Omregelmatig stotterend systeem

Pagina: 1
Acties:

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:35
Sinds kort heb ik een probleem met mijn pc die zich lastig laat kenmerken. Ik lees van velen dat ze soortgelijke problemen hebben, dus ik wilde het hier graag tentoonspreiden in de hoop dit op te lossen.

Het probleem in het kort
Op momenten waarop in elk geval de hardeschijf enige activiteit vertoont, heeft het systeem soms de neiging om vrij hevig te gaan stotteren. De muis staat dan meerdere keren per seconde eventjes stil. Vaak stopt dit weer zodra de hardeschijf minder activiteit vertoont (ik ga er vanuit dat het HD-activiteit is, kan in theorie ook processor-activiteit zijn, maar lijkt me minder waarschijnlijk). Dit gebeurt in Windows en in games. Het lastige is dat een hd-operatie als het uitpakken van een rar van een gigabyte meestal totaal geen problemen geeft, maar het starten van een programma of het inladen van een (wat zwaardere) webpagina in IE8 soms weer wel. Maar dus niet altijd.

De omstandigheden
De PC heeft zo'n 2 jaar goed gedraaid onder Windows Vista x64. Na het opnieuw installeren met Windows 7 x64 begonnen de problemen. Voordat ik alle drivers had geïnstalleerd merkte ik het al, maar ging ik ervanuit dat de drivers het wel zouden fixen. Na installatie van de laatste chipset-, muis-, videokaart- en geluidskaart-drivers (onboard geluid), is het echter niet verholpen. Gecontroleerd op virussen / spyware, geen problemen gevonden. Systeem is schoon, hardeschijf is niet vol. Apparaatbeheer geeft geen problemen, nergens meldingen, geen bluescreens en geen recente nieuwe hardware geïnstalleerd.

Specs
Intel Core2Duo e6600 2,4 Ghz stock
Asus P5B moederbord, 4Gb RAM
Seagate Baraccuda 7200.10 320Gb hardeschijf
Geforce 9800GTX+, Onboard geluid
Windows 7 x64, Logitech mx518 muis
Voeding: Antec NeoPower 500 watt

Wat ik geprobeerd heb
- Uitgebreid geGoogled en gezocht op GoT. Genoeg topics te vinden over stotteren, maar veelal gaat het om internet-lag, fps-problemen in games, freezes of andere niet relevante problemen. Waar de situatie wel soortgelijk is, is er weinig te vinden in de richting van een oorzaak of oplossing. Toch zijn er vele mensen met dit probleem. De suggestie dat de HD aan het sterven is komt wel regelmatig voor.
- Gecontroleerd dat de HD in DMA-modus draait.
- Andere videokaart-drivers geprobeerd (oudere versie, helpt niet).
- Geprobeerd om tijdens het stotteren te controleren op hd- en processor-activiteit, maar omdat het zo onvoorspelbaar is, is dit niet makkelijk uit te voeren.
- Indexering uitgeschakeld (geen verschil).

Wie herkent dit, of heeft enig idee wat het kan zijn? Alle hulp is welkom! Vragen hoor ik graag, dan update ik deze post even.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 09:17
Om er zeker van te zijn dat je HDD nog goed is kun je even een HDD test tooltje downloaden. Als die aangeeft dat je HDD slecht is hoef je wellicht niet verder te zoeken.
Wellicht dat je ook even een stress test uit kunt voeren

Desktop | Server | Laptop

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Al eens een BIOS-update gedaan?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Zonder het moederbord al te veel te kort te willen doen valt op, dat dit een moederbord is uit 2006. De probleemloze werking van Windows Vista en de haperingen met Windows 7 geven aan, dat Windows 7 veel groter en zwaarder is. Waarschijnlijk kan het systeem Windows 7 niet aan. Windows 7 staat bij de specificaties niet bij de passende besturingsprogramma's.

Wat zijn het merk en het modelnummer van de geheugens? Ook ontbreken informatie over de harde schijf en gegevens over de voeding. Wat is het nummer van de biosversie?

