zit de bracket die je hebt daarbij + het feit dat deze brackets niet zo makkelijk afbreken zijn gemaakt voor zware koelers en desnoods pricewatch: Arctic Cooling Accelero Reinigingskit 60ML voor de reiniging. Verder pricewatch: Arctic Cooling MX-2 Thermal Compound (4g) of pricewatch: Arctic Cooling MX-3 Thermal Compound (4g) als nieuwe koelpasta. Waarschijnlijk zal je als je de bracket vervangt de oude koeler gewoon kunnen monteren (en met een beetje geluk leeft je videokaart nog).

[ Voor 14% gewijzigd door Starke op 30-03-2010 18:30 . Reden: extra info ]

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08-2025

Gnermo

All about that bass!

Starke schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:16:
(eerder een interne ROC stagaire die je PC in elkaar heeft geprutst ;))
Nou nou, ik heb als ROC stagaire vroegah nog wel mijn best gedaan 8)7

• Starke
  • Laatst online: 26-01 10:29
Gnermo schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 18:31:
[...]

Nou nou, ik heb als ROC stagaire vroegah nog wel mijn best gedaan 8)7
Zegt ook meer over mijn ervaring met ROC ICT studenten die zichzelf heel wat vinden (op het moment zo'n 85% van de ICT studenten zeker in de BOL richting) die eigenlijk gewoon maar dingen in elkaar flansen en dan raar opkijken als iets het niet meer doet (aka dingen doen zonder eerst handleiding of voor informatie). :+

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 14:46

mace

Sapere Aude

Tuurlijk kan er wel een externe oorzaak zijn geweest, misschien heb je hem wel eens omgestoten ofzo, weten zij veel. ;)

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:16
Uiteraard kan hard plastiek breken (al het tijdens plaatsen een opdoffer heeft gehad en een klein breukje geleden heeft, na verloop van tijd scheurt hij dan helemaal) de kans echter dat iemand zelf tijdens het schoonmaken ed de boel geraakt heeft is echter net zo groot. Zat de kast onder de stofnesten is dat echter niet zo'n logische conclusie.

Heb je 'm bij een beetje winkel gekocht?
Gewoon een net briefje sturen dat je het met de afhandeling niet eens bent,
En dat het buiten je schuld om gebeurt is.

Gr
Pagina: 1