In de takenmanager kan gekeken worden naar de inspanningen van de processor (control-alt-delete, onderste keuze).

Een optie is om de computer te testen met Firefox en Chrome. Deze browsers zijn meer afgesteld op Windows 7. Een tweede optie is om CMOS schoon te maken. Een derde optie is om Windows 7 te tweaken en zo licht mogelijk en zo snel mogelijk te maken. Mogelijkheden zijn: Defender uit, user account control uit, herstelpunt maken uit, automatisch defragmenteren uit en een licht antivirusprogramma gebruiken.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2010 18:28 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:33

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 18:07:
Zonder het moederbord al te veel te kort te willen doen valt op, dat dit een moederbord is uit 2006. De probleemloze werking van Windows Vista en de haperingen met Windows 7 geven aan, dat Windows 7 veel groter en zwaarder is. Waarschijnlijk kan het systeem Windows 7 niet aan. Windows 7 staat bij de specificaties niet bij de passende besturingsprogramma's.

Wat zijn het merk en het modelnummer van de geheugens? Ook ontbreken informatie over de harde schijf en gegevens over de voeding. Wat is het nummer van de biosversie?

In de takenmanager kan gekeken worden naar de inspanningen van de processor (control-alt-delete, onderste keuze).

Een optie is om de computer te testen met Firefox en Chrome. Deze browsers zijn meer afgesteld op Windows 7. Een tweede optie is om CMOS schoon te maken. Een derde optie is om Windows 7 te tweaken en zo licht mogelijk en zo snel mogelijk te maken. Mogelijkheden zijn: Defender uit, user account control uit, herstelpunt maken uit, automatisch defragmenteren uit en een licht antivirusprogramma gebruiken.
Windows 7 is lichter dan Vista en draait hier zelf zonder stotteren en vlekkeloos op een stokoude P4 van 6 jaar oud. Wat hier staat in deze quote is geen goede analyse.

Het is mogelijk een driver probleem, maar welke dat is, maakt het lastig. Je kunt gewoon de pech hebben dat dit moederbord niet goed werkt met Windows 7, maar probeer waar mogelijk drivers bij te werken.

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 18:07:

Windows 7 is veel lichter dan Vista, en als zijn compu Vista zonder problemen ondersteund moet dat met Windows 7 minstens net hetzelfde zijn. Verder is het flauwekul dat Chrome en Firefox "beter op Windows 7 zijn afgesteld". Dat ik vind dat ze superieur zijn aan IE8, wil niet zeggen dat IE8 niet beter afgesteld is op Windows 7. En het heeft hier niet eens mee te maken, anders zou de TS wel vermeld hebben dat het probleem enkel bij browsen gebeurd.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Heb je wel een clean install gedaan van windows 7. Als je hem update van windows vista naar windows 7 kunnen er problemen ontstaan.

• geert1
Bedankt voor de reacties tot dusver. Ik heb de startpost uitgebreid met info over de HD en de voeding: Seagate Baraccuda 7200.10 320Gb hardeschijf, voeding: Antec NeoPower 500 watt.

- Ik ben momenteel bezig met het testen van de HD. Tijdens deze tests doet het stotteren zich niet voor, waardoor mijn vermoedens zich steeds meer richting het moederbord keren. Incompatibiliteit met Windows 7 zou best eens de oorzaak kunnen zijn. De laatste chipset-drivers zijn geinstalleerd.

- edit: Ik zal de BIOS proberen te updaten via USB. Wel staat bij de release-notes van de laatste BIOSen nergens Windows 7 vermeld, maar vooral telkens dat er nieuwe CPU's ondersteund worden. Dus grote kans dat de BIOS-updates de compatibiliteit niet echt uitbreiden richting Windows 7. Toch maar proberen denk ik.

- Het systeem draait Windows 7 verder met gemak, er zijn geen performance-problemen. Het gaat hier niet om normaal laad-gedrag. Games en zware applicaties draaien als een zonnetje, afgezien van dit vreemde verschijnsel dus.

- De Windows 7 installatie is een clean install, systeem geformatteerd tijdens de installatie-procedure. Tevens een legaal exemplaar.

[ Voor 15% gewijzigd door geert1 op 27-03-2010 20:29 ]

• Petervanakelyen
Ik heb er nog al van gehoord. Dat was op een Asus M2A-VM van een kennis.
BIOS kan je normaal updaten dmv. Asus EzFlash.

Verwijderd

Petervanakelyen schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 19:42:
Windows 7 is veel lichter dan Vista, en als zijn compu Vista zonder problemen ondersteund moet dat met Windows 7 minstens net hetzelfde zijn.
Het wordt toegegeven, dat de opmerking over Windows 7 niet onderbouwd is met links naar informatie op websites.

Vista heeft 15 GB aan ruimte op de harde schijf nodig. Windows 7 vraagt om 16 gigabyte voor de versie van 32 bit en 20 GB voor de versie van 64 bit.

Windows Vista heeft 512 MB aan intern geheugen nodig. Windows 7 heeft 1 GB nodig voor de 32-bits versie en 2 GB aan intern geheugen nodig voor 64-bits.

Een conclusie hieruit kan zijn, dat er een groot en zwaar programma nodig is om Windows 7 snel te laten zijn.

Microsoft beweert zelf, dat Windows 7 niet zwaarder is dan Vista en dat er weinig problemen verwacht worden met Windows 7 op een computer waar Vista vlot op werkt.

Microsoft heeft een programma om te controleren of Windows 7 op de computer kan draaien.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2010 13:39 ]

• geert1
Nogmaals bedankt voor de reacties tot dusver. Ik heb een bios-update uitgevoerd en tot nu toe nog geen gestotter weer gezien. Het is echter nogal onvoorspelbaar, dus het kan alsnog terug komen. We wachten het af.

• Petervanakelyen
Windows Vista heeft 512 MB aan intern geheugen nodig. Windows 7 heeft 1 GB nodig voor de 32-bits versie en 2 GB aan intern geheugen nodig voor 64-bits.
Dat zijn de minimumeisen van MS. MS heeft echter zelf toegegeven dat je Vista niet eens moet proberen fatsoenlijk te draaien met 512MB RAM. Met 1GB is dat zelfs erg laggy als je niet heftig begint te tweaken.
Windows 7 draait op dezelfde oude laptop met 1GB RAM echt als een speer, zonder allerhande services ed. uit te zetten.

Anyway, laat ons iets weten als je het nog ondervindt.

• geert1
Na enkele weken blijkt het probleem niet opgelost te zijn. Nog steeds stottert en hapert het systeem op onregelmatige momenten. De muis is dan volledig onbestuurbaar. Wat tijdens het gamen of surfen enorm frustrerend is. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat m'n systeem toch niet lekker werkt met Windows 7, ondanks de bios-update en installatie van alle relevante drivers. Geen enkel onbekend apparaat in apparaatbeheer en verder nergens problemen trouwens.

Als er nog suggesties zijn, dan hoor ik ze graag. Anders maar eens downgraden naar Vista of XP (bleh).

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:32

Onbekend

...

Heb je misschien last van storing tussen de kabels onderling?
Probeer eens de kabels naar de computer ver uit elkaar te leggen en kijk eens of dat iets helpt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Niet alles gelezen maar de TS doet ernstig vermoeden aan een hardeschijf die in PIO draait. Vooral het 'hacken' van de muis is daar een sterk teken van; wat normaal vrijwel nooit gebeurd. Maar omdat PIO je processor met interrupts overlaad kan zelfs je muis niet vloeiend bewogen worden.

Simpel HDTune benchmark op al je disks geeft duidelijkheid. PIO mode betekent een horizontale lijn van max 16.7MB/s en een zeer hoge CPU belasting gedurende deze test.

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 15:33:
Niet alles gelezen maar de TS doet ernstig vermoeden aan een hardeschijf die in PIO draait. Vooral het 'hacken' van de muis is daar een sterk teken van; wat normaal vrijwel nooit gebeurd. Maar omdat PIO je processor met interrupts overlaad kan zelfs je muis niet vloeiend bewogen worden.

Simpel HDTune benchmark op al je disks geeft duidelijkheid. PIO mode betekent een horizontale lijn van max 16.7MB/s en een zeer hoge CPU belasting gedurende deze test.
Daar dacht ik in eerste instantie ook aan. Maar van de TS:
- Gecontroleerd dat de HD in DMA-modus draait.

Verwijderd

Ja is dat niet gewoon "Use DMA if possible"; dat is wat anders dan de daadwerkelijke transfer mode; die kan best PIO zijn.

Aangezien zijn klachten precies overeenkomen met de symptonen van een schijf draaiend in PIO-modus valt extra onderzoek aan te bevelen:

- draai een HDTune standaard benchmark, en kijk of deze een horizontale lijn + hoge CPU belasting geeft
- klik op de Health-tab in HDTune en kijk naar de volgende SMART-waarden:
UDMA_CRC_ERROR_COUNT = problemen met je kabels indien deze waarde niet 0 is
CURRENT_PENDING_SECTOR = bad sector die niet gerepareerd is
REALLOCATED_SECTOR_COUNT = aantal bad sectors die omgewisseld zijn (fixed)

Ik lees nu:
Ik ben momenteel bezig met het testen van de HD. Tijdens deze tests doet het stotteren zich niet voor
Dat is dan wel weer vreemd. Maar toch even voor de zekerheid controleren?

Verwijderd

Mogelijkheden zijn om te kijken in de Task Manager naar de belasting van de processor en om een aantal functies van Windows 7 uit te zetten: defender, defragmentatie, aero, Windows Flip, Windows Flip 3, systeemherstel, herstelpunten, doorzichtigheid, Windows Glas, de schudfunctie en de vergrootfunctie. Deze aanpassingen verkleinen de belasting door Windows 7.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2010 17:40 ]

• geert1
Ik heb de hardeschijf even getest met HDtune, hier de screenshot van de standaard benchmark. De health-tab ziet er zo uit. Ik kan er geen problemen in herkennen, maar misschien kan iemand er iets zinnigs over zeggen. Anders is de hardeschijf waarschijnlijk niet de boosdoener.

En @Deon: Het is niet zo dat het systeem moeite heeft om Windows 7 te draaien, het draait over het algemeen als een zonnetje. Heb ook 2 jaar op Vista gedraaid zonder enig probleem, en die is minstens even zwaar. De discussie ontspoorde hierboven ook al een beetje wat betreft Windows 7, maar in die hoek moeten we het niet zoeken denk ik. Het is óf een driver-probleem (terwijl ik zo goed mogelijk alles geinstalleerd heb), óf een compatibility-probleem tussen Windows 7 en mijn hardware (moederbord ofzo), óf het is een hardware-defect.

[ Voor 41% gewijzigd door geert1 op 02-05-2010 20:40 ]

• Petervanakelyen
Die HDTune screenshot's zien er prima uit. Volgens mij ligt daaraan alvast niet.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Lijkt een beetje op een irq-conflict maar dat heb ik zelf al een hele poos niet meer gezien of meegemaakt.

Stottert ze ook in bijv. in de veilige modus? Hoe zit met met de temperaturen?

• Petervanakelyen
Ik weet niet of het er wat mee te maken heeft, maar een kennis van me heeft een Asus M2A-VM met ongeveer dezelfde problemen. Onder Windows XP draait alles schitterend en Vista doet het ook gewoon. Onder Windows 7 heeft hij echter af en toe kleine "hang ups". Daar had het te maken met de drivers voor de HDD-controller, maar uiteindelijk is er geen oplossing gevonden.

Verwijderd

Oke geen PIO inderdaad.

Wat voor drivers heb je allemaal geïnstalleerd? Een muis die 'stottert' klinkt erg naar excessive interrupts.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:32

Onbekend

...

Heb je mijn tip al geprobeerd om de kabels verder van elkaar af te leggen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Hallo ,

Ik heb hetzelfde probleem in windows 7 64 bit sinds een week of 2 (mijn systeem liep al vanaf januari prima op win 7 ) .
Ik heb een q 6600 op een msi p6n sli v2 moederbord
Het systeem heeft 4 gb geheugen en ik heb een ati hd3600 grafische kaart..
verder heb ik 3 sata harde schijven .
Het systeem blijft te pas en te onpas heel even hangen (het maakt niet uit of hij zwaar belast is of niet .
Ik heb een programma wat kijkt of al mijn drivers up to date zijn en dit alles lijkt in orde.
Op een andere site heb ik er ook al het nodige over gelezen.
Daar werd een programma aanbevolen ( dpc latency checker ) dit heb ik gedownload en geinsalleerd.
Dit programma geeft aan dat ik een driver probleem heb ( geeft hij aan met pieken van iets).
Het programma is ergens te vinden op www.thesycon.de
Ik weet nu niet meer zo goed waar ik moet beginnen met zoeken naar een foute driver .
Help

Verwijderd

Plaatjes van Verkenner, Mijn computer, schijfbeheer, apparatenbeheer en dpc latency checker kunnen helpen om het probleem te vinden.

Een optie is om functies van Windows 7 uit te zetten.
--> System --> Advanced system settings --> Advanced --> Performance --> Settings --> Custom aanvinken --> Alles uitvinken met uitzondering van de onderste 4 opties, --> onderste 4 opties aanvinken --> Ok.

Dit vermindert de belasting van de onderdelen door Windows 7.

Een andere optie is om de doorzichtigheid van Aero uit te zetten. Ook de toepassing van het klassieke uiterlijk van Windows XP kan de haperingen oplossen.

-> Zet de muis op een leeg deel van het bureuablad -> Klik op de rechterknop van de muis -> Personalize -> Windows Classic

Een volgende optie is om het energiebeheerschema op High performance te zetten.

Verder is de weigering van de topicstarter om deze optie uit te proberen niet duidelijk. De argumenten om functies van Windows 7 niet uit te schakelen klinken niet erg overtuigend. Uitschakeling van sommige functies van Windows 7 is gratis. De optie veroorzaakt geen beschadiging aan de computer. En de functies zijn probleemloos weer in te schakelen. Waarschijnlijk levert alleen de test, dat een aantal als zinloos te beschouwen functies uitgezet zijn zonder dat de haperingen verdwenen zijn, een argument op, dat dit voorstel het probleem niet oplost. Als Windows 7 gezien wordt als een versnelde en uitgeklede versie van Windows XP met de toevoeging van aero is het te begrijpen, dat uitschakeling van de aerofuncties, de schudfunctie en vergrootfunctie van de browservenster een verlichting van de systeembelasting oplevert.

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2010 10:44 ]

• geert1
Deon, bedankt voor je bijdrage, en noem mij koppig, maar ik ga geen functies van Windows 7 uitschakelen. Mijn systeem zou Windows 7 met gemak in volle glorie moeten kunnen draaien. Zelfs al zou het uitschakelen van deze functies helpen, dan is het slechts een work-around, geen oplossing. Als de turbo op je auto stuk is, zeg je ook niet "dan rij ik wel wat minder hard". Nee, dan repareer je het.

@Onbekend: Ik kan eens kijken wat ik kan verplaatsen qua kabels in de kast, ben verder niet zo heel vertrouwd met hardware, maar ik zal het proberen.

En dat latency checker programma zal ik ook even testen als ik tijd heb.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:01
Hey Geert,

Ik heb dezelfde problemen als jij hebt! Ik heb ook een P5B, bij mij is het begonnen sinds ik van Windows 7 RC2 naar de officiele release.

Heb er zelf ook nog niets voor kunnen vinden, al heb ik zo'n vermoeden dat het te maken kan hebben met bepaalde USB apparaten die zijn aangesloten. De USB ondersteuning van Windows 7 (Ultimate) schijnt niet al te denderend te zijn.

Daarnaast heb ik gelezen dat het ACPI te maken kan hebben, maar zodra ik dat uitschakelde in m'n BIOS startte Win7 helemaal niet meer op 8)7

Die latency checker heb ik al een paar keer gedaan, en op de meest rare momenten wilt hij spiken. Over het algemeen is alles groen bij mij, maar opeens dan krijg ik een flinke rode balk met het bijbehorende haperen van de muis.

[ Voor 17% gewijzigd door De_Bastaard op 31-05-2010 10:10 ]

• geert1
Ik heb er ook nog steeds bij vlagen veel last van, en ik kan nog steeds de vinger niet op een exacte oorzaak leggen. Soms lijkt het gepaard te gaan met hardeschijf-activiteit, maar dit kan ook weer toeval zijn. Als het met USB-apparaten te maken heeft: Ik heb er alleen een USB-muis aan zitten (Logitech mx518) en af en toe een USB-stickie. Daar kan het toch niet aan liggen lijkt mij.

Wel gebruik ik Rivatuner, gebruik jij dat toevallig ook De_Bastaard? Of een ander programmaatje die je fan-speeds regelt? Daar zou het nog in kunnen zitten, hoewel het probleem er volgens mij ook al was voordat ik dit installeerde.

Ik word er radeloos van en zit nu te denken om óf te downgraden naar Vista / XP, óf de pc te upgraden met een nieuw moederbord / cpu. Of dit ding in de plomp te trappen en een nieuwe te halen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door geert1 op 31-05-2010 10:45 ]

• De_Bastaard
Ik heb een Ati 5770, dus helaas geen RivaTuner :p

• De_Bastaard
Ik heb overigens mijn CPU wel overgeklokt, misschien dat ik eens moet kijken hoe mijn voltages zitten.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Vaak heb je 4 en 2 sata poorten, dit zijn 2 verschillende controllers, probeer eens meerdere poorten om daar de hd aan te hangen.

De driver van de controller wijzigen met de hand, dus bijv die van windows kiezen, dit is bijv een algemene driver.

In de bios tav de harddisk: ahci of ide kiezen en testen (zou niks uit mogen maken).

Bij een schone installatie en verder niks installeren, heb je het dan ook?

[ Voor 10% gewijzigd door jan99999 op 01-06-2010 16:37 ]

• De_Bastaard
Wat ik nu heb gedaan:

- BIOS geupdate (ik dacht dat ik dat al gedaan had, niet dus....).
- OnBoard audio uitgezet (AC97)
- Seriele en Paralelle poorten in de BIOS uitgezet
- Mijn vCore iets omhoog gegooid (vanwege de "kleine" OC).

Nu is het al een stuk minder :-) Met de Latency checker zie ik zo nu en dan wel een rode spike, maar niet meer zo denderend veel als voorheen. Ik verwacht eigenlijk dat het ligt aan de onboard audio, of aan een van die twee poorten (Serieel of paralel) die mogelijk een conflict veroorzaken.

Edit:

Zodra ik EVE Online opstart, en in game zit ... dan spiked hij weer letterlijk alle kanten op. Nu blijft het systeem overigens niet meer haperen tijdens die spikes...

(Absolute Maximum met die Latency Checker is 4948 us).

Edit nummer zoveel... het probleem is dus toch niet verholpen :( Op internet las ik dat iemand met een P5B Deluxe zijn probleem had opgelost door zijn videokaart te verplaatse van het 16x slot naar een 4x slot. Helaas kan dat bij onze P5B's niet, en kunnen we de snelheid van het slot ook niet aanpassen :(

[ Voor 33% gewijzigd door De_Bastaard op 02-06-2010 14:57 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
In de bios heb je ook een instelling dat de apparaten tav irq's, of door bios of door het os word bepaald.
Misschien kun alle 2 proberen met een nieuwe install van windows.
En kontroleren of het probleem weg is.

• De_Bastaard
Maakt het verschil of je dat doet met of zonder nieuwe install? Ik neem aan dat de OS het regelen van de IRQ's overneemt van de BIOS als deze dat niet meer doet :?

Ik heb dat gisteren in elk geval eens omgewisseld omdat ik het zelf ook al zag staan, maar dat gaf geen duidelijk verschil.

• geert1
Om als de topicstarter weer even een poging te doen dit nog altijd bestaande probleem aan te pakken, kwam ik op het idee om mijn IRQs eens te checken. Ik kwam uit op het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.fish4future.nl/pc-irqs.gif
Ik zie meerdere nummers die vaker dan eens voorkomen. Is dit normaal, of zijn dit conflicten? Kan dit de oorzaak zijn van de onregelmatige stotteringen van de muis zoals beschreven in de startpost? Alle info hierover is welkom.

In het systeem zijn geen grote wisselingen van onderdelen geweest, alleen de videokaart is ooit vervangen maar dat was voor de formattering / windows 7 installatie.

Verder krijg ik steeds meer het vermoeden dat het netwerkverkeer ook nog best eens verbonden kan zijn met dit probleem. Niet alle netwerk- / internet-verkeer veroorzaakt stottering, meestal niet zelfs, maar als er stotteringen zijn is er wel vaak netwerk-activiteit.

[ Voor 32% gewijzigd door geert1 op 02-08-2010 20:00 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het valt mij op in je irq lijst dat er 2 keer een ide controller staat namelijk op irq 9 en irq 16 en ik mij dus af vraag of je misschien een los ide controllerkaartje erbij hebt zitten. Vooral die 2de ide controller zit op hetzelfde irq als de videokaart hetgeen soms wel eens tot conflicten kan leiden.

Hetgeen ik dan zou doen is sowieso je compoort op disable te zetten in het bios, je floppydrive, en ook eventuele zaken als firewire, parallelle poorten en dergelijke die je toch nooit meer gebruikt. Hierdoor maak je ook weer irq's vrij en de kans bestaat dat dan bv die 2de ide controller verschuift naar een vrij irq.

Of het in de praktijk werkelijk werkt moet je even uitproberen maar ik weet wel bv dat veelal het slot van de videokaart en het 1ste pci slot veelal van hetzelfde irq gebruik maken, en daarvoor afgeraden word hierop bv een geluidskaart of losse netwerkkaart in te prikken.

• geert1
Die twee IDE controllers is inderdaad opvallend. Ik heb het systeem laten samenstellen, en er zit geen extra controller in, naast degene die standaard op het moederbord zit. Googlen op "addavvpi ide controller" geeft ook geen enkel resultaat, heel vaag.

Ik zal inderdaad eens door de bios snuffelen, maar ik twijfel wel of de IRQs die nu gedeeld zijn, automatisch zouden verschuiven naar een vrij nummer. Misschien dat een volledige formattering hiervoor ook noodzakelijk is. Anyway, ik zal er even naar kijken als ik thuis ben.

[ Voor 8% gewijzigd door geert1 op 03-08-2010 13:07 ]

• geert1
Ben eindelijk bij een oplossing aanbelandt: De USB-poorten achter in mijn pc werden blijkbaar ergens door onderbroken of iets dergelijks, waardoor de muis-signalen net niet 100% door konden stromen als het ware. De USB-controller zal wel één of ander conflict hebben. Heeft dus op zich niks met Windows 7 te maken zoals ik eerder vermoedde, maar door het opnieuw installeren van Vista naar W7 zal het probleem indirect wel ontstaan zijn waarschijnlijk.

Hoe dan ook, door mijn muis in de voorste USB-poort te knallen, lijkt het probleem voorgoed opgelost. Ik ga voor de netheid even een extra USB-controller in een PCI-poort steken en die gebruiken. Ook omdat ik altijd al problemen had met de snelheid van USB op mijn pc (USB2.0 en haalt 3-15Mb/s), iets dat dan misschien ook gelijk wat vlotter werkt (hopelij). Mijn probleem is dus opgelost, en bleek een stuk simpeler te zijn dan ik al die tijd dacht.
Pagina: 1